Rauwe zuivel in Amsterdam

zotteke

New member
Voor alle Amsterdamers en mensen die regelmatig Amsterdam bezoeken heb

ik twee adressen voor rauwe zuivel:

Rauwe boerenroomboter van blaarkoppen (zowel ongezouten als gezouten)

Vlaamsch Broodhuys

Haarlemmerstraat 108

020 528 6430

Rauwe geitenmelk

Geitenboerderij Ridammerhoeve

Nieuwe Meerlaan 4 (in het Amsterdamse Bos)

020 645 5034

 
Ik ging vanmiddag langs bij de Vlaamsch Broodhuys in de Haarlemmerstraat en gevraagd of ze boter van rauwe melk verkopen. Het meisje achter de toonbank had er nooit van gehoord.

???

 
Wat vreemd. Had je het nog aan een andere verkoopmedewerker gevraagd? Misschien werkt het meisje er pas en is haar niet verteld dat de boter in het koelkastje ligt. Er zijn namelijk maar weinig mensen die het kopen. Ik zal er morgen naar toe gaan

 
Heb je de kalfjes en lammetjes al gezien Robin? Gewoon even naar binnen lopen. En de koeien staan sinds een week of twee weer buiten.

 
Ja ik heb ze gezien :D Zaterdag sprak ik de boer nog even vriendelijke man.

en de melk smaakt echt super goed! nu ze buiten staan.

heb je nog kefir gemaakt thijs ?

 
Nog niet aan toegekomen, komt wel. Ik houd het nu nog even bij de melk, en ben aan het experimenteren met bottenbouillon.

 
Wij halen melk in Landsmeer op de van Beekstraat voor 30 ct maar de melk van Ons Verlangen vinden we iets lekkerder dus daar rijden wij ook met regelmaat naar toe.

De rauwe boter van Blaarkoppen is ook te verkrijgen bij Landmarkt is Amsterdam Noord(schellingwoude) en bij de kaasboer in t winkelcentrum van de Molenwijk.

 
@ Debsy

He handige tips!!! Woon in a'dam noord dus landsmeer, molenwijk, schellingwoude... Toppie!! :) Ga nu naar de noordermarkt op zaterdag betaal daar 1,25 voor ltr melk...

Heb je mss ook goed adresje voor h202 in a'dam...?? En ons verlagen waar zit die preciess?

Thanx!!

 
Rauwe geitenmelk bij de Ridammerhoeve kost 1,55 per liter. best wel prijzig.

 
Liesje

Een koe geeft ongeveer 14 liter melk per dag

Een geit ongeveer 3 liter

Als die melk dan ook nog eens b.d melk is is dat al helemaal niet duur,aangezien b.d koeienmelk al snel 1 euro kost

 
Wie weet of de boter van de stand van de Eerste op de Noordermarkt ook rauw is?

Heb tegenstrijdige berichten gekregen.

 
Ik heb het vandaag even gevraagd: de boter wordt opgewarmd tot 53 graden, omdat het volgens de eigenaar anders niet te doen is - het zou dan heel snel bederven.

Ik vroeg me toen af hoe het zit met de rauwmelkse boter bij de landmarkt in Schellingwoude; ze vertelde me dat die ongetwijfeld hetzelfde doen.

Maar beide plekken hebben betere boter dan de supermarkt, die is volgens mij wel helemaal gepasteuriseerd. Dat verklaart ook de verwarring.

 
Fijn Thijs, dat je ook geïnformeerd hebt. Ik had 't al eens gevraagd, maar het is altijd zo druk (voor en achter de toonbank) en dan gaat de vraag ook nog via via - ze weten het niet allemaal precies, en zo had ik twee keer wat anders gehoord: dat 't echt rauw was, en dat 't dus verhit was.. . Later bedacht ik me dat ze misschien ook huiverig zijn om te vertellen dat hij echt rauw is omdat t natuurlijk wel illegaal is.

Vandaar mijn vraag hier.

Maar als 't dus inderdaad verhit is tot 53 graden.. zouden dan alle "rauwe" boters zo gemaakt worden?

Hij is overigens wel vreselijk lekker.

 
Het mysterie is opgelost. Boter van de keizershof is in Amsterdam verkrijgbaar op de volgende 4 plekken:

- de kaaskamer (runstraat),

- Erik's delicatessen (beukenplein),

- l'Amuse (olympiaplein),

- de pasteibakkerij (hoendiepstraat, rivierenbuurt)

De boter komt slechts tot 16 graden en is dus echt van rauwe melk.

De boter op de noordermarkt is ook erg goed, niet gepasteuriseerd, maar wordt dus verhit tot 50 a 60 graden.

 
De geitenboerderij heeft ook boter. Moet ik wel in de koelkast houden, is snel beschimmeld. Dat zou dus betekenen dat ze niet verhit wordt?

 
De Hofwebwinkel bezorgt aan huis, ook in Amsterdam.

Het Voedingscentrum twittert dit document: 'Rauwe melk, risico's voor de volksgezondheid'. Daarin staat: 'De in Nederland en in het buitenland beschreven uitbraken ten gevolge van het consumeren van onverhitte melk of producten van rauwe melk geven aan dat het veronderstelde risico daadwerkelijk met grote regelmaat leidt tot –eenvoudig vermijdbare- ziektegevallen.'

Wat zijn de feiten? Is rauwe melk een risico dat moet worden vermeden?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan