Timo

G

Guest

Guest
Ik ben Timo, 22 jaar en zeer geïnteresseerd in voeding en gezondheid. Ik lees hier al een aantal maanden mee na een tip van een vriend van mij. Hou erg van sporten ben nu vooral bezig met kracht training, ja ik weet dat jullie hier geen fan van zijn. Maar vind het belangrijk om sterk te zijn en een fit lichaam te hebben. Verder eet ik vooral biologisch vlees/groente/vruchten kaas yoghurt en eieren met spek, als ik melk drink is het rauwe melk. Brood/aardappelen/pasta eet ik niet. Ik ga ongeveer 1 keer per week uit met vrienden en dat is dan in mijn ogen mijn enige zonde want dan drink ik meestal wodka met soda water. ik weet dat iedereen hier anti alcohol is maar als ik dan toch uit ga wat is dan het minst slechte om te drinken?

Ben nu op vakantie in Spanje en drink water met toegevoegd magnesium is dat gezond? ik heb gelezen dat veel mensen een magnesium te kort hebben. of kan je dit zelf samenstellen?

Op de sportschool zeggen de personal trainers dat ik te weinig koolhydraten binnen krijg in vergelijking met mijn training schema 4/5 per week. daardoor ben ik maar extra vlees gaan eten om koolhydraten te vermijden. hoe denken jullie hierover? meer koolhydraten? gaat het Weston Price lifestyle samen met een afgetraind lichaam?

alvast bedankt groet,

Timo

 
Welkom Timo, leuk dat je al enige maanden meeleest en dus al het een en ander voorbij heb zien komen.

Ik wil wel meteen duidelijk maken dat het gevaarlijk is te generaliseren, dus ook op dit forum is dat niet nodig. Er lezen allerlei mensen mee met allerlei eigen persoonlijke visie op de zaken die hier besproken worden.

Het uitgangspunt is weliswaar de studie van Weston Price en het voortvloeiende advies hieruit. Maar neem er uit waar je zelf denkt baat bij te hebben. Dat is wat we allemaal doen en dat maakt het juist zo mooi, het is geen afgebakend gebied.

Dat sommige mensen fitness en excessieve lichaamsbeweging niet goed vinden, daar kunnen meningen over verschillen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van alcohol. Maar dat wil niet zeggen dat we hier met z'n allen ergens voorstander voor zijn of dat we allemaal collectief ergens op tegen zijn. Dat is genuanceerd en dat moet ook zo blijven.

We zijn allemaal bezig met een eigen zoektocht het zelf aftasten van wat goed is voor ons lichaam en hoe we dat zo goed mogelijk kunnen stimuleren.

Nogmaals welkom op ons forum en ik hoop dat je er veel baat bij zult hebben.

 
Hallo Timo,welkom op het forum!

Ik zie dat je al erg goed bezig bent met voeding. 4 Jaar geleden begon ik ook met echt gezond eten, ik was toen ook 22 jaar oud/jong. Ik herken mezelf wel een beetje in jouw verhaal, want op dat moment was ik ook erg veel bezig met sport.

Een goede tip die ik je kan geven is dat je het niet moet gaan overdrijven zoals ik in die tijd deed. Ik was in die tijd veel te extreem bezig met sporten. 4x per week zware krachttraining, verder veel kickboksen, tae-kwondo en dan ook nog hardlopen erbij. Alles ingedeeld in speciale zelfgemaakte schema's, ook voeding moest natuurlijk "perfect" zijn, dus bakken vol magere kwark, eiwitschakes etc.

Gelukkig zie ik dat jij al een stuk beter bezig bent met voeding. Maar ga het in elk geval niet overdrijven en gun je lichaam vooral ook veel rust.
Quote:
Ik ga ongeveer 1 keer per week uit met vrienden en dat is dan in mijn ogen mijn enige zonde want dan drink ik meestal wodka met soda water. ik weet dat iedereen hier anti alcohol is maar als ik dan toch uit ga wat is dan het minst slechte om te drinken?


Ook hier herken ik mezelf helemaal in. Alcohol is ook bij mij nog een valkuil. Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar het blijft gewoon een beetje ongezellig als je als enige de hele avond aan een glaasje water zit. Ook hier probeer ik het niet te overdrijven, maar lukt niet altijd. Gisteravond bijvoorbeeld, gezellig met z'n allen op het terras heb ik 5 biertjes gedronken. Al dronk ik er op jouw leeftijd mindstends 10, 15 of 20 vind ik die 5 toch veel te veel. Achteraf baal ik dan een beetje dat het zover gekomen is. Alcohol blijft dus gewoon ongezond en iets waar je erg mee moet oppassen. Ik heb dan ook geen tip met een drankje dat minder ongezond is. Alhoewel, misschien valt er nog wel wat over kruidenbitters te zeggen.

Quote:
Ben nu op vakantie in Spanje en drink water met toegevoegd magnesium is dat gezond?


Ik heb dit nog nooit gedronken, maar het lijkt me niet zo'n probleem. Ik weet niet of je keltisch zeezout hebt meegenomen, anders is dit een nog betere oplossing. Hierin zit magnesium, maar ook nog 83 andere belangrijke mineralen.

Quote:
Op de sportschool zeggen de personal trainers dat ik te weinig koolhydraten binnen krijg in vergelijking met mijn training schema 4/5 per week. daardoor ben ik maar extra vlees gaan eten om koolhydraten te vermijden. hoe denken jullie hierover? meer koolhydraten? gaat het Weston Price lifestyle samen met een afgetraind lichaam?


Je bent goed bezig. Laat je niet verleiden om meer koolhydraten te gaan eten. Wapf en een sterk lichaam kunnen zeker samen. Weston Price heeft volkeren gezien die de hele dag door met een rugzak van 100-150kg rondliepen. Deze mensen zaten alleen wel in de vetverbranding. Die 4-5x per week krachttraining die jij doet zou weleens kunnen voorkomen dat je in de vetverbranding raakt. Krachttraining vraagt erg veel van je lichaam en is dus een grote bron van stress. Je bijnieren maken dan cortisol aan wat de lever aanspoort tot het vrijgeven van suikers in het bloed. Hierdoor stijgt de bloedsuiker weer, ondanks je lage inname van koolhydraten. Ik weet niet hoelang je al erg laag in de suikers zit, maar het zou maar zo eens kunnen dat al die krachttraining icm low carb op den duur verkeerd bij je gaat uitpakken.

Evan

 
Hallo Timo

Welkom op het forum en leuk om weer te lezen dat er mensen zijn die meelezen en meeleren terwijl we er geen weet van hebben.

Quote:
Op de sportschool zeggen de personal trainers dat ik te weinig koolhydraten binnen krijg in vergelijking met mijn training schema 4/5 per week. daardoor ben ik maar extra vlees gaan eten om koolhydraten te vermijden. hoe denken jullie hierover? meer koolhydraten?


Je kunt wel koolhydraatarm leven, maar je levensstijl vergt veel energie, dus veel calorieën. Meer vlees eten voedt, vult en verzadigd wel, maar als je daar je brandstof uit wilt halen ga je eigenlijk omslachtig te werk en heb je mogelijk ook kans op extra lichaamsvervuiling omdat er volgens mij ook allerlei ongunstige reststoffen vrij komen bij de omzetten van eiwitten naar energie. Ik raad je aan om vooral veel verzadigde vetten te eten om aan je energie te komen, zodat eiwitten als brandstof blijven dienen. Kokosolie bevat veel middellange vetzuren die direct omgezet kunnen worden tot energie. Korte en middellange vetzuurketens (dit betreft de lengte van de moleculen) hoeven namelijk niet met gal geëmulgeerd te worden tot kleinere moleculen. Kies ook bij kokosolie 'extra virgin' kwaliteit! Andere soort vetten kan je ook gebruiken, zolang je je maar concentreert op biologisch en verzadigd en meervoudig onverzadigd minimaliseert. Dus als je koolhydraatarm wilt eten, ruil de koolhydraten dan wel in voor vetten zodat je toch voldoende brandstof/energie binnen krijgt voor je krachtsport.

Dan is het verder nog te vraag of je lichaam goed kan dealen met zulke hoge vetgehaltes in je voeding. Mogelijk heb je een reeks leverreinigingen nodig om je lever in de juiste conditie te brengen om vetrijk te kunnen eten...

 
Hallo Timo,

Ik lees dat je geen brood,aardappelen en pasta eet. Wat eet je overdag bv. Op je werk dan?

Martin

 
@ Evan en Dennis dank voor jullie reacties!! Evan leuk om te lezen dat jij je in mijn problemen herkend. Voel mij inderdaad ook schuldig na een avond 'drinken'

@ Martin ik ontbijt met volle yoghurt en vruchten, in de middag eet ik 3 gebakken eieren met spek en als avond eten vlees en groeten. Daarna Griekse yoghurt. Ik ben dus meestal thuis als ik lunch dit komt doordat ik mijn eigentijd indeel (Student).

 
Quote:
Voel mij inderdaad ook schuldig na een avond 'drinken'


Diep van binnen wil niemand zichzelf vervuilen en vernietigen. We doen dit enkel uit angst en/of onwetendheid. We laten ons ertoe verleiden, we zijn ertoe geconditioneerd, we voelen onszelf ertoe gedwongen, enz. Op een bepaald niveau is het gebruik van schadelijke genotmiddelen niks meer dan vluchtgedrag dat onze ontwikkeling remt of stagneert en onze gezondheid ondermijnt. Zo kijk ik er zelf althans tegen aan...

 
Hallo Timo

De originele richtlijnen van Weston Price beperken koolhydraten helemaal niet. Ik ben ook vaak verbaasd hoe onder de richtlijnen van Weston Price vaak gedaan wordt alsof dat wel zo is. Kijk een op de amerikaanse site.

Ik eet volgens deze originele richtlijnen rauwe melk, eigen gemaakte yoghurt, boter, bak in reuzel, eet zuurdesembrood, fruit ook bananen etc. Van koffie wordt gezegd dat je voor jezelf moet bepalen of je er wel of niet tegen kunt. Ik drink 2 kopjes per dag.

Wat sporten betreft heb ik mij laten inspireren door het boek " Younger next year " a guide to living like 50 until youre 80 and beyond.

Ik sport 5 ochtenden om 6.00 combinatie van kracht, cardio en lenigheid. Daarnaast train ik 2 x in de week Kravmaga en 2 x bjj vooral techniek.

Werk fulltime ben 54 en voel me prima!!

Groetjes

John

 
@john vind jij dat er zuurdesem brood in mijn eetpatroon ontbreekt? aangezien wij meer sporten. Hoeveel eet jij hiervan en wat smeer je erop?

 
Ik zelf eet 6 sneetjes zuurdesem brood per dag. Bij het ontbijt twee met boter en 2 eieren. Daarbij drink ik 500 cc rauwe melk.

Tussen de middag op het werk eet ik 4 sneetjes zuurdesembrood met daarop al naar gelang waar ik zin in heb, boter, leverpastei, boerencervelade, rauwe ham etc. Bij het avondeten eet ik weinig koolhydraten een aardappeltje of wat rijst.

Ik denk als je sport dat het goed is om complexe koolhydraten te eten. Ik ben 1.80 lang en weeg 73 kg

Gr

John

 
Ik ga mee met de woorden van Janse. Krachtsport en cardio zijn anaerobe vormen van sportbeoefening en dit onttrekt zuurstof aan je cellen, waardoor de cellen anaeroob worden en glucose gaan fermenteren (met name je spiercellen, vandaar dat je verzuurde spieren kunt krijgen). Dit is een extreem stressvol proces voor je lichaam, dat een zwaar beroep doet op je bijnieren. Deze zullen de lever aansporen om glycogeen af te geven, waardoor de glucosespiegel in het bloed stijgt. Als de suikers door het sporten snel uit het bloed verdwenen zijn (door vergisting!), zal het lichaam eiwitten uit spieren gebruiken en omzetten in glucose. Op deze manier zul je geen vetverbrander worden. Je schrijft:

Quote:
Hou erg van sporten ben nu vooral bezig met kracht training, ja ik weet dat jullie hier geen fan van zijn. Maar vind het belangrijk om sterk te zijn en een fit lichaam te hebben.


Op dit voedingspatroon zul je, mits je je stress- en cortisolniveaus onder controle weet te houden, zonder enige vorm van lichaamsbeweging FITTER EN GEZONDER DAN OOIT worden! Behandel je lichaam goed en het behandelt jou goed.

Mike

 
Quote:
De originele richtlijnen van Weston Price beperken koolhydraten helemaal niet. Ik ben ook vaak verbaasd hoe onder de richtlijnen van Weston Price vaak gedaan wordt alsof dat wel zo is. Kijk een op de amerikaanse site.


Dit is correct. Het is dan ook mijn enige kanttekening bij het WAPF-protocol. M.i. wordt er teveel vastgehouden aan de inzichten van de jaren 1930, toen men nog niet op de hoogte was van antinutrienten in plantaardige voeding, zoals fytinezuur, gluten en neurotoxines (nachtschades). Daarnaast was men toen bij lange niet zo ver doorgedegenereerd als wij nu zijn, waardoor koolhydraatconsumptie kon worden gecompenseerd met vet- en eiwitrijke dierlijke voeding. Deze luxe hebben we helaas niet meer vandaag de dag.

We hebben het hier op het forum al regelmatig over gehad. Het is belangrijk om verder te kijken. In de bd-wereld blijven ze vaak ook hangen in een mentaliteit van 'als Steiner het niet goed vindt, dan deugt het niet', terwijl Steiner volgens mij innovatie en ontwikkeling zeer zou hebben toegejuicht!

Mike

 
Helemaal mee eens Mike! Stel je voor dat ze over 100 jaar nog steeds 'Mike's curry' (met tomaten en hete pepers) promoten als het gezondste recept ooit. :p

Wie weet zouden W.P. of R.S. nu hele andere dingen beweerd hebben, als ze nog geleefd zouden hebben...

 
Wat jij aangeeft, Dennis, is dat ook ik onderhevig ben aan voortschrijdend inzicht. Tegenwoordig vervang ik de tomatenpuree door kokosmelk en de hete pepers door zwarte peper, moesterpoeder en verse geraspte gember. De curry is er zelfs nog lekkerder door geworden! Ik ben ook van mening dat zowel WP als RS voortschrijdend inzicht zouden toejuichen.

Mike

 
Quote:
Wat jij aangeeft, Dennis, is dat ook ik onderhevig ben aan voortschrijdend inzicht.


En dat is een goeie zaak! Het leven is een levend onderzoek...

 
Hier zullen we het nooit over eens worden fatnotbad. Ik blijf de kracht van Weston Price vinden dat hij gedaan heeft wat we meer zouden moeten doen. Kijken naar gezonde mensen en wat doen ze en hoe voeden ze zich. De kracht ligt volgens mij net in de eenvoud en in de voediingspatronen die de eeuwen hebben doorstaan.

 
Kravmagamen,

Granen worden pas zo'n 10.000 jaar gegeten en sindsdien is de mens zieker geworden, korter gaan leven, kleiner geworden met kleinere (!) hersenen. Nachtschades staan zelfs pas zo'n 200-300 jaar op het menu, evenals rauwe soja. De kracht zit hem dus inderdaad in de eenvoud en in voedingspatronen die de eeuwen hebben doorstaan en hebben geleid tot een goede gezondheid. Dit is niet het geval met granen en nachtschades.

Zoals eerder gezegd, er zijn gradaties qua gezondheid waar Price niet altijd op ingaat. Hij schreef het boek voor het grote publiek en was allang blij als men destijds in Amerika koos voor het betere brood en de betere melk, gecombineerd met levertraan. Wel steekt hij in het boek zijn bewondering voor de jager-verzamelaars (Aboriginals, Maori, Eskimo's) niet onder stoelen of banken. Over de Maori schrijft hij dat ze de manen van Jupiter met het blote oog konden zien, iets waar wij blanken telescopen voor nodig hebben. Zijn foto's van Zwitserse bergvolken (graaneters) laten blanke brildragende mensen zien. Die zie je niet onder de jager-verzamelaars, die de allerbeste gezondheid hadden van allemaal.

Mike

 
Maar zou het ook niet zo zijn dat de jagers-verzamelaars verder van de beschaving af zaten en niet snel in contact konden komen met technologisch vernuft zodat ze ook niet zo snel aan een bril konden komen? Had W.P. nou ook maar de ogen van zijn volkeren gemeten... Was er in die tijd niet een opticien met dezelfde werkwijze als W.P.? :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.738
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan