Schildklier

De artiest Prince is dood, 57 jaar. Als gevolg van de GRIEP. Ga me nu nog eens vertellen dat er geen knutselvarianten in omloop zijn!

Mike

Schildklier past zich aan de bijnieren aan. Meestal uit zich dat in een vertraagde schilkdlier ( hypo) maar soms gaat deze juist harder werken (hyper). Schildklier denk het lichaam te helpen en gaat in de survival modus: de temperatuur wordt iets lager en de stofwissleing vertraagd. Bijnieren zijn dus primair de oorzaak en deze zou ik aanpakken. In mijn praktijk zie ik goede resultaten met o.a MOR phase (supplement) wat de aansturing op hersenniveau van de bijnieren herstel.Uiteraard moet de schildkier wel voldoende bouwstenen hebben ( o.a jodium, selenium en zink)

Ik wil bij mezelf eens de schildklierwaarden laten testen. Ik heb dat nog steeds niet gedaan.
Ik heb gelezen dat hiervoor belangrijk is om T3, T4 en THS te testen.

Ik weet niet of vrij T4 dan hetzelfde is dan T4
Hier wordt het een en ander gemeten. Is dit een goede test?
https://bloedwaardentest.nl/schildklier--tsh-vrij-t-en-t/

Ik weet dat Pike hier wel meer vanaf weet. Ik hoop dat hij ook meeleest.

Dorothé

Ik heb eind maart mijn bloedwaardes schildklier laten testen maar daarbij zijn ook de leverwaardes meegenomen. Dit kan allemaal via de huisarts maar .... als ik naar mijn huisarts ga dan moet ik zelf met een lijst komen van wat ik getest wil hebben.
Dus overleg gepleegd met arts Kleipool (orth.mol.)
Het hangt er ook maar vanaf wat voor klachten je hebt buiten het vermoeden van een trage schildklier.
Er is dus getest bij mij:
TSH, Vrij T4, FT3, anti TPO (hashimoto) Gamma GT, Alk.Fos, Alat, cholesterol, Progesteron en nog 14 andere dingen. Rekening moet je betalen van je 385,--.
De leverwaardes zijn bij mij niet in orde.
Ik vind het nogal een klus om zelf uit te zoeken wat ik naast schildklier belangrijk vind.

Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief van BETER KLINIEK en kreeg gisteren info over de schildklier. Kijk of je de laatste nieuwsbrief kunt vinden.
Progesteron neem ik omdat ik op www.forefronthealth heb gelezen dat er teveel oestrogeen aanwezig kan zijn.
Mijn progesteron is goed maar misschien had ik oestrogeen ook nog moeten testen.

Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief van BETER KLINIEK en kreeg gisteren info over de schildklier. Kijk of je de laatste nieuwsbrief kunt vinden.
Progesteron neem ik omdat ik op www.forefronthealth heb gelezen dat er teveel oestrogeen aanwezig kan zijn.
Mijn progesteron is goed maar misschien had ik oestrogeen ook nog moeten testen.

Ik heb gekeken wat voor ingredienten er zitten in MOR Phase en daar zit o.a. ook Bacopa Monnieri in. Hierboven Mtje adviseert dit.
In Cerewell zit ook Bacopa Monnieri.
In een produkt van de Natuurapotheek zitten kruiden voor de schildklier plus ook weer Bacopa Monnieri. hiervan neem ik 1 ml. s-avonds voor het slapen. Ik slaap zowaar beter.

Ik klaag al lange tijd over een raar soort duizeligheid in mijn hoofd en dat voelt nu wel beter aan.

Verder heb ik klachten van de hersenstam - precies middenachter in mijn nek - en als ik snachts op mijn rug lig klopt het heel erg irritant op die plek - dit lijkt nu door middel van acupunctuur beter.
De laatste prikactie was dan ook het hoofd en nek klachten behandelen.
Resumerend.
1 pilletje TG100 in de ochtend, laat in de middag 1 Curewell en laat in de avond 1 ml kruiden van de apotheek.

Progesteron kun je een thuistest doen via succesboeken
https://www.succesboeken.nl/boeken/Thuistest/4250570300949/#.XLIWZst7lMs

Of deze, die heb ik me zojuist zelf weer eens besteld omdat ik progesteroncrème neem (ook via succesboeken)
https://www.succesboeken.nl/boeken/Thuistest/4250570300918/#.XLIWqst7lMs

Bedankt voor jouw tip trouwens.

Dorothé

De meeste mensen met schildklierproblemen hebben de autoimmuunziekte Hashimoto's disease.

Blijkt dat roodlicht therapie goed helpt ertegen:

Red Light Therapy REVERSES Hashimoto’s (New Breakthrough)
Dr. Michael Ruscio, DC, DNM

Roodlichttherapie (600-1000 nm, specifiek 800-850 nm voor de schildklier) stimuleert cytochroom-c in de mitochondriën, waardoor de $ATP$-energieproductie stijgt, weefsel sneller herstelt dan het afbreekt en ontstekingsantistoffen (TPO) met 400 tot 600 punten dalen.

Dit effect is zo krachtig dat 30% tot 50% van de Hashimoto/hypothyreoïdie-patiënten (tijdelijk, voor circa 11 maanden) kan stoppen met medicatie.

Consumenten hoeven hiervoor niet naar een dure arts of duizenden dollars uit te geven aan lasers of esthetisch vermarkte 'domes';
een thuis-LED-paneel van een paar honderd dollar levert bij 10-20 minuten gebruik (op 20-35 cm afstand, 2-3 keer per week) exact dezelfde fysiologische resultaten, mits de schildklierwaarden nauwkeurig medisch gemonitord worden om overdosering van medicatie te voorkomen.
  • Medicatie overbodig voor een grote groep:
    Schokkend genoeg tonen twee onderzoeken aan dat tussen de 30% en 50% van de patiënten die roodlichttherapie op hun schildklier toepasten, konden stoppen met hun schildklierhormoonmedicatie.
  • Verbetering van antistoffen en hormonen:
    Roodlichttherapie helpt de schildklier niet alleen om meer hormonen te produceren, maar verlaagt ook op significante wijze de schildklierantistoffen (TPO-antistoffen).
  • Mitochondriale energie als basis:
    Het primaire mechanisme van rood licht is het stimuleren van de mitochondriën (de energiefabrieken van de cel).
    Cellen met voldoende energie ($ATP$) functioneren optimaal, terwijl energietekort leidt tot orgaandysfunctie.
  • Stimulatie van cytochroom-c:
    Binnen de elektronentransportketen van de mitochondriën stimuleert rood licht specifiek het enzym cytochroom-c (tussen complex 3 en 4), wat de energie-assemblagelijn versnelt.
  • Vrijkomen van stikstofmonoxide:
    Door de activering van cytochroom-c komt er stikstofmonoxide vrij.
    Dit zorgt voor vaatverwijding (vasodilatatie) en een verbeterde bloedsomloop, wat positieve effecten heeft op de huid, het haar en de stemming.
  • Hormetisch effect verhoogt antioxidanten:
    Rood licht triggert kortstondig reactieve zuurstofcomponenten ($ROS$), wat een milde ontstekingsprikkel is.
    Net als bij sporten reageert het lichaam hierop door op de lange termijn juist meer antioxidanten aan te maken (hormese).
  • Hashimoto is een herstelprobleem:
    Een leidende theorie achter de auto-immuunziekte Hashimoto is dat de schildklier weefselafbraak niet snel genoeg kan herstellen, waardoor de barrière tussen de klier en het bloed poreus wordt en een immuunreactie triggert.
    Rood licht helpt deze herstelachterstand in te halen.
  • Resultaten zijn tijdelijk (transiënt):
    Een langetermijnstudie na 6 jaar toonde aan dat de positieve effecten op de schildklier niet permanent zijn;
    ze houden ongeveer 11 maanden aan.
    Periodieke herhaling is dus noodzakelijk.
  • LED is net zo effectief als laser:
    Een studie uit 2022 toonde aan dat hoewel een dure laser 7 minuten nodig heeft en een goedkopere LED-lamp 14 minuten om cytochroom-c te activeren, het biologische eindresultaat exact hetzelfde is.
  • Monitoor op overdosering:
    Omdat de schildklier door de therapie weer zelf hormonen gaat aanmaken, kan het blijven slikken van dezelfde dosis medicatie leiden tot symptomen van een te snelle schildklier (hartkloppingen, rusteloosheid, slapeloosheid).
    Monitoring van bloedwaarden ($TSH$ en vrij $T4$) is essentieel.

Praktisch:
  • Koop slim, negeer de esthetische hype:
    Let bij de aanschaf van een apparaat puur op de kracht (radiance) en de golflengte (tussen 600 en 1000 nanometer).
    Apparaten zoals de 'Dermalux Flex' van $2500,- bieden exact dezelfde golflengtes als een paneel van $300-$700,-.
  • Afstand bepaalt de diepte:
    Wil je de schildklier (dieper weefsel) behandelen?
    Plaats het apparaat dan dichter bij de huid (bijvoorbeeld op 20 cm afstand).
    Wil je rimpels of oppervlakkige huidklachten aanpakken?
    Houd dan iets meer afstand (tot 35 cm).
  • Consistentie is key voor de schildklier:
    Volg voor de schildklier een strak protocol van 2 tot 3 keer per week, gedurende 10 tot 20 minuten per sessie, voor een periode van 3 maanden.
    Herhaal dit jaarlijks.
  • Luister naar symptomen van hyperthyreoïdie:
    Als je tijdens de kuur last krijgt van een gejaagd gevoel (jitters), het snel warm hebben, slapeloosheid of hartkloppingen, ga dan direct naar de arts om je bloedwaarden te controleren.
    Je schildklier functioneert waarschijnlijk weer beter, waardoor je medicatiedosis omlaag moet.

Citaten:
    "Verbazingwekkend genoeg hebben twee onderzoeken aangetoond dat tussen de 30 en 50% van de mensen die een kuur met roodlichttherapie op hun schildklier ondergingen, konden stoppen met hun schildklierhormoonmedicatie. Ongelooflijk."

"Wanneer een cel over voldoende energie beschikt, functioneert ze gezond.
    Net als een mens: als je weinig energie hebt, heb je waarschijnlijk de vuilnis niet buiten gezet of je huishoudelijke taken niet gedaan.
    Je cellen kunnen ook onproductieve dagen, weken en maanden hebben, wat uiteindelijk kan leiden tot een verminderde werking van organen."

"De effecten van lichttherapie zijn tijdelijk...
    De resultaten van de gerandomiseerde gecontroleerde studie (RCT) lieten zien dat de effecten van lichttherapie minstens 11 maanden aanhielden.
    Daarom heb ik in het protocol opgenomen dat er één behandelingskuur per jaar wordt uitgevoerd."

"Wat zeggen ze ook alweer over een dwaas en zijn geld?
    Die raken elkaar snel kwijt.
    Er zijn veel bedrijven die misbruik willen maken van een gebrek aan kennis... en marketingclaims verzinnen waarin één apparaat zogenaamd al die voordelen zou kunnen bieden."

"Als je merkt: 'Goh, ik voel me wat opgejaagd, warm, ik slaap niet goed, misschien heb ik hartkloppingen'... dan is dat waarschijnlijk geen reactie op het licht.
    Het is juist het rode licht dat je schildklier helpt herstellen.
    Je schildklier maakt meer hormoon aan, waardoor je minder van het hormoon nodig hebt dat je momenteel inneemt."

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.693
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan