Rhesus D negatief bloed en inenten bij zwangerschap / na bevalling

G

Guest

Guest
Hoi allemaal,

Ik wilde de vraag bij het topic over vaccinaties plaatsen, maar omdat dit niet over infectieziekten gaat, heb ik toch een nieuwe geopend.

Ik ben op dit moment zwanger van mijn tweede kindje (34 weken). Mijn bloed is Rhesus D-negatief. Dit houdt in dat als mijn kindje Rhesuspositief is, mijn lichaam antistoffen aan kan gaan maken, indien er bloedcontact is. Tijdens de zwangerschap kan dat via de placenta gaan, bij de geboorte is de kans echter groter.

Nu heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap rond 30 weken en na de bevalling een inenting gehad om de aanmaak van antistoffen tegen te gaan. (dit ook met het oog op een evt. volgende zwangerschap, waar het kind ook rhesuspositief kan zijn).

Ik heb in de jaren erna mijn beeld over vaccinaties in het algemeen bijgesteld en het kindje dat nu geboren zal worden, zal nooit vaccinaties krijgen.

Echter: Ik ben dus een aantal weken terug weer getest en daaruit bleek dat mijn ongeboren kindje rhesuspositief is en ik dus de inenting 'nodig' heb. De verloskundige had de spuit al klaar liggen en eigenlijk ben ik een beetje overrompeld geweest en heb me toch laten prikken...

Nu baal ik ervan dat ik niet heb gezegd dat ik daarover na wilde denken en later terug zou komen.

Ik heb de bijsluiter gelezen en de lijst van hulpstoffen is deze:

- Humaan albumine

- Glycine

- Natriumchloride

- Water voor injectie.

De injectie heeft als werkzaam bestanddeel: menselijk anti-D (Rh) immunoglobine.

Er staat verder: Rhophylac 200 bevat hoogstens 25 mg/ml menselijke plasma eiwitten, waarvan 10 mg/ml menselijk albumine is als stabilisator.

Aangezien ik graag borstvoeding wil geven, zit ik met de vraag of ik de tweede inenting (die na de bevalling gegeven wordt) moet weigeren.

Heeft iemand hier opmerkingen over? Suggesties?

Ik hoor / lees ze graag!

Groet, Suus

 
Beste Thinkvink, ik ben nog een meelezer en ga mij binnenkort voorstellen.

Wel wil ik graag reageren op jou anti D "vaccinatie" omdat dat een deel van mijn vakgebied is.

Ik kan je gerust stellen, het is geen vaccinatie! Sanquin bloedbank neemt bloed af van donors die antistoffen hebben gevormd op Rhesus D. Die donor wordt gecontroleerd op allerlei ziektes en het anti D in de flesjes is minstens zo veilig als donorbloed.

Hoe werkt het: de rhesus positieve bloedcellen van je kindje komen in jou bloedbaan terecht en jij gaat daar antistoffen op maken als je niets zou doen. Voor zowel jouzelf als je kindje is dat niet erg, je merkt daar niets van. Voor een volgend kindje is het wel van belang. Indien dit kindje weer rhesus positief is dan gaan jou antistoffen het bloed van je kindje afbreken. Dit wil je voorkomen dus direct na de bevalling krijg je een ampul anti D welke de rhesus D positieve cellen van je kindje wegvangen. Er blijven dan geen positieve cellen meer over en dus ga je zelf geen antistoffen maken.

Indien je meerdere kindjes wil heb je eigenlijk geen keus en moet je die ampul nemen om te voorkomen dat het bloed van je 2e of 3e kindje wordt afgebroken met alle gevolgen.

 
Hoi Wimck,

Bedankt voor je reactie. Als ik het dus goed begrijp is er geen mogelijkheid om te wachten met die tweede ampul tot ik klaar ben met borstvoeding geven? (een aantal maanden dus)

In de bijsluiter staat dat na onderzoek bij 'wel' 256 vrouwen( :? niet echt een overtuigend aantal, lijkt me) er geen bijwerkingen zijn geconstateerd. Ik weet niet of ik echt gerustgesteld ben.

Mocht jij toch nog van enige mogelijkheid tot uitstel weten, wil je me dat dan laten weten? Alvast bedankt!

Groet.

 
Uitstellen kan helaas niet omdat je lichaam dan antistoffen heeft aangemaakt tegen de rhesus positieve cellen van je (eventuele volgende) kind en dat wil je juist voorkomen.

 
Is dit dan een foutje van de natuur??

Hoe kan het dat je als rhesus-negatieve moeder niet zonder deze prik op ongevaarlijke wijze een tweede rhesus-positief kindje kan krijgen?

 
Goedenavond,

Mijn vrouw is zwanger en staat voor de keuze van een bloedprik i.v.m. bloedgroep/Rhesus bepalen.

Nu heb ik wat informatie opgezocht over Rhesus negatief, maar kom er niet helemaal uit.
Dit topic heb ik ook gevonden en staat precies de vraag die ik mij afvraag.

"
Is dit dan een foutje van de natuur??

Hoe kan het dat je als rhesus-negatieve moeder niet zonder deze prik op ongevaarlijke wijze een tweede rhesus-positief kindje kan krijgen?
"

Weet iemand hier meer van?
 
Als je meer kindeten wilt zou ik hem zeker nemen. Evt later kun je dit later nog weer ontstoren.
Hier staat de bijsluiter:
db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h33233.pdf

Of het een foutje is van de natuur weet ik niet maar in de natuur gaan babies soms dood en dat wil je voorkomen toch als het kan.
 
Hierbij nogmaals een vraag over dit onderwerp,in het begin van mijn nu 2e zwangerschap word er bloed geprikt, Hieruit kwam Rhesus -C negatief, met hierbij nu de mededeling,met 27 weken word het nogmaals geprikt, en kijken ze of je kindje rhesus -C positief is, en of je antistoffen maakt daartegen. Er is verder weinig over bekend het komt ook erg weinig voor, er is geen behandeling voor, maar stel je maakt antistoffen, en je bloed komt in contact met dat van je kind, tijdens de zwangerschap, of tijdens de bevalling,dan kan het rode bloedcellen afbreken van je kind en komt het ter wereld met evt.. bloed armoede. Hoe kan dit ooit, dat je in alles in verbinding staat met je kind, door de placenta krijgt het voeding en alles, zo mooi en goed omdat het de natuur is, zo mooi als alles werkt. Hoe is dit ooit mogelijk. Ik vind dat er vooral een angst scenario voor je neus gehangen word, stel dat..dan moet je nog vaker gescreend worden, moet je onder begeleiding in zkh, misschien in het ergste geval een bloedtransfusie van je kind tijdens de zwangerschap via de navelstreng of na de bevalling.. je kind eerder gehaald want gevaar.. bizar.. natuurlijk is niet wat je wilt. Maar er zijn al zoveel controles en dergelijke, je word er stapel van, niets word aan het toeval over gelaten!
 
Er is zeer weinig info beschikbaar, is er iemand met ervaring hiermee, of evt ervaring met rhesus -D , die hier iets zinnigs over kan zeggen? Iemand die voor Rhesus-D wel/niet een prik heeft gekregen en hoe het ging? Iemand die een idee heeft hoe dit kan, antistoffen maken tegen je kind in de zwangerschap.? Bovenstaande filmpje van aantal jaren terug is niet meer te zien
 
Voor mijn gevoel is dit, net als bij de prikjes voor kinderen, het doem scenario..WAT ALS je kind evt. erge complicaties krijgt bij deze ziekte..neem een prik!
 
Ik ben er niet bekend mee maar probeer mee te denken. Wie weet heeft dit te maken met hormoonverstoring bij de moeder? We weten immers ook dat schildklier problemen bij de moeder doorgegeven kunnen worden naar een baby en latere gevolgen kan hebben. Geen idee natuurlik hoe het met jou hormonen is gesteld. Wie weet is dit een optie? Geen idee hoor. Er zit ook milt in en daar zit jodium in wat ook de schildklier kan ondersteunen zonder hoge doseringen.

https://www.ergomax.nl/ancestral-su...-blood-vitality-met-lever-en-milt-grasgevoerd
 
  • Thanks
Waarderingen: Mik
Hierbij nogmaals een vraag over dit onderwerp,in het begin van mijn nu 2e zwangerschap word er bloed geprikt, Hieruit kwam Rhesus -C negatief, met hierbij nu de mededeling,met 27 weken word het nogmaals geprikt, en kijken ze of je kindje rhesus -C positief is, en of je antistoffen maakt daartegen. Er is verder weinig over bekend het komt ook erg weinig voor, er is geen behandeling voor, maar stel je maakt antistoffen, en je bloed komt in contact met dat van je kind, tijdens de zwangerschap, of tijdens de bevalling,dan kan het rode bloedcellen afbreken van je kind en komt het ter wereld met evt.. bloed armoede. Hoe kan dit ooit, dat je in alles in verbinding staat met je kind, door de placenta krijgt het voeding en alles, zo mooi en goed omdat het de natuur is, zo mooi als alles werkt. Hoe is dit ooit mogelijk. Ik vind dat er vooral een angst scenario voor je neus gehangen word, stel dat..dan moet je nog vaker gescreend worden, moet je onder begeleiding in zkh, misschien in het ergste geval een bloedtransfusie van je kind tijdens de zwangerschap via de navelstreng of na de bevalling.. je kind eerder gehaald want gevaar.. bizar.. natuurlijk is niet wat je wilt. Maar er zijn al zoveel controles en dergelijke, je word er stapel van, niets word aan het toeval over gelaten!
@Mik
Heb jij ergens je info vandaan kunnen halen mbt het wel of niet nemen van de rhesus prik?
wat is je keuze nu?

De vraag is niet ontstaan vanuit mij, maar ik ben toch erg nieuwsgierig
De prik op basis van immunoglobine (bloed van een ander) is nu in deze tijd natuurlijk om in twijfel te trekken..... (van een C gevaxed wil je uiteraard niet)
Maar ook de kans dat je kindje of jijzelf een transfusie moet ondergaan is niet gewenst.

Vandaar... heeft iemand hier info over??

Liefs eva
 
Hoi, ik heb overal ongeveer dezelfde info kunnen vinden. Ik had dus rhesus-c negatief, daar is geen prik voor . Ik had dan meer controle moeten hebben en evt doorverwezen naar het ziekenhuis..daar pas ik al voor.. ik vroeg info op bij NVKP en ook zij hadden over rhesus C en D dezelfde info die ik ook kon vinden op internet. Ik heb me wel even rot gevoelt over ,stel dat.. bloedtransfusie..wat dan.. maar ook, please je moet zoveel keuzes maken als je zwanger bent, dat ik denk iedereen vertrouwd maar op die onderzoeken en wetenschap,dat is zo erg niet mijn ding! Ik heb vertrouwen in mijn lichaam, ik wil vertrouwen op de zwangerschap die begon en verder mocht groeien. Die keer dat het mis ging, in de 9e week kon ik ook vrij snel denken, dit was niet goed aangelegd, dit heeft ook vast een reden, en dat had het, je voelt hoe rot het is, dat je hoop zich opbouwt, uit kijkt naar nieuw leven, en dat het ineens over is, leer je je inleven in anderen en een soort accepteren van, het kan ook niet meer voor ons zijn weggelegd, God van alle leven bepaald. Maar goed terug op de rhesus c, ik heb niet laten prikken meer, en uiteindelijk is er een heel gezond kindje ter wereld gekomen vorige week🥰een jongen
 
In geval van rhesus D had ik het zelfde gedaan als nu, geen controle,geen prik en als er wel na de geboorte iets mis zou zijn kan alsnog een keuze gemaakt worden wat te doen.ik zou me dan wel vooraf nog meer verdiept hebben in bloed transfusie van ongevaccineerden
 
De bloedbank schrijft op zijn site, dat alleen losse 'onderdelen' van het bloed worden gegeven, dus gescheiden bloedplaatjes en cellen enz en dat het' gevaccineerden' bloed niet meer kan onderscheiden worden van ongevaccineerden
 
Hoi, ik heb overal ongeveer dezelfde info kunnen vinden. Ik had dus rhesus-c negatief, daar is geen prik voor . Ik had dan meer controle moeten hebben en evt doorverwezen naar het ziekenhuis..daar pas ik al voor.. ik vroeg info op bij NVKP en ook zij hadden over rhesus C en D dezelfde info die ik ook kon vinden op internet. Ik heb me wel even rot gevoelt over ,stel dat.. bloedtransfusie..wat dan.. maar ook, please je moet zoveel keuzes maken als je zwanger bent, dat ik denk iedereen vertrouwd maar op die onderzoeken en wetenschap,dat is zo erg niet mijn ding! Ik heb vertrouwen in mijn lichaam, ik wil vertrouwen op de zwangerschap die begon en verder mocht groeien. Die keer dat het mis ging, in de 9e week kon ik ook vrij snel denken, dit was niet goed aangelegd, dit heeft ook vast een reden, en dat had het, je voelt hoe rot het is, dat je hoop zich opbouwt, uit kijkt naar nieuw leven, en dat het ineens over is, leer je je inleven in anderen en een soort accepteren van, het kan ook niet meer voor ons zijn weggelegd, God van alle leven bepaald. Maar goed terug op de rhesus c, ik heb niet laten prikken meer, en uiteindelijk is er een heel gezond kindje ter wereld gekomen vorige week🥰een jongen

Dank je wel voor je bericht.
En wat heerlijk om te lezen dat je zoontje gezond op de wereld is gekomen bij je. 💟

Vertrouwen op je lichaam is zeker het beste wat je kunt doen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Mik

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.858
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan