Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Donja Hoevers, raadslid voor D66 in De Bilt: „Ik merk dat dit soort reacties niet op mij persoonlijk gericht zijn, maar op mij als onderdeel van D66.’’ © Mel Boas
Vaccinweigeraars komen met storm van haat als Donja (45) uit De Bilt met longembolie op ic belandt
Even rustig boodschappen doen, eindigt voor Donja Hoevers (45) dit voorjaar op de spoedeisende hulp. Door een longembolie valt de fractievoorzitter van D66 De Bilt plotseling weg en belandt ze ruim een week in het ziekenhuis. Als ze dat via sociale media deelt, ontketent dat een storm van haat. ‘Stekker eruit, want je neemt de plaats in van echte zieke mensen.’
Job Oldegbers 25-07-25, 20:00 Laatste update: 25-07-25, 20:35
Daar lag ze dan: midden in de supermarkt op de grond. Donja Hoevers weet op 2 mei niet wat haar overkomt als ze plotseling op de spoedeisende hulp van het Diakonessenhuis terechtkomt. Van haar blackout in de lokale Jumbo kan ze zich niets meer herinneren, maar van de nasleep des te meer. Ze heeft een longembolie, concluderen haar artsen nadat ze acht uur op de spoedafdeling lag.
Als ze daarna naar de intensive care wordt doorgestuurd, besluit Hoevers haar achterban via sociale media op de hoogte te brengen. Als politica investeerde ze de afgelopen jaren in haar sociale media en is ze met name op X erg actief. „Ik heb altijd mijn best gedaan om mensen binnen én buiten mijn bubbel aan me te verbinden. Zodat ik zelf ook niet te veel in die bubbel blijf zitten.”
‘Vet balen’
„Ik ben een open boek. Ook op X”, zegt ze. En dus besluit ze er een kort bericht uit te gooien:
‘Allemaal leuke plannen voor het weekend, tot ik op de grond bij de Jumbo lag vanmorgen. Met ambulance naar ziekenhuis, longembolie. Dus lig nu op de ic. Gelukkig in goede handen hier, maar vet balen!’
Voor de deur staat het weekend van 4 en 5 mei. Normaal gesproken een bijzonder weekend voor de muzikale Hoevers: ze speelt onder meer saxofoon in een orkest. En dus is er dat weekend ieder jaar wel ergens muziek te maken. In plaats daarvan wordt ze nu op de ic niet alleen geconfronteerd met haar longembolie, maar ook met honderden verschrikkelijke reacties op X.
Haat en doodswensen
Dat ene korte bericht heeft een hoop losgemaakt. 282 reacties, waarvan de meeste vol met haat of doodswensen, tot op de dag van vandaag. De reacties komen vooral vanuit de hoek van vaccinweigeraars, een term die in de coronaperiode steeds vaker voorkwam bij mensen die zich afkeerden tegen de coronavaccins. Hoevers, die in totaal drie keer gevaccineerd werd, valt duidelijk niet in die groep. „Plotseling kreeg ik de meest schunnige teksten op me af gestuurd.”
‘Die spuitjes doen hun werk’, schrijft iemand in combinatie met de partij van Hoevers, D66. Weer iemand anders: ‘Hoeveel prikjes heb jij gehaald de afgelopen jaren?’. Of ene Jan die aan Donja schrijft dat ‘karma snel komt’. Weer iemand anders, Jos Klein, doet er nog een schepje bovenop:
‘Om het in hun taal te zeggen zoals een aantal jaar geleden voor de ongevaccineerden, stekker eruit want je neemt de plaats in van echte zieke mensen.’
Haar longembolie wordt door reageerders massaal gelinkt aan het coronavaccin en het feit dat haar partij daar ten tijde van de coronapandemie achter stond. Onder haar bericht wordt door de X’ers zelfs gesuggereerd dat Hoevers helemaal niet op de ic ligt, want waarom zou ze dan gewoon berichtjes kunnen sturen?
‘Dacht dat ik doodging’
„Ik was echt heel erg ziek en heb twee keer gedacht dat ik doodging”, vertelt Hoevers. „Je komt ook niet zomaar op de intensive care terecht. Ik heb daar drie dagen gelegen, maar ik was niet buiten westen of zo. Ook niet in coma, dus ja, twitteren kan iedereen, je moet wel héél ziek zijn als je dat ook niet kan. Het enige wat ik kon, was een beetje op die app scrollen.”
En dat escaleerde dus flink. „De reacties liepen compleet uit de klauwen en er werd zelfs een artikel op een of andere vage website geplaatst. Dat was voor mij wel de grens. Ik hoopte dat het niet nóg breder opgepikt zou worden. Mijn ouders dachten dat ik doodging en hoopten bij ieder afscheid me weer in levende lijve terug te zien, ik gunde het hun niet dat dit ze óók nog onder ogen zou komen”, vertelt Hoevers.
‘Laat elkaar in de waarde’
De reacties komen bij haar zelf minder binnen. „Ik heb al best wel veel over me heen gekregen in de loop der jaren. Ik merk dat dit soort reacties niet op mij persoonlijk gericht zijn, maar op mij als onderdeel van D66. Een vrouw van D66 met een longembolie is gewoon een voor de hand liggend doelwit voor deze groep. Ik denk ook dat het bij een mannelijke collega minder snel was gebeurd.”
https://archive.is/o/xGw0S/https://...e-bilt-met-longembolie-op-ic-belandta0bdb202/
Een dag na de reacties op X besluit Hoevers tóch nog een bericht te sturen. Met een duidelijke oproep: ‘We hoeven het niet eens te worden, maar laat elkaar in de waarde’. Ze oogst begrip, maar ook nog meer weerstand.
‘Je bent medepleger van de grootste misdaad uit de menselijke geschiedenis. Heb je daar nu zelf last van? Top! Ben jij volgend jaar op 4 mei ook als herinnering te vieren? Top’, schrijft iemand.
En ook: ‘Vaxschade is vreselijk, tenzij een D66-lid er aan lijdt. In dat geval kan het nooit ernstig genoeg zijn.’
Respect
Het zijn reacties waar de honden geen brood van lusten. Toch ondergaat Hoevers ze redelijk stoïcijns. „Het zijn natuurlijk niet allemaal mensen, soms ook chatbots. Als ik namen zie of herken, probeer ik in gesprek te gaan. Dan krijg je al een veel genuanceerder beeld. Je hoeft het namelijk écht niet met elkaar eens te zijn, maar een beetje respect is wel fijn.”
„Ik vind het belangrijk om nu over al die reacties te vertellen, want als je dat onder de pet houdt, spreekt ook niemand elkaar aan. Het is niet normaal wat sommige mensen naar elkaar roepen. Veel vrouwelijke politici zijn gestopt met X. Ik wil dat niet, omdat dan de goeden onder de slechten lijden. Ik roep de reageerders die mij van alles toewensten vooral op: als je dan zo’n sterke mening hebt, ga dan zelf de politiek in.”
Aangifte doen
Nu haar herstel steeds verder vordert, komt er ruimte om na te denken over aangifte. „Dat heb ik nog niet gedaan, omdat dit alleen maar negatieve energie met zich mee zou brengen. Maar ik overweeg het wel, want we moeten dingen ook niet te makkelijk voorbij laten gaan. Ik denk dat er bijna niemand is die dit normaal vindt.”
Intussen is Hoevers weer thuis, al duurt het herstel nog lang. „De hoop is dát ik helemaal herstel. Maar naar omstandigheden gaat het goed. Ik kan weer zinnen uitspreken zonder tussentijds adem te halen en dat lukte in het begin helemaal niet.”