Schildklier

Simmentaler

New member
Hallo allemaal,

Na mijn bevalling kreeg ik het advies bloed te laten prikken om voor de zekerheid te testen of mijn schildklier wel goed werkt. Ik denk zelf van wel, maar ga dit toch binnenkort laten prikken, heb het formulier in huis en laat tevens nog iets anders prikken.

Als ik de uitslag heb, weet iemand hier dan wat de waarden inhouden? Aangezien ik gelezen heb over dat wat als "normaal" wordt gezien, vaak niet normaal blijkt te zijn, en zelf ben ik er echt niet in thuis.

Alvast bedankt!

Ja. Mijn schildklierwaardes waren niet abnormaal (ik weet al niet meer wat ze waren), maar bij mijn supplementen zit jodium en op het ogenblik slik ik nog wat extra (op aanraden van een natuurgeneeskundig therapeut). In de loop van de tijd is mijn ochtendtemperatuur gestegen.

Goed nieuws voor je. Ik ga ook mijn ochtendtemp. eens meten. Heb nog best een lage bloeddruk. Volgens de test van Wilson heb ik lichte bijnieruitputting. Als ik de schildklierwaarde weet kan ik uiteindelijk ook wel met de jodium beginnen, al las ik dat je je beter eerst op de bijnieren kan richten. Heb jij dit ook gedaan?

Beginnen met je bijnieren lijkt me en goed plan.

Ik gebruik supplementen op basis van een haaranalyse, en daar zit bijnierextract bij, jodium, ossengal en allerlei vitamines en mineralen (te veel om op te noemen) - meer dan de gemiddelde WAPF-er gebruikt. Ik hoop op termijn 'gewoon' WAPF zonder al te veel supplementen te kunnen gaan doen, maar dit was nu ff nodig.

Overigens, als je overweegt een wat hogere dosis extra jodium te gaan gebruiken, moet je ook je mineralenvoorziening in de gaten houden, ik zou dat zelf niet doen zonder begeleiding.

Bedankt voor het advies Jenneke. Mocht er idd een hogere dosering nodig zijn kan ik begeleiding aanvragen. Bevalt de natuurgeneeskundig therapeut? Volgens mij moet je het daar ook net mee treffen.

Ik was van plan om extra jodium te gaan slikken, maar na het lezen op de site hypomaarniethappy durf ik niet meer.

Ik hoop dat het regelmatig eten van vis, zeekraal etc ook al kan helpen. Ga ik me eerst maar op de bijnieren richten.

Ik ga me daar ook eens verder in verdiepen Klavertje. Waar vindt jij zeekraal? Ik heb het alleen bij de AH gezien, zag er niet zo smakelijk uit. Visboer had het helaas niet.

Wanneer je naar hun forum gaat en dan zoekt op jodium dan zie je dat het iets lastiger ligt, maar ze zien in de meeste gevallen geen voordeel in jodium en bij hypers raden ze het sterk af.

http://www.hypomaarniethappy.nl/php...mp;t=2146&p=14896&hilit=jodium#p14896

Van ruim 10 jaar geleden kan ik me herinneren dat ze een maximum noemde, maar dat kan ik nu niet meer terug vinden. Het idee hierachter was dat een teveel aan jodium deels de oorzaak was van (bepaalde?) schildklierproblemen.

Wel herinner ik me nog dat je met een multi al richting hun maximum ging en daar dus snel overheen gaat met jozo-zout en standaard brood :evil:.

In het engels meer info:

http://thyroid.about.com/

http://thyroid.about.com/sitesearch.htm?q=iodine&SUName=thyroid

Daar kan je ook lezen (hier) dat zeewier etende Japanners tot 20mg (20.000 µg) per dag binnen krijgen, heel veel dus.

Verschil in jodium bronnen:

van http://www.keltischzeezout.com/vraag_en_antwoord.aspx

Ik heb begrepen dat er in zeezout geen jodium zit en dat we dit belangrijke spoorelement uitsluitend in onze voeding door middel van gejodeerd zout kunnen verkrijgen. Bevat Keltisch zeezout nu wel of niet jodium?

Alles wat uit de zee komt, van vis en schaaldieren tot zeewier tot zout, bevat jodium. Keltisch zeezout bevat dus wel degelijk jodium, dat inderdaad een belangrijk spoorelement is en de schildklierfunctie en het immuunsysteem ondersteunt. Belangrijker nog, Keltisch zeezout bevat jodium in kleine hoeveelheden, het is immers niet voor niets een spoorelement.

Gejodeerd tafelzout is een heel ander verhaal. Door jodium opnieuw toe te voegen aan het zout geeft men in feite toe dat het misschien niet zo’n goed idee was om de jodium er in eerste instantie uit te halen. Er wordt echter gebruik gemaakt van een synthetische vorm van jodium die in te grote hoeveelheden wordt toegevoegd. Het lichaam geeft altijd de voorkeur aan natuurlijke, lichaamseigen stoffen en niet grove, door mensen gemaakte imitaties.

Op de link van mike lees ik:
Quote:
Het gebruik van extra jodium kan de schildklierfunctie ernstig ontregelen.

Jodium kan zelfs een beginnende (onopgemerkte) schildklierontsteking verergeren tot de ziekte van Hashimoto. Ook mensen met een overactieve schildklier moeten extra jodium mijden. Alleen als er geen ‘restfunctie’ van de schildklier meer is dan kan jodiumgebruik geen kwaad, alleen is het dan tevens nutteloos.

??

Dat snap ik, maar het lijkt alsof ze zeggen dat met schildklier problemen je jodium altijd 100% moet vermijden.

Gadsie, over jodium zijn "ze" het niet helemaal eens.

Sommige dokters zweren erbij, ook en vooral bij schildklierproblemen en anderen raden het ten strengste af.

Ook over de hoeveelheid zijn ze het totaal niet eens.

Het beste is om er gewoon erg voorzichtig mee om te gaan, vooral met hoge dosissen en je goed in te lezen voordat je het wil gebruiken.

Ik gebruik het al jaren (relatief hoge dosis) met veel succes maar ik heb/had geen primair schildklierprobleem zoals een auto-immuun aandoening of zoiets maar wel een 'trage' schildklier. Overigens niet zo erg dat ik er schildkliermedicatie voor zou krijgen.

Zie hier voor meer info over jodium en schildklier;

http://chriskresser.com/iodine-for-hypothyroidism-like-gasoline-on-a-fire

Slikken sommige van jullie ook een schildklier supplement ? Dus dan geen jodium, maar iets anders ? en wat dan ? en dan eerst een paar maanden alleen adrenal ( of vergelijkbaar supplement voor de bijnieren ?

Ik kwam hier op het forum al raw thyroid van natural sources tegen......

Ik heb hier in mijn handen mijn waardes van 27 april 2012.

TSH = 5.8 (ref.w. 0.27 - 4.2) dus deze is te hoog

T3 = 1.4 (ref.w. 1.3 - 3.1

Vrije T4= 14.2 (ref.w. 12.0 - 22.0)

Ik ben begonnen te meten november 2010. en nu zitten mijn waardes op hetzelfde. Tussentijds wel wat kleine schommelingen. Als het aan het ziekenhuis ligt geven ze thyrax. Ik gebruik nu vanaf 2010 Thyrotabs (hier zit jodium in) van Biotics en Cytozyme-AD (adrenal) van Biotics. Heb nu gekocht Adrenal Strength van Mega Food. Deze adrenal zijn erg groot om te slikken dus daar heb ik moeite mee. Deze zouden wel de beste zijn. Mijn temperatuur in de ochtend rectaal is 36.1 en anders onder de 36. Ik heb nu ook visolie, chlorella (zit ook jodium in) en Spirulina. (daar zal ook wel jodium inzitten). Voorlopig laat ik niet meten. Eerst veranderingen in eetpatroon afwachten. Ik kan me er niet zo druk om maken verder. ik wil eerstdaags de lever reinigen en drink nu ook appelazijn (met mate). Ik verwacht door reinigingen ook veranderingen in de schildklier. Misschien hebben anderen dat al of niet geconstateerd?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.544
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan