(Rauwe) melk

mappas

New member
Helaas kan ik in mijn omgeving (binnen een straal van 25 à 30 km geen rauwe melk krijgen, en ik heb eigenlijk geen tijd om wekelijks dat stuk te rijden om een paar liter rauwe melk te halen.

Nu zag ik vandaag in onze natuurwinkel "Demeter eerlijke volle melk". Dit stond op het pak:

"Heeft alleen de minimaal vereiste behandeling ondergaan. Doordat de melk niet gehomogeniseerd is, vertoont deze melk een natuurlijke oproming. Bevat van nature meer onverzadigde vetten en Omega 3 vetzuren."

Okay, het is geen rauwe melk, maar is dit een aanbevelenswaardig alternatief? Beter dan gewone volle melk zeg maar?

Ik wil graag volle zuivel gebruiken en ben volle biologische yoghurt gaan drinken, maar daar ben ik helaas allergisch voor (dat wist ik eigenlijk al, ik hoopte alleen dat ik er overheen zou zijn gegroeid, zit hem waarschijnlijk in de melkzuurbacteriën, want van kwark of van sojayoghurt heb ik ook last, maar van niet zure zuivel niet).

Affin, ik heb zo'n pak volle eerlijke melk gekocht en er met raw cocoa powder en wat honing een grote beker warme chocolademelk van gemaakt. Heerlijk, en ik heb urenlang geen honger gehad :D

 
Zolang je er warme dranken van maakt is er niet zo'n probleem. De minimale behandeling is pasteurisatie en door de melk koud te drinken krijg je gebroken eiwitten binnen die nagenoeg onverteerbaar zijn. Door de melk te koken worden deze eiwitten wel beter verteerbaar en opneembaar. Geniet jij dus maar lekker van je warme chocomel! Tip: iedereen weet dat slagroom er bovenop NOG lekkerder is!

Mike

 
Hmmm, volgens mij begrijp ik je antwoord niet helemaal :| .

Is die "eerlijke" Demeter melk nou gezonder dan gewone volle melk? Een beetje richting de rauwe melk?

Slagroom op de warme chocolademelk is een geweldig idee!

 
Demeter is het keurmerk voor biologisch-dynamisch.

Dus dat is altijd beter dan de gewone volle melk.

Maar het is en blijft bewerkte/gepasteuriseerde melk.

Mike geeft aan dat je het dan nog beter gekookt dan koud kunt drinken.

Anders krijg je gebroken eiwitten binnen.

Als je het kookt zijn de eiwitten helemaal stuk kunnen ze ook geen schade aanrichten.

 
Wij hebben net twee bekers rauwe melk verwarmd (tot 40 graden) met daarin slagroom (dus gewoon nog vloeibaar).

Dan heb je pas een volle melk, heerlijk romig.

 
Wij gebruiken veel crème fraiche en slagroom.

Ik heb elke week 6 crème fraiche en 3 slagroom.

Voor mijn moeder haalde ik het in het begin ook.

Maar ze mailde van de week dat ze het niet meer hoeft want ze kan er niet tegen.

Nou hoor ik vanavond wat er precies aan de hand is.

Maar ik kan het eigenlijk wel raden: ze heeft geen galblaas meer en kan daardoor waarschijnlijk het vet niet verteren.

Het is natuurlijk toch 30% vet waar we over spreken.

Klopt dit Mike?

 
Klopt gedeeltelijk. Haar lever zit daarnaast in de suikerverbranding en telkens weer blijkt dat je het lichaam niet kunt dwingen richting een vetverbranding. Dit is waarom zoveel mensen (vooral vrouwen) crashen op de Introfases van het Atkins- of Dr. Frankdieet. Dit is ook waarom GAPS Intro niet voor iedereen is weggelegd. Zoals gezegd zijn het vooral vrouwen die een hoge vetinname en lage koolhydraatinname niet trekken.

Mike

 
Kun je eigenlijk de Andreas Moritz lever-gal reiniging doen als je geen galblaas meer hebt?

Ze drinkt af en toe de milde leverreiniging en dat gaat goed.

 
Moritz beantwoordt die vraag in zijn boek. Het antwoord is: ja. De reden is dat je eigenlijk moet spreken van leverstenen. Deze worden dus het eerst gevormd in de lever voordat ze in de galblaas terechtkomen, althans dat beweert Moritz. Ik ben het wel met hem eens dat leverzuiveringen altijd zinvol zijn, ook als je geen galblaas meer hebt.

Mike

 
Bedankt voor de info Poekie en Mike. Tot hoever moet ik de Demeter melk verwarmen opdat de eiwitten uit elkaar vallen?

Heeft gekookte melk dan eigenlijk nog wel voedingswaarde? Kapotte eiwitten zullen tenslotte niet veel bijdragen aan je gezondheid. Alleen de verzadigde vetten blijven dan waarschijnlijk over.

Wanneer merk je trouwens dat je lichaam in vetverbranding zit? Is dat wanneer je veel verzadigd vet eet (zoals ik de laatste paar maanden ook doe) en je krijgt geen buikpijn, diarree of andere kwaaltjes? Zoals ik al eerder schreef: mijn lichaam lijkt alles best te vinden, maar hoe het er onderhuids op reageert weet ik dan natuurlijk niet :? .

 
Je moet het opwarmen totdat het kookt.

Jij geeft aan dat er binnen een straal van 25 a 30 km geen boer zit die rauwe melk verkoopt.

Dat dachten vrienden van ons in Groningen ook.

De man doet vrijwilligerswerk bij een lokale radiozender.

Hij sprak daar iemand die een boerderij heeft in zijn omgeving en hij vroeg aan die boer of hij ook rauwe biologische melk verkoopt.

Dat drink ik zelf al 35 jaar gaf die boer als antwoord.

Dus je ziet, je moet zelf op onderzoek uitgaan. Als je bijv. alleen op internet kijkt zul je die boer niet vinden.

Want heel veel boeren staan daar niet op. Ook omdat niet elke boer officieel die rauwe melk mag verkopen.

Als ik jou was zou ik op de fiets stappen, gaan wandelen of met de auto er op uit gaan en bij diverse boerderijen aanbellen.

Zo hebben wij het zelf ook gedaan.

Er zitten best wel veel boerderijen in onze omgeving.

Wij waren aan het wandelen en zijn bij een boer het pad opgegaan waarvan we het vermoeden hadden dat die nog wel eens biologisch bezig kon zijn. Zelf hadden ze geen melkvee meer maar ze gaven ons wel een adresje 16 km bij ons vandaan.

En daar komen we nu alle weken voor onze rauwe biologisch-dynamische melk, vlees en (sporadisch) brood.

Ik ben er van overtuigd dat er bij jou in de buurt ook een biologische boer moet zitten of een boer die niet officieel biologisch is maar wel op een goede manier bezig is. Want dat kan ook.

Niet elke boer 'koopt' het biologische keurmerk.

Vind ik trouwens van de zotte dat je voor biologisch een keurmerk moet kopen.

Terwijl dat vroeger gewoon de standaard/normaal was, biologisch.

Toen had je alleen maar biologisch dus waar hebben we het over.

Succes met zoeken. Want wie zoekt zal vinden.

Zet die intentie maar neer: ik ga een boer vinden waar ik rauwe (biologische) melk kan kopen.

 
Quote:
Dus je ziet, je moet zelf op onderzoek uitgaan. Als je bijv. alleen op internet kijkt zul je die boer niet vinden.


Ik heb dit al eerder genoemd, je kunt gewoon bij Skal en Demeter kijken... dan vind je vast wel iets in de buurt!

 
Op deze manier kwam ik erachter dat hier zelfs 3 boeren dichtbij zitten die biologisch boeren. Ik kan kijk haast op de wei waar de koeien grazen :D En het klopt helemaal wat Poekie zegt, de meeste boeren adverteren niet, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn hoor.

Heel veel succes ermee!

 
Wie zoekt zal vinden. We zijn zo gemakzuchtig geworden dat we niet meer geleerd hebben om zelf al te veel moeite te doen. Er zijn geen belemmeringen, behalve die je eigen geest opwerpt!

Mike

 
Hallo! Ik ben nieuw hier op dit forum. In de kerstvakantie ga ik samen met mijn twee zoontjes starten met het GAPS intro dieet. Mijn zoontjes hebben beiden een autisme spectrum stoornis, allergieën, astmatische bronchitis, eczeem, nou ja de bekende welvaartziektes zogezegd. Vandaar dat GAPSdieet.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er in ons dorp een biologische zuivelboerderij staat, dus sinds kort haal ik daar rauwe melk. Ik heb het boek " nourishing traditions" waarin staat dat je van rauwe melk kefirdrank kan maken, of 1-4 dagen op het aanrecht laten staan waardoor de melk zich gaat splitsen in wei en een soort cottagecheese. Je kunt het natuurlijk ook zo rauw drinken. Ik heb geprobeerd er yoghurt van te maken, door het te verhitten tot 40 graden en dan de yoghurtcultuur erbij, maar dat wordt een rare substantie. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen die wel goede yoghurt van rauwe melk kunnen maken? En zijn er mensen die van rauwe melk cottagecheese en wei hebben gemaakt? En met die wei dan weer zuurkool?!

Wat een vragen hè?! Tja, als beginner loop ik echt tegen een aantal dingen aan, en het is fijn dat er zoiets als dit forum bestaat waar je wat feedback kunt krijgen!

Christel

 
Chris:

Ik zal hier even posten hoe wij yoghurt maken maar als je iets zoekt kun rechtsboven in de pagina in de zoekfunctie een trefwoord of vraag invullen.

Heel belangrijk: werk met schone attributen, spoel bijvoorbeeld de pot/fles met gekookt water om.

Verwarm rauwe, biologische melk tot ca. 40 graden.

Dan blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

Doe er dan 1 a 2 eetlepels biologische, yoghurt bij.

Verkrijgbaar in de natuurwinkel en als je de yoghurt van Demeter kiest zit je goed.

Roer het goed door of keer de pot een paar keer om en om. Zet de pot nu weg in bijvoorbeeld een plaid, het deksel er niet te vast op draaien.

Wij zetten de pot weg in een koelbox. Want een koelbox kan spullen koud houden maar ook warm.

Zet de yoghurt 24 uur warm weg.

Daarna zet je de pot in de koelkast want daar verdikt de yoghurt. Dit is heel belangrijk want de yoghurt moet afkoelen.

Als de yoghurt afgekoeld is is het voor consumptie geschikt. Jammie.

Je kunt er dan van alles in doen: cranberry of vlierbessensap, rauw ei, knoflook, crème fraiche, boter, kruiden, H2O2, sole, honing.

Je kunt het zo zuur of zo zoet maken als je zelf wilt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan