Mike:
Quote:
Ayn Rand wordt vaak vereenzelvigd met het libertarische gedachtengoed van de Founding Fathers, die in 1776 de Verenigde Staten van Amerika gestalte hebben gegeven. Niets is minder waar. Ayn Rand stond een keihard sociaal-darwinistisch systeem voor, waarin armoe wordt gezien als een 'genetisch defect' en er geen plaats is voor mensen met een lagere sociale rangorde. Een ander voorbeeld van nep-Libertariers die namens de elite het libertarische gedachtengoed hebben gekaapt zijn de Koch Brothers. Hier een uitstekend artikel dat uitlegt waarom Ayn Rand geen libertarier was:
Interessant, dank voor die link!
Ik begin echter wel wat verward te raken... Ben een enorme fan van het werk van Terry Goodkind, die de Fantasy serie The Sword of Truth heeft geschreven. Deze serie is een soort vehikel voor zijn filosofie, die (kwam ik gisteren achter) op Rand's Objectivisme is gebaseerd. Wat me intrigeert is dat ik me geheel kan vinden in zijn standpunten. Individualisme, verantwoordelijkheid nemen, het afwijzen van religie en je alleen laten leiden door logica ("the only sovereign you can allow you to rule yourself is reason" - uit een van die boeken) en vele anderen standpunten passen geheel in mijn straatje.
Ach, zoals Mark Passio zegt: "Take all the concepts and forget the nonsense", I guess.
Heb je die lezing van hem over Natural Law nog bekeken trouwens?