Tip voor slaapmedicatie?

G

Guest

Guest
Ik had flinke bijnieruitputting, afgelopen maanden slaap ik weer steeds beter, makkelijker doorslapen en niet zo vroeg op in de ochtend. Inslapen is voor mij gelukkig nooit echt n probleem, gezien ik zo moe ben savonds dat ik lekker snel slaap.

Echter... ben ik nu 1,5 mnd. weer aan t werk en draai ik slaapdiensten (6 per maand), op mn werk mag ik gewoon slapen van middernacht tot 7 u. Jammergenoeg kom ik op mn werk niet in slaap, soms val ik in de vroege ochtend nog in slaap 2 of 3 uur. Vannacht heb ik helemaal geen oog dicht gedaan. Dit breekt me op. En ik wil graag mn baan houden. Ik heb al mn eigen dekbed en kussen op mn werk gelegd, maar ook dit helpt niet.

Onbewust ben ik in mn slaapdienst toch gespannen, ik pieker niet over cliënten of zo, maar vanwege de verantwoordelijkheid die ik voel, ben ik toch niet ontspannen. Ik was gisteravond werkelijk doodmoe, en toch heb ik geen oog dicht gedaan. Ik ben vervolgens n paar dagen van slag.

Ik denk erover om bij de huisarts serieuse slaapmedicatie te vragen om in mn slaapdienst te gebruiken. Maar ideaal is dit niet lijkt me, heeft iemand ervaringen en/of tips?

Thanx

 
Benjo,

Kun je nagaan wat stress met je doet: onbewust ben je toch gespannen zeg je zelf al.

Slaapmedicatie lost ook niets op, wat denk jij?

Niet meer 's nachts werken maar dat is voor jou op dit moment niet de oplossing.

Misschien moet je toch leren om jezelf over te geven (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan).

Wordt je gewekt of zo, als je 'aan moet treden'?

Lia

 
Slaapmedicatie maakt het probleem (stresse en bijnieruitputting) alleen maar erger.

Ik las pas nog, volgens mij op de site van Ron Fonteine, dat slaapmedicatie de kans op overlijden verhoogt met een factor 4.

Toch snap ik wel dat dit echt een probleem voor je is. Misschien is melathonine een (nood)oplossing?

 
Deze week een stuk oranje seleniet (als waxinelichthouder) gekregen.

Dit is niet mijn "vakgebied" dus je zal zelf moeten googlen maar ik heb heerlijk geslapen, ik heb hem nu 5 dagen, dus nog geen lange termijn ervaring.

Magnesium zou ik zeker proberen of eventueel verhogen als je dat al gebruikt. (geen oxide gebruiken, bij voorkeur als een poeder of olie, dan zit er geen troep bij)

Melatonine gebruik ik zelf al lang, wel weinig: 0,6mg want wil niet teveel gaan gebruiken. Over melatonine twijfel ik nog, maar slapen met lijkt me beter dan slecht slapen zonder.

 
Als je slaapmedicatie of iets anders gaat gebruiken en je wordt gewekt, hoe ben je er dan aan toe, helder of suf?

Is ook belangrijk om mee te nemen.

Lia

 
@JP,

Ik heb hier volgens mij vaker gelezen dat magnesium-oxide als troep wordt gezien.

Kun je misschien uitleggen waarom bijvoorbeeld magnesium-citraat wel goed is, maar magnesium-oxide niet?

Evan

 
Magnesiumoxide wordt niet of nauwelijks opgenomen, je slikt het dus zo goed als voor niks.

Hier een artikel over bijna alle soorten. Alleen de stukken over magnesium lezen, niet het stukje over noten en (bewerkte) melk.

@Poekie: dat is een hele goeie, zeker tijdens dienst. Tot een paar mg geeft melatonine geen sufheid als je gewekt wordt, tenminste niet erger als normaal. :?

 
dank voor jullie reacties. Ja dat vermoeden had ik ook al dat medicatie de boel alleen verergert. Haha en heel suf zijn is ook niet handig. Niet dat ik vaak uit bed hoef ik schat de kans op 5% dus dat is heel laag. Misschien toch nog eerst proberen slaapmeditaties op mijn ipod te zetten en zo beter oefenen met ontspannen. Mocht dat niet helpen.. tja dan toch maar iets stevigers.Ik vraag me af of melatonine helpt, want t lijkt me niet dat die balans verstoort is bij mij, maar dat ik door (onbewuste) spanning gewoon niet de slaap kan vatten. Magnesium citraat/chelaat slik ik idd al. misschien idd wat extra nemen bij slaapdienst.

 
Quote:
Ik vraag me af of melatonine helpt, want t lijkt me niet dat die balans verstoort is bij mij, maar dat ik door (onbewuste) spanning gewoon niet de slaap kan vatten.


Maar daardoor raakt de balans juist wel verstoord! 's Avonds hoort je cortisol af te nemen en je melatonine toe te nemen. Door de spanning ga je adrenaline aanmaken die je alert houdt en dus wakker (dreigend gevaar). De stress verhoogt nl. je behoefte aan glucose. Ivo legde het onlangs nog zeer goed uit:

Quote:
In de nacht daalt je glucose spiegel en je lichaam heeft weinig mogelijkheden om glycogeen uit je voorraden te halen door te weinig productie van cortisol en pompt vervolgens adrenaline door je lichaam om je wakker te maken dat je moet eten omdat je glucose spiegel te laag is.


https://www.fatsforum.nl/topic/stress-cortisol-verstoort-vitamine-d-opname#post-32987

Mike

 
Dank jullie wel weer! @ Mike ja dat is precies wat er gebeurt tijdens mn slaapdienst (thuis slaap ik wel goed), ik zal me even verdiepen in melatonine. :) Yippie

 
Ik herken t Benjo, "slapen" op t werk. Het geeft altijd extra stress en spanning, zeer zeker onbewust. Ik mag volgende week weer twee slaapdiensten draaien, achter elkaar. En dat zonder adrenal. Ik ben erg benieuwd. Waar ik op mijn vorige werk er standaard uit moest is dat op mijn nieuwe werk niet tot nauwelijks. Ik ga het ervaren. Werk zonder slaapdiensten is idealer, maar dit keer niet gelukt om op zo'n plek aangenomen te worden :wink:

 
@ Alexander gefeliciteerd met je nieuwe baan! en hopelijk vallen de slaapdiensten mee. Ik ga iig melatonine proberen want anders ga ik het niet volhouden op mn werk. Waarom neem je geen adrenal meer? Ik heb nu de Cytozyme ADvan Biotics.. maar ben ook net begonnen met H2O2 (nu 18 druppels van 3%) mischien dat ik me deze dagen daarom zo ziek voel)

 
Ik denk je toestand te herkennen.

Mijn idee hierover is als volgt:

Bij normale vermoeidheid voel je dat je moe bent en als het even kan, ga je dan uitrusten of slapen. Als kind ging dat vanzelf, zie bijvoorbeeld kinderen die in het zitje voorop de fiets met het hoofd op het stuur liggen te slapen; hobbel de hobbel over de weg, maakt niets uit, er wordt geslapen.

Maar toen, toen werd het leven serieus, je ging mee in de maatschappij, er moest gepresteerd worden en het lichaam diende zich maar netjes naar het denkwerk te voegen. Al doende leert men de signalen van het lichaam te negeren en ga je over de grenzen ervan, je zit in de reserve waar je wakker blijft met doorgaande productie van stresshormonen. Dat is voor een enkele keer geen probleem, maar in onze hekseketel, oh nee, samenleving, sorry voor de verspreking, ga we maar door en door. In die toestand, het vecht/vlucht mechanisme, verkeren we dan veel langer dan goed voor je is. Je bent dus eigenlijk steeds te moe en pept jezelf steeds maar weer op, dat is de gewoonte geworden.

Wat is daar aan te doen? Echt heel goed uitrusten, zowel lichamelijk als geestelijk.

Het lichaam is ongelooflijk sterk in herstellen, maar moet wel de gelegenheid daartoe krijgen.

Je kan stripverhalen gaan lezen, Guust Flater is mijn favoriet, de sauna bezoeken, een massage nemen, wandelen in het bos en dan vooral over lange paden waarlangs de bomen omhoog rijzen, je zet je blik op oneindig naar het verre einde van het pad en bent je bewust van de bomen.

Daarnaast natuurlijk de voeding waar dit forum over gaat.

En vergeet regel 6 niet:

De Britse premier en zijn Russische collega zitten in gesprek, wanneer een assistent binnenstormt en volkomen gestrest verhaal doet. ‘Jonathan,’ zegt de premier, ‘Ik kom er zo aan, but please do remember Rule Number 6.’ Meteen is de assistent rustig.

Twintig minuten later worden de premier en de Rus weer opgeschrikt, opnieuw staat er iemand in de kamer met een paniekerig bericht.

‘Alex, thank you for telling me, but please remember Rule Number 6.’

‘You’re right, Prime Minister, I’m sorry,’ glimlacht onze Alex en verlaat de kamer – sereen.

De bezoeker is zwaar onder de indruk. ‘This is amazing,’ zegt-ie. ‘Vertel me, wat is Rule Number 6?’

‘Oh, heel simpel. Rule Number 6 is: Don’t take yourself so damn seriously.’

‘Goeie regel,’ vindt de Rus. ‘Die zal ik onthouden. En de andere regels, wat zijn die?’

De Brit zegt: ‘Er zijn geen andere.’

 
@ Gerard, dat heb je mooi omschreven.

Als kind kon ik idd altijd en overal heerlijk slapen waar ik mn hoofd neerlegde. ;)

Ow en die Rule number 6 is n mooie... maar zo jammer dat je dus door veranderingen in hormoonhuishouding zo gestressed en serieus wordt.

Ik heb wat dat betreft n persoonlijkheids verandering ondergaan lijkt het wel. Vroeger was het altijd lachen met mij, de relaxtheid zelve. Wie weet komt dat weer terug!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan