runderlever

G

Guest

Guest
Kom, dacht ik vanmiddag, ik haal mij eens een stuk runderlever. Als rechtgeaarde slagerszoon weet ik nog wel hoe die 'vroeger' smaakte. Wat schetst mijn verbazing, de eerste slager had het niet, en de tweede had het toevallig omdat een hondebezitter er naar had gevraagd. 'Dat eet tegenwoordig niemand meer', was de reactie van de slager.

Enfin, ik naar huis met 3,5 ons runderlever. Na inpeperen en een beetje kruidenzout, dit even (10/15 min.) gebakken in boter/kokosvet met een gesnipperde knoflook en ui.

Smaakte prima, Mike! :wink:

By the way: is een runderlever gezonder dan een varkenslever? En wat was ook al weer de filosofie achter het eten van orgaanvlees? Dit, omdat bv een lever toch een reinigend orgaan is...

 
Volgens mij heb ik het volgende hier ergens op het forum gelezen:

Het is belangrijk dat je biologische lever koopt. In ieder geval van dieren die geen antibiotica of zo hebben gehad. Bij een varken blijven de afvalstoffen in zijn lichaam, omdat hij die niet via de huid kwijt kan. Tenminste zoiets heb ik gelezen. Als je varkenslever eet, zou je die eerst in water met (appel) azijn kunnen leggen.

Lever is de opslagplaats voor vitamine A en daardoor ook rijk aan vitamine A.

 
Knap hoor Milkenhunnie!, ik heb het pas ook gedaan voor de tweede keer, maar toen dan op azijn gezet een nacht. Nog steeds heel vies vond ik het, en vroeger vond ik het nota bene heerlijk!

Ik dacht: weet je wat, ik maak er leverpastei van: misschien lust ik dat wel, maar het zal wel aan mij liggen dat ik die ook niet lekker vond, ik hoop maar dat het nog goed gaat komen met mij en de lever.

Lever is ZEER rijk aan vitamine A!

 
Ik vond als kind lever al leker, ook koud, op brood. Ik heb het jaren niet gegeten ( je weet wel, bang gemaakt voor de afvalstoffen die erin zouten zitten en die o zo slechte vitamine A :| )

Nu eet ik het weer, en nog steeds met evenveel plezier. Als kind maakte mijn moeder ook aak varkensniertjes ( met macaroni ), dat vond ik zo erg lekker. Kijken of ik deze weer kan kopen, misschien bij de nieuwe slager in ons stadje, ( de feijterhof).

 
Ieuw.. Ik heb vanochtend rauwe runderlever in mijn smoothie gehad. Ik vond het eigenlijk niet eens vies, het smaakte een beetje vlezig maar niet heel overheersend. Ik had er ook heel veel kaneel en een beetje gember doorheen om te smaak wat te verdoezelen.

Ik denk dat het meer ging om het idee dat ik rauwe lever aan het eten was. Ik heb dat sowieso wel snel, ik had het ook bij buffelmelk, vroeger bij geitenmelk en trouwens nog steeds wel, en bij de vetrandjes van vlees enzo.

Maar ik denk dat ik wel kan leren om het gewoon in mn smoothie te drinken zonder dat ik er de hele tijd over nadenk. Ondanks dat het echt niet vies was, kon ik als ik erover nadacht, heel makkelijk over mn nek gaan :oops:

Volgende stap is gebakken lever.. maar daar zie ik ook tegenop. Vind het zonde om te maken en dan weg te moeten gooien, dus ik ga t eerst maar voor mn moeder maken en dan daarvan proeven.

 
Kippenlever met ui en ananas vind ik lekker, maar runderlever krijg ik niet goed weg, er zitten van die enge taaie dingen in (bloedvaten?). Zou je het ook kunnen malen en dan mengen met gehakt? Heeft iemand dat al eens geprobeerd en zo ja, was dat wat?

 
Boselfje, heel herkenbaar ik heb dat ook met de vetrandjes, maar het wordt al beter, ik snij de harde dingen ook uit de lever nog weg, gelukkig vindt mijn hond alles lekker.

 
Ja haha mijn katten vonden de lever (en t bloed uit het zakje 8O ) ook lekker.. Tegen mijn verwachting in. Ik heb ze een tijd rauw gevoerd en toen lustten ze geen lever. Maar dat was kippenlever en ik denk ook bioindustrie. Dus misschien daarom.

Ja.. Ik had mijn smoothie flink lang met de staafmixer bewerkt maar af en toen zat er nog een wat harder velletje in.. dan moest ik echt mn best doen om t weg te krijgen. Stom eigenlijk. Want een taai draadje in biefstuk ofzo is niet echt smakelijk maar dat krijg ik wel makkelijk wel.

Ik wil inderdaad proberen om het te mengen met gehakt, vandaag of morgen denk ik want ik heb nog een stuk ontdooid liggen. Dat vind ik wel een nadeel, dat het best ruim verpakt is en ik dus een heel stuk moet ontdooien. Ik wilde het eigenlijk maar een klein beetje ontdooien en dan kleiner snijden en terug in de vriezer mar vanochtend was het al helemaal ontdooid dus ik ga het niet meer terug doen. Volgende keer minder lang in de koelkast laten voordat ik het verwerk.

 
Runderlever nog niet maar ik heb wel een bestelling gedaan bij de Groene Weg van kippenlever, kippennieren en kippenhart. Alle een pond. En ook nog een kilo kippenpoten(de looppoten) erbij, heerlijk voor Thaise soep :) Waarschijnlijk vandaag binnen, dat wordt smullen!

 
gehakt mengen met lever gaat prima. Op ongeveer een pond gehakt doe ik plm. 150 a 200 gram lever(gemalen). Verstopt in de gehakt dus en mijn kids trappen erin. Vaak ook een half zakje kokosrasp ipv vroeger paneermeel. Kruiden,scheut melk en/of ei, klaar is kees!!

Ik heb nog wat soorten noten liggen en die maal ik ook fijn om erdoor te doen tot dat op is en stop ik met noten.

 
Quote:
Zou je het ook kunnen malen en dan mengen met gehakt? Heeft iemand dat al eens geprobeerd en zo ja, was dat wat?


Quote:
Wij maken op deze manier onze leverworst.

Heel erg lekker.

We hebben net weer gebakken lever gegeten. Mijn man braadt eerst de lever (in zijn geheel) aan, dan snijdt hij het met een scherp vleesmes in hele dunne reepjes. Hij fruit ook wat uitjes en doet keltisch zeezout erover. Het is niet mijn lievelingskostje maar ik vind het ook niet vies meer. Dus goed te doen. En de ene keer slik ik de hardere stukjes door en als het er teveel zijn leg ik ze op de rand van mijn bord. Ik heb het er voor over want het is wel heel goed, voedzaam vlees met vetoplosbare vitamines en mineralen.

Lia

 
Goede tips! Ik ga ze allebei proberen, ik was ook al een tijdje op zoek naar een goed recept voor leverworst. Ik ben benieuwd hoe het smaakt.

 
Ik heb ook de gebakken lever geproefd! Ik vond het eigenlijk 100% meevallen. Niet echt speciaal lekker, maar ik kan het best leren eten en waarderen denk ik. Ik had het met een uitje zachtjes in de roomboter gebakken. Grof keltisch zeezout en een beetje peper erover, that's it. Ik heb toch wel een half plakje op.

Het leek trouwens of ik er heel rustig van werd. Vanochtend na de lever in mijn smoothie duurde het echt lang voordat ik weer echt trek had. Terwijl ik normaal heel erg met eten bezig ben en constant wel kan eten, ondanks dat ik hoog in mn vetten en laag in koolhydraten zit (niet te laag). En vanmiddag kreeg ik er weer zon rustig gevoel van. Fijn. Lijkt me dus wel behoorlijk goed te doen. Volgende keer ga ik met gehakt proberen. En de leverworst staat ook nog op mn lijstje.

 
Nou, de poten hadden ze nog niet en niertjes worden niet meer geleverd, te veel werk blijkbaar.

Wel kippenhart(50 cent per ons) en kippenlever(99 cent per ons).

De poten komen dinsdag, ik kon een eigen gewenste hoeveelheid bestellen, heb een kilo gedaan.

Vraag me nog af wat gezonder is, kippenorganen of runderorganen. Varkens producten ben ik tochvoorzichtiger mee geworden na de laatste berichten.

 
Ik heb zelf een beter gevoel bij runderlever dan bij kippenlever. Ik heb nu lever van een wilde koe. Grasgevoerd, altijd buiten , geen medicatie etc. Ik vind dat biologische kippen ook weinig ruimte hebben, meer dan gemiddeld maar dan nog en ze krijgen toch ook bijgevoerd in de vorm van waarschijnlijk soja, mais of een combinatie daarvan. Niet te vergelijken met echt 'wilde' kippen.

 
Dat idee heb ik ook wel ja. Toch zie ik nog op tegen runderlever, vreemd...

 
Ik doe sinds een aantal maanden ochtend een blokje (tussen dec50 en 100 gram) rauwe biologische kalfslever door mijn smoothie. Voor mij is het krachtvoer.

 
Knap hoor dat jullie gebakken of rauwe lever er door krijgen. Ik heb het al diverse keren geprobeerd, althans gebakken, maar ik griezel ervan en vind het vreselijk vies. Gekookt lust ik het wel.

 
Poekie,

Als je zoveel leverworst gemaakt hebt, bewaar je dat dan in de koelkast of kun je het ook invriezen? Of wordt de structuur dan minder goed?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.671
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan