Suiker behoefte

G

Guest

Guest
Dit weekend heb ik een hele erge suiker behoefte gehad,

heb zeker wel 7a8 mini twix gegeten......

Wat kan de oorzaak geweest zijn, mis ik bepaald voedingsstoffen ?

Het is de laatste 4 weken goed gegaan,geen cola-light gedronken

en niet gesnoept.....

Richard

 
Richard,

Dat heeft te maken met een onstabiele bloedsuikerspiegel. Probeer meer vetten te eten dat verzadigd en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel zodat je geen 'cravings' meer krijgt.

In plaats van 7a8 mini twix te nemen kun je beter een stukje kaas, worst of een beetje roomboter nemen.

Als ik jou was zou ik geen snoep in huis nemen, kun je het ook niet pakken.

Lia

 
Lia,

Ja dat zou een oplossing zijn om niks in huis te halen, maaaaar helaas

woon ik niet alleen, wij zijn een samen gesteld gezin met 4 kids ( 9,13,20 en 23 )

dus dan snap je wel dat geen snoep in huis halen geen optie is.

Mijn vriendin en haar dochter doen weight watchers en gruwen bij het

vele verzadigde vet wat ik eet.

Dus je snapt wel dat het voor mij extra moeilijk is, maar ik hou vol.

Richard

 
Richard,

Het is ook een kwestie van discipline, jezelf toespreken als je in de snoeppot wilt graaien.

Lia

 
Niet meer als normaal, weekend eten ik toch wel iets anders als normaal.

Die andere weekenden ging het wel goed, gaan er vanuit dat het maar

eenmalig is, ik merk het ook meteen aan de ontlasting, veel papier nodig.

Leven de dierlijke vetten, hiep..hiep...hoera

Richard

 
Quote:
Mijn vriendin en haar dochter doen weight watchers en gruwen bij het

vele verzadigde vet wat ik eet.


Quote:
dus dan snap je wel dat geen snoep in huis halen geen optie is.


Nee, ik volg je prima hoor.... Niet dus.

2 Mensen die WW doen en toch een lading snoep in huis hebben liggen. Dan nog, bepalen de kinderen soms of er wel of geen snoep in huis is?

Willens en wetens de gezondheid van jezelf en dat van je gezin blijven ondermijnen, daar geld voor betalen en daar straks nog veel meer geld voor moeten betalen in de vorm van ziektekosten en kans op arbeidsongeschiktheid is dus wel een optie?

Het is hard, maar dat is afkicken altijd. Onderken het feit dat je lichaam verslaafd is, dat je kunt afkicken en dat dat helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om af te kicken. Ik heb het zelf ook gedaan evenals mijn vrouw die niet eens zo heel erg met haar gezondheid bezig is.

Het mooie is inderdaad dat je suiker kunt ruilen voor verzadigd vet. Dat is met andere verslavingen meestal niet het geval, dat je het voor iets kunt inruilen.

Er komt een moment dat je gaat walgen van de hoeveelheid suiker die andere mensen in nemen. Gegarandeerd.

 
Goed gesproken Vrysuyver!

Wel is het zo dat Richard zijn gezinsgenoten behoorlijk tegen zich in het harnas kan jagen door zo resoluut te gaan zijn. Voor ons mag het dan wel gesneden koek zijn om suiker als gevaarlijk en verslavend te zien, maar veel mensen denken dat suiker enkel niet zo goed is voor je tanden (maar als je je tanden poetst is dit toch geen probleem?!?) en dat het veel calorieën bevat (maar als je genoeg sport en op de dag niet te veel calorieën binnen krijgt is dit toch ook geen probleem?!?). Zo denkt de gemiddelde NLer in mijn ogen, als ze überhaupt al over suiker nadenken. Ze zien suiker niet als een drug, want ze ervaren geen effecten ervan omdat ze het de hele dag door consumeren en ze er niet op letten wat het doet. Hierdoor staan ze ook niet echt stil bij de schadelijkheid van suiker; ze zijn meer in de zoete roes dan in contact met hun lichaam.

Ik heb het afgelopen weekend weer meegemaakt dat mensen op hun achterpoten gaan staan als je beweert dat er sprake is van een suikerverslaving. "Hoezo, je bent echt toch niet zo maar verslaafd als je af en toe wat zoets eet?!? Ik vind het juist goed dat ik mezelf wat genot toesta. De hele dag alleen maar met voeding bezig zijn kan ook een verslaving zijn hoor. Jezelf alle fijne dingen ontzeggen is ook niet gezond!" enzovoort. Mensen moeten er ook aan toe zijn om de confrontatie aan te gaan met zichzelf. Een verslaving is een haat-liefde verhouding met een middel. Dat maakt dat ze het ook voor dat middel kunnen gaan opnemen. Het valt niet mee om mensen hun verslaving in te laten zien, als ze dit niet willen zien.

Misschien kan de tekst De suikerverslaving jou en je gezin helpen. Ik kan hem je eventueel ook toemailen als je het fijn vind om hem in Word te hebben en uit te printen.

 
dit is een lastig onderwerp, suikerverslaving. Mijn oudste zoon is 23 en die kan ik echt niet meer "sturen" in voeding. Alles wat je zegt wordt niet (meer) aangenomen. Hij heeft een vriendin die bij de supermarkt werkt en van huis uit ook alles uit de supermarkt eten. Ze lust ook alleen maar thuis tomatensoep want er moet een zakje in! Daar is niet tegenaan te praten en ga dat ook niet meer doen. Verder is het een schat van een meid en zijn we blij met haar.

Mijn zoon en zijn vriendin "mankeren regelmatig wat" zoals verkoudheidjes, hoofdpijn, buikpijn enz. Dat zullen ze zelf moeten gaan inzien dat dat niet normaal is. "Ja, ik heb weer zo op de tocht gezeten" hoor ik ze dan zeggen. Dan denk ik: "tanden op elkaar en mond houden"

Ik heb er tenslotte ook ruim 45 jaar over gedaan voor ik bewuster geworden ben, al je snapt wat ik bedoel.

 
Ik snap hoe lastig dat is, ik woon nog thuis en bij ons in huis is er ook overal nog snoep e.d. Maar ik heb er totaal geen behoefte meer aan, ik kan de verleiding nu heel makkelijk weerstaan. Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van tijd is, voordat je echt geen behoefte meer aan suikerrijk voedsel hebt.

In elk geval veel succes, je komt er wel.

 
Het valt niet altijd mee, de reacties van de omgeving met name. Wij hadden vorige week een verjaardag en onze zoon koos ervoor om niet mee te gaan omdat hij het moeilijk vindt om nee te zeggen tegen dingen met suiker. Toen schoonmoeder van mij vernam dat we suikervrij door het leven gaan leverde me dat een zeer verontwaardigde reactie op. Dat kon ik mijn kind niet aan doen, een leven lang zonder suiker, kortom ik was een ontaarde moeder. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik suiker zie als gif, waarop zei reageerde dat zij dan wel erg vergiftigd zou zijn. Dat heb ik beaamd met de opmerking dat de ziekenhuizen vol liggen met mensen die zogenaamd allemaal gezond eten volgens het voedingscentrum dan. Afijn er zijn ook mensen die het wel begrijpen en respect hebben voor wat we doen.

Ik ben nu bezig fudge te maken van santen, gemengd met bosvruchten, als "zoet snoepje" voor de kinderen. Zo probeer ik het voor hen zo leuk en lekker mogelijk te houden.

Zelf is mijn trek in zoet nagenoeg verdwenen, ik was sowieso meer van het hartige maar ik moet zeggen dat ik helemaal geen honger meer heb.

 
Quote:
Dat kon ik mijn kind niet aan doen, een leven lang zonder suiker, kortom ik was een ontaarde moeder.


Wij hebben geen kinderen, maar ik kan het mijn kind niet aandoen "een leven lang suiker" aan te leren.

Wat is er mis met een leven lang zonder suiker? Zolang het kind het begrijpt en er op een gegeven moment zelf voor kiest is dat een win situatie. Een win voor zichzelf.

Het is ook een verrijking voor een kind bewuster met voeding om te gaan en te leren dat er veel meer mogelijk is dan voorbewerkte, voorverpakte vulling.

 
Ja, dat klopt maar zo ziet mijn schoonmoeder het helaas niet. Ik ben zelf al een aantal jaar bewust bezig met voeding terwijl schoonmoeder het ene met het andere snoepje en koekje naar binnen werkt. Zij ziet alleen wat niet meer mag en niet meer kan en heeft helaas geen flauw idee van de veel grotere voordelen van een suikervrij leven, met een keukenkast vol chemische medicatie als gevolg.

 
Mijn nichtjes (van mijn zus), zijn ook niet bepaald in vorm. Tot ergernis en bezorgdheid van mijn moeder. Maar het vreemde is wel, dat mijn moeder er niet over nadenkt om eens zelf ook alle snoepjes en frisdrank etc. te weren voor haar eigen kleinkinderen. Dat levert conflicten op met mijn zus waarschijnlijk (die ook al niet zo gezond is).

Ik begrijp dat echt niet zo heel goed hoor. "Op je gezondheid", "Gezond en gelukkig nieuwjaar", "M'n gezondheid is het dierbaarste wat er is". En er is zoveel mogelijk om dat ook waar te laten zijn, maar kom niet aan mensen hun genot. Want oh, wee als ze hun drankje, hapje, snoepje, koekje, sigaretje, chipje, chocolaatje moeten weren uit hun eetpatroon....

Stel je voor dat je voor de verandering eens fit uit je bed komt en met een goed humeur je werkweek begint en niet om de zoveel dagen aan je collega's hoeft te vragen of ze nog een aspirientje hebben voor je.

 
Ik denk dat voor veel mensen de stap te groot is. Stel je toch eens voor dat je zelf de sleutel tot een goede gezondheid hebt..... dat betekent dat je daar ook zelf verantwoordelijk voor bent. Dat je zelf tijd en geld moet investeren om een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten. De meeste mensen zitten nog zo gebakken in het patroon dat alles snel en makkelijk moet, die willen er helemaal niet over nadenken, vinden het wel lekker makkelijk zo. En ik denk dat een groot deel zich ook helemaal niet bewust is van wat werkelijk goede en gezonde voeding is. Zo vaart mijn schoonmoeder ook blind op de mening van een arts want: die heeft er voor gestudeerd dus die zal het wel weten. Sommige mensen kunnen/willen niet voor zichzelf denken.

 
Weight Watchers en vet eten passen prima samen hoor. Ik eet ook room, boter, kokosolie, olijfolie, volle yoghurt enzovoorts. Je hebt dan juist geen honger!

 
Quote:
Dan mogen ze van mij ook niet zeuren...


Dat is voor mij dan weer iets te zwart-wit. We zijn met zijn allen jarenlang gebrainwashed zodat we op een foute manier zouden gaan eten. Helaas zijn er nog heel veel mensen die in die mythe geloven en oprecht denken dat ze op een goede manier bezig zijn. We hebben allemaal ons pad te bewandelen en de één loopt nu eenmaal wat sneller als de ander.

 
Het spreekwoord: "Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten", is hier echt wel van toepassing.

Als kind leer je dat je je hand niet tegen de kachel, boven de kaars of tegen de hete theepot of strijkbout moet houden. Als je dat dan toch doet, dan doet dat pijn.

Als je mensen er op wijst dat de symptomen die ze hebben waarschijnlijk komt omdat ze hun hand tegen de kachel, boven de kaars of tegen de hete theepot of strijkbout hebben gehouden, en ze niet willen luisteren, dan hebben ze echt pech gehad.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan