Rauwe zuivel in Amsterdam

Sally Fallon gaf in haar presentatie op het congres al aan dat er NUL sterfgevallen zijn geweest in Amerika door consumptie van rauwe melk, vanaf het moment (ik geloof 1973) dat hier statistieken over zijn bijgehouden. Ik heb de Nederlandse cijfers niet paraat, maar er is geen enkele reden om te veronderstellen dat het hier anders zou zijn. Bactierele besmetting van melk in Amerika betrof steevast GEPASTEURISEERDE melk. In de media wordt dat stilgehouden, terwijl wel de trompet wordt geblazen over de vermeende gevaren van rauwe melk. Het is bangmakerij, puur en simpel!

Mike

 
Een oud klasgenoot is een keer goed ziek geworden van gesteriliseerde lang houdbare "melk" uit een pak dat niet in de koelkast hoeft. En dat pak was nog niet open geweest voordat zij er uit had gedronken. Er kan na de sterilisatie dus niks bij zijn gekomen en toch was ze ziek geworden. Ik ben het met haar eens dat dit door de sterilisatie kwam.

 
Daan. De hofweb winkel heeft toch geen rauwmelkse roomboter? Of kijk ik er overheen?

 
Dank Cham, ik zal de link volgen en lezen wat er staat.

Zelf drink ik al een tijd rauwe melk zonder enig probleem. Maar ik kan niet beargumenteren waarom het drinken van rauwe melk aan of af te raden is. Wat zijn de feiten? Sally Fallon zei inderdaad dat er niets aan de hand is in de VS, maar intussen schrijft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit:

'Na een bezoek aan een boerenbedrijf werden in 2005, 22 van de 34 kinderen ziek. De infecties werden epidemiologisch in verband gebracht met het drinken van rauwe melk die tijdens de excursie was aangeboden. Onderzoek heeft bevestigd dat de Campylobacter jejuni stam die bij de kinderen gevonden was identiek is aan de Campylobacter jejuni stam welke bij het melkvee op de boerderij aangetoond werd. In april 2002 deed zich een soortgelijke explosie voor in het zuidwesten van Nederland.

[...]

In 2002 werd bij 29 van de 57 kinderen (51%) die rauwe melk gedronken hadden tijdens een excursie gastro-enteritits vastgesteld (10.11). In 2005 dronken 34 kinderen uit een klas rauwe melk tijdens een bezoek aan een boerenbedrijf. Hiervan kregen 32 kinderen gastro-intestinale klachten. (10.14) In dit zelfde jaar werden bij een excursie op een boerenbedrijf 22 van de 34 kinderen ziek. Al deze kinderen hadden tijdens de excursie rauwe melk gedronken.(10.13). Ook in het buitenland zijn vele uitbraken beschreven in verband met het nuttigen van rauwe melk of onvoldoende gepasteuriseerde melk. Enkele voorbeelden (www.foodsafetynetwork) zijn weergegeven in onderstaande tabel.

[...]

De in Nederland en in het buitenland beschreven uitbraken ten gevolge van het consumeren van onverhitte melk of producten van rauwe melk geven aan dat het veronderstelde risico daadwerkelijk met grote regelmaat leidt tot –eenvoudig vermijdbare- ziektegevallen. Zeker bij de genoemde risicogroepen kunnen de gevolgen van een voedselinfectie ernstig zijn.'

Wat is wijsheid?

@Aart: M'n opmerking over de Hofwebwinkel ging over rauwe melk, te koop in Amsterdam. Niet meer sjouwen met glazen flessen, gewoon de deur open doen en de boel in ontvangst nemen, ideaal. De Hofwebwinkel heeft geen rauwmelkse boter.

 
Een grazer is zo gezond als de planten die hij eet als de bodem waarin deze groeien. Een vleeseter is zo gezond als het dier als het voer van het voer als de bodem waarin dit wordt geteeld.

Natuurlijk bestaat er gevaarlijke rauwe melk, die melk is afkomstig van Concentratiekamp dieren Die soja en graanbrokken gevoerd krijgen en om de 3 maanden een antibiotica kuur krijgen en nooit buiten komen.

Het gaat er om waar komen die studies vandaan??? zijn die studies gedaan bij gras gevoerde koeien met veel weidegang en weinig stress ??? of bij dieren die nooit buiten komen en troep te eten krijgen en elke dag weer onder stress staan???

 
Daarnaast is rauwe melk een van de meest ontgiftende voedingsmiddelen die er bestaan! We zouden dus eerst moeten definieren wat 'ziek worden' nu werkelijk is. Ontgifting brengt nl. maar al te vaak fysiek ongemak (bijv. buikpijn of hoofdpijn) met zich mee en soms zelf ook geestelijk ongemak.

De nVWA gedraagt zich als het RIVM: als er ergens een chemische fabriek ontploft, is er 'geen gevaar voor de volksgezondheid', maar als hobbyboeren een paar kippen houden, dan zijn deze levensgevaarlijk vanwege blootstelling aan dioxines! Als in de Bible Belt er een 'mazelenuitbraak' is bij ongevaccineerde kinderen, dan hebben de gevaccineerde kinderen daarbuiten ineens de '5e ziekte' of '6e ziekte'.

Het is maar net waar je wel of niet op inzoomt. Creatief boekhouden, noem ik dat. Hoeveel schandalen op basis van gepasteuriseerde en/of gehomogeniseerde melk worden er onder de tafel geveegd en hoeveel vermeende problemen met rauwe melk worden er tot de zoveelste macht opgeblazen?

Mike

 
Ze verkopen bij l'Amuse op olympiaplein ook gethermiseerde melk van de boerderij. Dit is wel verwarmd boven de 40 graden, kan je dit dus ook beter niet drinken?

Ze verkochten ook verse slagroom van de boerderij, hele fijne winkel!

 
Ik koop daar altijd mijn boeren kaas! Ik wist niet eens dat ze daar nog meer hadden. Dank voor de tip. De boeren kaas bij l'amuse vandaan is trouwens niet biologisch. Ze hebben wel biologische kaas maar dat is weer geen boeren kaas.

 
Prima boerenboter van De Keizershof, inderdaad te koop bij Erik's Delicatessen in Amsterdam. Erik Heinen speelt een kleine rol in Dansen met gehoornde dames als hij in de wei een bezoekje brengt aan boer Jan Dirk van de Voort. Zaterdag was ik de derde die deze week in de winkel Weston Price ter sprake bracht. De boter kost E3,75 voor 250 gram, heeft een wat curieuze vorm, is door en door geel en smaakt goed. Op de verpakking staat niet wanneer de boter is geproduceerd.

 
Bij l'amuse heb je aan de andere kant van de winkel (bij het vlees) aan de rechter kant de roomboter van de keizershof, en yoghurt, slagroom en gethermiseerde volle melk van de boerderij. Ik heb alleen niet onthouden van welke boerderij het was, zal het volgende keer even in me mobiel opslaan.

 
Quote:
Ze verkopen bij l'Amuse op olympiaplein ook gethermiseerde melk van de boerderij. Dit is wel verwarmd boven de 40 graden, kan je dit dus ook beter niet drinken?


Thermisering is pasteurisatie op lagere temperatuur. Pasteurisatie is pasteurisatie, onder welke naam dan ook, en deugt dus niet.

Mike

 
Beste Daan,

Ha ha, Ik was de tweede die afgelopen week bij Erik's Delicatessen begon over Weston Price. Was jij er ook zaterdag? Ik heb voor het eerst rauwe boter van Keizershof gekocht en een leuk gesprek gehad met de heren van de winkel over Wapf voedsel. En natuurlijk weer een stuk Remeker kaas meegenomen.

 
Ja, grappig, ik was er ook die zaterdag. Prima winkel, hebben ook vlees van bioslagerij De Wit.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan