• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Soepgroenten

Met welke groenten maak je best groentensoep?

Ik gebruik vaak courgette en knolselder, maar heb begrepen dat die laatste niet goed is voor de bloedsuikerspiegel.

 
G

Guest

Guest
wat ook lekker is erin is hand sperziebonen, bloemkoolroosjes, spruiten en inderdaad ui, prei, misschien wat champignonen en indien mogelijk vers selderiegroen, zalig.

 

autumn

New member
Winterpeen, venkel, pompoen, wortelpeterselie, pastinaak, oesterzwammen en... wél knolselderij.

Waarom knolselderij slecht zou zijn voor de bloedsuikerspiegel begrijp ik nog steeds niet. Het koolhydraatgehalte betreft 5%, oftewel verwaarloosbaar. Het vezelgehalte betreft eveneens 5% en daar verteert niet eens alles van. Dus de invloed op de bloedsuikerspiegel is minimaal. Knolselderij bevat meer water dan wat anders: 86,6%. Bekijk het hieronder zelf maar.

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=848

En hieronder een lijstje met koolhydraatgehaltes van o.a. groentes:

https://www.fatsforum.nl/topic/vetverbranding/page/6#post-10009

 
G

Guest

Guest
Idd, ben benieuwd waar dat verhaal vandaan komt over knolselderij?

 

Webmaster

New member
Quote:
Het vezelgehalte betreft eveneens 5% en daar verteert niet eens alles van.


Onverteerbare vezels vormen een enorme belasting voor het spijsverteringsstelsel en kosten bijzonder veel energie. Daarnaast zijn vezels ook suikers/koolhydraten.

Mike

 

autumn

New member
Quote:
Onverteerbare vezels vormen een enorme belasting voor het spijsverteringsstelsel en kosten bijzonder veel energie. Daarnaast zijn vezels ook suikers/koolhydraten.


Dat maakt knolselderij gelijk aan alle groentes. Ze bevatten allemaal een vergelijkbaar gehalte aan vezels en meestal een laag gehalte aan koolhydraten. En het vezelgehalte legt weinig gewicht in de schaal van de bloedsuikerspiegel.

In deze post schreef ik:

Quote:
Sowieso bevat voedsel helemaal niet zo veel vezels. Groente en fruit zit onder de 5%, behalve gedroogd fruit. Peulvruchten, noten, granen en graanproducten zitten meestal onder de 10%, maar kunnen ook hoger uitkomen. Ik denk dat we ons qua invloed op de bloedsuikerspiegel niet druk hoeven te maken over vezels. Daarom blijven groenten en ook verse groene peulvruchten voor mij geen noemenswaardige bron van koolhydraten.


In deze post schreef ik:

Quote:
Er bestaan fermenteerbare en onfermenteerbare vezels. De fermenteerbare worden in de dikke darm door bacteriën afgebroken, de onfermenteerbare verlaten het lichaam ongewijzigd. Alleen de fermenteerbare vezels geven energie, te weten 2 kilocalorieën per gram. Ze zullen dus inderdaad omgezet worden tot glucose en dus een extra insulinereactie geven.


Info over vezels:

http://www.food-info.net/nl/national/ww-voedingsvezel.htm

http://www.spijsvertering.info/upload/File/pdf/tabel_vezelgehalte.pdf

http://www.healthylives.nl/voeding/wat-is-gezond/voedingsvezeltabel

Dus uiteindelijk kunnen we alleen maar praten over de nadelen van vezels in zijn algemeenheid en vanuit daar ons bewust zijn welke de vezelrijke voedingsmiddelen zijn. Maar de tabellen geven niet aan of het vezelgehalte verteerbare of onverteerbare vezels betreft. Ik maak me niet zo druk over vezels. Ik zorg er in ieder geval wel voor dat ik alleen maar doorslik wat ik tot soep krijg fijngekauwd. Harde plantenvezels bijvoorbeeld spuug ik terug op mijn bord.

 

Webmaster

New member
Dennis,

Je blijft je maar blind staren op die GI en op analyses van het aantal kh. De ene koolhydraat is de andere niet, als het gaat om de manier waarop deze verwerkt worden in het lichaam. Ik citeer hier opnieuw deze passage uit Eat Fat Get Thin van Barry Groves om dit punt te illustreren:

Quote:
In een recente studie werd de glucoserespons in het bloed op cornflakes en op zemelrijke ontbijtgranen met elkaar vergeleken, die beide 50 gram koolhydraten bevatten.

Aangezien de vezelrijke ontbijtgranen een GI hadden die de helft bedroeg van de GI van de cornflakes, zou je verwachten dat de zemelen gunstig zouden uitwerken.

Maar dan heb je het mis: er bleek geen verschil van betekenis te zitten tussen beide producten.

Het bleek dat, hoewel de cornflakes vrijwel meteen de bloedsuikerspiegel deden stijgen, de zemelen 20 minuten na de maaltijd de insulinewaarden bijna twee keer zoveel hadden doen stijgen als de cornflakes dat deden.

De glucose was alleen sneller uit het bloed verwijderd. De lagere GI van zemelen was niet te danken aan een lagere glucoserespons, maar aan een eerdere en grotere afgifte van insuline.

Als je insulineresistent bent, zijn voedingsmiddelen met een lagere GI als zemelen dus niet zo’n goed idee.


Mike

 

Webmaster

New member
Uit hetzelfde boek:

Quote:
Te veel glucose in de bloedstroom ligt ten grondslag aan alle ziekten die onderdeel uitmaken van het Metabolisch Syndroom.

Ons lichaam heeft een hormonaal systeem dat is ontworpen om ons te beschermen tegen een overdaad aan suiker in de bloedstroom.

Insuline doet dit door de opslag van glucose te bevorderen, in de vorm van glycogeen of vet, of door het verbruik van glucose in cellen die normaliter glucose niet als hun eerste keus hebben.

Maar er is een grens aan de hoeveelheid die de cellen kunnen verbruiken, als er sprake is van een constante glucosestroom die ze moeten zien te verwerken.

Uiteindelijk gaan ze zich hiertegen verzetten. Dit wordt insulineresistentie genoemd.

Zeer belangrijk is dat we insulineresistentie niet gaan zien als een probleem op zich. Deze benadering heeft ervoor gezorgd dat de reguliere geneeskunde tracht om insulineweerstand door middel van medicatie te onderdrukken.

Maar dit is een foutieve benadering: Insulineresistentie is een symptoom van het probleem, niet de oorzaak ervan.

De beste oplossing – de meest gezonde oplossing – om de noodzaak weg te nemen van de cellen om weerstand te bieden door eerst en vooral insuline minder te doen te geven.

Aangezien alle koolhydraten, of we het nu hebben over brood, pasta, ontbijtgranen, suiker of fruit, met een hoge of lage GI, aanvankelijk glucose wordt in het bloed, is de beste manier om de noodzaak voor verhoogde insulinewaarden te verminderen door de inname van koolhydraten uit voeding te verlagen.

Het is van essentieel belang dat we dit feit niet uit het oog verliezen, want het is een fundamenteel gegeven waar al het andere van afhangt.


Mike

 

autumn

New member
Dit wil ik wel aannemen, maar dan is het dus belangrijker om granen, zoet fruit, zetmeelrijke groentes, rijpe volgroeide peulvruchten en alle soorten suikers te minderen. Daarbij scoren granen ook nog eens hoog in vezels en fytinezuur en bij aardappels hebben we met de neurotoxines te maken, extra nadelen. De overige groentes vind ik op deze gebieden erg onschuldig. En van dat beetje KH en vezels dat ze bevatten lig ik niet wakker. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Groentes zijn ook gezond, is het niet om de vitamines en mineralen, dan wel om de vele andere stoffen die ze bevatten. Maar ik zal niet tegenspreken dat ze misschien overgewaardeerd worden.

 

Webmaster

New member
Iedereen maakt hier zijn/haar eigen keuzes in. Ik sta zelf deze 3 groepen groenten voor: kruisbloemigen, uienfamilie en groene bladgroente. Allemaal goed doorgekookt en zeker niet rauw!

Mike

 

Poekie

Administrator
Tot de kruisbloemigen horen o.a.:

bloemkool, romanesco, broccoli, spruitjes, witte kool, rode kool, groene kool, Chinese kool, koolrabi, rucola, tuinkers, waterkers, radijs, rammenas, mosterd, mierik, rucola. Ze hebben als rauwe plant allemaal in meer of mindere mate een karakteristieke pittige smaak. Onder deze planten zijn ook nogal wat groentes die als kiemen gegeten worden. Kruisbloemigen bevatten goitrogenen (schildklieronderdrukkers), daarom niet eten als rauwe plant maar altijd verhitten: koken/wokken/stomen.

Zie hier nog meer kruisbloemigen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisbloemenfamilie

Tot de uienfamilie (allium) horen:

Uiteraard uien, knoflook, bieslook, prei, bosui. Uien bevatten veel zwavel, is weer goed voor o.a. de hersenen.

Lia

 

autumn

New member
Soepgroenten: broccoli, bloemkool, romanesco, taugé en niet te vergeten asperges!

Paprika en tomaten behoren tot de nachtschades die neurotoxines bevatten. Ik vond ze in de soep toch altijd wel lekker, maar gebruik ze weinig meer. Maar ik sluit niet uit dat ik nog wel eens ooit een tomatensoep zal maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.189
Berichten
320.968
Leden
7.660
Nieuwste lid
Aad
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan