(rauwe) cacao

mappas

New member
Ik hou erg van -met name pure- chocola. Maar ik probeer de laatste weken m'n koolhydraatinname te beperken en suiker is nu helemáál een NONO voor mij.

Dus ook geen chocola meer gegeten, en hoewel ik het niet echt mis verlang ik er soms wel een beetje naar (in de zin van jammer dat ik het niet meer kan eten).

Ik vroeg me dus af of rauwe cacao een alternatief is. Je hebt het in poeder en in "nibs" zag ik. Dat laatste is misschien lekker door de yoghurt. En van het poeder vond ik (door Joey gepost) een lekker recept in combinatie met gesmolten santen.

Maar is rauwe cacao echt zo onschadelijk of zelfs gezond? Heeft het geen effect op je bloedsuikerspiegel?

En hoe zit het dan met de gewone cacao van bijvoorbeeld Droste en Van Houten? Daar zit toch ook geen suiker in?

Ik heb ooit wel een carob poeder geprobeerd, zou ook een alternatief voor cacao zijn, maar daar vond ik echt kraak noch smaak aan :(

 
Als je het met mate gebruikt is rauwe cacao OK. Het bevat oxaalzuur, dus je moet er niet teveel van nemen om geen nierstenen (calciumoxalaat) in de hand te werken. Er zijn ook voorbeelden verbonden aan rauwe cacao: antioxidanten, vit. C, magnesium. Nog een tip: Lovechock: http://www.lovechock.nl/verschillende-smaken/. De Pure Nibs is GEWELDIG!

Mike

 
Uiteraard........met mate, maar dat geldt voor alles (al heeft alles weer z'n eigen maat)

Ik heb meteen het poeder en de nibs besteld. Bedankt voor je info!

 
ik merk dat (rauwe) cacao te prikkelend werkt voor mijn darmen. ik heb wel een voorraad voor het geval dat ik er te veel trek in krijg. Ik dacht carobe ook helemaal niet lekker te vinden, maar tijdens mijn VS reis afgelopen week heb ik carobe-kokos macroons ontdekt en yumyum alle cacao cravings weg!

 
Hoe zit het met de "beestjes" rauwe cocao? Geldt dat voor alle soorten/merken en is het schadelijk om te nemen. Om deze reden verkoopt Ron Fonteine het niet op zijn website. Terwijl David Wolfe is er nogal dol op...

 
Hier beweert iemand uit de rawfoodwereld met ondersteuning van wetenschappers dat rauwe cacao erg toxisch en sterk af te raden is...

Sowieso wordt chocola hier afgeraden.

http://rauwevoeding.blogspot.com/2009/06/rauwe-cacao-is-niet-gezond-en-geen.html

 
Is rauwe cacao beter dan de normale gebrande cacao zoals van droste of blooker of zijn de meningen daar ook over verdeeld? Ik had gelezen dat je met rauwe cacao moet oppassen omdat je er een allergie voor kan ontwikkelen. Als je die hebt kan je ook geen gewone chocola meer eten.

 
Dank je wel voor het antwoord Poekie.

Ik denk dat eigenlijk over een heleboel onderwerpen al wat geschreven is op het forum. Ik heb het enkele keren geheel doorgelezen. Toch denk ik dat inzichten ten opzichte van een jaar geleden ook kunnen veranderen. Bovendien zijn er ondertussen meer mensen bijgekomen en misschien hebben zij er ook ideeen over. Daarom lijkt het mij toch niet verkeerd te vragen en interesse in elkaars visie te tonen? Zeker betreft de ervaringen met bepaalde produkten en voedingswijze denk ik dat er nog heel wat uit te wisselen valt. Ik zie vaak dat mensen andere mensen napraten (dan bedoel ik niet specifiek dit forum mee maar algemeen) en weinig vertellen over hun eigen ervaring. Dat vind ik jammer. Ik hoop eigenlijk dat dat op dit forum wel gebeurt en mag blijven gebeuren. Ik vind het fijn dat je mij op vorige antwoorden wijst maar krijg dan wel een beetje het gevoel dat ik geen vragen meer mag stellen of topics mag openen. Ik ben erg nieuwsgierig naar de verhalen en de ervaringen van mensen en het voortschrijdend inzicht in de loop der tijd.

 
...ik zit NU aan een stukje pure (72%)rauwe chocolade...mmm

Een maand of 5 geleden was ik hiermee gestopt. Snoepen doe ik al niet meer sinds ver terug in de vorige eeuw, maar voor pure chocolade heb een beetje een zwak.

Dus ik geef er nu even aan toe :) Vroeger kocht ik wel eens 90%, lekker bitter, maar nog steeds gezoet.

Die ik nu eet is gezoet met coconut suger, wat dat ook moge zijn.

Ik heb ook nog rauwe cacao bonen staan, maar die heb ik al lang niet meer aangeraakt.

Ik dacht zelf nog wel dat die redelijk gezond waren, maar daar zijn dus duidelijk de meningen over verdeeld. Bij veel voedingsmiddelen zit er wel een downside aan als je het onder de microscoop legt. Ik heb nu in ieder geval toegegeven aan mijn behoefte en psychisch ben ik daar wel blij mee :)

 
ik heb ook nog rauwe biologische cacoa liggen. Met een beker opgeschuimde, verhitte melk kun je het toch niet meer rauw noemen? Of zie ik dat verkeerd?

 
Ik vroeg me af hoe je (rauwe) cacao (poeder) zelf zou kunnen fermenteren om bijv. het oxaalzuur te verwijderen??

Iemand die hier ervaring mee heeft?

 
Hi, Cacao nibs waren voor mij wel een uitkomst, net als bij jou mocht ik ook geen suiker meer hebben en ik wilde toch mijn dagelijkse cacao inname behouden, cacao is namelijk erg gezond. Voorheen at ik dan chocolade met 85% cacao, natuurlijk is melkchocolade lekkerder, maar ook vetter! Ik gebruik nu cacao nibs door mijn yoghurt en toetjes. Ik bestel mijn cacao nibs hier: Voedingssupplementen Nederland. Ik koop hier ook nog ander Superfoods zoals Chiazaad (zeer voedzaam) en Tarwegras.

Als iemand nog een lekker recept kent met chiazaad hoor ik dat graag!

Groetjes.

 
Quote:
De mensen die wijzen op de gevaren van oxaalrijke voeding vergeten er vaak bij te vermelden dat je, als je normale porties groente eet, nooit een te hoge dosis aan oxalaten kan binnenkrijgen. Daarvoor bevatten een paar handjes spinazie, een kopje bessen en een eetlepel rauwe cacaopoeder gewoon te weinig oxaalzuur, en het is nooit wetenschappelijk bewezen dat je van zulke kleine doseringen oxaalzuur gezondheidsproblemen kunt krijgen.


 
Als je rauwe cacaopoeder met mate gebruikt kan het zelfs goed voor je zijn, denk alleen al aan magnesium. Ik ben overtuigd dat je het eerst uit je basis moet halen, gezonde pure biologische voeding, daarna uit je supplementen (datgene wat jij nodig hebt) en daarna uit andere dingen als superfoods. Het merk original van superfoods is trouwens erg goed, heb me er in verdiept en dit is één van de betere die naar voren komt. Ik heb mijn zakje rauwe cacaopoeder online gekocht: http://www.superyoga.nl/original-rauwe-cacaopoeder-200-gram-original.html. Cacao nibs vind ik zelf minder lekker!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan