Rauwe melk en diarree

Ben je naar een biologische of biologisch-dynamische boerderij geweest voor je rauwe melk? Ik ga daar eigenlijk automatisch van uit, maar dat hoeft in dit geval helemaal niet zo te zijn, natuurlijk.

Mike

 
Het is inderdaad 1 van de 2 Mike. Ik zal het nog eens even goed navragen.

Maakt dat nog veel verschil dan?

 
Dan is er geen gebruik gemaakt van antibiotica of groeihormoon en dat zijn factoren die de aanwezigheid van EHEC in de melk kunnen bevorderen. Boeren ie rauwe melk verkopen betrachten een uiterst zorgvuldige hygiene, veel zorgvuldiger dan boeren die melk verkopen voor pasteurisatie. Daarnaast garandeert de biologische of bd-standaard dat er dus geen sprake is van antiobitica en/of groeihormoon in de melk.

Mike

 
Jiddo ik kreeg ook verterings en extra vermoeidheidsklachten van de rauwe melkkefir. Maar toen ik kefir ging maken van nietrauwe melk had ik nog problemen.

Ineens werd melk een probleem. Overigens kreeg mijn vriend ook darmklachten na de rauwe kefirmelk. Ik wil nu aan de kokoskefir.

 
Ik heb net even uitgezocht wat voor bedrijf het nou precies is, en het is Biologisch-dynamisch. Maar mag ik uit jouw schrijven (mike) opmaken, dat het dan dus eigenlijk niet van de melk zou kunnen komen? Het kan natuurlijk van alles zijn, dat besef ik heel goed. Maar het is wel toevallig begonnen met het gebruik van deze melk.

 
Lievergezond: Ik probeer natuurlijk ook heel snel te kijken wat het eventueel zou kunnen zijn. Mijn man heeft nergens last van gehad, en die drinkt het ook elke dag. En stiekem neem ik toch aan dat hij er dan ook wel last van gehad zou hebben.

 
Als het EHEC is ligt het aan de weerstand van het individu of hij/zij hier daadwerkelijk klachten aan overhoudt. Dat kan dus het verschil betekenen tussen het feit dat jij wel klachten hebt gekregen en je man niet, ervan uitgaande dat de EHEC in een gezamenlijke voedselbron moet hebben gezeten. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat de EHEC met evenveel gemak in een andere voedselbron kan hebben gezeten en dat de timing met de rauwe melkconsumptie op louter toeval berust. Helemaal uitsluiten kun je niets - je kunt van letterlijk ieder voedingsmiddel iets oplopen - maar de kans is vele malen kleiner dat het de melk is geweest dan een andere voedselbron. Uit het nieuws vernemen we dat EHEC is aangetroffen in kiemgroenten. Heb je deze recentelijk gegeten en waren deze kiemen biologisch?

Mike

 
Quote:
Besmetting vindt meestal plaats door het eten van onvoldoende verhit rundvlees of schapenvlees (barbecue, hamburgers), het drinken van rauwe melk of het eten van besmette rauwe groenten.

Besmetting kan ook plaatsvinden door contact met (mest van) besmet vee en door zwemmen in besmet water in de natuur.

Besmetting van mens op mens kan voorkomen. De bacterie is aanwezig in de ontlasting van mensen die besmet zijn. Bij toiletgebruik kunnen de toiletbril, de spoelknop en andere voorwerpen besmet raken. Door contact met deze voorwerpen kan de bacterie via de handen in de mond van anderen terechtkomen. Zo kan besmetting optreden.


Rauwe melk is dus bij lange na niet de enige mogelijke bron van E.coli....

Toevallig nog gebarbecued vorige week?

 
Overigens is het nooit aangetoond dat de ehec in kiemgroente zat, is er nooit en te nimmer in aangetroffen, was puur een aanname en niet meer dan dat. Ik heb er laatst een hele docmantaire over gezien.

 
Quote:
Rauwe melk is dus bij lange na niet de enige mogelijke bron van E.coli....

Toevallig nog gebarbecued vorige week?


Het begon 4 weken geleden. Ik heb net nog gebarbecued haha. Net de laatste hap op.

Maar ik eet nooit rauw vlees.

Een paar weken terug heb ik inderdaad wel regelmatig Taugé gegeten, denk niet dat deze biologisch was.

Maar het kan inderdaad van alles zijn.

 
Quote:
Overigens kreeg mijn vriend ook darmklachten na de rauwe kefirmelk. Ik wil nu aan de kokoskefir.


@livergezond,

ik ben nu bezig met kokoskefir te maken, de derde lading staat in de maak. De eerste lading was goed, de tweede niet .. ik had de tweede keer andere kokosmelk gebruikt (dikkere) misschien dat dit het was?

Ik heb geprobeerd wat te lezen op amerikaanse blogs, daar staat veel over het maken van kokoskefir,... waar ik alleen nog niet uit ben is of de kefir ook blijft groeien als je alleen met kokosmelk door zou gaan?

weet jij dit misschien?

 
Eieren en kip kunnen ook een besmetting geven van Ehec. Als je een ei alleen al in je handen hebt kun je al besmet zijn. die wijsheid vertelde laatst iemand mij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.888
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan