soep (bedorven)

G

Guest

Guest
Ik heb soep gemaakt van 1 hele scharrel kip, schenkel, gehakt en ossenstaart. Heb het een 12 uur laten trekken in de appelazijn, daarna een 6 uur gekookt en keltisch zout, ui, prei, broccoli en roomboter toegevoegd.

Het was heerlijke soep. Omdat de pan nogal groot is paste hij niet direct in de koelkast en vanmorgen rook de soep anders, heb hem wel uitgeschonken in kleine portie voor in de vriezer. Heb vanavond de soep weer gegeten maar er zit een andere smaak aan. Ik merk niets aan me lijf dat het bedorven zou zijn.

Mijn vraag is: kan het last als het te lang warm heeft gestaan of is alleen de smaak anders. Of kan ik het maar beter weg gooien en dat vindt ik wel heel zonde.

 
@Dudink, voortaan beter wat je overhoud laten afkoelen en vervolgens in handzame porties invriezen.

In de winter, kun je de pan, indien jij je huis slechts matig stookt, best een paar dagen op het gasstel laten staan, maar met huidige zomerse temperaturen gaat de soep snel verzuren...

 
Ik heb hetzelfde probleem: ik maak veel soep tegelijk en het past niet altijd allemaal in de vriezer. Dan eet de dagen erna veel soep en als de soep tegen het einde van de houdbaarheid aanloopt, verhit ik het nog even extra om zeker te zijn dat ik geen levende bacteriën binnenkrijt...

 
bedankt voor de antwoorden, ik voel me nog kiplekker. Jammer van de smaak, maar ik zal het dan even extra doorkoken.

 
vroeger zei mijn moeder dat je soep moet afkoelen in een bak met koud water (met de pan eromheen natuurlijk :>)) )

Als er onweer in de lucht zit is de kans op zuur worden van soep heel groot. Ik heb al eens een grote pan erwtensoep met onweer in delucht kunnen weggooien, helemaal zuur, bah.

 
Klopt marijan, ik wilde het net vermelden. Erg belangrijk om de soep snel terug te koelen. Je kunt als je de soep in koud water zet er het beste een lange lepel(metaal) in zetten, die voert de warmte sneller af, en het koude water regelmatig even vervangen.

Dit is zeker erg bealngrijk bij erwtensoep.

 
oke, ga ik voortaan doen. Er was volop onweer terwijl de soep nog op het gasfornuis stond.

toch weer een nuttig leermoment vandaag 8)

 
Wij hebben gisteren weer soep gemaakt, 20 liter. We hebben laatst een extra grote pan gekocht, we eten elke dag soep.

We hebben de pan gisteravond direct in koud water gezet, en vanmorgen een paar keer vervangen.

De soep is prima gelukt zo, geen last van de warmte gehad.

Lia

 
Hoelang bewaren jullie de soep in de koelkast? Lijkt me handig om in het weekend een grote pan te maken waar ik vervolgens de hele week van kan eten. Is dat te doen, of kan het maar een paar dagen?

 
Ik zou een gedeelte toch in de diepvries maken, en voor max 3 dagen in de koelkast zetten.

 
En anders de soep verdelen over bakjes. Het is niet goed om elke keer de hele pan weer op te warmen.

Of elke dag een deel uit de grote pan overdoen in een kleine pan en dat opwarmen.

Of wat Dirsa zegt: een deel invriezen.

Lia

 
In wat voor bakjes doen jullie het in de vriezer? Ik gebruik liever geen plastic maar met glas ben ik bang dat het knapt. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Thanks

 
Ik pak een vrij grote plastic bak die in de vriezer past. Dan maak ik met diepvrieszakjes 1-persoonsporties. Ik leg zo'n leeg zakje open in een soepkom en aan de buitenkant om de kom geslagen. Dan vul ik het zakje totdat de soepkom ongeveer vol is. Dan knoop ik het zakje dicht en knip ik het lange uiteinde af. Zo maak ik dan bijvoorbeeld 6 of 8 zakjes die samen mooi in die diepvriesbak passen. Dit geheel vries ik in. Nadien kan ik nog bekijken of ik dit geheel zo in de vriezer laat of de zakjes los doe. Meestal doe ik de zakjes los als ik de grote bak halfleeg heb.

's Avonds beslis ik vaak al dat ik de volgende dag een soepje wil en dan leg ik zo'n zakje in een pannetje in de koelkast. Maar direct vanuit de vriezer opwarmen kan ook. Ik vind het heel praktisch werken zo.

 
Gewoon in plastic bakjes, als je het er maar niet warm indoet is er volgens mij niet zoveel aan de hand hoor. Je kunt het allemaal helemaal perfekt willen, maar je moet je ook niet overal heel druk om maken, stress is ook niet goed voor je.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan