tandarts

Romagi, jeetje dat is nogal gecompliceerd zeg, bij mij ligt het simpeler, het gaat om een vulling die volgens hem verouderd is. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat vullingen kunnen verouderen. Tandartsen kunnen kiezen vullen maar het zijn meer grote zakkenvullers onder het motto onderhouden. Ik heb geen klachten dat is het punt. Maar mijn lievelingstandarts is weer in de regio dit is een echte vakman waar ik vertrouwen in heb daar wil ik weer naar toe.
 
Geen last? Waarom zou je dan een nieuwe vulling moeten? Bij al dat boren wordt het gat steeds groter. Tandarts zal zeggen - dat valt wel mee.
Valt dus niet mee. Merk je pas als je ouder wordt. Maak maar lekker je eigen keuzes. Succes.
 
Romagi, jeetje dat is nogal gecompliceerd zeg, bij mij ligt het simpeler, het gaat om een vulling die volgens hem verouderd is. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat vullingen kunnen verouderen. Tandartsen kunnen kiezen vullen maar het zijn meer grote zakkenvullers onder het motto onderhouden. Ik heb geen klachten dat is het punt. Maar mijn lievelingstandarts is weer in de regio dit is een echte vakman waar ik vertrouwen in heb daar wil ik weer naar toe.

Ja ik denk zelf ook: hoe erg is dat voor je gezondheid?
Wat ik me allemaal kan voorstellen is dat door de vulling heen misschien bacterien / tandplak kan gaan zitten waar je niet goed bij kan.
Soms is het argument ook dat je kauwoppervlak minder is als je vulling eruit gaat o.i.d.
Maar ik denk dat het argument vooral kosmetisch is.
En wat als je er dan geen last van hebt?
Ik heb ook tijdenlang rondgelopen soms met stukjes vulling eruit.
En dan niet naar de tandarts gegaan.
En dan toch maar weer eens wel gegaan.
Niet dat er dan iets ergs is gebeurd met die kies in de tussentijd.
Maar ik snoep ook niet.
Ik had eerder ook wel soms erosie in meerdere kiezen na een citroenkuur.
Ging de tandarts er gelijk als een gek in boren en vullingen erop gooien.
Nu weer erosie gehad door het zuur van fruit.
Maar deze tandarts laat het gat gewoon voor wat het is.
Kortom: ze doen maar die lui!
Dus: denk zelf ook na inderdaad: wat je ook doet Henry.
En laat je niet opnaaien door die witte jassen.
 
Ja ik denk zelf ook: hoe erg is dat voor je gezondheid?
Wat ik me allemaal kan voorstellen is dat door de vulling heen misschien bacterien / tandplak kan gaan zitten waar je niet goed bij kan.
Soms is het argument ook dat je kauwoppervlak minder is als je vulling eruit gaat o.i.d.
Maar ik denk dat het argument vooral kosmetisch is.
En wat als je er dan geen last van hebt?
Ik heb ook tijdenlang rondgelopen soms met stukjes vulling eruit.
En dan niet naar de tandarts gegaan.
En dan toch maar weer eens wel gegaan.
Niet dat er dan iets ergs is gebeurd met die kies in de tussentijd.
Maar ik snoep ook niet.
Ik had eerder ook wel soms erosie in meerdere kiezen na een citroenkuur.
Ging de tandarts er gelijk als een gek in boren en vullingen erop gooien.
Nu weer erosie gehad door het zuur van fruit.
Maar deze tandarts laat het gat gewoon voor wat het is.
Kortom: ze doen maar die lui!
Dus: denk zelf ook na inderdaad: wat je ook doet Henry.
En laat je niet opnaaien door die witte jassen.
Fruit ien snoep s er bij mij al heel lang uit. Eens in de 10 jaar naar tandarts en dan 1 gaatje of zo.
@fatsnotbad heeft - als ik me dat goed herinner - eens een stukje geschreven over het zelfreparerend/helend vermogen van het gebit middels een natuurlijke 'dental flux' - doorstroming van tanden met voedingsstoffen - die stopt als iemand te veel suikers eet. Daar was eens een onderzoek over gepubliceerd die dat bevestigde en waarnaar @fatsnotbad verwees. De publicatie van dat onderzoek verdween helaas vrij kort nadat ik het had gelezen.
 
Fruit ien snoep s er bij mij al heel lang uit. Eens in de 10 jaar naar tandarts en dan 1 gaatje of zo.
@fatsnotbad heeft - als ik me dat goed herinner - eens een stukje geschreven over het zelfreparerend/helend vermogen van het gebit middels een natuurlijke 'dental flux' - doorstroming van tanden met voedingsstoffen - die stopt als iemand te veel suikers eet. Daar was eens een onderzoek over gepubliceerd die dat bevestigde en waarnaar @fatsnotbad verwees. De publicatie van dat onderzoek verdween helaas vrij kort nadat ik het had gelezen.

He Survie dank voor je reactie: bij mij ging het om zuur fruitsap die erosie veroorzaakte. Dus niet zozeer caries van de suikers. Ik vind zuur ontzettend lekker, maar ik moet er bij uit de buurt blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Surv
Romagi,

Wat je schrijft was me bekend. Als je zoveel zuur dronk als ik, ook al was het met naspoelen en door rietjes drinken dan ligt erosie nog steeds op de loer. Ik ben er gewoon uberhaupt mee gekapt: met zuur. In mijn eigen belang.
 
Ik heb nu een afspraak 4 juli a.s. voor een nieuw ondergebitje. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit beter gaat zitten dan dat wat ik nu nog heb. Eerst een afdruk makenen dan later weer terug komen om te passen. Meestal past het nit meteen, maar goed, we will see.

In mijn bovengebit zit op sommige plekken caries, dat wil hij EERST behandelen. Maar ik heb gezegd dat ik eerst het ondergebit wil.
Dat vond hij maar raar, waarom niet eerst de caries?
Ik hield vol, nee eerst onder, hij weer - waarom niet eerst caries (gaatjes).
Voor het eerst in die discussie dacht ik - waarom wil je dat zo graag eerst? Bang dat de gaatjes groter worden?
Op weg naar huis dacht ik - ik ga al die weken voor de behandeling kijken of ik de caries weg kan krijgen. Dus daar ben ik nu mee bezig.
Ik heb dat boek van Ramiel Nagel maar dat gaat over voeding, dus niet perse over schade die er inmiddels is.
Bovenin heb ik veel namaak, dus de wortel laten zitten en dan er een namaak tand inzetten. Als dat niet goed aansluit kom je met poetsen ook niet goed op die plekken.
Ik smeer nu iedere dag zwartzaad olie op de hele bovenkant. Ontstekingen /caries zullen zeer waarschijnlijk tot stilstand komen maar verdwijnen? ?
Wordt straks vervolgd.
 
Inmiddels mijn tandarts in Bloemendaal opgezegd. Mijn namaak ondergebitje is bekeken door een technicus en kan gerebased worden. Maar zelf had hij daar geen tijd voor maar vanmorgen een afspraak gemaakt bij iemand anders.
Zeer waarschijnlijk moet er weer eerst een afdruk van de kaak worden gemaakt. Tegenwoordig maken ze afdrukken met CadCam - dan hoef je niet te happen - maar schijnt voor een ondergebit dan weer niet te kunnen. Heel jammer, ik had graag een digitale afdruk willen hebben.
Mocht er iemand zijn die dat wel doet dan is het zeker niet in de buurt. Inmiddels lang gezocht, veel info te vinden maar niet wat ik zoek. Zou mooi zijn als er hier (factsf.) een tandarts is die 100%zeker weet hoe dat zit.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.841
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan