tandpasta

ruud

New member
Ik dacht ik maak een onderwerp tandpasta aan waarin mensen hun ervaringen/kennis op het gebied van tandpasta's kunnen delen.

Nu eerst ff een artikel over "microplastics (!) in gewone tandpasta's als elmex"

Ik gebruik allang geen tandpasta meer vanwege fluor in tandpasta's en sorbitol en meer van die ongein.

Maar goed, er zitten dus ook microplastics in tandpasta's dus, die niet alleen de personen schaden die het gebruiken, maar vooral ook het aquatisch milieu.

http://zaplog.nl/zaplog/article/sommige_tandpasta_zoals_elmex_en_colgate_bevat_plastic

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CpSeguKzyJM

http://design2sustain.eu/2012/04/02/998/

ps ik dacht dat in gangbare cremes, zeep en deodorant ook microplastics zaten/zitten.

Mijn persoonlijke tandpasta is dezelfde als mijn deodorant: ik denk dat veel mensen op deze site deze mix wel kennen: natriumbicarbonaat / kokososolie / water.

Dat is mijn mix in elk geval.

 
Dit zijn de toevoegingen in tandpasta (en andere verzorgingsproducten) die microplastics zijn en die de plastic soep in jezelf en in de noordzee steunen:

- Polyethyleen terephtalaat (PET)

- Polypropyleen (PP)

- Polyethyleen (PE)

 
Je tanden poetsen met Aardbeien schijnt ook goed te werken, moet nog even wachten tot ze groeien in de tuin. lol.

 
Wij hebben hier in Marokko op de markt/souk een miswak gekocht. Dat is een 'stokje' van een bepaalde struik. Je snijdt van de bovenkant de bast er af en kauwt het bovenste vrijgekomen stukje zacht. Daar poets je dan je tanden mee. Ze worden er lekker zacht van, er zit ook nog een lekkere smaak aan.

Haluk en AbuKaliem hebben er eerder ook al over gepost.

Aardbeien, die zijn hier volop aanwezig. :lol:

En erg lekker, je proeft de zon.

Lia

 
We zitten in Safi, redelijk zuidelijk al. We gaan ook zeker allerlei kruiden kopen.

Op de markten/souks ruikt het heerlijk, je merkt aan je neus waar er kruiden verkocht worden.

En het is ook een prachtig gezicht, al die papieren zakken of houten bakken waar de kruiden hoog opgetast in liggen.

Lia

 
Geeft niet. Je hoeft alleen maar te weten dat je saffraan daar in grote hoeveelheden spotgoedkoop kunt kopen, terwijl je er hier de hoofdprijs voor betaalt. Sla zoveel mogelijk saffraan in, je kunt er heerlijke pilaw-rijst van maken (basmatisaffraanrijst)!

http://allrecipes.nl/recept/2967/indiase-saffraanrijst.aspx

Mike

 
Behoudt saffraan zn goede werking als het meegekookt wordt?

 
wat mooi @Poekie dat je op jullie bestemming nog zoveel tips mee kunt pikken :)

heel veel plezier daar nog!!

 
Eergisteren hebben we op een souk/markt sardientjes gegeten, heerlijk. Klaargemaakt met knoflook, peterselie en een rood kruid, welke weet ik niet.

Vandaag hebben we onderweg in een lokaal eethuisje (eigenlijk was het een slagerij waar het vlees in de lucht hing te besterven) gehakt met tomaat en ui gegeten vanaf de grill, heerlijk gekruid, om je vingers bij af te likken. En dat kan, we eten met onze rechterhand, een stuk leuker dan met mes en vork. :wink:

Een aantal dagen terug hebben we een tajine geprobeerd maar die was van aardappelen, wortelen, doperwtjes, ui en een beetje vlees.

Dat is mij niet goed bekomen voor wat betreft de ontlasting, twee dagen later wou het niet op gang komen. Teveel koolhydraten. Dat doen we dus niet meer.

Bij de plaatselijke slagers hangt dus het vlees gewoon buiten, met wat vliegen er op en omheen. Het mag de pret niet drukken.

We hebben zojuist wat gehakt gekocht, het werd vers gedraaid van allerlei soorten vlees. Je weet natuurlijk niet waar het vlees vandaan komt maar we vertrouwen het helemaal. Je ziet de koeien overal grazen, met een herder erbij.

Lia

 
Quote:
Je hoeft alleen maar te weten dat je saffraan daar in grote hoeveelheden spotgoedkoop kunt kopen, terwijl je er hier de hoofdprijs voor betaalt.



Mijn broer was in Marokko met z'n gezien vorige jaar en heeft me heel trots een groot fles saffraan dat-ie voor niks daar had gekocht. Nou, het was geen saffraan maar "saffraan". Nep dus.

Het oogsten van saffraan is zeer arbeidsintensief en het is nergens HEEL GOEDKOOP.

Je kunt het nep van het echt merken door de geur ervan. Visuele lijken ze op elkaar, maar je ruik meteen het verschil.

 
Quote:
Lees hier over toevoegingen in verzorgingsproducten.



Als ik dat dan lees schiet ik toch even in de lach, met die middelen wentelt men zich van binnen en van buiten in het lozingswater van de chemische industrie. Maar ja, wat is er mooier dan afval te verkopen als nuttig middel? :evil: Voor geïmpregneerd hout "tuinhout" geldt dit trouwens ook; het hout is geïmpregneerd met metaaloxiden van zware metalen, die zijn zeer giftig en daarom werkt het ook zo goed, alles wat het hout wil opvreten sterft ter plekke de vergiftigingsdood. Het is dan ook heel makkelijk om in en tuintje dat flink doordrenkt is van dat spul biologische groenten te kweken want bestrijdingsmiddelen heb je niet nodig, die zitten al in de grond.

Proost! (of proest!) :mrgreen:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan