rauwe vis

simone

New member
Ik eet vaker rauwe vis, vandaag weer gepekelde rauwe ansjovis met mijn zoon gegeten.Wanneer kan je wormen krijgen van rauwe vis, ik hoor zo nu en dan wel wat verhalen maar als vis gepekeld is en een paar maanden in pekelwater staat is het zeker wel ok.

Ik vind rauwe vis veel lekkerder als gebakken of gekookte vis, uit de oven is ook wel lekker.

 
Ik heb van Mike gehoord (en nadien ook op de site van WAPF gelezen) dat je voedsel 2 weken dient in te vriezen en dat dan alle parasieten dood zijn. Deze grens hanteren ze schijnbaar ook bij Sushi restaurants waar rauwe vis wordt gebruikt. Ik loop ook met deze vraag rond en ga nog eens bij de visboer langs om te vragen wat hij er van denkt en om te vragen hoe de vis nu precies wordt aangeleverd. Ik eet regelmatig rauwe haring en vind andere rauwe vis ook wel lekker. Ik wil ook meer rauwe vis gaan ontdekken. Ik heb ook wel eens stukjes rauwe makreel gegeten. Zodra ik meer weet schrijf ik meer...

DenniS

 
Mijn visboer heeft speciale tonijn voor sushi.

Dan halen ze een appart stuk achter uit de koeling en dat gaat ook meteen

weer terug nadat ze er wat hebben afgesneden.

Maar goed, als je tonijn gewoon grilt of bakt..moet het ook maar om en om..

zodat het nog rauw is vanbinnen.

Dus ik vraag me af of dat "even" bakken wel alle parasieten dood.

Dia.

 
Mijn opa en ooms gingen altijd op zee vissen, gingen ze een dag vantevoren lopend te voet naar de zee en kwamen ze pas de volgende dag terug met gevangen vis.

Ik hoor de verhalen van mijn opa dat ie het liefst vette vis at, hij ving andere vissoorten waar ze caviaar van aten maar hij gooide deze ook vaak terug in zee en dan zei ie dat is toch geen vis omdat deze vissoort niet vet was. Als je deze vis eet ruiken je handen helemaal niet naar vis en zijn je handen kurkdroog nee nee ik moet vette vis hebben zei ie dan.

Maar hee wat is de vis uit de Zwarte zee lekker, zonder op te scheppen maar heb in jaren niet meer zo lekker vis gegeten zeg.

Trouwens bedankt voor die Sahimi site, echt informatief.

 
Ik heb intussen bij de visboer op de markt eens geinformeerd naar de rauwe haring. Die wordt inderdaad eerst bevroren, direct op het schip al. De haring wordt gepekeld en daarna bevroren. Waarschijnlijk wordt die ook bevroren vervoerd zodat de visboer naar gelang de verkoop kan ontdooien.

Een aanleiding tot deze regeling was een parasiet die in rauwe vis voorkomt: de haringworm. Wikipedia hierover:

Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, dus ook haring, een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.

Een andere website schrijft: http://www.parasitologie.nl/index.php?id=167

In Nederland komt voornamelijk rauwe haring in aanmerking voor een besmetting van de mens. Maar sinds de wettelijke verplichting in Nederland (1968) om alle haring gedurende 24 uur bij 20°C in te vriezen worden praktisch geen klinische gevallen meer gezien. Haringworm en verwante soorten komen echter ook voor in vele andere vissen, zoals kabeljauw, schelvis, makreel en zalm. In september 2007 heeft de Europese Unie dan ook beslist dat alle vis die verkocht wordt om rauw te worden gegeten of die koud wordt gerookt, eerst gedurende 24 uur moet worden diepgevroren

Misschien kunnen nadere vragen ook gesteld worden aan het Productschap Vis. Alhoewel ik zo inschat dat het onder dezelfde categorie valt als het Voedingscentrum.

http://www.pvis.nl/

 
Ik heb een tijdje geleden verse rauwe makreel op de markt gekocht en in moten gesneden en ingevroren. Ik heb er nu meerdere keren van gegeten en dit is echt lekker. Wel zijn een paar dingen handig om te weten.

Bij een verwarmde makreel is de huid zacht en glibberig geworden en is de onderbuik waar de organen gezeten hebben lekker mals en vet. Dit zijn de delen die bij rauwe makreel niet lekker zijn. De huid is taai en oneetbaar en de onderbuik is echt onsmakelijk hard. De rest van het vlees wat bij verwarmde makreel nog wel eens stevig en droog kan worden is juist lekker zacht om rauw te eten.

De volgende keer maak ik dus filets om in te vriezen en rauw te eten en bak ik de andere delen lekker op om zo te eten.

 
Ik weet verse vis op de markt is altijd beter mits het ongezouten en wildvangst is maar nu vraag ik me toch af hoe het met vis in blik zit. Ik koop het wel eens af en toe maar dan alleen vis in water.Ok er zit een beetje bewerkt zout in maar koop nooit vis in olie of welke saus dan ook.

Hoe zit het met de verpakking dus blik waar het in zit? Is dat ongezond of valt het wel mee? Ik twijfel omdat de tanpasta's in ijzeren tubes en de roomboter verpakking ook denk ik geen zuivere koffie is.

Dennis of iemand anders hier meer kennis of info over?

 
Blik is tegenwoordig gecoat met plastic wat BPA (Bisfenol A) bevat of kan bevatten. Ik heb Mike wel eens gehoord over histamine in vis uit blik, maar daar weet ik het fijne niet van. Ik vind het zeker niet ideaal en zie ingeblikte vis niet zo zeer als echt gezond. Zoals je zelf al aangeeft zijn de olie en saus beter om te vermijden. Ik durf niet te zeggen of het echt om te vermijden is. Ik speel soms met de gedachte om een lading vis te kopen en zelf in potjes in te maken. Ik heb alleen nog niet onderzocht of dit goed te doen is.

 
Dank je wel Dennis.

Kijk eens wat ik nog meer heb gevonden.Ik eet dus geen vis meer uit blik. Je kunt ook niets meer vertrouwen tegenwoordig. Zelfs blik niet meer.

Hier een stukje uit onderstaande link:policarbonaat, en dus ook BPA wordt onder andere gebruikt voor onbreekbare flessen voor (baby)voeding, in leidingen en reservoirs voor drinkwater, zoals zo velen van ons op kantoor hebben staan. Het zit ook in epoxyharsen die als beschermende coating aan de binnenkant van voedingsverpakkingen in blik of karton worden aangebracht.

http://www.wetapwater.com/2010/01/nieuw/

Hoe zit het dan met roomboter verpakkingen en ijzeren tandpasta tubes van Weleda?

Ik ga maar dan weer volledig met alleen Keltisch zeezout poetsen en wel met mijn Misvak hout. Als je goed eet heb je geen tandpasta nodig.

 
Haluk,

Het is al net als met E-nummers, alle voeding die verpakt zit moet je je vraagtekens bij zetten.

Dus ook bij de verpakking.

Houdt dus in dat we gewoon alles vers en onverpakt moeten kopen, bij de boer dus.

Wat is een Misvak hout?

 
Ik zou gewoon eens bij Weleda informeren hoe het met de verpakking zit. Dit schrijf wikipedia over tubes:

Quote:
Tubes worden tegenwoordig gemaakt van aluminium of kunststof (polyethyleen). Voordien werden ze gemaakt van vertind lood. Lood is echter giftig, duur en zwaar.

De keuze voor het materiaal wordt onder andere bepaald aan de hand van eventuele (chemische) reacties van het product met het materiaal en de doorlaatbaarheid van de tube. Bij sommige producten (dermatica, haarverf) is deze doorlaatbaarheid van kunststof tubes ongewenst.

Aluminium tubes hebben vaak een coating aan de binnenzijde, zodat het aluminium niet met de inhoud van de tube kan reageren.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Tube_(verpakking)

 
Men zegt dat Miswak antiebacteriële stoffen bevat.

Je kunt het vaker in Turkse winkels kopen of natuurlijk hier:http://www.waschbaer.nl/orbiz/DigiT...n.html?query=miswak&queryFromSuggest=true

Vaak poets ik gewoon met mijn vingers en dan met Keltisch zeezout. Meer puur natuur kan niet.

Dennis, wat betreft de verpakkingen voor tandpasta van Weleda ben ik nu wel huiverig.

Denk je iets beter gevonden te hebben ivm geen aanwezige plastic is het wel weer van aluminium met een plastic coating.

Strontziek word je ervan.

Zoals jullie zeggen alles vers kopen.

 
Dank je wel Mike/Dennis,

Emaille/glazuur coating blijkt ook zeer giftig te zijn. Als je er eten in laat staan migreert het gewoon heel snel in het eten en is kankerverwekkend.

 
Kun je diepvriesvis uit de supermarkt veilig rauw eten?

Bijv. de wildgevangen zalm (meestal uit China) die bijv. bij de AH en Aldi in de vriezer ligt?

 
Op de zak van de wildgevangen zalm bij de AH en Aldi staat overigens dat het vangstgebied Alaska is, maar op de barcode staat China, dus de vis gaat waarschijnlijk via China. Dus niet safe?

Zou graag rauwe vis eten, vind het bakken vaak zonde van de goede vetten.

@Haydarpasa: Heb je een bron over de giftigheid van de emaille/glazuur coating? Emaille bestaat toch gewoon uit een laagje glas, zie wiki: "Email of emaille is de beschermlaag van gesmolten glas aangebracht op voorwerpen van metaal of aardewerk om deze te beschermen, te isoleren of om deze te versieren."

 
Wat ik 1x gedaan heb met Zoute haring is het 5 dagen laten fermenteren.

Korianderzaad, ui, peperkorrels, dille, water/wei.. volgens mij was dat het zo'n beetje

Na een aantal dagen smaakt het heerlijk naar zure haring! Het is een GAPS recept.

Zal deze week weer eens wat haringen bij de visboer halen!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan