Rauwe melk en diarree

G

Guest

Guest
Sinds een aantal weken drinken wij rauwe melk. Maar sinds die tijd heb ik ontzettend veel last van buikpijn, buikkrampen en meerdere keren per dag diarree. Nu moet ik een lactose intolerantie onderzoek gaan doen. Zijn dit normale klachten bij rauwe melk, of is dit een duidelijk signaal van mijn lichaam dat het echt niet getolereerd wordt? Ik heb op meerdere sites gelezen, dat zelfs al zou je lactose intolerant zijn, je wel gewoon rauwe melk kunt drinken. Maar deze buikpijn elke dag, voelt nou niet echt aan als gezond. Mijn man heeft verder nergens last van, dus het ligt echt aan mijn darmen.

Het positieve wat ik volgens mij wel ondervonden heb, is dat ik minder pijnklachten heb in mijn lijf (fibromyalgie). Maar elke dag zoveel darmklachten legt je helaas ook lam.

Ben benieuwt naar jullie gedachten.

 
Het kan zijn dat de rauwe melk blootlegt wat er al die tijd ten grondslag lag aan jouw fybomyalgie, wat dus suggereert dat je de oorzaak eerder in de darmen moet zoeken dan waar de ziekte zich manifesteert, nl. in de spieren. Mogelijk is je lichaam nu versneld bezig met een grote schoonmaak in de darmen, dankzij de melk.

Het botervet in de melk duwt nl. de galblaas aan, waardoor deze nu eindelijk de kans krijgt zich te ledigen. Opgestapelde galzouten in de galblaas, die na verloop van tijd alsmaar verharden (verkalking) en uiteindelijk stenen vormen, worden nu in de dunne darme en via de ontlasting geloosd. Mijn ervaring is dat rauwe melk een zeer krachtige aanduwer is van de galblaas.

Ik zou het dus als een goed teken ervaren, met dien verstande dat het zinloos is de boel nodeloos te forceren. M.a.w.: niet de consumptie van rauwe melk staken, maar verminderen. Het is een teken van ontgifting, maar het moet wel doenbaar zijn.

Mike

 
En wat als je geen galblaas meer hebt?

Hoe werkt het dan?

Ik zal sowieso dan gaan minderen met de consumptie.

Kun je deze melk ook gewoon opwarmen, of verliest het dan al zijn nuttige functies?

 
Ik wist niet dat je geen galblaas meer had. In dat geval vindt er een stuwende werking plaats in de lever. Gezien het gebrek aan een galblaas zal de lever rechtstreeks gaan lozen in de darmen. Hetzelfde principe dus, maar dan zonder de belangrijke tussenschakel van een galblaas. Ik zat dus aardig goed met mijn verwijzing naar galstenen! Galstenen worden allereerst in de lever gevormd, dus de lever kan zich d.m.v. de rauwe melk ook gaan bevrijden van leverstenen. Dit is zeer waarschijnlijk wat jij ervaart. Melk verwarmen is de melk pasteuriseren of steriliseren. Geen goed idee dus.

Mike

 
Dan zal ik het voortaan idd niet meer verwarmen.

Dan zet ik het eerst wel een tijd uit de koelkast voordat ik het drink.

 
Toch nog even een vraagje over het opwarmen van de melk.

Wanneer, op welk punt (graden) wordt de melk gepasteuriseerd of gesteriliseerd?

Ik lees bijvoorbeeld wel eens op het SCDiet forum. Ze moeten daar gefermenteerde yoghurt eten. En voordat ze die zelf gaan maken, moeten ze de melk koken tot 100 graden.

Dan is de melk wel morsdood lijkt me.

Maar is er ook een opwarmpunt, tot waar er niets schadelijks gebeurt met de melk?

Bijvoorbeeld tot 50 graden oid?

 
Jiddo, je kunt ook kefir maken. Gewoon met koude melk en in een keukenkastje o.i.d., supersimpel. Je bent dan ook van de lactose af, en door de goede bacteriën en gisten in de kefir zul je op termijn ook beter lactose kunnen verdragen.

 
Jiddo,

Je zou de kefir iets langer kunnen laten fermenteren, dat deed ik eerst ook. Eén dag met korrels erin, en nog een dag zonder. Het nadeel is dan wel dat het proces soms te hard doorgaat en dan krijg je kefir kaas - dat vind ik niet lekker. Na een tijdje ben ik het gewoon na één dag gaan eten.

Ik ben lactase-deficiënt (genetisch) en kan toch tegen kefir, niet tegen gewone melk (al dan niet rauw). De bacteriën in kefir zijn blijkbaar zo actief, dat ze in je buik vrolijk verder gaan met het consumeren van de lactose.

Misschien kun je een keer bij iemand wat proberen? Of het een keer kant en klaar in de winkel kopen?

 
zelf yoghurt maken: de melk verwarmen tot max 40 graden (het scdiet kookboek houdt zich, helaas, aan de richtlijnen van voorlichtingsburo voeding, foute richtlijnen gebasseerd op angst.

Ik kan 1 glas rauwe melkper dag goed aan, en verder neem ik zoveel mogelijk de eigen gemaakte yoghurt en de kefir.

 
Ik heb even gesnuffeld op internet en las dat melk gepasteuriseerd wordt vanaf 63-66 graden, zonder dat het stukgaat. Alleen de bacteriën zouden dan doodgemaakt worden. Vanaf 100 graden is het gesteriliseerd, en dan is alles dus ook echt dood.

 
Je wilt toch niet een dood produkt drinken? lactose intolerantie neemt steeds meer toe, en volgens mij ongeveer vanaf dat de melk gepasteuriseerd/gehomogeniseerd wordt.

 
Nee, dat wil ik inderdaad niet. Maar ik wil het "gezond" op kunnen warmen. En volgens hetgeen ik gelezen heb, kan dat dus prima zolang het maar niet warmer wordt dan 63 graden.

 
Jenneke, ik heb het nog nooit kant en klaar in een winkel gezien. Maar ik zal er eens serieus naar zoeken.

 
Jiddo,

Zorg ervoor dat de melk handwarm is. Als je je verbrandt aan de melk is deze te heet. Simpel, geen thermometer nodig!

Mike

 
Mijn moeder noemt dit: bloedwarm

Met je handen kun je niet goed de temperatuur meten, wel op je polsen of met de elleboog. (een beproefde methode om badwater voor baby's te controleren)

 
Quote:
Zorg ervoor dat de melk handwarm is. Als je je verbrandt aan de melk is deze te heet. Simpel, geen thermometer nodig!


Dit heb ik net gedaan, en werkt zeer goed!

 
Nou, mijn ontlasting was op kweek gezet. Kreeg net de uitslag: E collie bacterie (EHEC). En is dat niet de grote waarschuwing als je rauwe melk wilt drinken? Pas op voor de E Collie bacterie! Wordt binnenkort gebeld door de GGD, want ze willen natuurlijk weten hoe ik ermee besmet ben geraakt. Ben dus heel benieuwt of het de melk is geweest. Of misschien toch wat anders, maar dat is het wel heel toevallig, want de problemen begonnen met het drinken van (heerlijke) rauwe melk.

Maar eens aan de boer vragen of hij daar zelf ook op test. Ik dacht dat ik daar blindelings op mocht vertrouwen, maar misschien is dat helemaal niet zo.

Ben er best van geschrokken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan