Sardientjes

Lees weleens dat de zalm vrij wit is vanzichzelf.

Als ik de john west zalm blikken [wild gevangen] eet ziet het er meestal bleek/roze uit de goede kleur?

Lijkt me stug dat de zalm echt vrij wit is.

Verder ruik je soms de zalm best goed,maar of dat perse oxidatie is?

Vis heeft meestal de bekende penetrante visgeur volgens mij.

Er zijn weinig supermarkt producten die ik koop, maar deze blijft er sowieso in.

Verder eet ik ook de huid,graat en de wervels gewoon op :p

 
Des te donkerder het vlees van de Zalm des te gezonder de vis is

Wilde Zalm zoals Wilde Alaska Zalm is erg rood/orange Kijk maar is in een viswinkel naar wilde zalm en regulieren gefokte zalm en zie het verschil'

 
Ik kan doorgeven hoe dat zelf gevangen wilde zalm eruit ziet, namelijk erg rood of oranje, en dat komt zeker ook door het voedsel dat ze eten.

In Argentinie waar ik lang gewoond hebt, ging ik vaak vissen in het Nahuel Huapi meer. En het zalm vlees daar was steeds rood of diep oranje.

En ook zelf gevangen vis ruikt naar vis, een typische geur.

Verder dit:

Hoe krijgt een zalm zijn rode kleur?

De rode kleur van zalm komt door een pigment dat astaxanthine heet.

Zalm is eigenlijk gewoon een witvis. Het rode pigment wordt gemaakt door algen en eencellige organismen die worden gegeten door garnalen. Het pigment wordt dan bewaard in hun schaal en vlees. Als zalmen garnalen eten hopen ze het pigment op in hun vetweefsel. Omdat zalm niet het pigment verliest, kleurt hij na een tijdje rood. Zalmen eten veel verschillende dingen en daarom zijn er veel verschillend gekleurde zalmen in de natuur; van lichtroze tot dieprood.

De meeste zalmen zijn tegenwoordig gekweekt. Dit vindt plaats in grote netten in rustig water (fjorden, baaien) of in tanks op het land. De meeste gekweekte zalm komt uit Noorwegen, Schotland, Ijsland, Alaska en Chili. Deze zalmen worden vooral gevoed met vis. Dit houdt in dat ze dus geen garnalen krijgen en ze wit blijven. De consument wil echter geen witte zalm ook al is de smaak hetzelfde. Daarom wordt er astaxanthine toegevoegd aan het voedsel voor de zalmen. Meestal wordt astaxanthine chemisch gemaakt, maar een alternatief is het pigment uit garnalenmeel te halen. Nog een andere mogelijkheid is het gebruik van gedroogd rood gist wat hetzelfde pigment geeft. Echter, het kunstmatige pigment is goedkoper.

Astaxanthine is een carotenoïde wat betekent dat het een samenstelling is die op caroteen lijkt. Andere carotenoïden zijn verantwoordelijk voor de kleur van tomaten, pepers en wortels. Mensen slaan astaxanthine ook op in het vetweefsel, maar we krijgen er niet genoeg van binnen om er rood van de worden. Flamingo's krijgen hun roze kleur op dezelfde manier als zalmen.

 
Amancay, dit verhaal klopt:) ,dit is ook op tv geweest bij http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/06-12-2012

bij 15 minuut 30 sec ongeveer zie je het verhaal hoe ze roze worden.

 
@ Amancay Meestal wordt astaxanthine chemisch gemaakt, maar een alternatief is het pigment uit garnalenmeel te halen


Hoe zit dat dan met biologisch zalm uit de natuurwinkel?

Lijkt mij dat er dan geen chemische zooi in mag ook niet d.m.v voer [staat overigens ook op dat het gekweekt is] al ziet het er wel beter uit vind ik persoonlijk.

En waar halen jullie de zalm dan vooral?

Wild gevangen, zoals vermeld is op de john west blik lijkt mij toch wel het beste, maar is de john west zalm niet goed dan?

In de supermarkt heb je meerdere keuzes, zoals roze wilde zalm.rode zalm in blik etc.

 
Hoi Jordy koop MSC gecertificeerde vissoorten:

http://www.msc.org/cook-eat-enjoy/fish-to-eat?set_language=en

Koop wild gevangen vis, geen gekweekte vis. Kijk naar het logo erop MSC etc..

Ik koop zalm in blik en sardientjes in blik waar ook MSC op staat, allebei met als toevoeging of water of olijfolie.

Je kunt ook in de vis winkel sardientjes of wild gevangen vis vangen. Haring is ook goed.

Of koop het op de markt.

 
hmmm, ik had pas MSC kabeljauw van de Makro, niet te pruimen, droog en smakeloos.

Ooit heb ik wel eens hele andere kabeljauw(moten van visboer) gehad

 
Kun je de zalm van de visboer vertrouwen? of is dat ook gekweekte..of verschilt dat weer per visboer?

 
volgens mij kun je het heel goed aan de kleur zien en structuur.

gekweekte zalm is licht/bleek oranje en heeft dikke witte strepen.

Wilde zalm is donker oranje en daar zie je nauwelijks of geen strepen.

 
Heel vaak gekweekt. Gewoon vragen zou ik zeggen. En als je denkt dat ze tegen je gaan liegen gewoon zeggen dat je absoluut geen gekweekte zalm moet hebben omdat je daar extreem allergisch voor bent :wink: :mrgreen:

 
Bij mijn visboer liggen ze onder elkaar. "Zalm" en "Wilde Zalm". De wilde is geweldig mooi van kleur (rood). Maar de prijs is ook flink. 6,95 voor 100 gram gerookte wilde zalm. En 2,95 voor 100 gram gekweekte zalmsnippers. Nu beknibbel ik eigenlijk nooit op voeding, maar vindt de wilde zalm wel heel erg duur als maaltijd. Afgelopen week daarom de zalmsnippers gekocht.

 
Haha Pike,dat is een goeie! ik ga eens even opletten morgen..hebben 2 verschillende visboeren staan op maandag en op vrijdag.Ik vindt de zalm zowiezo duur..maar zoooo lekker!

 
bij de Makro koop je in de aanbieding wilde zalm filet, gerookt voor ongeveer 16 euro per pond.

Wilde zalm, verse moten heb ik daar nog nooit gezien, wel in vacuum in de vriezer.

Pas een keer meegenomen, dus zal eens gaan proeven en keuren

 
Ben aan het experimenteren geweest met sardientjes.

At 4 keer in de week zo een blikje gegrillde sardientjes van John west.

Erg lekker. Maar er zit zo veel zout in.

Begon me tegen te staan.

Had een zak bevroren sardientjes gehaald op de markt voor 5 euro.

Ging dat bakken met een ei/bloemmenseltje in roomboter.

Vond dat niet lekker. Echt veel gedoe en mijn huis stonk naar vis :D

Zo een sterke vissmaak. Vind ik die geblikte nog veel lekkerder.

Wat ik nu doe is de bevroren sardientjes in een pan met water doen.

Keltische zout er bij. Koken tot het gaar is.

Ondertussen neem je een plastic bakje. Giet je een goede kwaliteit koudgeperste

olijfolie in met wat uitgeknepen citroensap.

Eventueel nog een scheutje zonnebloemolie.

Dan word de smaak nog wat zachter.

Ja kan er ook een teentje knoflook bij doen en laurierblad.

Scheutje honing. Om het dan zoet zuur te maken.

Is niet echt nodig.

Dan zijn de visjes gaar. Kun je zo het kopje er af snijden. De ingewanden er onderuit snijden. Of laten zitten als je dat wil.

Als je omspoelt met koud water laten de schubben makkelijk los.

Oogt wat smakelijker zo een schoon visje.

Hupakee ze verder laten zwemmen in het oliemengseltje.

In de koelkast zetten.

Bakje kun je zo mee nemen naar je werk.

Zo vind ik de sardientjes wel erg lekker.

Smaakt bijna naar slibtong zo zacht. Achum :D

 
Die zak bevroren sardientjes bevatte kennelijk ranzige vis, oftewel: geoxideerde omega-vetzuren. Dat gaf de vieze geur. Zeer schadelijk. Over geoxideerde, ranzige omega's gesproken: zonnebloemolie. Koudgeperst of niet, als je er in gaat bakken oxideert deze vanzelf en wordt dus ranzig. Opnieuw zeer schadelijk. En uiteraard de kop en de ingewanden niet vermijderen, maar juist opeten!

Mike

 
Had nog een volle fles zonnebloemolie toevallig staan :)

Doe wel vaker iets slechtere dingen erbij voor een betere smaak.

Als ik zelfgetrokken bouillon maak doe ik de helft keltische zout en de andere helft

een bouillonblokje. Net weer wat vollere smaak.

Voor ieder wat wils.

Het is iedergeval lekkerder en gezonder dan die olie uit blik toch?

Oh ja de olie nog nog op smaak maken met zout en peper.

 
Quote:
Koudgeperst of niet, als je er in gaat bakken oxideert deze vanzelf en wordt dus ranzig. Opnieuw zeer schadelijk.


Kan het dan geen/minder kwaad als je het koud gebruikt? Ik zoek nog steeds een acceptabel alternatief voor de zeer sterk smakende olijfolie om mayonaise mee te maken.

Manon

 
Quote:
Als ik zelfgetrokken bouillon maak doe ik de helft keltische zout en de andere helft

een bouillonblokje



He?! Jij doet een bouillonblokje in je zelfgemaakte bottenbouillon?

Nou ja je heet dus niet voor niets cupasoup! :mrgreen:

 
Cupasoup (what's in a name? :wink:) als je een paar stengels selderij meekookt en na afloop een paar theelepels lavas toevoegt, kun je het bouillonblokje weglaten.

Manon

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.849
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan