The Brave New World: autisme

Hoi Box, heb je de film de paardenjongen gezien? Ben nu het boek ervan aan het lezen.

Een ontzettend mooi maar zeker aangrijpend waargebeurd verhaal over een jongen met autisme.

Samenvatting

De paardenjongen, het verhaal dat niemand onberoerd laat Als Rowan tweeënhalf jaar is, wordt de diagnose gesteld dat hij autistisch is. De wereld van zijn vader Rupert Isaacson en zijn moeder Kristin stort in. Rowan lijdt aan spastische aanvallen en is onhandelbaar. Binnen korte tijd verliezen de ouders al het contact met hem. Op een dag kruipt Rowan tijdens een wandeling door een afrastering. Opgetogen lachend laat hij zich op zijn rug op de grond vallen, pal voor een grote merrie. Rupert weet als paardentrainer dat de situatie levensgevaarlijk is: één verkeerde beweging kan de merrie doen schrikken en Rowan wordt vertrapt. Wat er dan gebeurt is even bijzonder als ongelooflijk De paardenjongen is het unieke en hartverwarmende verhaal van Rupert en zijn zoon Rowan, die samen de therapeutische kracht van paarden ontdekken. Ze ondernemen een reis door Mongolië, de enig overgebleven plek ter wereld waar nomadenstammen volgens oude rituelen samenleven met paarden. Het wordt een reis die het uiterste vergt van het gezin en hun relatie met elkaar danig op de proef stelt, maar die hun levens ook voorgoed zal veranderen.

Recensie(s)

Rowan is autistisch, heeft driftbuien, angstaanvallen, is hyperactief en op zijn vijfde nog steeds onzindelijk. Maar hij houdt van paarden en paarden houden van hem. Als laatste, wanhopige poging om zijn leven draaglijker te maken, nemen zijn ouders hem mee naar het land van het ultieme paardenvolk: Mongolie. Het boek vertelt, in drie delen, de voorgeschiedenis van het gezin, de tocht van een maand waarin de auteur (Rowans vader, paardentrainer en reisboekenschrijver), zijn vrouw, kind en een kleine filmcrew vanuit Texas afreizen naar Mongolie, om daar sjamanen te bezoeken en het rendiervolk te ontmoeten. De tekst staat in 23 hoofdstukken die op elkaar aansluiten. Twee keer acht pagina's met kleurenfoto's zijn toegevoegd. De tekst boeit en de lezer raakt zeer betrokken in deze schijnbaar onmogelijke tocht met euforische momenten en grote teleurstellingen. Tot op het laatst vraagt de lezer zich af wat de reis met Rowan zal doen. Een boek vol oerkrachten, dat een een verruimende blik geeft op autisme. Het biedt ook een adembenemende kijk in het leven van het Mongoolse nomadenvolk.


 
Box,

Niet meteen boos worden maar ik denk dat stenen therapie voor autisme ook gewoon symptoom bestrijding is.

Autisme en aanverwante stoornissen hebben op zij allerminst een hele grote relatie met een verstoorde darmwerking.
Quote:
Organisch Zuur Testen, nu verkrijgbaar in veel laboratoria over de hele wereld identificeren verschillende metabolieten van microbiële activiteit in de darmen, die worden geabsorbeerd en uiteindelijk terecht komen in de urine van deze patiënten. Veel van deze metabolieten zijn zeer giftige stoffen.

Laag Serum Sulfaat is een veel voorkomend iets bij deze patiënten. Wat een indirecte indicatie is van toxiciteit in het lichaam, want sulfaten zijn essentieel voor diverse ontgiftingsprocessen en voor een normale stofwisseling van hersen neurotransmitters. In veel gevallen krijgen mensen genoeg sulfaat binnen door hun dieet, maar die worden allemaal opgegeten door de giftige stoffen die constant uit die persoon zijn darmen komen. Een andere grote groep van bacteriën die over het algemeen tegelijkertijd overwoekerd is bij een darmdysbiose zijn sulfaat-reducerende bacteriën die uiteindelijk sulfaat voor het lichaam ongeschikt maakt om te gebruiken. Deze bacteriën metaboliseren sulfaat uit voeding naar sulfiet, waarvan vele toxisch zijn zoals waterstofsulfide, de geur van rotte eieren. Diverse ouders van autistische, hyperactieve en andere kinderen vertellen me dat de ontlasting van hun kind dit soort geur heeft.

Het mengsel van gifstoffen van elk kind of volwassene is zeer individueel en kan totaal verschillend zijn. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is de darmdysbiose! De giftigheid die door hun abnormale darmflora wordt geproduceerd legt een link tussen de darmen en de hersenen. Dat is de reden dat ik deze stoornissen gegroepeerd heb met de naam: the Gut and Psychology Syndrome (GAP Syndrome). De GAPS kinderen en volwassen kunnen symptomen hebben als autisme, ADHD, ADD, OCD, dyslexia, dyspraxie, schizofrenie, depressie, slaapstoornissen, allergieën, astma en eczeem in elke mogelijke combinatie.

Dit zijn de patiënten die in een gat vallen bij onze geneeskunde. Ieder kind en volwassene met leerproblemen, neurologische- of pschychiatische problemen zou moeten worden gescreend op darm dysbiose. Het herbevolken van de darmflora en het behandelen van het spijsverteringssysteem van deze patiënten zou bij deze stoornissen voorop moeten staan voordat er met welke vorm van medicatie of wat dan ook gestart gaat worden.

GAPS legt het verband tussen de status van de darmen van de patiënt en het functioneren van de hersenen. Deze verbinding is al langere tijd bekend bij heel veel medici. De vader van de moderne psychiatrie, de Franse psychiater Phillipe Pinel (1745-1828) die vele jaren met mentale patiënten werkte, concludeerde in 1807: ‘De primaire zetel van krankzinnigheid bevindt zich over het algemeen in de regio van de maag en darmen’. Ver voor hem zei de vader van de moderne geneeskunde ‘Alle ziekten ontstaan/beginnen in de darm!’ Hoe meer we onderzoeken met onze moderne wetenschap, hoe meer we ons realiseren dat zij op het juiste spoor zaten!



http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/wat-is-het-gapsdieet/

 
Stenentherapie, maar ook bijv. binaural beats, is een autistische oplossing voor autisme. Autisten zitten in hun hoofd en denken het ook vandaaruit op te kunnen lossen. Ze gaan voorbij aan de 'gut-brain connection'. Heel je darmen, zij hebben de meeste neuronen en zijn dus ons werkelijke brein!

Mike

 
Ik heb niet bedoeld te zeggen dat ik autisme met stenen therapie op zou kunnen lossen. Ik heb twee stenen aangegeven die genoemd worden met autisme, en heb gezondheid een vraag gesteld of zij hulpmiddelen gebruikt.

Ik denk (en hoop) dat stenen therapie wel degelijk positief kan bij dragen in het oplossen van psychische problemen. Dat is waar ik mee bezig ben, en me hoop heb op gezet.

Zelf heb ik er bovendien een hekel aan om in die hoek gedrukt te worden. Ik zou er normaal ook niet zo over praten. Pas als mensen het weten, zijn er mensen die die nijging krijgen om dat te doen. Chan bedankt voor je aanrader, maar heb je tekst niet gelezen, omdat ik niks met autisme heb, en daar niet graag mee geassocieerd wil worden. Het is me in me jonge jaren door me strot gedouwd, waardoor ik me sociaal onvoldoende vrij heb kunnen ontwikkelen. Daar zit bij mij een levens thema. Wil niet zeggen dat ik geen autistische problemen (daardoor juist) heb ontwikkeld.

 
Interessante keuze van forumnaam, box. Dit betekent nl. 'doos' en autisten kunnen maar moeilijk 'out of the box' denken. Waarmee overigens maar weer bewezen is dat de complete academische 'wetenschap' zo autistisch als wat is.

Mike

 
Nou, ik heb die naam niet daardoor gekozen, maar is ergens anders van afgeleid. Maar ontwikkel zo wel weerstand voor die naam.

Maar beweer jij nu dat ik niet out of the box kan denken?????

 
Nee, dat weet ik niet, want ik ken je verder niet. Ik vroeg me gewoon af waar die forumnaam op gebaseerd was, maar ik weet nu op welke Brabantse plaats je doelt.

Mike

 
Zo als jij reageert, is precies hoe veel mensen ook reageren, gelijk alles in die autistische hoek drukken, en denken dat dat deskundig is. Ik kan het relativeren, maar heb er een hekel aan. Dat heet volgens mij stigmatiseren.

 
Ik denk dat de 'box' waar jij in zit een zelfopgelegde is, waarbij jij voortdurend meent je te moeten verdedigen, omdat je geen autist genoemd wil worden. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Mike

 
Nee hoor, dan weet je nog niet hoe die hulp instanties werken. Van mij mogen ze me best zo noemen, zo lang ze zich maar niet met mij bemoeien. Heb ook in me eerste betoog gezegd dat dat erg beklemmend en beknottend is geweest. En dat geld ook voor andere mensen. Ze mogen denken wat ze willen, maar zolang ze me er maar niet mee lastig vallen.

 
Hoi Box,

Het gaat er juist om in het verhaal dat er anders naar word gekeken! Ik snap dat je moeite hebt met de term autisme. Zelf is bij mij destijds de diagnose add gesteld. De symptomen bestaan wel alleen is Add is grote onzin en bestaat wat mij betreft niet.

 
Box,

Quote:
Gebruik jij hulpmiddeltjes om je geest in balans te brengen, of puur op eigen kracht?



Ja, zo gebruikte ik ook binaural beats om mijn geest tot rust te brengen, maar ik deed dat vooral om weer normaal in slaap te kunnen vallen want ik leed aan slaapproblemen waardoor ik afhankelijk werd van binaural beats, maar van slaapproblemen lijk ik tegenwoordig geen last meer van te hebben, naar mijn vermoedens denk ik dat het door ernstig vitamine-D tekort komt en dat ik nu meer vitamine D binnenkrijg dan voorheen. Ik weet niet hoe het met jou zit met voeding maar ook dat heeft behoorlijke invloed op je geest. Zelf heb ik WAPF(voeding, gebaseerd op de gedachtegoed van Weston Price) als standaard voedingspatroon en draai op verzadigde vetten i.p.v. koolhydraten, voel vrij om mijn voorsteltopic door te lezen als je dat interessant vindt, maar ik ga hier niet zo extreem in als sommige mensen hier.

Je kunt op internet(gewoon op google) veel over binaural beats vinden en ook hoe dat te werk gaat, dat werkt via de geluidsgolven zo op je hersenen in waardoor je hersengolven kunnen vertragen zodat je geest kalmer kan worden, handig als je vaak vol zit in je hoofd en als je moeite met slapen hebt.

Hier bijvoorbeeld kan je een binaural beat downloaden om je geest rustiger te maken en om je meer ontspannen te voelen. Vergeet niet een koptelefoon te gebruiken, die heb je wel nodig.

http://www.multidimensionalman.com/..._Deep_Meditation_Sounds_-_Binaural_Beats.html

Binaural beats werkt via de hersengolven. Hier een interessante PDF wat bepaalde hersengolfpatronen voor je lichaam en geest kunnen doen.

http://www.innertechnology.nl/wp-content/uploads/2013/09/Hersengolven.pdf

Quote:
Zelf heb ik er bovendien een hekel aan om in die hoek gedrukt te worden. Ik zou er normaal ook niet zo over praten. Pas als mensen het weten, zijn er mensen die die nijging krijgen om dat te doen.


Ik herken dat ook maar al te goed. Het is absoluut niet fijn als mensen je als apart willen neerzetten alleen omdat je autisme hebt of bent gestempeld. Zelf ben ik van mening dat niet alleen autistische mensen zichzelf behoorlijk in de weg kan zitten, maar dat de maatschappij daar ook net zo goed aan meedoet, die probeert de ontwikkeling van autistisch mensen ook ernstig te belemmeren.

Quote:
Zo als jij reageert, is precies hoe veel mensen ook reageren, gelijk alles in die autistische hoek drukken, en denken dat dat deskundig is.


En zo kan ik ook wel zeggen dat mensen die zo erg obsessief met voeding en gezondheid bezig zijn ook autistisch zijn, wat op zich ook een niets opslaande commentaar van mij is want zo kan je wel bijna ieder mens voor autist gaan uitmaken, maar ik snap maar al te goed waar je over hebt.

O ja, Box, ik ben eigenlijk gestopt met dit forum omdat ik vind dat mensen hier door kunnen slaan qua gezondheid en voeding, dit neemt echter niet weg dat je hier op het forum wel veel dingen eruit kan halen waar je baat bij kunt hebben, ik zeg het zo, je moet doen waar je lekker bij voelt als je aan jezelf wilt werken, maar ik ga voeding en gezondheid niet mijn obsessie maken, moet wel leuk blijven, zo denk ik maar. De reden waarom ik nu wel reageer is omdat jij net als ik een stempel autisme gekregen hebt die ook naar antwoorden zoekt. Ik hoop dat je wat mee kunt met deze reactie.

Gezondheid,

 
Quote:
Zelf ben ik van mening dat niet alleen autistische mensen zichzelf behoorlijk in de weg kan zitten, maar dat de maatschappij daar ook net zo goed aan meedoet, die probeert de ontwikkeling van autistisch mensen ook ernstig te belemmeren.


ja, jij snapt mij. Jij verwoord precies hier wat ik bedoel. Ik weet dat ik dat soort mensen zo ver mogelijk uit me buurt moet houden, omdat het mij schaad. Ik heb jouw welkoms tekst ook doorgekeken. Leuk om zo met voeding bezig te zijn. Merk aan Mike dat je veel met autisten in gesprek of discussie gaat. Kennelijk een onderwerp wat je boeit?

 
Dat denk ik ook, de maatschappij is anti-autisten en iedereen is er op uit om jullie tegen te werken.

Fijn dat jij je van je stempel niets aantrekt Box. Maar blijkbaar lost dat niets op.

 
Quote:
Merk aan Mike dat je veel met autisten in gesprek of discussie gaat. Kennelijk een onderwerp wat je boeit?


Nou nee niet omdat ik dat boeiend vind, het komt vooral omdat ik in het begin zo eenzaam gevoeld heb omdat ik het gevoel had de enige iemand te zijn die zo heel erg anders was dan alle andere mensen waardoor ik door vrijwel niemand begrepen werd en dan was het zeker wel fijn toen ik via internet maar ook op speciaal onderwijs waar ik opgezeten had autistische mensen heb leren kennen die veelal met dezelfde problemen worstelde als ik, waarvan veel van wat ze over hun autisme vertelde voor mij ook zo verdomd herkenbaar waren met als gevolg dat ik niet meer heel erg alleen begon te voelen, dus dat er toch mensen waren die mijn problemen kan begrijpen, maar ja, soms leek het wel alsof alleen autistische mensen dat kunnen, want die kennen veel van mijn problemen ook bij henzelf dus begrepen ze mij meteen mijn problemen en dat is wel iets waar mensen zonder autisme onmogelijk in staat zijn, althans zo leek het voor mij wel.

Gezondheid,

 
Quote:
O ja, Box, ik ben eigenlijk gestopt met dit forum omdat ik vind dat mensen hier door kunnen slaan qua gezondheid en voeding,



Nee gezondheid, jij bent met dit forum gestopt op het moment dat ik en enkele anderen je verder wilden helpen op je pad richting een veel betere gezondheid en een vermindering van je autisme symptomen waarvan je zelf zegt dat je er heel veel last van hebt en je in je dagelijks leven erg belemmeren. Iets dat blijkbaar ver voorbij jouw comfort zone lag waardoor jij meteen bent afgehaakt en ons als "obsessief met voeding bezig" bent gaan bestempelen.

Daarvoor was je nog erg strijdlustig en zag je overal degeneratie t.g.v. verkeerde voeding.

Quote:
ik zeg het zo, je moet doen waar je lekker bij voelt als je aan jezelf wilt werken, maar ik ga voeding en gezondheid niet mijn obsessie maken, moet wel leuk blijven, zo denk ik maar



Nee, het moet helemaal niet leuk blijven.

Je hebt geen idee hoeveel je zelfs op jouw leeftijd nog zou kunnen herstellen van autisme of andere aandoeningen.

Een instelling van "het moet wel leuk blijven" is daarbij funest.

En zo erg is het nou ook weer niet zeg. Ik heb er alles voor over gehad om van mijn chronische vermoeidheid af te komen, waaronder twee weken letterlijk alleen maar droog brood eten, (mayr kuur)waarbij ik zelfs nog ben blijven werken in een bloedheet subtropisch zwembad!

Het heeft niet echt geholpen maar ik moest het toen allemaal alleen doen en mijn eigen geld verdienen!

Het gaat wel om jouw leven he? Wil je het zelfs niet proberen om beter te worden? Wat heb je te verliezen?

 
Goede post, Pike! Ik wilde ook nog hierop reageren, maar jij bent me voor en ik heb hier niets meer aan toe te voegen.

Mike

 
Nou mijn afhaken op het forum behoeft inderdaad meer uitleg dus daar reageer ik als laatste nog op, alleen op Box reageer ik misschien nog.

Pike,

Quote:
Iets dat blijkbaar ver voorbij jouw comfort zone lag waardoor jij meteen bent afgehaakt


Toen ik rauwe eigelen tegenkwam was ik afgehaakt. Je kan wel salmonella oplopen zeg, dan praat je wel over een horrorziekte die ook jij nooit mee wilt maken en het ook nog eens dodelijk kan zijn, met rauwe eieren ben ik altijd erg huiverig en ik spot er niet mee, om nog maar eens te zwijgen de voedingsschandalen die tegenwoordig nogal eens plaatsvinden. Als ik s' morgens een ei neem naast mijn smoothie, dan is dat altijd gekookt, wel zachtgekookt, dat dan weer wel.

Quote:
ons als "obsessief met voeding bezig" bent gaan bestempelen.


Wou je zeggen dat dat niet zo is? ja absoluut, jullie zijn gestoord en naïef en dus eigenlijk voer voor de psychiaters. En het is niet alleen vanwege wat ik hier eerder geschreven heb, maar ik snap ook niet waar jullie al dat geld vandaan halen om dit alles te kunnen betalen zoals de dure dingen wat je hier kan kopen en dan heb ik het nog niet eens over geldklopperij van dure therapieën, zoals darmspoelingen.

Quote:
Je hebt geen idee hoeveel je zelfs op jouw leeftijd nog zou kunnen herstellen van autisme of andere aandoeningen.


Dat klinkt heel mooi en ik geloof best dat er verbeteringen mogelijk zijn wat autisme betreft, maar autisme genezen? dat is hocus pocus, ik moet wel naïef zijn om hier in te geloven.

Pike, ik ben blij voor je dat je van je vermoeidheid af bent gekomen en ook voor andere mensen hier ben ik mijn dank verschuldigd voor dat ze mij geholpen hebben, maar vind het nu alleen veel te ver gaan, dus ben ik klaar mee met dit forum, toch blijf ik het wel als leerzame forum beschouwen, maar autisme genezen is echt vergezocht, ik geloof daar echt niet in.

Quote:
Het gaat wel om jouw leven he? Wil je het zelfs niet proberen om beter te worden? Wat heb je te verliezen?


Ja, het is mijn leven en nee ik ga dat niet eens proberen.

Gezondheid,

 
Quote:
maar ik ga voeding en gezondheid niet mijn obsessie maken, moet wel leuk blijven, zo denk ik maar.


Het moet leuk blijven zeg je, maar is het dan al leuk? Met al die problemen en onrust etc. Ik hoor de laatste tijd veel mensen koketteren met allerlei eigenaardigheden, overgevoeligheden, hooggevoeligheid etc etc en nu lijkt het soms wel of autisme ook een soort staat van zijn is die op de een of andere manier in stand gehouden moet worden.

 
Quote:
Toen ik rauwe eigelen tegenkwam was ik afgehaakt. Je kan wel salmonella oplopen zeg


Als je zo denkt zou ik maar zorgen dat je je komkommers en de sla etc ook goed kookt want voor je het weet loop je EHEC op. :roll:

Quote:
Wou je zeggen dat dat niet zo is? ja absoluut, jullie zijn gestoord en naïef en dus eigenlijk voer voor de psychiaters. En het is niet alleen vanwege wat ik hier eerder geschreven heb, maar ik snap ook niet waar jullie al dat geld vandaan halen om dit alles te kunnen betalen zoals de dure dingen wat je hier kan kopen


Dus omdat jij niet snapt waar anderen het geld vandaan halen zijn we voer voor de psychiater. :? Ik kan niet voor de rest spreken maar ik werk gewoon voor mijn geld.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan