Slijmerige yoghurt

G

Guest

Guest
Mensen ik heb heel het grote yoghurttopic gelezen maar heb niets gevonden over slijmerige yoghurt.

Mijn 2e poging yoghurt te maken leek wederom eerst helemaal te mislukken maar na 8 uur koeling lijkt het toch op, weliswaar, niet al te dikke maar toch yoghurt.

Punt is, ik heb het ca. 32 uur laten fermenteren omdat het na 24 uur nog steeds heel dun was.Toen heb ik heel voorzichtig de pot bewogen om te zien hoe dit/dun het was.

Nu is het dus redelijk stevig maar slijmerig.

Is dit goed of niet? Kunnen we dit eten of is er iets helemaal misgegaan?

 
De yoghurt mag gerust slijmerig zijn. Het gaat erom hoe de yoghurt proeft.

Smaakt het goed?

Lia

 
Durfde nog niet te proeven voor het geval het lethal zou zijn :D

 
*hoest* *kuch* *rochel* ik leef nog, geloof ik :|

Vind het slijmerig niet echt vies maar het heeft toch niet mijn voorkeur.

Heb vanmiddag 2 andere soorten yoghurt gekocht en pro-biotica caps.

Kijken of ik ook niet-slijmerige yoghurt kan maken.

@Rateltje, mensen kunnen me van alles verwijten maar ik geloof dat 'slijmerig praten' daar niet onder valt :p

 
ik had een keer dat de yoghurt wat aan de dunne kant bleef,maar heb er mij smoothies wel mee gemaakt.Ik denk zolang de smaak goed is is het goed.

Ik verwijt je niks hoor, ik gein maar wat :)

 
slijmerige yoghurt heeft ermee te maken dat je de melk ws te warm hebt gemaakt, maak de melk iets minder warm de volgende keer (probeer eens 38 gr of zo)

 
@Dirtsa ik doe het op gevoel,pan op zacht, pollepel telkens erdoor en op de pols laten druppen, net zolang ik denk heey nu voelt hij iets warmer en het gaat eigenlijk altijd goed.

 
Maar Annemieke heeft slijmerige yoghurt, en dan kan het goed zijn toch even de thermometer te gebruiken.

 
@Rateltje, weet dat je me niets verwijt hoor. Doe ik zelf ook maar wat graag. :D

Dirtsa, ik maak de melk 40 graden. Heb er een kookthermometer voor gekocht zodat ik daar niet overheen ga. De thermometer staat op 38 maar al pak je het pannetje direct van het fornuis dan gaat het vaak nog net even een paar graden hoger. Vandaar dat ik hem al wat lager heb ingesteld.

Zal hem de volgende op 35 zetten. Dank voor de tip.

De smaak is best goed overigens. Vind alleen dat slijmerige niet zo geweldig.

 
Bedoel je met slijmerig dat als je de yoghurt probeert uit te tappen dat dan opeens alles meekomt?

Dat hebben wij, maar ik vind de yoghurt prima smaken en lekker dik.

Lia

 
afgelopen weekend had ik yoghurt gemaakt met de "koelboxmethode". Het was een raar weekend en ben heel die yoghurt vergeten. Gisteren dus uitgehaald en was ook erg slijmerig. Ik denk: oeps! Maar opgeklopt met een garde en geproefd en smaakt prima. Dus staat nu in de koelkast te wachten op consumptie.

Ik kook de melk maar tot 25 graden trouwens, de temperatuur waarop de melk met de starter moet gaan "rijpen". En dat gaat dus ook prima. Bij mij is die niet altijd dik genoeg naar mijn mening maar laat ik de yoghurt 1 tot 2 uur uitlekken. Dan krijg je "hangop" en wat overblijft is de "wei". En die kun je ook zo weer drinken als frisdrank.

 
Ik heb ook 2 flessen slijmerige yoghurt gemaakt. Had niet het idee dat de temperatuur te hoog was geworden. Eerste fles is op, die rook een beetje naar brooddeeg, niet zuur. Maar ik heb er geen last van gehad. Tweede fles is zuurder, ook slijmeriger. Die staat nu uit te lekken, wordt het misschien iets minder slijmerig want het glibbert zo mijn lepel af. Ze zijn wel dik overigens. De eerste fles heb ik ook uit laten lekken, maar het vocht is te dik, uitlekken wilde niet. Benieuwd of het nu wel lukt.

 
Mijn eerste keer yoghurt maken was ook mislukt. Denk dat het niet lang genoeg warm was gebleven in de koelbox. 2e keer folies om de flessen gedaan en een fles met heet water er tussen gezet. Dekens erin en de koelbox niet op een koude ondergrond gezet. Het begint al ergens op te lijken. Hij is nog wat dun met wat klontjes erin, ook een beetje slijmerig. Vindt hem niet zo zuur ruiken als yoghurt uit de winkel. Ook proeft hij niet zo zuur. Hebben jullie dat ook? En kunnen de klontjes kwaad?

Heb de yoghurt eerst even door geroerd toen het uit de koelbox kwam. Bovenin was iets dikker dan onder, weet niet of dat goed is om even te roeren voordat het de koelkast in gaat?

 
Gewoon zo vanuit de koelbox in de koelkast zetten, niet door roeren. In de koelkast wordt de yoghurt pas dik.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan