Rode plekjes en droge huid

@Debsy,

Ik heb ook psoriasis guttata, en ik heb ook een keer een enorme uitbraak gehad na een keelontsteking. Streptokokken zijn een trigger om de boel flink aan te jagen.

Psoriasis is geen schimmel, maar een afwijking waarbij de celdeling veel te snel gaat. Daardoor krijg je rode, wat ontstekingsachtige plekjes met huidschilfers die loslaten. Heel vervelend! Psoriasis reageert goed op corticosteroïden (bijnierschorshormonen). Het lijkt me daarom niet vreemd de connectie te maken met minder goed werkende bijnieren. Bij mij is het begonnen na een paar ongelukken - één waarbij ik met mijn fiets door een auto geschept werd (sinds die tijd ben ik altijd een beetje bang in het verkeer dat er ineens uit het niets iets tegen me aan rijdt) en één waarbij ik met een op hol geslagen paard tegen een auto knalde. Dat laatste ongeluk zag ik aankomen en dat is vast niet goed geweest voor het functioneren van mijn bijnieren (stress!). Ik heb een hele tijd 's avonds in bed herbelevingen gehad.

Als het inderdaad een uitbraak van psoriasis guttata is, wordt het na verloop van tijd weer minder. Ik kan je niet helpen aan tips voor zalfjes, want die heb ik nog niet ontdekt; in noodgevallen (veel erg opvallende plekjes in mijn gezicht) gebruik ik heel af en toe crème met corticosteroiden.

 
@Poekie,

Jazeker, maar als je lichaam al heel lang uit het lood is (die ongelukken waren een jaar of 38 geleden!), dan kan het een tijd duren voor de boel weer een beetje rechtgetrokken is.

 
Ook ik heb waarschijnlijk psoriasis guttata en ik heb er een hele andere kijk op. Ik ben namelijk laatst naar de osteopaat geweest (4x) en die heeft mijn dikke darm flink gekneed en gemasseerd. En wat gebeurde er na de vierde keer? Ik kreeg 2 kleine rode psoriasis plekjes in mijn gezicht. Net op de haargrens. Nooit eerder gehad. Dus het is mijn idee dat het iets te maken heeft met de darm! De darmflora is uit balans of er zijn gifstoffen vrij gekomen die niet snel genoeg afgevoerd kunnen worden. Zoiets. Ik zou in elk geval aan de probiotica gaan en - eventueel - GAPS intro eens doen en kijken wat het je oplevert. In het verleden heb ik ooit een week lang enkel soep gegeten en dat gaf spectaculaire resultaten! (Of het waren toen de bioresonantie flesjes, maar dat denk ik niet).

 
Klopt Rapunzel. Ik heb afgelopen weken ook stress gehad (hond overleden) en ook een

uitbraak van exceem-vlekjes op m'n voorhoofd.

Ben bij een accupuncturist en die zei dat er een blokkade in m'n dikke darm zat.

@ Debsy..je kunt proberen magnesiumoilie verdunt met water op je lichaam te spuiten.

Niet puur...want dat prikt waarschijnlijk te hard.

Dia.

 
Ach Dia, wat vreselijk.... Sterkte hoor! Ik heb gisteren honing op die plekjes gesmeerd. Vanmorgen leek het wat minder. Ook Tea Tree oil leek te helpen.

 
Hoe je het ook wendt of keert, stress is dus de hoofdoorzaak. Deze kan op de darm slaan. Je kunt je voorstellen dat immuunzwakte ook een vorm van stress is (stress = belasting). Daarnaast speelt ook die doorbloeding en de schildklier. Maar we zijn het er allemaal over eens dat de hormonen (bijnieren en schildklier) hier een sleutelrol in spelen. Als daar de oorzaak ligt, moet je daar ook de oplossing zoeken.

Mike

 
Bedankt allemaal! Het is dus niet helemaal een duidelijk verhaal.

Alleen ik ervaar de laatste jaren geen (langdurige) stress. Ben eigenlijk relaxter dan ooit.

Ik moet wel zeggen dat ik soms korte stress momentjes ervaar maar dan nooit langer dan een paar uur.

Ik ga snel die adrenal bestellen bij I-herb. Dat roep ik al een tijdje maar nu moet het er toch eens van komen. Ik had ook al eens gelezen dat mensen het warmer krijgen van bijnierextract. Ook de koffie wordt mijn volgende stap want dat is ook een bijnieropjager.

 
Ons lichaam is ingesteld op max. 30 minuten acute stress. Een paar uur stress is dus geen 'kort stress-momentje'! Ik zou als ik jou was inderdaad maar eens extra zuinig zijn op je bijniertjes!

Mike

 
@Rapunzel,

Er is zeker een connectie met de dikke darm, dat heb ik ook gemerkt. Door het nutritional balancing program dat ik volg (o.a. bijnierextract, maar nog veel meer), is mijn temperatuur een halve graad gestegen. Ik heb het idee dat mijn darmflora zich eindelijk aan het normaliseren is; blijkbaar gaat dat niet met een te lage lichaamstemperatuur. Ik heb wat meer psoriasisplekjes, en volgens mij ook een paar schimmelplekjes op mijn huid (heb ik ook wel eens eerder gehad). Ik vermoed dat ik Candida aan het wegwerken ben. Ik drink al tijden ongeveer 3/4 liter kefir per dag, dus met de probiotica zit het wel goed. Ook drink ik iedere dag beestenbottenbouillon.

Dus samengevat spelen idd je bijnieren, schildklier en dikke darm een rol in het verhaal.

 
Ok. Dus de darmflora is niet in balans. Je hebt meer slechte dan goede bacteriën in je darm. Dat is inderdaad stress voor de bijnieren en die ga je versterken met Adrenal. Maar het probleem blijft. Je hebt nog steeds die verkeerde darmflora en of gifstoffen in je lijf zitten en bij gevolg die stress. Dat schiet toch niet op??? Dan moet je dat probleem toch ook aanpakken d.m.v. probiotica, Colibiogen (weet ik veel) en een bepaalde manier van eten/leven? Leven ook, omdat stress de darmflora uit balans brengt.

 
Ja, je moet het holistisch aanpakken, dat klopt. Dit betekent je richten op je hormonale evenwicht, een stabiele bloedsuikerspiegel, je eet- en leefstijl en je emoties en spiritualiteit.

Mike

 
Dat wou ik maar even horen. :) Het is als balanceren op een koord. Je eet wat meer koolhydraten... oeps.... iets teveel.... Terug...

 
Weet je Jenneke, je verhaal doet me ook sterk denken aan Matt Stone! Die beweert zoveel als dat een lekke darm verholpen kan worden door een hogere lichaamstemperatuur. En die hogere lichaamstemperatuur krijg je ... door het eten van veeeeel koolhydraten!

 
Matt Stone is helemaal de weg kwijt, zoals Richard Nikoley al opmerkte in 2010:

http://freetheanimal.com/2010/03/poor-poor-matt-stone.html

Mike

 
Jenneke, het krijgen van meer rode plekjes en schimmel plekjes is bij jou dus iets positiefs? Want ik denk meer van 'er is iets niet goed, dus moet ik terug naar GAPS-intro (de soep fase)'. Jij denkt 'ik doe iets goed want het lichaam heeft nu de kracht om te ontgiften' en je gaat misschien juist MEER koolhydraten eten... Dus precies het tegenovergestelde. ?.

 
@ Rapunzel: ik had ook overal ineens rode vlekjes op mijn lichaam (vooral ledematen, maar ook wel op romp) na de hoge darmspoeling. Die lagen er ook op, maar dan zonder schilfers. Ik heb er ook nog een foto van.

Het zou ook idd vrijkomend gif geweest kunnen zijn?

Na een paar dagen ging het weer weg.

 
Dat vraag je aan mij Lievergezond? Ja, dat lijkt me van wel! Ik denk dat er zoveel rommel vrij komt dat het een uitweg zoekt. En lukt dat niet op de normale manier, dan gaat het via de huid. Wat zijn er veel forumleden die dit ervaren zeg! Dat hebben we dan ook weer gemeen. Net zoals het verleden van eetstoornissen.

 
@Rapunzel,

Die hogere lichaamstemperatuur komt niet van veel koolhydraten, want ik eet niet veel koolhydraten. Het komt van gezond eten in combinatie met voedingssupplementen op maat (n.a.v. een haaranalyse). Daarbij probeer ik idd stress te vermijden (heel belangrijk voor parkinson!) en slaap ik zo veel mogelijk.

Af en toe merk ik een soort shift in mijn lichaam; blijkbaar werkt er dan weer eea beter en kom ik weer in een iets betere gezondheidstoestand. Je lichaam heeft dan weer de kracht om wat troep weg te werken en dan kun je dus tijdelijk meer klachten krijgen. In januari is het weer tijd voor een vervolg-haaranalyse, ik ben heel benieuwd wat daaruit blijkt.

Een eetstoornis heb ik overigens nooit gehad, hoor.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.859
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan