sport

Ik heb gisteren weer eens gereden en zit nu op een zeer gevoelig achterwerk (au!). Klinkt als een meisjesdroom die is uitgekomen I-lady.

 
I-lady,

Aah op die manier. Leuk hoor! Rij je nu helemaal niet meer of nog wel recreatief?

Ja, ik heb zelf zo'n 15 jaar paardgereden. Nu een aantal jaar gestopt. Ooit wil ik wel weer beginnen, maar op dit moment nog even niet.

 
Tanja..nou niet echt..voordat ie echt uitkwam was ik niet meer in staat lichamelijk om de vruchten ervan te kunnen plukken..was vooral keihard knokken en werken allemaal.Maar goed,ik geef nu veel lessen en rijdt alleen nog m'n eigen paarden..maar momenteel nauwelijks door mn lichamelijke problemen.

Ik vindt het ook niet zo erg om nu voornamelijk rustig wat in het bos te hobbelen..

Leuk dat jullie ook rijden/gereden hebben..

 
I-lady, ik bedoelde ook meer dat je van paardrijden je beroep hebt gemaakt. Dat het niet helemaal volgens plan is verlopen en niet allemaal zo romantisch is als het klinkt had ik al begrepen.

 
@ Dudink,

Even nog over mijn 'bergwandeling'.Ja dat was best serieus maar ik heb er echt van genoten.Ik heb onderweg bij verschillende hutten buttermilch gedronken,uiteraard vers.Heerlijk.Op de dag van mijn wandeling was het een van de warmste dagen van deze zomer en daarbij had ik ook nog eens een pad gekozen dat ,laat ik het zeggen,iets afweek van het pad dat door vele anderen gevolgd werd.Kortom ,ik had het mezelf moeilijk gemaakt.Grind,stijl en er kwam geen eind aan beschrijft het goed.Er waren momenten bij dat ik zo'n 30 meter kon lopen en weer even moest rusten.Maar goed,mijn bedoeling was dan ook om te ervaren of ik zonder specifieke voorbereiding fit genoeg zou zijn voor zo'n tochtje en of ik mezelf ertoe kon blijven dwingen om de berg het tempo te laten dicteren.Dat was dus gelukt.

Heb wel intens genoten van de omgeving en de heerlijke drank en eten op de alm hutten.Ik ga weer terug en wil ook een aantal dagen in de bergen verblijven.

ad

 
Quote:
daarbij had ik ook nog eens een pad gekozen dat ,laat ik het zeggen,iets afweek van het pad dat door vele anderen gevolgd werd.


Story of my life. :wink:

Mike

 
Nu je het zegt, ik heb ook wel de naam om 'anders'te zijn.Maar goed,op het einde van de tocht altijd een voldaan gevoel.

ad

 
Mama mia nu verlang ik terug naar Argentina, ik liep daar elke dag in de bergen achter mijn huis. Niks zo gezond als in de bergen in de bossen lopen, alleen de geur van de dennenbomen al...............

Kon je zelfs thee van zetten van de naalden, vol met vitamine c zei een mapuche indiaan tegen mij.

Eigenaardig was ook dat de Argentijnen (niet de indianen) zelf alles met de auto deden of in hun huizen bleven, maar ik was in de bossen in de bergen, zo gauw alle waakhonden weg waren wisten ze dat die eigenaardige Hollander weer in de bergen was, want zo gauw ik aan mijn wandeling begon wisten de honden dat en kwamen met wel 10 naar mij toe om mee te gaan lopen, met dus mijn twee eigenste honden en twee katten.

Nu ik er over begin, ja ze snapte niet waar ik de conditie vandaan haalde, nu weet ik het door wat ik at. En vergis je niet op grote hoogte boven de zee spiegel lopen is wat anders dan hier op straat lopen.

 
Mooie metafoor:

Je maakt een tocht die buiten de platgetreden paden gaat. De reis zelf is daardoor belangrijker dan de eindbestemming!

Mike

 
Hoi Ad, grappig ik heb ook een paar keer de buttermilch gedronken en een droge worst er bij gegeten enne ook een paar keer appelstrudel met verse slagroom :oops:

Maar jij zegt zonder voorbereiding, maar volgens mij doe jij al veel aan sport toch?

En als je je wel voorbereid wat doe je dan specifiek?

Normaal voor een trip in de bergen ga ik al maanden van te voren trainen in de vorm van de dijk op en neer te lopen en door het mulle zand heen wandelen. Nu heb ik ook eigenlijk niets gedaan en zag er wel een beetje tegenop of ik het wel zal volhouden. Maar ik ben nog nooit zo in vorm geweest, en heb volle bak kunnen genieten van de bergen en zijn rust. Mocht je nog een paar mooie routes langs berghutten willen dan kan ik je er wel een paar aanraden.

 
@ Dudink,

Ik,veel aansport??

Dacht het niet.Mijn idee over sport en het verschil met lichamelijke conditionering heb ik uitgelegd in het tpoic krachttraining.In het kort komt het erop neer dat ik me enkel en alleen bezig houdt met het stimuleren van het lichaam zodat het zich kan opbouwen.Van dit resultaat maak ik dan gebruik in het dagelijks leven.Kortom het ruwe materiaal waardoor we functioneel zijn (minus de specifieke vaardigheid van een activiteit)is waar ik achteraan ga.Net zoals Weston Price Voeding het lichaam ook in optimale conditie/gezond houdt onafhankelijk van wat je met je lichaam wilt doen(binnen de grenzen van wat mogelijk is ).

Ik ben juist een voorstander van weinig ipv veel van deze activiteit omdat als je je lichaam wilt stimuleren tot opbouw van meer'weefsel etc'dit veel vergt van je lichaam en het tijd nodig heeft om te herstellen. Stel je bent herstelt dan moet er nog opbouw plaatsvinden,duurt ook even(bedenk dat dit een simpele uitleg is van iets complex).Nu je opgebouwd hebt,wil je dan weer het hele proces opnieuw beginnen en weer een tijdje in het herstel zitten.Ik niet.Denk 'stress'en het management ervan.

Nu,dit heeft alleen betrekking op mijn manier van krachttraining en dat wil niet zeggen dat ik voor de rest inactief ben noch dat ik inactiviteit promoot.Integendeel.Vooral wandelen vindt ik prettig.Zo'n berg opgewandeld had ik nog nooit gedaan en ik had er dus ook niet specifiek voor getraind.Iedereen die fit is moet uiteindelijk zoiets kunnen doen(ah, misschien niet tot het laatste topje).Mijn doelstelling is dan ook om fit te blijven met een reserve capaciteit.

Natuurlijk wil ik een paar mooie routes van je weten.Bedankt voor je aanbod.En ja, de bergen zijn mooi,maar het weer speelde ook mee.De hele omgeving en de mensen zijn me 100% meegevallen.Vreemd , dat vriendelijkheid en qualiteit opeens opvallen.Dat zegt toch iets over daar waar dit gemist wordt.

Ben trouwens ook nog in Hinterthal geweest.MIjn ouders waren daar en ze hebben wat contact met de locals.Heb nog een fijn gesprek gehad met een boer .Het thema biologisch,anti GMO,eerlijke produkten,rauwe melkprodukten etc.speelt enorm.

Gruss,

ad

 
Ad, ik kom er nog op terug om je wat wandelingen door te geven, alleen ik heb het even te druk om ze nu te zoeken, maar je houd het tegoed van me.

 
Onderstaande arts zegt dat atleten en topsporters jong sterven voornamelijk omdat ze door het vele gezweet nutrienten-/mineralentekorten oplopen.



Quote:
Medical Doctors Should Be in Jail!

Uploaded on Nov 28, 2011

http://www.ihealthtube.com Dr. Joel Wallach talks about why an athlete has, on average, a shorter life span than your average couch potato. He gives examples of how some athletes die suddenly and how many are treatable in a simple, inexpensive way.


 
Een overbelasting van het systeem (stress) veroorzaakt dit, niet in de laatste plaats in de hand gewerkt door een koolhydraatrijk voedingspatroon. Sporters produceren veel lactaat (melkzuur) en dit is een ANAEROOB proces, hetzelfde proces dat verantwoordelijk is voor de vorming van kankercellen! Een koolhydraatrijk voedingspatroon, gekoppeld aan overmatige lichaamsbeweging, berooft het lichaam ook van mineralen en dit zijn belangrijke elektrolyten, een cruciale energiebron voor sporters. We hebben het hier al eerder over gehad in deze topic:

https://www.fatsforum.nl/topic/sport-en-hartaanvallen

Mike

 
Atleten zijn gebruiksartikelen met een kort verblijf op de schappen.

Niemand is geinteresseerd in hun gezondheid(incl.henzelf)maar in prestatie totdat het 'op'is.Dan het het ,next please!

Het is dan ook absurd om hun leefwijze of trainingmethodiek over te nemen.

Ik heb bovenstaande artikel/video nog niet bekeken,maar behalve de door mike aangegeven oorzaken speelt vooral bij de duursportes het catabole karakter en de overmatige produktie van ROS een belangrijke rol.En oh,er zou mogelijk ook wel eens iets van anabolica/steroiden en dergelijke(dna manipulatie is opkomst)in het spel kunnen zijn.Ik zeg mogelijkerwijs,want tja stel je voor dat je iemand ervan beschuldigd of miljoenen mensen het genot van een illusie wilt afnemen.Nee , nadat de carriere voorbij is dan komt het wel naar buiten.Leuk om een boek te kunnen schrijven(cash)en de mensen maar blijven denken dat nu de zondebok gepakt is iedereen weer 'schoon'is.

laat ik wederom duidelijk stellen dat ik geen sporttrainer ben maar expliciet een krachttrainer(nee,geen krachtsport trainer).

ad

 
Ik heb speciale sandalen gekocht bij EarthRunners, model Quantum. Het zijn sandalen met een minimale mate van bescherming, om je zo toch nog het gevoel te geven dat je op blote voeten loopt, maar volledig geaard zijn. Dus sandalen waarmee je contact blijft houden met de aarde. Deze combinatie spreekt mij zeer aan. Met de sandalen kan zowel gewandeld als gejogd worden.

Sandalen zijn onderweg. Nog niet uitgeprobeerd dus, maar binnenkort laat ik jullie mijn ervaringen weten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.273
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan