Rechtspraak

https://www.telegraaf.nl/nieuws/138...nietigend-over-noodzaak-uitbreiding-coronapas

Raad voor de rechtspraak vernietigend over noodzaak uitbreiding coronapas​

Door Elif Isitman
Updated 58 min geleden1 uur geleden in BINNENLAND


Den Haag - De Raad voor de rechtspraak is kritisch over de uitbreiding van het coronatoegangsbewijs. In een spoedadvies over de inzet van 2G en 3G op de werkvloer worden vraagtekens gezet bij de noodzaak en proportionaliteit van de maatregelen.

Ⓒ ANP/HH
Het advies dateert van 17 november, maar demissionair coronaminister Hugo de Jonge stuurde het vorige week, twee dagen voor Kerstmis, naar de Tweede Kamer.

De Raad voor de rechtspraak velt een hard oordeel over de onderbouwing van een mogelijke inzet van het coronatoegangsbewijs op de werkvloer, en van 2G in het algemeen. Volgens de Raad is onduidelijk „wanneer de actuele epidemiologische en maatschappelijke omstandigheden een noodzaak creëren” voor de uitbreiding van het coronatoegangsbewijs. Het feit dat de besluitvorming grotendeels wordt gebaseerd op de adviezen van het Outbreak Management Team (OMT) zorgt ook voor opgetrokken wenkbrauwen bij de Raad. „Het is niet de taak van het OMT, maar van de wetgever om te toetsen aan mensenrechten”, aldus het advies.

’Stip aan horizon ontbreekt’​

De Raad vindt het verder niet duidelijk wanneer er een einde komt aan de noodzaak van de maatregelen, die inbreuk maken op de grondrechten van burgers: in het wetsvoorstel wordt elke drie maanden opnieuw bepaald of de maatregelen nog nodig zijn, en „in dit verband mist de Raad een stip aan de horizon”, aldus het advies. „Wanneer is de epidemiologische situatie zodanig dat een dergelijke beperking van grondrechten niet meer proportioneel is?”
Mocht het coronatoegangsbewijs op de werkvloer worden ingevoerd, dan zijn de gevolgen voor werkgevers en werknemers bovendien onduidelijk. Worden werknemers bijvoorbeeld ontslagen als ze geen coronapas kunnen laten zien? En is de werkgever verplicht om werknemers door te betalen als zij niet kunnen werken omdat ze geen coronapas hebben? De Raad adviseert demissionair minister Sander Dekker van Rechtsbescherming, die het advies heeft uitgevraagd, om die punten verder uit te werken.

’Te laat naar Kamer gestuurd’​

Kamerleden Pieter Omtzigt en Nicki Pouw-Verweij (JA21) zijn verbolgen over de datum en het tijdstip waarop het advies is geopenbaard. „Dit spoedadvies stamt uit november, en is dus vijf weken te laat naar de Kamer gestuurd”, zegt Omtzigt. „Een advies heeft alleen zin als het openbaar wordt gemaakt, anders kun je die nieuwe bestuurscultuur wel weer netjes aan de wilgen hangen.” Hij wijst erop dat de Raad voor de rechtspraak zowel adviseert aan regering als aan de Kamer.
In een set Kamervragen vragen Omtzigt en Pouw-Verweij de ministers De Jonge en Dekker en premier Rutte om een expliciete reactie op de kritische onderdelen van het advies. Ook willen ze weten waarom de Tweede Kamer het advies niet heeft gekregen voordat de Kamer erover in debat zou gaan. „Eigenlijk hadden we in de week van 6 december het 2G-wetsvoorstel moeten bespreken”, zegt Pouw-Verweij. „Dat hadden we dan zonder deze zeer cruciale informatie moeten doen. Onacceptabel.” Het 2G-debat werd destijds vooruitgeschoven vanwege onder meer de opkomst van de besmettelijkere omicronvariant, en staat nu gepland voor na het kerstreces.
 

Den Haag, 05 januari 2022


De voorzieningenrechter heeft vandaag in een kort geding beslist dat de lockdown-maatregelen die sinds 19 december 2021 gelden in stand kunnen blijven. De eisers in dit kort geding hadden gevraagd deze maatregelen te schorsen of buiten werking te stellen, zodat alleen de maatregelen weer gelden zoals die vóór 19 december 2021 golden. De voorzieningenrechter heeft deze vordering afgewezen.

 

Hervorming van de rechtspraak: burgerjury aanstellingen en immersie opleidingen​

Mijn voornaamste idee hoe dit anders kan is om rechters aan te laten stellen via twee jury’s: een vakjury die bestaat uit willekeurig gekozen Nederlanders met een rechtenopleiding; en een burgerjury bestaande uit willekeurige burgers.
 
Mijn voornaamste idee hoe dit anders kan is om rechters aan te laten stellen via twee jury’s: een vakjury die bestaat uit willekeurig gekozen Nederlanders met een rechtenopleiding; en een burgerjury bestaande uit willekeurige burgers.
Dat 'willekeurige burgers' vind ik wat mager om die tegenover een klup rechtengestuurdeerden te zetten.
Zet liever een willekeurig gekozen groep bewuste, wakkere en gezond ontwikkelde burgers bij.
 
Ik denk dat we vooraleerst een nieuwe grondwet nodig hebben. Eentje waaraan niet kan worden getornd door allerlei wetten die de politiek opstelt. Nu is dat gewoon wel zo. De uitspraken die de rechters nu doen kunnen heel vaak gewoon grondwettelijk worden gerechtvaardigd. 'shall not be infringed upon' zou bij ieder recht moeten staan. Nu staan er overal allerlei uitzonderingen in ... 'tenzij anders in de wet' en blablabla
 
Ik denk dat we vooraleerst een nieuwe grondwet nodig hebben. Eentje waaraan niet kan worden getornd door allerlei wetten die de politiek opstelt. Nu is dat gewoon wel zo. De uitspraken die de rechters nu doen kunnen heel vaak gewoon grondwettelijk worden gerechtvaardigd. 'shall not be infringed upon' zou bij ieder recht moeten staan. Nu staan er overal allerlei uitzonderingen in ... 'tenzij anders in de wet' en blablabla

Ha, je bent door naar de volgende ronde !
 
Voor het verkrachten van een 4 (!) jarig peutertje krijg je in deze verrotte rechtsstaat 1,5 jaar

ZIEK 🤮

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.509
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan