rijst

Welke rijst was nou ook alweer het gezondst? Ik neem altijd de zilvervliesrijst, maar volgens mij las ik hier pas dat dit niet de goede was ivm fytinezuren ofzo?

En hoe zit het met bijv macaroni of spagetti? Gewoon de volkoren?

 
Ik laat tegenwoordig de zilvervliesrijst weken. Daarna afspoelen en dan koken. Ik heb hier op het forum ergens gelezen dat het dan geen probleem is.

 
Volgens mij is volkoren basmatirijst een goede rijst.

Als wij rijst eten zetten we het ook in de week.

Macaroni, spaghetti en pasta's zijn zetmeelrijke producten dus in denk hierbij aan suikers. Wij eten ze niet meer.

 
Week je die quinoa ook voor?

het is toch vrij klein spul, of zet het uit in water?

en hoe lang kook je het dan?

 
quinoa is prima, zelf haal ik deze bij de NW en deze moet je 10 laten koken. Ook goed is: amaranth, wilde rijst, basmati, zwarte rijst..

zilvervliedrijst kan soms wat moeilijk verteerbaar zijn.

 
quinoa 5 minuten koken in 2 keer zoveel water als quinoa, en dan nog 10 minuten laten staan.

Overigens kun je ook gierst gebruiken.

Ik week de quinoa niet voor, maar je moet deze even afspoelen onder de kraan. Ik vraag mij af of voorweken nodig is hoor.

 
In het E-boek "Voedzame tradities" staat wel het nodige geschreven over het weken van granen. Naar mijn idee behoort basmati-rijst tot de meest gezonde soorten. Fytinezuur zit in de zemelen/vliesjes van granen en kan onschadelijk gemaakt worden door het graan te laten wellen, kiemen, fermenteren of een combinatie van deze.

Mike schrijft:

Quote:
De beste combinatie is wellen, kiemen, fermenteren en dan koken.


In deze vliesjes zitten ook de meeste voedingsstoffen, vandaar dat je beter het fytinezuur onschadelijk kunt maken, dan voor geraffineerde producten gaan zoals witte rijst of bloem.

 
Heeft iemand trouwens ervaring met amaranth. Als ik amaranth kook ontstaan er een slijmerige substantie die lijkt op vissenkuit. Hoe kook je amaranth droog? Of is het juist de bedoeling dat die zo slijmerig wordt?

 
@ DenniS, ik eet bijna dagelijks amaranth als ontbijtpap. Lekker met boter, kaneel en kokos. Je kan de amaranth na het koken afspoelen met (warm) water om de afzonderlijke korrels te krijgen. Zelfde gaat ook op voor quinoa.

 
Interessant artikel over hoe rijst noedels werden gefermenteerd naar een traditioneel Chinees recept:

In the 2008 paper "Effects of soaking, germination and fermentation on phytic acid, total and in vitro soluble zinc in brown rice", Dr. Robert J. Hamer's group found that soaking alone didn't have much of an effect on phytic acid in brown rice. However, fermentation was highly effective at degrading it. What I didn't realize the first time I read the paper is that they fermented intact brown rice rather than grinding it. This wasn't clear from the description in the methods section but I confirmed it by e-mail with the lead author Dr. Jianfen Liang. He added that the procedure comes from a traditional Chinese recipe for rice noodles. The method they used is very simple:

1. Soak brown rice in dechlorinated water for 24 hours at room temperature without changing the water. Reserve 10% of the soaking liquid (should keep for a long time in the fridge). Discard the rest of the soaking liquid; cook the rice in fresh water.

2. The next time you make brown rice, use the same procedure as above, but add the soaking liquid you reserved from the last batch to the rest of the soaking water.

3. Repeat the cycle. The process will gradually improve until 96% or more of the phytic acid is degraded at 24 hours.

This process probably depends on two factors: fermentation acidifies the soaking medium, which activates the phytase (phytic acid-degrading enzyme) already present in the rice; and it also cultivates microorganisms that produce their own phytase. I would guess the latter factor is the more important one, because brown rice doesn't contain much phytase.

You can probably use the same liquid to soak other grains and beans.


Verder merkt de auteur van het blog ook op dat deze methode wellicht beter werkt dan de rijst met azijn of wei te laten weken:



"This method is probably more effective at breaking down phytic acid than using whey. From what I've read, yogurt bacteria don't produce phytase. So using whey probably isn't much different from using lemon juice or vinegar. It probably helps (because grain phytase is maximally active around pH 5), but not as much as soaking with phytase-secreting bacteria that you've enriched through successive soakings."


 
http://www.davidicke.com/headlines/...s-with-golden-rice-gmo-for-population-control

Vandana Shiva, een Indiase anti-GMO activist, geeft aan dat niet het vitaminetekort in de gewassen het probleem is, maar de armoede en het verlies aan biodiversiteit in de voedselgewassen, die nog versterkt worden door de controle van grote bedrijven over de productie van ggo-voedsel. Door alleen te letten op het probleem van vitamine A-tekort raakt het grotere probleem van tekort aan gevarieerd en voldoende hoogwaardig voedsel ondergesneeuwd

 
http://blog.greenjump.nl/post/2014/11/14/Schadelijk-arsenicum-in-rijst-rijstemelk-en-andere-rijstproducten.aspx
Nog een reden om liever witte rijst te nemen ipv zilvervliesrijst
 
Ik ben niet zo'n voorstander van het regelmatig gebruik van quinoa en amaranth. De enorme vraag in het westen maakt dat het in de landen waar het verbouwd de prijzen explosief gestegen zijn en veel mensen van wie dit eerder een hoofdbestanddeel van de voeding was het zich niet meer kunnen veroorloven.
Wij eten basmatirijst en en een hele enkele keer quinoa. Misschien als de Nederlandse teelt goed op gang komt dat het hier wat vaker op het menu staat.
 
Zilvervliesrijst blijkt onder tropische omstandigheden helaas minder goed houdbaar dan witte rijst. Dat is de reden dat mensen rond de evenaar ervoor kiezen om de rijstkorrels te pellen, malen en op te poetsen. Gepelde witte rijst kan enkele jaren goed blijven. Voor rijsteters in Nederland maakt het minder uit. Het is hier niet constant rond de 30 graden en dat heeft als voordeel dat voeding langer bewaard kan blijven. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100877-de-geneeskracht-van-zilvervliesrijst.html


 
http://blog.greenjump.nl/post/2014/11/14/Schadelijk-arsenicum-in-rijst-rijstemelk-en-andere-rijstproducten.aspx



arsenicum, dat is toch een gif? Ja, dat is het inderdaad en het blijkt in zorgelijke hoeveelheden aanwezig te zijn in rijst en allerlei rijstproducten zoals rijststroop, rijstmelk en rijstwafels. Omdat arsenicum een schadelijke stof is, is het belangrijk om te weten wat het is, dat het in bepaalde voedingsmiddelen zit en wat je eraan kunt doen om de inname bij jezelf en je kinderen te beperken




Rijst bevat veel meer arsenicum dan andere gewassen. Rijst neemt van nature gemakkelijk arsenicum op en houdt arsenicum vast waardoor het zich concentreert. Tel daarbij op dat er vroeger veel pesticide met arsenicum werd gebruikt, ook op rijstvelden. Deze arsenicum zit nog steeds in het water en de grond.




•Maak je wel rijst klaar dan kun je beter kiezen voor witte rijst omdat juist in het vlies van de rijstkorrel (zilvervliesrijst!) het meest arsenicum zit. Kook rijst in een ruime hoeveelheid water in plaats van de kleine hoeveelheid die meestal gebruikt wordt. Je vermindert de hoeveelheid arsenicum hiermee met ca. 50%.


 
Arsenicum in rijst = slecht. Vit. B17/laetrile (arsenicum) in abrikozenpitten = goed? Los van het feit dat arsenicum in bestrijdingsmiddelen een te hoge concentratie kan opleveren, bedenk dat dit dezelfde discussie is als kwik in vis of fluor in groene thee. Het zijn allemaal natuurlijke elementen die uisluitend IN ISOLATIE EN CONCENTRATIE giftig zijn. Ik eet in ieder geval vrolijk mijn witte basmatirijst door, wat mij betreft de beste koolhydraatbron die er bestaat!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.808
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan