tandarts

Oke, ja ik heb deze website al wel eens bezocht. Hij werkt met Ozon. Volgens mij als iemand geen echte tandarts is ze zeker geen tandartsbehandelingen mogen doen.
Mijn tandarts gebruikte om te ontsmetten in ieder geval ook Ozon. Sneek is trouwens erg ver weg zonder auto.
 
Liesje, nee, dat zei ik al dat Sneek geen echte tandarts is, maar wat zegt dat precies? Ok, Sneek doet vast geen kiesextracties. En ook geen wortelkanaalbehandelingen. Maar die laatsten zijn toch al niet echt een aanrader. Ik zit hier trouwens geen reclame te maken voor Sneek. Ik was daar een keer en toen zat ik als ik niet uitkeek in een programma dat geen oplossing voor mijn probleem was. Mijn probleem was een fikse melkallergie die mijn holten ontstak, inclusief een kieswortel en het was een advies van een biotandarts om absoluut te stoppen met alle melkproducten dat mij in de goede richting duwde. Ik had helemaal geen behandeling aan mijn kieswortel nodig. Maar ja, voor je het weet gaat men op de verkeerde manier aan de slag met je. Of dat nou regulier is of alternatief. Een goede diagnose is toch wel belangrijk. Behandelen kun je pas goed doen als je weet wat er scheelt.
 
Ik had pijn onder de wortel van een kies en voordien waren het al de kiezen die er naast hebben gezeten. Die zijn al stuk voor stuk verwijderd geworden. Dus onder heb ik niet veel meer over helaas. Toch dacht ik gelijk toen ik deze kies voelde - het voelde bij mijn kin - straks zit het in mijn hele onderkaak. Het is naar mijn idee duidelijk een gevolg van het feit dat daar al ontstekingen hebben gezeten. Mijn tandarts zei dat Ozon niet altijd kan, de ozon kan er niet bij komen. Misschien met kleine gaatjes, dan nog wel. Hoe dan ook, ik kan nog logisch nadenken en ben zeer kritisch voordat ik iets doe, zoals velen hier op dit forum.
Gelukkig maar.
Even off-topic. Gisteren de Allerhande van Albert Hein gelezen. Ze verkopen langzamerhand van alles en nog wat wat hier op dit forum ter sprake komt. Viel me echt op. grappig.
 
'Relatie tussen stress moeder en slecht gebit kind aangetoond'
Gepubliceerd: 20 september 2015 14:38

Kinderen met een moeder die last heeft van chronische stress hebben meer kans op tandbederf.

Dat blijkt uit onderzoek van King's College London, meldt NDTV.

"De kwaliteit van het leven van de moeder heeft effect op het gebit van hun kinderen", concluderen de onderzoekers. Zij analyseerden de gegevens van meer dan 700 Amerikaanse kinderen tussen de twee en zes jaar oud en hun moeders tussen de 30 en 36 jaar.

Hieruit bleek dat gaatjes vaker voorkomen bij kinderen wiens moeders veel stress hebben. De tandartsbezoeken worden minder frequent hoe meer stress de moeder heeft. Deze kinderen krijgen bovendien vaker ongezondere voeding met veel suikers, wat ook zorgt voor meer gaatjes.

In het onderzoek is ook aangetoond dat kinderen van gestreste moeders vaker geen borstvoeding hebben gehad. http://www.nu.nl/gezondheid/4129610...s-moeder-en-slecht-gebit-kind-aangetoond.html via http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/250915.html

 
Deze kreeg ik via de mail binnen.
Nieuwe technieken voor tandherstel.

If you dread the dentist’s chair, you’re not alone. The dental drill is many people’s standard for pain. “How bad was it?” someone will ask. If the answer is “Worse than my last filling,” it means pain that’s almost off the scale.
Now scientists on both sides of the Atlantic bring good news. Two breakthroughs may mean the end of dental drills. And it may be coming in less than 3 years.
First, researchers at Harvard are using laser light to make teeth repair themselves.
Using a low-power laser, the team triggered dental stem cells to form dentin. This is the bone-like structure under your teeth’s enamel. The scientists also discovered the process triggered by the laser.
The laser light created ROS - reactive oxygen species. These molecules activated a protein called transforming growth factor beta-1. The protein, once activated, led dental stem cells to form dentin.
The researchers have used their laser system on human dental stem cells. They’ve also used this technique to trigger the repair process in live animals.
The next step is human trials, which the Harvard group believes will come fairly soon. The process doesn’t involve cutting or adding chemicals to the body. So the safety factor should be high... and approval fairly quick.
Within a few years, treatments like this may be available for tooth regeneration... as well as wound healing and other processes using stem cells.
Meanwhile, across the Atlantic, there’s more good news.
Using Electricity to Strengthen Teeth
Researchers at King’s College in London took a different approach to tooth repair. They’re using electricity to re-mineralize teeth.
The loss of minerals from your teeth is a major cause of tooth decay. Minerals “cycle” in and out of your teeth regularly. But the “out” can outpace the “in.” When that happens, tooth decay is likely.
Today, dentists drill out the weakened areas and apply a “filling” to protect the rest of the tooth.
Using a new process - called Electrically Accelerated and Enhanced Remineralization (EAER) - the King’s College group re-mineralized teeth. EAER caused calcium and phosphate to bond with the existing enamel.
EAER can help rebuild teeth weakened by exposure to acids and wear. And the process is so simple, the researchers believe it will be on the market in just 3 years.
While you’re waiting, you can still encourage better dental health.
Avoid soft drinks (especially colas), eat less sugar and processed grains, and chew gum made with xylitol. Xylitol - a natural sweetener - has been proven to encourage lower rates of tooth decay. You can find it online or at your local health food store.


 
Het nut van speeksel
8-1-06 - 21:42

Tandpasta met moedermelk? Volgens Zendium is het goed voor het speeksel. En zonder gezond speeksel geen gezond gebit.

Zonder speeksel kun je niet praten, proeven, slikken en verteren, en, ook belangrijk: niet zoenen.

Minder bekend is dat speeksel van essentieel belang is voor het gebit. Het spoelt de mond, neutraliseert zuren uit voeding, herstelt het glazuur en doodt bacteriën. In een droge mond zou het gebit zo wegrotten.

Mondhygiëniste Wenda Rodenburg uit Nederhorst den Berg peutert voorzichtig met een haakje het tandsteen uit de mond van haar cliënte, terwijl ze vertelt: ,,Aan iemands gebit kan ik zien hoe het met het speeksel is gesteld. Goed speeksel neutraliseert binnen een half uur de zuren, waardoor je minder gevoelig bent voor gaatjes en tanderosie. De keerzijde is dat zulk speeksel ook meer neerslag geeft: je hebt sneller last van tandsteen.’’

En tandsteen kan, als het niet wordt verwijderd, leiden tot ontstekingen aan het tandvlees en uiteindelijk tot het verlies van tanden en kiezen. Toch is tandsteen veruit te verkiezen boven speeksel dat te zuur is. ,,Bij mij is dat helaas het geval,’’ zegt Rodenburg. ,,Speeksel met een hoge zuurgraad kan de zuren uit voeding niet goed neutraliseren. Als kind kon ik poetsen wat ik wilde, er was geen redden aan. Ik heb nu een mond vol kronen.’’

Nog vervelender is het als je te weinig speeksel produceert. Deze aandoening, xerostomie, treft vooral ouderen. Eén op de tien volwassenen en één op de vier ouderen heeft er last van. ,,Ken je dat gevoel van wakker worden met een leren lap in je mond en een vieze smaak? Hebben zij altijd. Een droge mond is vreselijk ongemakkelijk, en slecht voor het gebit.’’

De aandoening is meestal het gevolg van medicijngebruik. Berucht zijn antidepressiva, slaap- en kalmeringsmiddelen en bètablokkers. Ook astma-patiënten hebben door het gebruik van inhalatiesprays vaak last van een droge mond.

Een onschuldiger oorzaak is stress. Rodenburg: ,,Niet voor niets hebben sprekers altijd een glaasje water klaar staan. De speekselklieren verlammen onder invloed van stress.’’

Kun je eigenlijk wat doen aan speekselproblemen? Rodenburg: ,,Ziektes aan de speekselklieren, of erfelijk bepaalde afwijkingen als te zuur speeksel, kun je niet verhelpen. Maar je kunt de kwaliteit van het speeksel altijd wel wat verbeteren.

,,Ik geloof wel degelijk in de werking van tandpasta's met enzymen en weerstandverhogende stoffen, zoals Zendium. Al was het alleen maar vanwege het onbedoelde neveneffect dat Zendium aften (mondzweren) voorkomt. Maar dat wil niet zeggen dat andere tandpasta's verkeerd zijn, hoor.’’

Ter geruststelling: het colostrum uit melk waar Zendium mee schermt, komt niet van mensen, maar is gewonnen uit de melk die runderen geven als ze net hebben gekalfd. Deze melk verhoogt de weerstand van het kalf, net zoals colostrum in moedermelk dat doet bij baby's.

Andere hulpstofjes zijn lactoferrine, dat de hechting van bacteriën aan de tanden remt, en lysozym, dat de celwand van de bacteriën zelf aantast. Rodenburg: ,,Waar je ook mee poetst, belangrijk blijven de vuistregels: tweemaal daags poetsen, flossen en twee keer per jaar je gebit grondig laten reinigen door de tandarts of de mondhygiënist.’’ http://tinyurl.com/phno8zm

 
http://tinyurl.com/osmbq2y via http://tinyurl.com/pxzq4vh


No more fillings as dentists reveal new tooth decay treatment
Scientists in London develop pain-free filling that allows teeth to repair themselves without drilling or injections


The new treatment, called Electrically Accelerated and Enhanced Remineralisation (EAER), accelerates the natural movement of calcium and phosphate minerals into the damaged tooth.

A two-step process first prepares the damaged area of enamel, then uses a tiny electric current to push minerals into the repair site. It could be available within three years.
 
David Wolf vertelt over een stamcelbehandelingen door tandartsen i.v.m. tanden die pijn deden: de stamcellen werden uit zijn heup gehaald en in zijn bloed teruggespoten...

Why Getting a Second Opinion is Essential (especially when it comes to your teeth)!
David Wolfe® & Longevity Now®
Published on Nov 16, 2015 via http://tinyurl.com/6fjz23a
 
Bisfenol A is een chemische “look-alike” van menselijke hormonen en ook van invloed op de tand ontwikkeling. Een team van Franse onderzoekers uit Parijs, onder leiding van Sylvie Babajko, hebben ontdekt dat ratten blootgesteld aan dagelijks bisphenol A amelogenesis imperfecta en meer in het bijzonder molar incisor hypomineralisation(kaasmolaren) ontwikkelen..

Kaasmolaren kunnen herkend worden doordat deze tanden er mat-opaak, wit-gelig uitzien. Deze defecten kunnen voorkomen in vlekken of over de hele tand. Zulke plaatsen zijn zeer poreus (vandaar de naam kaasmolaren) en uiterst gevoelig voor gaatjes. Dit uitzicht en deze cariësgevoeligheid komt door een fout in samenstelling van het glazuur van de tand. Volgens studies komen kaasmolaren voor bij 10-20 % van de kinderen. Nederlands onderzoek wees uit dat in de helft van de gevallen ook de centrale snijtanden aangetast zijn.

http://ajp.amjpathol.org/article/S0002-9440(13)00279-4/abstract http://tinyurl.com/qaru84s



 
Ik heb mijn bio-tandarts een voorstel gemaild over het stoppen met poetsen met fluoride en te focussen op voeding om tandbederf te voorkomen. Zijn reactie:

Ik meen me te herinneren dat ik je uitgelegd heb dat cariës tandweefselverlies is door bacteriële 'zure poep' en we ons zwaartepunt moeten leggen op een goede hygiëne (ofwel een mond vrij van plaques) en het letten op de consumptiefrequentie (hoe vaker je consumeert hoe vaker zij zuren produceren).
Mijn advies omtrent het fluoridegebruik was dan ook gedurende één a twee tubes, om de ontstane ontkalkingen in het glazuur aan te doen sterken/repareren.

Zolang het glazuur overal schijnt, het tandvlees bloedingsvrij is, er niet vaker dan 5x per dag geconsumeerd wordt en er geen lekkende vullingen zijn hoef je in principe niet bang te zijn voor gaatjes.

Daarnaast is het zeker waar dat als je gezonde onverhitte vetten eet en je de vetoplosbare vitamines A, D3 en K2 nuttigt je beter calcium opneemt en tandzenuwen eerder van een trauma kunnen herstellen door de aanmaak van tertiair dentine. N.B. het is géén bescherming tegen gaatjes!
Ik adviseer dan ook kokosvet en hennepzaadolie voor de verzadigde vetten respectievelijk de essentiële vetzuren en bij gebrek aan een beter alternatief kan Blue Ice een leuke aanvulling zijn voor de vitamines A, D3 en K2 op boterolie.

Dit botst denk ik deels met de WAPF, toch? Gaatjes worden niet veroorzaakt door bacteriën die zuren voortbrengen elke keer dat we (kh) eten, maar door een tekort aan vetoplosbare vitamines, calcium en fosfor. Zou ik dus de hele dag door kunnen snoepen (vaker dan 5-7x) en toch geen gaatjes krijgen, zolang ik maar voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg?

N.B. momenteel consumeer ik niet vaker dan 5x per dag, aangezien ik veel energie haal uit vet. Ik poets nu een paar keer per week met een tandpasta laag in fluoride, daar stap ik uiteindelijk ook vanaf.
 
Gaatjes worden niet veroorzaakt door bacteriën die zuren voortbrengen elke keer dat we (kh) eten, maar door een tekort aan vetoplosbare vitamines, calcium en fosfor.

Tandbederf wordt idd niet veroorzaakt door slechte gebitshygiene, waardoor er zetmeelresten achterblijven op het gebit die bacterien aanlokken die zuren produceren. Weston Price ontdekte dat tandbederf wordt veroorzaakt door een leenproces van de eigen bot- en hoornstructuur (nagels, haren) a.g.v. mineraaltekorten. Het is een teken van ONDERVOEDING. Voor de opname van deze mineralen zijn vetoplosbare vitamines weer cruciaal, daarom smaken vet en zout samen zo goed.



Zou ik dus de hele dag door kunnen snoepen (vaker dan 5-7x) en toch geen gaatjes krijgen, zolang ik maar voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg?

Dat is geen wetmatigheid, het hangt zeer sterk van de persoon af. Om dezelfde reden kan de ene persoon ongestraft roken en de ander krijgt er juist ernstige klachten door. Het heeft heel veel te maken met de mate van ondervoeding, maar ook met de mentaliteit van de persoon. Mensen die genieten van een McDonald's-maaltijd en deze in familieverband nuttigen doen het waarschijnlijk beter dan bewust etende mensen die zichzelf veel te serieus nemen en alleen thuis eten. Ook heeft het te maken met het 'genetische pakket' waarmee je op de wereld bent gekomen. Sommige mensen zijn van staal, anderen van papier.

Mike
 
Dag allemaal,
Ik ben April en nieuw op dit forum. Al een lange tijd ben ik aan het overwegen mijn amalgaam vulling te laten verwijderen bij een biologische tandarts. Nu lees natuurlijk op elke tandarts website dat dit veel voordelen met zich meebrengt. Wie heeft er hier positieve of juist negatieve ervaring met de verwijdering van de amalgaamvulling? Toen ik een jaar of 2 geleden naar een chiropractor ging, had zij een soort van test gedaan met wat buisjes en vertelde dat ik teveel amalgaam binnenkrijg vanwege de vulling. Zij gaf mij toen appelazijn pillen mee of dit in het lichaam te neutraliseren.
Herkennen jullie deze therapie?
En weten jullie wat de kosten zijn om 1 amalgaamvulling (kies) te verwijderen?

Alvast bedankt,
April

 
Hallo April, Welkom op het forum!

Ik zou zeggen hoe eerder die amalgaam er uit is hoe beter!

De meeste tandartsen hebben wel een prijslijst op hun website staan en anders kun je ook vooraf een prijsopgave vragen. Dat is heel normaal.

Er is al heel veel geschreven op dit forum over het verwijderen en ontgiften van amalgaam en zware metalen. Er is al een topic over dit onderwerp waarin veel geschreven is. Ik zoek het zo even voor je op.
Edit: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kwikontgifting-mn-trip-naar-gezondheid-watisgezond/
Als je de zoekfunctie boven aan op de hoofdpagina gebruikt kun je zelf ook specifiek op een onderwerp zoeken.

En als je na het lezen nog vragen hebt; stel ze gerust!
 
Welkom April,

Femke heeft m'n kwiktopic hierboven al genoemd. Hier vind je veel informatie over amalgaam, kwikvergiftiging, ontgiften en alles wat daar mee samenhangt.

Als ik het me goed herinner, kostte het vervangen van een amalgaamvulling zo'n 100 euro per vulling.

Mark
 
De kosten van het vervangen van een amalgaamvulling zijn afhankelijk van de grootte van de benodigde vulling en van het soort materiaal dat ter vervanging gebruikt wordt. Er is immers de keuze uit composiet en porselein. Je kunt altijd een een offerte c.q. begroting bij een tandarts opvragen. Een tandartspraktijk is een gewoon bedrijf ;)
 
Bedankt allemaal voor de informatie!
De links ga ik nu met een kop thee bestuderen.
Ik ga inderdaad een offerte opvragen bij de tandarts.

Wat een fijne betrokken forum :)

Groeten,
April
 
Ik heb het boek Genees Tandbederf bijna uit. Confronterend en het roept bij mij een aantal vragen op, die ik niet in verschillende topics wil plaatsen.

Mijn kaken zijn iets te smal: boven staat een hoektand scheef en onder staan de kiezen niet recht achter elkaar. Bovendien sluiten m'n kaken niet mooi: de middelste tanden onder staan een paar mm naar rechts t.o.v. de middelste tanden boven. Volgens het boek levert dat stress op (voor het gebit, maar ook de rest van je lichaam) en vergroot het de kans op tandbederf. Het 's nachts indoen van een bitje of het uitvoeren van een kaakverbreding brengt mogelijke verbeteringen. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?

Ik vermoed dat ik een zwak gebit heb, omdat het kwetsbaar en gevoelig blijft terwijl ik let op mijn A/D/calcium/fosfor. Voor een zwak gebit zijn granen geen aanrader (ik eet Vanmenno speltdesem), maar ik heb mijn kh nodig voor m'n schildklier. Meer fruit zou kunnen, maar dan krijg ik weer veel fructose binnen. Wat zijn m'n andere opties?

Ik weet niet goed hoe ik (beginnend) tandbederf kan herkennen. Ik kan een afspraak maken met de tandarts, maar is het ook mogelijk om foto's te plaatsen van mijn gebit en conclusies daarover te laten trekken? Kunnen we net als WP elkaar in de mond kijken ;)
 
Zo'n bitje levert ook stress op, corrigeert niets en is erg pijnlijk en vervelend -vooral in het begin-.
Dat tanden en kiezen niet op elkaar aansluiten heb ik ook, zelfs na correctie met allerlei beugels decennia geleden. Het is inderdaad niet optimaal, zal zeker ook niet gezond zijn, echter is het niet gezegd dat correctie dit kan verhelpen aangezien een gebit redelijk dynamisch is, zeker als ze gaan corrigeren. Het is namelijk zo dat als de stand van de tanden en kiezen gezet is dat er daarna nog verschuiving plaatsvindt.

Kaakverbreding heb ik geen ervaring mee (itt tot een bitje) echter lijkt me dit geen optie aangezien het een behoorlijke ingreep is. Ik vraag me af of hiermee wel winst te behalen is.

Dus als je gebit nu zwak is lijkt het toch te duiden op een mineralentekort. Suikers zijn mi geen probleem echter is het dan wellicht wel een idee na inname ervan je mond te spoelen.

Foto's plaatsen en hier een mening verwachten lijkt me te ver gaan. Het lijkt me verstandiger een van de hier op het forum aangeprezen tandartsen te bezoeken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.575
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan