RAUWE MELK - KEFIR - BOTER

In Duitlsland hebben ze 2 soorten boter, in Nederland waarschijnlijk ook.

Sauerrahmbutter wird aus mikrobiell gesäuerter Milch, Sahne oder Molkensahne hergestellt. Mit Hilfe von spezifischen Milchsäurebakterien (mesophilen Säureweckern) entstehen Aromastoffe (Diacetyl), die der Sauerrahmbutter den typischen Geschmack verleihen. Der pH-Wert darf 5,1 nicht überschreiten.

Süßrahmbutter kann aus Milch, Rahm oder Molkerahm hergestellt werden. Im Gegensatz zur Sauerrahmbutter wird sie ohne den Zusatz von Milchsäurebakterien hergestellt. Ihr Geschmack ist frisch-sahnig und mild. Der pH-Wert darf nicht unter 6,4 liegen. Sie eignet sich ausgezeichnet, um Soßen aufzumontieren, da sie beim Erhitzen weniger schnell ausflockt als Sauerrahmbutter und den Soßen gut Bindung gibt.

Dus zure roomboter en gewone roomboter.
Wat is nu beter of ligt het verschil in waarvoor men het gebruikt?
 
Ik zag gisteren zelfs geitenboter in de supermarkt. Van Den Eelder. Dat heb ik ook niet vaak gezien.
 
Edwin,
ik had eerst uit de supermarkt geprobeerd.
Ik heb nu rauwe melk in huis, maar heb het idee dat dit ook al heel lekker werkt voor mijn darmen, ook zonder kefir!
 
Ja, ik ben net terug uit Aken. Ik ga daar altijd spullen inkopen die ik in Maastricht niet vind. Nu heb ik die Sauerrahmbutter eens meegenomen en ik heb toevallig ook geitenboter meegenomen. Dat is werkelijk een zeldzaamheid. ik weet niet of dat gezonde boter is, gezonder dan koemelkboter of ongezonder. Weet dat iemand. En dan ook nog mijn vraag van hierboven.
Dus het verschil tussen zure roomboter en gewone roomboter.
Wat is nu beter of ligt het verschil in waarvoor men het gebruikt?
 
Ik heb net op het pakje geitenboter gekeken. Hij is van Nederland. Ik ga hem vandaag eens proberen. Hij ruikt gelukkig niet. Normaal kan ik geen geitenproducten eten, omdat die zo sterk ruiken.
Als iemand mijn vraag hierboven kan beantwoorden.....
 
Dorothe,

Het verschil tussen gewone roomboter en aangezuurde roomboter is precies dat: de een is aangezuurd, de ander niet. Niet alleen de Duitsers kennen dit, maar bijv. de Normandische aangezuurde boter staat hier ook bekend om in Frankrijk.

Mike
 
Bedankt Mike.
Sorry, maar je zal wel weer zeggen dat ik naar de bekende weg vraag, maar ik vraag het nu toch:
Is dan die aangezuurde boter beter omdat daar de zuren inzitten?
Normaal gesproken is wat zuren heeft beter, zoals de yoghurt die (uit de supermarkt) ook achteraf wordt aangezuurd, zodat de zuren er weer inzitten. Zo heeft die yoghurt toch nog goede kwaliteit.
Of heeft de normale "Süssrahmbutter" zoete boter de zuren er al inzitten?
Ik weet het niet en ik heb zitten googlen op Normandische aangezuurde boter om hier het antwoord te vinden, maar daar vind ik het ook niet.
Sorry...................
 
Daaaaaaank!
Hier heb ik dan toch ook nog het antwoord gevonden:
Uit:
http://www.groenevrouw.nl/zure-melk/

Karnemelk

Karnemelk, het woord zegt het al, is het product dat vrijkomt bij het karnen. Van boter. Uit room. Je weet wel. In Engeland heet het dan ook Buttermilk. Vroeger (en in Duitsland nog steeds) had je verschil tussen zoete boter en zure boter (Süßrahmbutter en Sauerrahmbutter). Je proeft het verschil eigenlijk bijna niet, maar de eerste werd gemaakt uit zoete room, de tweede uit zure room. Bij het karnen van die laatste kwam dus de lichtzure, vetarme karnemelk vrij. Hartstikke gezond, want het zuur worden van de room werd veroorzaakt door melkzuurbacteriën (Lactobacillen), en die zijn, jawel, probiotisch: goed voor je darmflora.

Ik had dit vermoeden al, want ik heb dus de Sauerrahmbutter meegenomen uit Aken en niet de Süßrahmbutter.
Verder schreef ik hierboven ook - Normaal gesproken is wat zuren heeft beter...

Dus, ik dacht het al, maar wist niet precies of mijn vermoeden goed was omdat ik niet wist wat eigenlijk de 'zoete boter' inhield.

Dus....dank je en ik ben blij met de goede boter. Nu komt die dus op mijn lijstje zodat ik die dan steeds meeneem uit Aken (bioshop Basic).

Hebben wij dat dan echt niet meer? Hebben wij alleen de zoete variant?

Enne...is die geitenboter ook gezond of is boter van koeien beter?
 
Gietenboter is niet beter of slechter, alleen anders. De melk van elk dier heeft wel iets speciaals en daarom is rauwe melk van willekeurig welk zoogdier altijd goed voor je.

Mike
 
Goed, dan weet ik dit ook weer. Dank je.

Ik ben eens benieuwd als ik hem ga proberen. Hij ziet er anders uit, spierwit een beetje raar. Maar best wel spannend!

Nu voel ik me net als Heidi uit de bergen. Die had veel geiten en daar werd boter en kaas van gemaakt. Wat was ik stapelgek op die serie. Ik bekeek hem als 5 jarig meisje al op de Duitse zender en kon dus toen al Duits. Misschien dat daar mijn liefde voor Duitstalige landen en berggebieden vandaan komt.
Jodelahitie
 
Ik had laatst boeren roomboter van de Sweylanthoeve geproefd en die was erg lekker en supergoed smeerbaar. Even op hun site gekeken, maar het blijkt dat ze de room flink verhitten (pasteurisatie) en nog wat minder fijne zaken (vetbolletjes worden geplet: homogenisatie?).

Ik dacht dat boeren roomboter betekende dat het rauwmelks was en niet gehomogeniseerd. Mooi niet dus.

Weer wat geleerd.

http://www.sweylanthoeve.nl/boter.htm
http://www.sweylanthoeve.nl/pdf/07zelfka.pdf
 
ik woon ook in Amsterdam en ik bestel een keer in de twee weken bij hofwebwinkel o.a.
rauwemelk rauwe kefir e.a.
goed om te weten van die rauwemelkse boter bij landmarkt die hebben ze niet rauw bij hof.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.192
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan