risperdal

G

Guest

Guest
ik heb dus een dochter(7 jr) met ppd-nos en eigenlijk rijp voor een cluster-4 onderwijs.

cluster4-onderwijs is een basisschool voor kinderen met een gedragsprobleem met een gemiddeld IQ

maarja, de overheid wil bezuinigen, en moeten we dus vele paden bewandelen om haar op dat cluster-onderwijs te krijgen.

nu hebben ze dus een behandelplan voor mijn dochter, oke heel goed.

maar ze moet eigenlijk ook aan het medicijn risperdal, dat is voor mensen met schizofrenie.

ik ben het niet van plan om het te geven!!!!

volgens de dhr van het samenwerkingsverband, dat is degene waar ik dus mee hebt te maken, zal het haar rust geven.

mensen is er echt niets anders op de wereld wat beter voor haar is.

gr lola

 
Ik weet niets van deze medicijnen, wel van moedergevoel, en alles in jou zegt: nee.

Luister daarna.

Hoe gaat het met de voeding, lukt het om haar minder suiker/koolhydraten te geven en meer vetten?

 
dirtsa met voeding gaat wel wat beter in de zin van meer vetten te gebruiken. koolhydraten krijgt ze nog wel behoorlijk(denk ik)in vorm van zuuurdesembrood.

ze is 7 en krijgt s'morgens 2 broodjes en s'middags 2broodjes, snoep krijgt ze 1x per dag dat is al heeeel veel minder dan eerst.

ze krijgt 3x daags een glas vol rauwe melk in vorm van de yoki die ik maak.

veel boter op brood, veel vet door avond eten en 2capsules levertraan met boterolie.

gr lola

 
Ik denk aan een kruid gotu kola (Centella asiatica), dit is goed voor het geheugen en geeft mentale helderheid en goed tegen angst en vermoeidheid.

Ik lees hier zelfs toevallig nu dat het goed is oa tegen 'schizofrenische neigingen' :

"Another Indian study showed that gotu kola extracts administered over a period of 42 months to normal healthy adults in the 45-50 age group had several benefits: haemoglobin increased by a significant percent, and the mean levels of blood urea and serum acid phosphatase were decreased. Subsequent examinations have revealed that this herb has brought about a steady increase in blood sugar level (statistically significant).[6] A relationship between hypoglycemia, or low blood sugar levels, and mood swings, mental illness, fatigue, depression, confusion and schizophrenic tendencies is well documented. Dr. Heinerman feels that perhaps the 'memory enhancing' attributes of gotu kola may be attributed to the herb's ability to elevate blood sugar levels markedly."

 
lekkerromig, dank je wel voor je reactie.

maar mijn dochter is pas 7 jaar, mag ze het kruid gotu kola (Centella asiatica) al hebben?

of durf je dat niet zeggen

gr lola

 
Lola, ik ben geen kruidenkenner, dus ik kan niks met zekerheid zeggen. Ik heb de info ook maar gegoogled, aangezien ik de kruid zelf onlangs gekocht heb voor mezelf want het is ook goed voor de aderen en bloedcirculatie.

Aangezien gotu kola een adaptogeen is, weet ik nu wel niet zeker of het de bloedsuikerspiegel doet stabiliseren of altijd doet verhogen, in geval van een al te hoge bloedsuikerspiegel zou dit wellicht niet goed zijn.

Ik weet niet hoe de bloedsuikerspiegel is van je dochter, maar ik heb zelf al symptomen van diabetes, dus begin nu zelf wat te twijfelen of het voor mij wel goed is om te nemen.

In een andere studie met gotu kola werd het getest op diabeten die er wel baat bij hadden, aangezien diabeten ook last kunnen hebben van slechte bloedcirculatie als complicatie van de ziekte, dus voor mezelf denk ik dat ik het toch ga proberen.

Ik denk dat het wel veilig is voor kinderen om te gebruiken (afhankelijk van de specifieke toestand), want in een andere studie gedaan met kinderen:

"Numerous research projects explored the properties of gotu kola and undertook various trials, with wound healing, duodenal ulcers, to enhance memory skills, tumours, etc. In India, scientific documentation of clinical tests, by Dr.M.V.R. Appa Ras and his associates, showed increased mental activity of children in the trials. Fifteen, mentally retarded children were given a 500mg tablet of powdered gotu kola daily. After trials of three months, the children showed increased powers of attention and concentration, considerably above that of the fifteen children in the placebo group. Results also showed significant increase in IQ (4.6%), general ability, with improved behavioural patterns and expression, communication and co-operation. Biochemical studies revealed, gotu kola benefited the replacement rate of biogenic amines: the chemicals in our brains which act as neuro-transmitters, involved in learning and memory process."

Andere sites raden dan weer het gebruik van gotu kola af voor kinderen (omdat ze te weinig info erover hebben neem ik aan)

 
Ik lees ook in de studie dat mogelijke verklaringen over het effect van gotu kola zijn:

dat de kruid erg rijk is aan vitamine B, wat wederom goed is voor de hersenen en versterkt het geheugen. Het stimuleert ook de bloedcirculatie wat voor meer zuurstof zorgt in de hersenen. Het doet ook de bloedsuiker stijgen wat voor meer voeding zou zorgen voor de hersenen, maar dit valt dus nog te bezien, of de bloedsuikerspiegel aanvankelijk niet te hoog staat.

Dus als je al daar op gaat letten in de voeding: meer vitamine B en meer zuurstof (in de open lucht bewegen, een chi machine helpt ook om meer zuurstof binnen te krijgen en/of H2O2?)

 
De definitie van een adaptogeen is juist dat deze onderdrukt bij overactiveit en oppept bij onderactiviteit.

Ik zou de hoeveelheid Blue Ice Royal flink ophogen tot 7-10 capsules per dag.

Hier is de bijsluiter van Risperdal:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16096.pdf

En wat lezen we bij de bijwerkingen?

Quote:
Vertel het uw arts onmiddellijk als u het volgende opmerkt:

• Vorming van bloedstolsels in de aderen, vooral in de benen (verschijnselen zijn onder andere zwelling, pijn en roodheid van het been), die via de bloedvaten in de longen terecht kunnen komen, wat pijn op de borst en ademhalingsmoeilijkheden veroorzaakt. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u een of meer van deze verschijnselen opmerkt.

• U heeft dementie en merkt dat uw geestelijke toestand plotseling verandert of dat u plotseling last krijgt van zwakte of verdoofd gevoel van uw gezicht, armen of benen, in het bijzonder aan één kant, of als u onduidelijk gaat praten, zelfs al is het heel kort.

Dit kunnen tekenen van een beroerte zijn.

• U heeft last van hoge koorts, stijve spieren, zweten of een verminderd bewustzijn (een stoornis genaamd ‘maligne antipsychoticasyndroom’). Het kan zijn dat u onmiddellijk moet worden behandeld door een arts.

• U bent een man en heeft een langdurige of pijnlijke erectie. Dit heet priapisme. Het kan zijn dat u onmiddellijk moet worden behandeld door een arts.

• U heeft onwillekeurige ritmische bewegingen van de tong, de mond of het gezicht. Het kan zijn dat u moet stoppen met risperidon.

Neem onmiddellijk contact op met uw arts als een van de hiervoor vermelde bijwerkingen bij u optreedt.

De volgende bijwerkingen kunnen voorkomen:

Zeer vaak (bij meer dan 1 op de 10 gebruikers):

• Parkinsonisme. Dit is een medische term waar veel symptomen onder vallen. Ieder symptoom op zich kan bij minder dan 1 op de 10 personen voorkomen. Onder parkinsonisme valt: meer speeksel of een waterige mond, stijve skeletspieren, kwijlen, schokkerig bewegen bij buigen van de armen of benen, langzame verminderde of verslechterde lichaamsbewegingen, geen expressie in het gezicht, gespannen spieren, stijve nek, stijve spieren, kleine schuifelende haastige stappen en geen normale armbewegingen bij het lopen, aanhoudend knipperen met de ogen bij kloppen op het voorhoofd (een abnormale reflex)

• Hoofdpijn, problemen bij het inslapen of in slaap blijven

Vaak (bij 1 tot 10 op de 100 gebruikers):

• Sufheid, vermoeidheid, rusteloosheid, moeilijk stil kunnen zitten, prikkelbaarheid, angst, slaperigheid, duizeligheid, moeite met aandacht, zich uitgeput voelen, slaapstoornis

6 17-02-2011a

• Overgeven, diarree, verstopping, misselijkheid, toegenomen eetlust, pijn of onaangenaam gevoel in de buik, keelpijn, droge mond

• Gewichtstoename, verhoogde lichaamstemperatuur, verminderde eetlust

• Moeilijk ademhalen, longontsteking (pneumonie), griep, luchtweginfectie, wazig zicht, verstopte neus, bloedneus, hoesten

• Urineweginfectie, bedplassen

• Beven, spierkrampen, onwillekeurige bewegingen van gezicht of armen en benen, gewrichtspijn, rugpijn, zwelling in armen en benen, pijn in armen en benen

• Huiduitslag, rode huid

• Snelle hartslag, pijn op de borst

• Verhoogde hoeveelheid van het hormoon prolactine in het bloed

Soms (bij 1 tot 10 op de 1000 gebruikers):

• Buitensporig veel water drinken, incontinentie voor ontlasting, dorst, zeer harde ontlasting, schorre stem of andere problemen met de stem

• Diabetes mellitus, hoge hoeveelheid suiker in het bloed

• Longontsteking door het inhaleren van voedsel in de luchtwegen, blaasontsteking, oogontsteking (m.n. van het bindvlies), kaak- of voorhoofdsholteontsteking, virusinfectie, oorontsteking, ontstoken amandelen, infectie onder de huid, ontstoken oog, maagontsteking, vochtafscheiding uit het oog, schimmelinfectie van de nagels

• Afwijkingen in de elektrische geleiding in het hart, daling van de bloeddruk na het gaan staan, lage bloeddruk, zich duizelig voelen na van houding veranderd te zijn, afwijkingen in het hartfilmpje (ecg), afwijking in de hartslag, bewust zijn van de hartslag, versnelde of vertraagde hartslag

• Urine-incontinentie, pijn bij het plassen, vaak moeten plassen

• Verwardheid, verstoorde aandacht, laag bewustzijnsniveau, buitensporige slaap, zenuwachtigheid, opgetogen stemming (manie), gebrek aan energie of interesse

• Verhoging van de leverenzymen, verlaagd aantal witte bloedcellen, verlaagde hoeveelheid hemoglobine of rode bloedcellen (bloedarmoede), verhoging van het aantal eosinofiele cellen in het bloed (speciale witte bloedcellen), verhoging van de hoeveelheid creatinekinase in het bloed, verlaagd aantal bloedplaatjes (bloedcellen die nodig zijn voor bloedstolling)

• Spierzwakte, spierpijn, oorpijn, nekpijn, gezwollen gewrichten, ongewone houding, stijve gewrichten, pijn op de borst vanuit botten en spieren, onaangenaam gevoel op de borst

• Beschadigde huid, huidaandoening, droge huid, intense jeuk aan de huid, puistjes, haarverlies, ontsteking van de huid door mijten, verkleuring van de huid, verdikte huid, blozen, verminderde gevoeligheid van de huid voor pijn of aanraking, ontsteking van vettige huid

• Uitblijven van de menstruatie, seksueel niet goed functioneren, erectiestoornis, ejaculatiestoornis, afscheiding van melk uit de borst, vergroting van borsten bij mannen, verminderde seksuele lust, onregelmatige menstruatie, vochtafscheiding uit de vagina

• Flauwvallen, verstoorde gang, traagheid, verminderde eetlust met als gevolg ondervoeding en te laag lichaamsgewicht, zich niet lekker voelen, evenwichtsstoornis, allergie, oedeem (zwelling door vocht), spraakstoornis, koude rillingen, ongewone coördinatie

• Pijnlijke overgevoeligheid voor licht, versterkte bloedstroom naar het oog, zwelling van het oog, droog oog, versterkt tranen

• Stoornis in de doorgang van de luchtwegen, longstuwing, knisperend geluid in de longen, verstopte luchtwegen, moeite met praten, moeite met slikken, slijm ophoesten, piepend of rochelend geluid bij de ademhaling, griepachtige ziekte, verstopte bijholtes van neus en voorhoofd

• Niet reageren op prikkels, bewustzijnsverlies, plotselinge zwelling van de lippen en ogen samen met moeilijk ademhalen, plotseling slap worden of een verdoofd gevoel in het gezicht, armen of benen, in het bijzonder aan één kant, of momenten van onduidelijke

spraak, dit alles korter durend dan 24 uur (dit zijn miniberoertes of beroertes), onwillekeurige bewegingen van gezicht, armen of benen, oorsuizen, oedeem (zwelling door vocht) van het gezicht

• Niet kunnen plassen of de blaas niet helemaal leeg kunnen plassen

Zelden (bij 1 tot 10 op de 10.000 gebruikers):

• Geen orgasme kunnen krijgen, menstruatiestoornis

• Roos

• Allergie voor het geneesmiddel, koud gevoel in armen en benen, gezwollen lip, ontsteking van de lip

• Glaucoom (verhoogde druk in het oog; groene staar), minder helder zien, korstjes op de oogranden, rollende ogen

• Gebrek aan emoties

• Verandering in bewustzijn samen met verhoogde lichaamstemperatuur en spiertrekkingen, oedeem (zwelling door vocht) over het hele lichaam, geneesmiddelonttrekkingssyndroom, verlaagde lichaamstemperatuur

• Snelle en oppervlakkige ademhaling, moeilijke ademhaling tijdens de slaap, chronische middenoorontsteking

• Verstopping van de darm

• Verminderde bloedstroom naar de hersenen

• Verlaagd aantal witte bloedcellen, onjuiste hoeveelheid afgifte van een hormoon dat de hoeveelheid urine regelt

• Afbraak van spiervezels en spierpijn (rabdomyolise), bewegingsstoornis

• Coma door niet onder controle gebrachte suikerziekte

• Geel worden van de huid en de ogen (geelzucht)

• Ontsteking van de alvleesklier

• Lage hoeveelheid suiker in het bloed

Zeer zelden (bij minder dan 1 op de 10.000 gebruikers):

• Levensbedreigende complicaties van niet onder controle gebrachte suikerziekte

Frequentie niet bekend (kan met de beschikbare gegevens niet worden bepaald):

• Ernstige allergische reactie leidend tot moeilijke ademhaling en shock

• Geen granulocyten (een soort witte bloedcellen die helpen infecties te bestrijden)

• Langdurige en pijnlijke erectie

• Gevaarlijke overmatige inname van water


Hier wordt ze rustig van?! Dit duidt toch wel heel erg op extreme stress en overbelasting, vind je niet?

Mike

 
Risperdal is een antipsychoticum. Het wordt in de reguliere geneeskunde ook gegeven aan kinderen met gedragsproblemen. Maar het is dan enkel bedoeld als symptoombestrijding is mijn mening. Het kan ook (nare) bijwerkingen hebben.

Eerlijk gezegd zou ik het ook niet aan mijn kind geven.

In mijn werk wordt antipsychotica gegeven aan mensen die dusdanig buiten de werkelijkheid (psychotisch) zijn, dat ze echt niet meer functioneren zonder medicatie. Mensen die lijden aan schizofrenie krijgen inderdaad bijna altijd antipsychotica, aangezien zij vaak chronisch psychotisch zijn.

Ik denk dat als je de voeding van je dochtertje aanpast, dat je een heel eind kunt komen. Vet eten lijkt mij! Dat is goed voor de hersenen. Levertraan, vette vis en ander verzadigd (dierlijk) vet.

 
Quote:
Antipsychotica veroorzaken een atrofie van de hersenschors en vergroting van de basale ganglia. Het blokkeert dopamine D2 receptoren in de hersenen en in een reactie daarop maken de hersenen de receptoren gevoeliger zodat iemand wanneer hij of zij probeert te stoppen met het nemen van de antipsychotische medicijnen zoals Risperdal, Seroquel of Zyprexa, een heftige psychose krijgt.


Quote:
Volgens het boek Psychiaters te koop? van de auteurs Vandereycken en Van Deth worden maar liefst 58 van de 64 leerstoelen op de medische faculteit in Leuven gefinancierd door de farmaceutische industrie. Welke mythen worden daar in stand gehouden, vraag je je dan af.’


Quote:
Uit eerdere onderzoeken (1, 2, 3) is gebleken dat ADHD medicijnen de groei van kinderen remmen waardoor tevens de hersenen van het kind zich minder goed kunnen ontwikkelen. Psychiaters wisten dit al heel lang maar hebben de informatie gebruikt om ouders te laten denken dat de ADHD ziekte de groei van het kind beperkte en dat medicijnen de enige behandeling waren voor de ziekte. Ook nu nog bagetalliseren ze de risico’s zoals onlangs maar weer eens bleek uit het betoog van psychiater Geurt van de Glind.

Nu een uitgebreide studie heeft aangetoond dat het de ADHD medicijnen zijn die de kinderen in hun groei beperken en voor problemen zorgen in de hersenen die tot psychose en erger kunnen leiden, kunnen psychiaters er niet meer onderuit. Maar ze lijken zich bewust stil te houden en te profiteren van de mensen die het niet nog weten en die nog steeds geloven in de oude leugens.


http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M65&ss=P686&l=NL

Bovenstaande info komt van de apotheker Fernand Haesbrouck van de website over adhd-fraude.

Men probeert hem heden ten dage zijn beroepstitel af te pakken, uiteraard op oneigenlijke wijze; middels een proces waarbij degene die hem voor het gerecht daagt anoniem is.


 
Het is gewoon crimineel, wat ze onze kinderen al willen aandoen. Ik hoop echt dat het je gaat lukken dmv voeding en dat je ingang vindt op school. Want dat lijkt mij erg belangrijk.

Het is voor een leerkracht uiterard gemakkelijker als je kind rustiger is, dan vergt dat minder aandacht. maar daarvoor zit ze toch in het speciaal onderwijs? kleinere klassen, ervaren leerkrachten en liefde hoop ik, heel veel liefde voor ieder kind.

 
Mike, ik hoop van harte dat leerkrachten er anders tegenover staan dan de direktie. leerkrachten zijn vaak uit betrokenheid met het kind in het speciaal onderwijs beland. Wat direkteuren betreft heb ik ernstige twijfels.

 
Wat een moeilijk dilemma Lola! Ik vind het zo erg dat er zoveel druk van buitenaf op de ouders gelegd wordt. Deze soorten medicijnen zijn eng, omdat je niet weet wat ze op de lange termijn met een kind doen.

Mijn vriend's zoon heeft een aantal jaren Ritalin geslikt. Ongeveer 2 jaar geleden is hij ermee gestopt. Hij is nu 14 jaar oud en het gaat redelijk goed met hem. Zijn ouders zijn beiden jong in de pubertijd gekomen, rond hun 11de jaar begon het. Hij zit nog steeds niet in de pubertijd. Door de kennis van o.a. dit forum, ben ik gaan zoeken naar de link tussen een late pubertijd en Ritalin. Uit onderzoek uitgevoerd op apen bleek dat Ritalin de 'pubertijd' van de jonge mannetjes apen uitstelde. Dan kan je concluderen dat het op mensen dezelfde uitwerking kan hebben. Ik denk dat Ritalin op meerdere vlakken mijn vriend's zoon nadelig heeft beïnvloed, alleen het is niet te bewijzen.

Goed dat je voelt dat je geen medicijnen wilt geven Lola. Veel sterkte ermee!

 
dank jullie wel voor de berichten mensen.

ik ga zeker de levertraan opschroeven.

dirtsa mijn dochter zit nu nog op de reguliere basisschool met maar liefs 31 leerlingen.

ik pleit ervoor om mijn dochter op cluster-onderwijs te krijgen, maar dat gaat heel moeilijk.

ik ga mijn dochter echt geen gekke pillen geven, zijn ze helemaal gek, ja toch

ik vind de school is er voor mijn dochter en zij moeten ervoor zorgen dat het goed gaat met haar.

gr lola

 
Precies, lola. De school, de leerkrachten, de dokter, de tandarts, de overheid, allemaal staan ze in dienst van ONS en niet andersom. Power to the people!

Mike

 
Ja tis wel sneu wat voor eenzijdige behandeling ze aanbieden (medicijnen) terwijl er al zoveel kennis is over andere werkende technieken en voedingsleer zijn. Mijn broer kreeg psychose op zijn 20e. Hij heeft diagnose schizofrenie en zit sindsdien aan medicijnen. Hij heeft al verschillende medicijnen gehad. Hij is nu 35.

Sinds 5 jaar gaat hij naast zijn reguliere therapie naar fytotherapeut en hij krijgt schusslers zouten en vitamine C, maar dat komt volledig van ons uit. Sindsdien is hij stabiel en voelt hij zich goed.

Maar praat me niet van die voeding in dat begeleidend wonen.

 
Daar weet ik alles van, die is vreselijk. Zo jammer. Ik werk dagelijks met psychotische mensen en jammer genoeg eten zij allen heel ongezond. In de gesloten setting waarin ik werk, wordt de voeding in plastic bakken door een extern bedrijf aangeleverd. Daarna wordt het een uur verhit in een stalen kast. Bah de lucht die er af komt is vaak ronduit smerig.

 
Hoi Boschje, gelukkig heeft mijn broer het wel iets beter getroffen. Hij woont in een kleinschalige modern omgebouwde boerderij met 12 bewoners. Ze hebben een prachtige keuken en er wordt wel gekookt maar ik zag gewoon blue band vloeibaar enzo staan en pakjes zakjes etc. Ik ga toch eens aan mijn pa vragen of hij daar niet op 1 of andere manier wat invloed op kan uitoefenen.

 
Dat zou geweldig zijn Debsy. Ik ben ervan overtuigt dat volwaardige voeding een positieve uitwerking zal hebben bij mensen met schizofrenie. Iemand moet er mee beginnen en hopelijk gaat het baletje dan rollen. Ik werk in een psychiatrisch centrum in een gevangenis. Misschien zou de juiste voeding crimineel gedrag wel reduceren. Maar of het ooit zover komt dat men de link met criminaliteit, psychiatrie en voeding ooit zal leggen en er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt, dat heeft mijn twijfel. Vooralsnog is het pillen, pillen, pillen. En spuiten.

Fijn dat je broer zo moi woont :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.845
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan