spijsverteringsvraagstukken

Rapunzel

New member
Omdat ik weet dat mijn eiwitvertering niet optimaal is ben ik daar gisteren eens op gaan googelen. Je komt dan zoveel tegenstrijdige berichten tegen dat het me gewoon duizelt. Dus ik wil het bij deze even in de groep gooien.

Als eerste kwam ik een bericht tegen dat zegt dat je geen eiwitten in de soep moet eten. Soep met soepvlees dus. Ik doe zowat niet anders! Het artikel zegt dat eiwitten een zure omgeving nodig hebben om te verteren. Vloeistof bij het eten verdunt het maagzuur. En wat is soep? Een vloeistof met eiwitten erin! Zou ik daarom......? Ik heb wel altijd aangenomen dat het niet goed is om bij de maaltijd te drinken dus wie weet.... klopt dit verhaal. (?) Maar toch kan ik op vloeibaar GAPS - inclusief vleessoep - het beste naar de wc! Da's vreemd dus. Bovendien hoort het advies om soep te eten bij de eerste fases van GAPS als je spijsvertering op zijn slechtst is, zeg maar. En ik neem aan dat daar goed over nagedacht is.

Verder gaf het artikel de tip om als eerste je vlees te eten. Dit valt dan lekker in je lege maag midden in het maagzuur en de rest van de maaltijd valt vervolgens bovenop dat vlees. Je moet dan wel stil blijven zitten en niet teveel bewegen :) tot een half uur na de maaltijd. Dat moet je spijsvertering een wereld van goed doen volgens het artikel. Ik denk aan Fransen en Italianen die in alle rust en gezelligheid uren zitten te tafelen.......

Toen vroeg ik me af wanneer je spijsverteringsvuur nou eigenlijk op zijn hoogst is. Want dan zou ik op die tijd het beste mijn zware eiwitten kunnen eten. Ook daarover niets dan tegenstrijdige berichten. Volgens de ayurveda is agni (het spijsverteringsvuur) 's-ochtends nog niet op zijn hoogst en moet je dus met een lichte maaltijd beginnen. Dit komt overeen met stromingen die zeggen dat het lichaam 's-morgens in de 'reinigingsfase' zit. Rond het middaguur is volgens hen de spijsvertering op zijn sterkst. Maar...... er zijn weer anderen die zeggen dat het ontbijt juist de zwaarste maaltijd van de dag moet zijn na een hele nacht van vasten. Break the fast breakfast. Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Wie heeft er nu gelijk? Of zou het gewoon een persoonlijk iets zijn?

Vervolgens las ik iets over....... vet! Vet bij eiwit zou de eiwitvertering vertragen en bemoeilijken. Ze gaven als voorbeeld een gebakken ei. Ik moet even slikken want een gebakken ei verteer ikzelf inderdaad moeilijker dan een gekookt ei! En ik eet echt bergen vet bij mijn eiwit! Is dat dan wel goed? :wink: Ik denk wel zo van 'als het eten van vet zorgt dat het voedsel langer in de maag blijft, dan blijft het voedsel ook langer in het maagzuur liggen.' Toch??

Wat ook heel erg goed moet zijn volgens de Ayurveda is het eten van een beetje fijngeraspte gember voor de maaltijd. Gember stimuleert de spijsvertering. Dat wil ik graag geloven! Aan de appelazijn en het zuurkoolsap ben ik al en de Betaïne staat ook klaar.

 
Je snijdt een hoop punten aan, die een voor een beantwoord moeten worden:

1. Vleessoep. Het klopt dat er een zure omgeving voor nodig is om eiwitten te verteren, maar dat vleessoep de maagsappen zou verdunnen is echt totale onzin. Wat er gebeurt bij een soep (maar ook bij thee) is dat je water verhit en daarmee ontdoet van zijn informatie, maar vervolgens zeer voedzame informatie toevoegt in de vorm van vlees en groente. Als je de balans wat meer richting zuur wilt laten overhellen kun je altijd als GAPS'er nog een flinke scheut appelazijn of citroensap toevoegen (niet-GAPS'ers kunnen ook zure room, yogurt of kwark toevoegen). Nog beter is om behalve een zuur ook extra vet toe te voegen, want vet helpt eiwitten beter te verteren (zie punt 4). Een goed idee zou dus zijn om na het koken appelazijn of citroensap toe te voegen met olijfolie of kokosolie!

2. Eerst vlees, dan de rest. Jij noemt mediterranen als voorbeeld. Deze eten inderdaad eerst een antipasta, die meestal uit koud vlees bestaat. Daarna eten ze een warme hoofdmaaltijd en ze sluiten meestal af met kaas (niet voor GAPS'ers!). De antipasta kan echter ook een salade zijn, want ook rauwkost als eerste eten ondersteunt de spijsvertering (prebiotica). Het is een beetje persoonlijke smaak, denk ik.

3. Spijsverteringsvuur. Wanneer het spijsverteringsvuur het hoogst is, is afhankelijk van de persoon. Persoonlijk is het bij mij 's avonds en dus is mijn avondmaaltijd het meest uitgebreid. Bij anderen is het 's ochtends (niet bij mij, ik eet het grootste gedeelte van de ochtend of soms zelfs de hele ochtend niet of nauwelijks). Bij weer anderen is het 's middags. Je lichaam geeft het zelf aan, het is het moment dat je 'rammelt van de honger'. Ik kan de hele dag met vrij weinig voedsel door, maar 's avonds moet er toch echt wel een stevige hap in!

4. Vet en eiwit. Vet zou de eiwitvertering vertragen en bemoeilijken? Laatst plaatste ik op dit forum nog ergens een post waarin ik eens te meer constateerde dat men in alternatieve kringen vaak net zo vet- en cholesterolfobisch is als in de reguliere. Wanneer stoppen we nou eens met deze ESSENTIELE VOEDINGSSTOFFEN te demoniseren? Kijk naar de natuur. In de natuur gaan vet en eiwit altijd samen. Is dit niet het grootste bewijs dat deze twee juist bij elkaar horen? Zoals in punt 1 al genoemd, vetten ondersteunen de eiwitvertering.

5. Gember. Gember ondersteunt inderdaad de spijsvertering, maar zwarte peper ook. Ik denk omdat ze allebei prikken en dus vuur in zich hebben in de vorm van zwavel. Dit doet ook het spijsverteringsvuur oplaaien.

Mike

 
Okay Mike, dat is duidelijk! Ja het is werkelijk niet te geloven hoeveel alternatieve stromingen verzadigd vet ronduit af raden! Je wordt er gewoon niet goed van! Hier heb ik nog een verteer tip (vertaald door google :) ):

Het lichaam heeft een betere kans op het verteren van zes half-size maaltijden per dag dan drie grote. Op deze manier het zuur kan werken aan de voltooiing van een matige portie vlees. Ook uw alvleesklier en speeksel kan omgaan met afscheidende voldoende enzymen om de klus te klaren.

En ik denk dat ik 's-morgens de grootste trek heb! En ik noemde mediterranen als voorbeeld van relaxed natafelen!

 
even over vertering..

Ik weet dat linzen erg voedzaam zijn; veel fosfor en goede eiwitten..

maar.. wat is jullie ervaring? zijn deze goed te verteren of zijn deze (te) zwaar voor mensen zoals 'ik' ?

Ergens gelezen dat sommige van jullie dit geprobeerd hebben, maar kan het niet meer terug vinde ;(

 
Ikke,

Je blijft dingen vragen die je gewoon zelf moet uitproberen. Dan weet je het snel genoeg. Hoe kan ik (of anderen) nou bepalen of iets wel of niet goed valt bij jou? Jouw lichaam heeft meer wijsheid dan wie dan ook hier bij elkaar!

Mike

 
dat is waar... maar de angst om dan mijn 'makkelijke' stoelgang van de laatste dagen te stoppen is dat ik dit vraag...

Maar je hebt gelijk...

 
Daar heb je een punt. Never change a winning formula! Als je nu zo in de reiniging zit dan maar je m.i. gewoon een tijdje doorgaan met waar je mee bezig bent. Die fosfor kan altijd in een later stadium nog!

Mike

 
Gisteren heb ik het met de natuurarts nog even over de eiwitvertering gehad. Je weet wel hoe dat gaat, ineens ben je de draad een beetje kwijt. Maar goed, hij had ook geen betere oplossing dan appelazijn/zuurkoolsap/Betaïne en Enzymen. Hij zegt dat Enzymen het maagzuur overleven maar we zijn niet in detail ieder enzympje apart gaan bekijken. Verder denkt hij dat de spijsvertering 's-ochtends het sterkst is. Hij baseert zich hierbij op de Chinese lichaamsklok. De energie van de maag loopt van 07.00 tot 09.00 uur. I rest my case! Mijn man heeft ooit een galsteen-aanval gehad precies in de galblaastijd, 's-avonds tussen 23.00 en 01.00 uur.....

 
toevallig (of niet toevallig) ben ik afgelopen weekend in contact gekomen met een bijzondere man... Deze man was een aantal jaren geleden voor 100% afgekeurd en is toen in aanraking gekomen met de chinese geneeskunde. Hij heeft hiervan nu zijn beroep gemaakt, heel bijzonder allemaal..

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen.. Deze man vertelde idd dat ze in china 's ochtends aan de rijst met groenten en kip zitten. Ze gebruiken een grote maaltijd als ontbijt, dit wakkert het spijsverteringsvyuur aan volgens de chinese voedingsleer.

Hij vertelde ook over de tijden van organen, wanneer deze het actiefst zijn.

bijzondere ontmoeting

 
Oh, wat leuk! Soms heb je zo'n aparte ontmoeting ja. Ik ben ooit in een kasteeltuin een edelsteen therapeute tegengekomen. Ja... de maag is ook nog een kookpot voor de Chinezen. Zij hebben toch wel een bijzondere kijk op aandoeningen. Ik heb er wel iets mee behalve het dieet dan.

 
ja het is een mooie leer, die chinezen zijn stiekem erg slim!

als vervolg op mijn verhaal..

deze man geeft nu ook yoga en tai-shi lessen, hij vroeg me of ik eens langskwam. Zo gezegt, zo gedaan.. afgelopen woe een yogales meegedaan, heerlijk!

Ik heb al vaker yoga gedaan, maar dit was anders! Hij legde erg goed uit welke energiebanen of accupentuur punten we hiermee actief maakte en dat voelde ook zo! Mijn lijf voelt al 2 dagen heerlijk aan, het heeft me echt goed gedaan!

 
Ik heb nog een vraagje. Hoe kan je je eiwitvertering verbeteren ? ik las al over sole en azijn om maagzuur aan te maken en zo de eiwitvertering te verbeteren. Plus aanpak bijnieren ( ivm laag maagzuur ) als dat nodig is.

Maar ook enzymen uit de pancreas en lever hebben invloed op de eiwitvertering. Hoe kan je die verbeteren ? Ik begreep uit een artikel dat het toevoegen van b.v. bromelaine mag, maar wel tijdelijk omdat je er de pancreas lui mee kan maken.

Zie deze link http://www.gottswaal.nl/detail.php?cod=427&page=50&groep=

 
Gember heeft vele verrassende voordelen voor de gezondheid, dat was inmiddels wel duidelijk. We hebben alle voordelen voor je verzameld en op een rijtje gezet:
Gember voorkomt misselijkheid en braken;
Gember verzacht hoofdpijn en migraine;
Gember bevordert de bloedcirculatie;
Gember is goed voor de spijsvertering en de lever;
Gember is goed voor spieren en gewrichten;
Gember is goed tegen impotentie of gebrek aan libido;
Gember helpt het lichaam ontgiften.
Gember bevordert de stoelgang;
Gember zorgt voor een snelle verbranding van calorieën;
Gember bevat extreme eiwit verterende enzymen;
Gember heeft een bloeddrukverlagende werking;
Gember voorkomt opgeblazen gevoel en winderigheid;

Daarnaast heeft gember ook nog een verdovende werking, en helpt tegen griep, verkoudheid, stress en werkt slijmoplossend. En daarbij, alsof dit nog niet genoeg is, bevat Gember een zeer krachtige stof met de naam Gingerol, die je lichaam beschermt tegen dikke darm kanker. Een zeer sterke ontstekingsremmer en antioxidant. http://www.chiropractiewestland.nl/gember-weldoener-voor-je-lichaam/

 
Gember heeft vele verrassende voordelen voor de gezondheid, dat was inmiddels wel duidelijk. We hebben alle voordelen voor je verzameld en op een rijtje gezet:
Gember voorkomt misselijkheid en braken;
Gember verzacht hoofdpijn en migraine;
Gember bevordert de bloedcirculatie;
Gember is goed voor de spijsvertering en de lever;
Gember is goed voor spieren en gewrichten;
Gember is goed tegen impotentie of gebrek aan libido;
Gember helpt het lichaam ontgiften.
Gember bevordert de stoelgang;
Gember zorgt voor een snelle verbranding van calorieën;
Gember bevat extreme eiwit verterende enzymen;
Gember heeft een bloeddrukverlagende werking;
Gember voorkomt opgeblazen gevoel en winderigheid;

Daarnaast heeft gember ook nog een verdovende werking, en helpt tegen griep, verkoudheid, stress en werkt slijmoplossend. En daarbij, alsof dit nog niet genoeg is, bevat Gember een zeer krachtige stof met de naam Gingerol, die je lichaam beschermt tegen dikke darm kanker. Een zeer sterke ontstekingsremmer en antioxidant. http://bit.ly/1M12fha
 
Zoals de ogen de spiegel van de ziel zijn, is poep de spiegel van de spijsvertering: is de poep goed (echt goed) dan zijn de spijzen goed verteerd.
Ik kan grote hoeveelheden vet en / of eiwit aan zonder dat de spijsvertering ook maar in de minste mate ontregelt. Dat geld vast niet voor iedereen en dan is het wellicht wel van belang om de hoeveelheden en combinaties aan te passen aan wat wel goed verteert.
Wat en hoe je ook eet, zorg dat het lichaam in beweging blijft en zorg voor buikademhaling, dat stimuleert de darmwerking en werkt ook nog ontspannend op o.a. de bekkenbodemspieren die in onze cultuur maar al te vaak overspannen zijn door alle stress, the big, BIG killer!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.671
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan