Teveel ijzer in bloed

Zou je misschien iets meer info willen geven? De waardes bijvoorbeeld, de klachten, wanneer is het veranderd en wat is er in je leven veranderd (voeding?)

 
Het is iemand ander die ik ken die dit heeft, helaas heb ik niet meer info.

 
Ik heb wel eens gelezen dat een goede remedie is om regelmatig bloed te geven. Maar ik weet niet wat de klachten zijn die optreden bij een hoog ijzergehalte in het bloed en ook niet hoe dit ontstaat.

 
Bedoel je "hemochromatose"? De vriendin van mijn baas heeft dat.

Even op gegoogeld:

Hemochromatose (ijzerstapeling) is een ziekte waarbij er te veel ijzer in het lichaam zit. Dit ijzer wordt opgeslagen in de lever en in andere organen. Er zijn twee soorten hemochromatose:

Primaire hemochromatose is een erfelijke ziekte waarbij uw darmen vanaf uw geboorte te veel ijzer opnemen uit de voeding. Deze variant van de ziekte komt vrij veel voor: ongeveer 1 op de 200 mensen heeft primaire hemochromatose, maar de ernst van de verschijnselen verschilt erg per persoon.

Secundaire hemochromatose is bijna altijd het gevolg van een andere aandoening. Het kan ontstaan bij chronische bloedarmoede, het langdurig innemen van ijzertabletten of door veelvuldige bloedtransfusies (bijvoorbeeld bij thalassemie).


 
Dit is ijzerstapeling in de lever en hierdoor raakt de lever vergiftigd. De belangrijkste oorzaak is ijzerspillen, ook wel staalpillen genoemd, omdat dit een anorganische, lichaamsvreemde vorm van ijzer is.

Mike

 
Niet te veel vitamine c slikken (geen hoge doses: bevordert ijzeropname) en bloed doneren - haalt je van dit probleem af.

Multivitaminen mijden die ijzer bevatten.

www.youtube.com/watch?v=11PC8AFrh5w

 
Quote:
Dit is ijzerstapeling in de lever en hierdoor raakt de lever vergiftigd. De belangrijkste oorzaak is ijzerspillen, ook wel staalpillen genoemd, omdat dit een anorganische, lichaamsvreemde vorm van ijzer is.

Mike



Stel dat je voeding teveel ijzer bevat is er dan een mogelijkheid tot het opstapelen van ijzer in de lever? Of wordt de opname van ijzer in je darm dan aangepast?

Is organisch ijzer uit te scheiden via urine/ontlasting?

En is anorganische ijzer niet uit te scheiden? Een familielid op leeftijd slikt met enige regelmaat 'staalpillen' en heb ik wel eens horen praten over hele donkere/zwarte ontlasting...

Sommige veganisten beweren dat het eten van (veel) dierlijke producten de oorzaak is van een stapeling van ijzer in het lichaam, als argument voor een volledig plant'aardig' dieet.

 
Quote:
En is anorganische ijzer niet uit te scheiden? Een familielid op leeftijd slikt met enige regelmaat 'staalpillen' en heb ik wel eens horen praten over hele donkere/zwarte ontlasting...


Anorganisch ijzer is zeer moeilijk kwijt te raken en leidt dus snel tot stapeling. Zolang vrouwen menstrueren blijft de schade beperkt, maar niet-menstruerende vrouwen en mannen hebben een probleem met ijzerpillen.

Quote:
Sommige veganisten beweren dat het eten van (veel) dierlijke producten de oorzaak is van een stapeling van ijzer in het lichaam, als argument voor een volledig plant'aardig' dieet.


Wanneer een veganist begint te praten, stop je vingers in je oren!

Mike

 
Hoe is de zwarte ontlasting te veroorzaken na het innemen van staalpillen? Of zou dit gerelateerd zijn aan kleur- en vulstoffen van die pillen.

Quote:
Wanneer een veganist begint te praten, stop je vingers in je oren!

Mike



Ja doe ik ook. Vandaar mijn vraag of organisch ijzer uit te scheiden is via urine/ontlasting? Dit zou namelijk een goed tegenargument zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan