Recepten

Klinkt goed. Heb jij zoete sojasaus zonder suiker? En zo ja, welk merk? Dan kan ik ook eens kijken.

nee dit is denk ik het enige wat ik gebruik waar ik meen rietsuikermelasse in zit helaas.Het is van yakso (natuurwinkel) als er een goed alternatief is dan hor ik het graag.

Hier een recept voor een Mexicaans gerecht met blauwe maischips (Lima, natuurvoedingswinkel):

Smelt een hoeveelheid kokosolie (1 eetlepel of meer) in een wok. Voeg daaraan toe 3-4 gesneden uien. Bak de uien niet bruin of glazig, dus voeg vrijwel meteen een scheut azijn toe (rode wijnazijn of appelazijn). Courgette zuigt het zuur van de azijn gretig in zich op, dus daarna gesneden courgette toevoegen. Evt. wat water toevoegen om voldoende vocht te houden. Hierna 500 gram gehakt (rund of lam) toevoegen. Als het gehakt bruin is gebakken een groot blik (400 ml) kokosmelk toevoegen. Daarna het sap van een groot blik ananasstukjes in sap (geen siroop!) toevoegen (ananasstukjes bewaren voor later). Nu een hoeveelheid spinazie (vers of diepvries) toevoegen. Voeg hieraan een hoeveelheid knoflook (gesneden, gehakt of geknepen) naar keuze toe.

Nu wordt het tijd om te gaan kruiden. Voeg aan het geheel toe: een grote hoeveelheid (2 eetlepels) komijnpoeder, korianderpoeder (1-2 eetlepels), kaneelpoeder (1 eetlepel), gedroogde oregano (1 eetlepel), zwarte peper (0,5-1 eetlepel), Keltisch zeezout (1 koffielepel) en 1 eetlepel melassesuiker (of kokosbloesemsuiker of palmsuiker). Om het geheel nog iets pittiger te maken zonder nachtschades (hete peper) te gebruiken, kun je evt. nog 1 eetlepel gemberpoeder en/of gele mosterdpoeder toevoegen. Door de kruidenpoeders zal de saus snel gaan indikken, dus zorg ervoor dat je water hebt klaar staan om de saus vloeibaar te houden. Blijf proeven, wellicht moet je nog iets meer zout of suiker toevoegen, het gaat om een mooie balans tussen het zuur van de azijn, het zoet van het ananassap en de suiker, en het zout. Deze saus met groente in laten dikken, waarbij de groenten lichter van kleur worden (een teken dat de cellulose is gebroken). Evt. water blijven toevoegen. Een aardige toevoeging kan ook zijn: een scheut volle yogurt. Ongeveer 10-15 minuten voordat de saus is ingedikt de ananasstukjes toevoegen, zodat deze de smaak van de saus ook in zich opnemen. Het is ook erg lekker om evt. de laatste 5-10 minuten vers korianderblad toe te voegen.

Een oven op grillstand zetten. Als de saus klaar is, kun je gaan bouwen. Op een groot bord een bedje maken van gemengde sla. Daar overheen een laagje blauwe maischips. Deze laag bestrooien met geraspte oude kaas. Daar overheen een laag groente met saus. Bestrooien met geraspte kaas. Hier overheen opnieuw een laagje blauwe maischips. Zorg ervoor dat je schuin omhoog werkt naar een piramidevorm, dus steeds kleinere laagjes. Over de maischips vervolgens weer groente met saus en geraspte kaas. Zo doorgaan tot je eindigt met een laagje maischips waar je opnieuw geraspte kaas overheen strooit. Nu het bord in de oven zetten en wachten tot de bovenste kaaslaag gegratineerd is en de tussenliggende kaaslaagjes (half) gesmolten, doordat de hitte van boven komt. Uit de oven halen en als finishing touch een flinke dot zure room bovenop het gerecht deponeren. Voor de liefhebbers extra zure room apart serveren.

Iedereen eet van hetzelfde bord, dit gerecht is voor meerdere personen. Allemaal een vork en mes pakken en smullen van deze combi van groente, kaas, ananas, kokos en blauwe maischips. Aangezien meerdere mensen van dit gerecht eten, hoef je niet per se 100 gr. maischips af te wegen, per persoon zul je aan 100 gr. of minder komen. Laat de maischips niet te nat en draasig worden, dus meteen na opdienen opeten en niets laten liggen! Smakelijk!

Mike

Rode kool met appeltjes

Smelt een flinke klont boter in een braadpan. Voeg hieraan toe 500 gram hacheevlees. Om te voorkomen dat de boter aanbrandt vrijwel meteen een scheut rode wijnazijn of appelazijn toevoegen en evt. nog wat water. Voeg 3-4 gesneden uien en zoveel gesneden of geknepen knoflook als je maar wilt toe. Als het vlees aan alle kanten bruin is nog meer water toevoegen en het vuur zacht zetten, zodat de hachee kan gaan sudderen.

Nu wordt het tijd om te gaan kruiden. Voeg aan de hachee toe: een koffielepel Keltisch zeezout, een eetlepel melassesuiker (of kokosbloesemsuiker of palmsuiker), een flinke hoeveelheid zwarte peper (wil je het nog pittiger, dan kun je gemberpoeder en/of gele mosterdpoeder toevoegen), een eetlepel kaneelpoeder, een eetlepel kruidnagelpoeder (evt. een stuk of 5 verse kruidnagels), een halve eetlepel nootmuskaat en een stuk of 5 laurierbladeren.

Een deksel op de pan doen en op zacht vuur zeker 3 uur laten sudderen. Regelmatig checken of de hachee niet is ingekookt en dan water toevoegen. Het vlees moet net een beetje boven het water uitsteken en de hachee wordt pas in het eindstadium ingedikt, niet d.m.v. bloem maar door het vuur de laatste 10-15 minuten harder te zetten, waardoor de saus inkookt.

Verse rode kool is het beste, maar als dit niet lukt kun je rode kool uit een pot gebruiken (let erop dat er niet gezoet wordt met rietsuiker of met agavesiroop, honing is OK). In het geval van verse rode kool, deze zo grof of zo fijn snijden als je maar wil en zeker 45 minuten bakken in roomboter met azijn.

Gebruik 3-4 grote zure appels (Rode van Boskoop of goudreinet is ideaal). Snijd deze in grove stukken, waarbij je alleen het klokhuis verwijdert, en doe deze in een kom. Bestrooi de appelstukjes vervolgens ruimschoots met kaneelpoeder (2-3 eetlepels) en voeg 2-3 eetlepels honing toe. Met een lepel de kaneel en honing goed vermengen met de appel. Vervolgens de appelstukjes in roomboter bakken, totdat je er met een vork doorheen kunt prikken. De pectine uit de appel zal een geleiachtige substantie gaan vormen, wat zeer helend is voor de darmen!

Als de appels klaar zijn, kun je deze vermengen met de rode kool. Het geheel zo timen dat de hachee en de rode kool met appeltjes samen geserveerd kunnen worden en smullen maar! Aardappels? Hoezo aardappels? Niet nodig als je dit samen eet! Wie zei dat de Hollandse keuken saai was?

Mike

Lekker recept Mike.

Voor degene met minder tijd:

Ik maak het mezelf makkelijk en doe de rode kool met appels en kruiden en zout in de snelkookpan. Pan onder druk en dan nog 8 min. en je rode kool is botergaar.

Ik voeg nog extra kruiden zoals karwei, komijn,mosterdzaad en anijs toe. Kaneel en peper vlak voor het opdienen.

Als je er geen Hachee bij eet, is gebakken rookspek met gebakken ui(ook 10 min.) ook lekker er doorheen met stuk rookworst erbij.

Hallo,

Heb hier al heel veel gelezen over bouillon maken en wil daar dan ook zelf mee aan de slag! Maar dan moet ik wel een snelkookpan aanschaffen, want ik heb niet zoveel tijd. Nou las ik dat je bij bouillon de snelkookpan maar tot de helft mag vullen. Als ik een 8 liter pan koop, dan is dit dus 4 liter. Alleen moet hier ook nog 2 liter (gok ik) vanaf, omdat de botten, schenkel, soepvlees en groente ook nog ruimte innemen.

Dan kan ik eigenlijk maar 2 liter vocht in die 8 liter pan doen. Ik vraag me nu af hoeveel daar na een half uurtje nog van overblijft?

Heeft iemand hier ervaring mee?? Anders moet ik misschien een nog grotere pan gaan aanschaffen....

groetjes,

Claudia

hoi Claudia,

ik heb een pan van 9 liter en doe 2/3 van de pan botten er in en vul af zeker tot het streepje, dan laat ik de pan ongeveer 2 uur onder druk op een klein pitje staan.

Daarna heb ik ongeveer 5 literpotten bouillon.

@Claudia,

Het meeste werk gaat zitten in het snijden van de groente. Daarbuiten staat de pan gewoon op het gas/electra/inductie.

Dan heb je er toch geen werk meer aan?

Wij zetten 's avonds de botten in koud water met een flinke scheut appelazijn.

Dan de volgende dag brengen we de soep aan de kook, scheppen het schuim er af, doen er een prei, wortel en uien bij en laten het dan 4 uurtjes of langer pruttelen.

Dan ga je tijd 'investeren' in je gezondheid het merg uit de botten schrapen (alhoewel het meeste al in de bouillon zit), het fijnmalen in de blender, groentes snijden, het gehakt aanbraden en een dikke omelet bakken. Met z'n tweetjes zijn we hier ca. 1,5 uur mee bezig.

Als je het alleen moet doen wordt dat dus langer. Maar dat is de tijd die je er in moet steken ook als je een snelkookpan hebt.

Of zie ik dat verkeerd? 8)

Een snelkookpan is niet verkeerd, in ons werkzame leven gebruikten we die ook omdat we toen kookten omdat we moesten eten.

Nu koken we omdat we het leuk vinden en het ons veel goede dingen oplevert.

Maar slowcooking lijkt me toch iets beter dan een snelkookpan.

Lia

Even een leken vraagje betreft soep maken. Ik heb een aantal kippepoten. Mag ik dat met vlees en al een tijdje in de appelazijn met water zetten of heeft dat niet zoveel nut om de mineralen uit de botten te krijgen?

Ja hoor, je kunt het gewoon met vlees en al in de appelazijn en water zetten. En anders kun je ook het vlees om de botten vandaan snijden en dan alles in het water doen.

Lia

De spruitjes zijn weer in het seizoen. Eergisteren had ik spruitjes in huis en vroeg me af wat ik ermee moest doen. Toen dacht ik ineens aan dit boerenkoolrecept en besloot hetzelfde recept met spruitjes te maken. Een absolute aanrader, vooral als je normaal niet van spruitjes houdt! Kook de spruitjes eerst 10 minuten in water en voeg ze dan toe aan het gehakt met de saus en laat de spruitjes nog zeker 10 minuten in de saus koken. Smakelijk!

Mike

Bedankt voor de reacties!

Die snelkookpan betekent toch dat ik op een doordeweekse avond bouillon kan maken. Met een snelkookpan is ie namelijk in 3 kwartier klaar en de smaken blijven beter behouden 'zeggen ze'. Ik heb helaas een man die slecht tegen veranderingen kan en een lijf heeft dat wel tegen het 'normale' eten kan. Dus die helpt niet. Hij vraagt zich alleen maar af wat het wel niet kost als er een pan een paar uur op het vuur staat :-(

Buiten dat heb ik weinig energie ivm m'n Crohn en stop ik ook veel energie in 2 opleidingen omdat ik anders weer in werk terecht kom waar ik overspannen van raak. Verder ook nog een klein kind, dus koken als hobby komt hopelijk weer in een andere levensfase Lia!

Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat je de botten opnieuw kan gebruiken om er voor de 2e of 3e keer bouillon van te trekken. Is dit inderdaad zo?

Verder heb ik 1x zelf bouillon in een gewone pan 4 uur laten trekken, maar het was echt super flauw. Er zaten veel botten, schenkel, soepvlees, prei, wortel, ui, tijn, selderij en peper in. Zoveel dat de slager echt niet wist wat ie meemaakte...

Hoe kan het dan dat er zo weinig smaak aan zat? Heeft iemand tips?

Wij doen er keltisch zeezout bij en kruiden zoals: lavas, bladselder, bladpeterselie. De soep smaakt prima.

Lia

Dag Lia,

Lavas is toch niet in de winkel te koop? Ik dacht dat je dat alleen bij een

tuincentrum kan kopen om in de tuin te planten.

groetjes,

Claudia

Moddervette vleessnert (15 borden x 350 gram)

Ieder jaar maak ik een grote pan erwtensoep en ieder jaar overtreft de soep die van vorig jaar. Dit jaar heb ik flink uitgepakt met een dikke lading vet vlees! Het is niet bepaald een islamitische soep, maar wel lekker stevige kost voor de koude maanden vol gelatine en collageen, goed voor huid en bloedvaten.

Gebruik een grote soeppan! (minstens 8 liter)

Ingrediënten

500 gram spliterwten

2 liter licht gezouten water

3 liter water

een scheutje appelazijn

2 varkenspoten 800 gram

1 varkenshiel 680 gram

6 krabbetjes 1125 gram

1 schouderkarbonade 180 gram

2 grote uien

1 dikke prei

2 winterpenen

1/2 knolselderie

1 grote bataat

5 laurierblaadjes

een stukje lavas (maggikruid)

1 tl zwarte peper

2,5 tl Keltisch zeezout

1 tl vetamite (gistextractpasta)

1 groentebouillonbokje

2 vleesbouillonblokjes

flinke scheuten worcestersaus

Werkwijze

Ik heb de spliterwten een nacht in zout water laten wellen en dit water de volgende dag weggegooid. Ze verdubbelen bijna hun gewicht. Ik heb het vlees een nacht in water met appelazijn gezet en de volgende dag een paar uur gekookt. Daarna het vlees eruit gehaald, af laten koelen en van botten ontdaan.

Van de poten heb ik alleen de soep getrokken. Toen ik ze eruit haalde wogen ze nog maar 520 gram, dus er is 280 gram vet, vocht, gelatine en ik weet niet wat achter gebleven in de soep. Er zit praktisch geen vlees aan de poten en de huid is wat steviger.

De varkenshiel heb ik in zijn geheel in de soep gelaten, behalve de botten. Dit heeft de soep verrijkt met vlees, huid, beenmerg en zachte stukken gewricht. De botten van de hiel, krabbetjes en karbonade wegen 520 gram. Er zit dus 1465 gram vlees, vet en huid in de soep van deze onderdelen.

In de verkregen bouillon heb ik de spliterwten gekookt, tezamen met de grote botten en later ook de groenten en smaakmakers. Door het vlees zo lang te koken is het wel helemaal uit elkaar gevallen waardoor de soep meer iets van een stoofschotel kreeg, desondanks niet minder lekker! Uiteindelijk heb ik de botten er weer uitgehaald.

De soep geeft geen winderigheid en volgens mij komt dit door het laten wellen van de spliterwten. Onder andere om die reden gooi ik het weekwater ook weg. Spliterwten zijn wel rijk aan koolhydraten (63%), maar omgerekend is dit slechts 21 gram per bord.

Ik zeg, stuur maar een ingevroren portie op :D

Ziet er lekker uit Dennis!

Vetamite ken ik niet, wat doet dat met dit gerecht? Koop je dat bij de bio winkel?

Ik koop het in de biowinkel en het is een variant op Marmite. Het geeft soepen, sauzen en jus wat extra smaak, maar het kan ook op de boterham voor de liefhebbers. Het bevat wel het omstreden ingrediënt gistextract. Ik ken iemand die slecht reageert op smaakversterkers (zoals MSG) en gistextract, maar zegt van marmite en vetamite nergens last van te hebben.

Het is dat je er zelf over begint, want ik wilde al waarschuwen voor de gist. Het is echter wel een traditioneel product in Engelstalige landen, dus de vraag is of deze variant van gist nu schadelijk is of niet. Ikzelf heb geen idee.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.593
Leden
8.686
Nieuwste lid
Sophie G
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan