rauwe vis

Er wordt vaak beweerd dat je vooral mosselen niet (vaak) moet eten vanwege de (ruime) aanwezigheid van kwik. Kom ik onderstaande site tegen met tien vissoorten die je wel wilt zien op je bord, waaronder mosselen op nummer 1?

''mosselen accumuleren ook weinig van de giftige stoffen in het zeewater zoals PCB’s, PAK’s en zware metalen zoals kwik.''

http://newsmonkey.be/article/3156

Onderstaand schrijven kwam ik ook nog tegen.

''Ook at men altijd al vis met kwik. De geweldige website http://www.fishscam.com laat zien dat het kwik- en dioxinegehalte in vis de laatste 150 jaar NIET is gestegen, maar dat onze BESCHERMING ertegen is gedaald. Door vis te vermijden vanwege kwik krijg je ook niet de beschermende vit. A binnen die eveneens in die vis zit. Vervolgens worden we ook nog bang gemaakt voor een vermeende ‘vit. A-vergiftiging’ op basis van 1 ENKELE STUDIE die ook nog eens SYNTHETISCHE vit. A betrof. Kortom, men wist vroeger echt wel wat stress en gifstoffen waren, maar men had betere bescherming door opbouw van RESERVES.''

Mike
 
De coating in aluminium tubes kan dan weer BPA bevatten. Eigelijk kunnen we beter van bisphenolen spreken, omdat daar meerdere soorten van zijn, niet alleen BPA.
Als het product uit een tube moet komen, dan liever PE. Dat vertrouw ik ook niet helemaal omdat het toch invloed heeft op de inhoud.
Ik gebruik zelf voor voeding of verzorging nooit iets uit een tube, uitgezonderd een enkele keer op vakantie als er geen goede alternatieve verpakking is met tomatenpuree.
Alternatieven voor tandpasta zijn er genoeg: KZZ, bica, kurkuma, of mijn eigen mengsel van kurkuma, kokosolie, KZZ en peper.
 
Ik eet nogal eens gerookte wilde zalm.

Die ik nu net gegeten heb komt uit vanggebied FAQ 67.
https://www.fish-tales.com/products/geroote-keta-zalm/

Nu heb ik ergens informatie opgeslagen en daar staat dat dit gebied niet in orde is vanwege de straling.

Kan men deze zalm eten of beter niet?

Dorothé
 
Vis uit blik is natuurlijk geen rauwe vis omdat het gesteriliseerd is. En het verpakkingsmateriaal is zoals eerder genoemd in dit topic niet gezond. Maar nu het volgende: Ik eet bijna elke dag een blikje kabeljauwlever in eigen olie. Het bevat veel omega3 en enorm veel vitamine A (816 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Is dit gezond?
 
@Godsgeschenk, lekker die vis blijven eten. Vis uit koude wateren is veel gezonder dan uit warme wateren. Koud water heeft een zelfreinigend vermogen.

@jeroenvz, mits die vislever het MSC-keurmerk heeft ook jij lekker door blijven eten.

Mike
 
Die van Princes kabeljauwlever eet ik ook. Daar staat op te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen bla bla bla met als afsluiter het is beter om geen lever te eten tijdens de zwangerschap.

Dom advies want de meesten vrouwen hebben een tekort aan vitamine A. Ik eet het gewoon. Net als gerookte zalm (mag niet want listeria) en af en toe sushi. Zalm eitjes staan me nog steeds een beetje tegen omdat toen ik net zwanger was en misselijk was die echt heel veel heb gegeten. Maar ik probeer minimaal een keer in de week daar toch een potje van weg te eten.

Complotdenker
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan