pudding maken-welk bindmiddel?

G

Guest

Guest
Ik wil zelf vanille pudding maken zonder suiker, maar om het te dikken, heb ik een bindmiddel nodig. Meestal wordt een soort zetmeel gebruikt zoals maiszetmeel, tapioca of arrowroot.

Ik heb eigenlijk al tapioca gekocht, maar misschien was dat wel een miskoop?

Wat zou er nu helpen om de pudding dik te maken zonder iets te gebruiken dat slecht is voor de bloedsuikerspiegel?

 
Dat klinkt inderdaad als een beter alternatief dan zetmeelhoudende bindmiddelen. Alleen jammer dat ik de pudding niet kan zoeten, maar ik gebruik dan in plaats daarvan speculooskruiden.

 
Ja, maar is dat ook ok in het geval je (pre)diabetes hebt?

Ik weet wel dat het beter is dan suiker, maar het zal wellicht ook maar in mate mogen en als ik het maar half proef, kan ik al zowel niks van zoetigheid in doen vind ik.

Ik vermoed dat de ene honingsoort ook beter is dan de andere, niet?

 
Lekkerromig,

Probeer eens Billington suiker. Echt heerlijk en niet bloedsuikerverstorend. Ik had het hier pas met Mike nog over:

Quote:
Er zijn talloze verhalen bekend van rietsuikerplukkers die in het rietsuikerseizoen snoepen van de suiker en gezonder worden, terwijl ze weer zieker worden als het seizoen voorbij is en ze weer de gebruikelijke bewerkte rommel gaan eten.


Dit moet dus wel betekenen dat deze suiker de bloedsuiker stabiel maakt. Je kunt volgens mij niet gezond worden van dingen die de bloedsuiker en dus de complete hormoonhuishouding verstoren. De chroom en eventuele andere mineralen zorgen er dus voor dat deze suiker absoluut niet hormoon verstorend is?

Quote:
Nee, die zijn geen probleem. De chroom en andere mineralen zijn bloedsuiker- en hormoonstabiliserend.


 
Janse,

dat is interessant. Ik was er net nog aan het denken. Enfin, het is niet de eerste keer dat ik erover dacht, maar intuitief geloofde ik al dat zoet (in natuurlijke vorm) vooral gecombineerd met vet, toch ook niet slecht kan zijn, want wij lusten nu eenmaal graag ofwel:

vet + zout

ofwel

vet + zoet

Van WAPF mag veel vet en zout al, maar ik dacht dat het meeste zoet toch beter vermeden kon worden, maar het hangt er toch vanaf welke soort zoetigheid je gebruikt. Hoe puurder, hoe beter wellicht.

Ik lees hier ook op een andere thread Mike zeggen:
Quote:
Volgens de info op de verpakking van 'oerzoet' is dit puur, ingedroogd rietsuikersap. Ik waag dat zeer te betwijfelen. De melassesuiker van Billington's is bijna zwart van kleur, terwijl oerzoet lichtbruin van kleur is. Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het sterke vermoeden dat de suiker geheel of gedeeltelijk is ontdaan van zijn melaase (mineralen) en je dus wel 'ruwe' rietsuiker hebt, maar niet de ondersteunende mineralen. En die zijn nu juist van belang voor de vertering van de suiker! Van Billington's melassesuiker weet ik in ieder geval zeker dat ik puur, ongeraffineerd, gedroogd rietsuikersap incl. de melasse heb.

Mike


Klinkt logisch als suiker van zijn mineralen wordt ontdaan, het voor problemen zorgt, net zoals bij zoveel andere voedingsmiddelen.

 
Kijk uit met vet en zoet. Je ziet dat bij chocola. Chocola bevat cacaoboter, een verzadigd vet. Dat is wat de chocola zo smeuig maakt, de zoetigheid maakt het verslavend. Vet als 'delivery system' voor zoet is verraderlijk, te merken aan altijd net iets meer willen eten dan je zou moeten. Dat heb je niet met vet en zout (hartig), dat voedt en vult en verzadigt dus.

Mike

 
Ja maar zit er in chocolade ook niet een ander bestanddeel dat verslavend werkt?

Ik weet niet, vet + zout kan ook wel verslavend werken, denk aan chips en frieten..

 
In cacao/chocola zit een stof fenylethylamine. Die werkt op je hersenen en geeft een mild vrolijk en ontspannen gevoel. Deze stof zou wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor de scheepsladingen vol vrouwen die maandelijks in de ban zijn van het bruine goedje!

Wikipedia hierover:

Quote:
Chocolade is een product dat diverse stoffen bevat die een bewezen effect op de hersenen hebben zoals de neurotransmitters β-fenylethylamine, dopamine, serotonine en endorfine[2], de stoffen cafeïne, theobromine en anandamide, een stof die verwant is aan THC (de werkzame component van cannabis). Vanwege de aanwezigheid van deze stoffen is het populaire misverstand ontstaan dat chocolade een stimulerend effect op de hersenen zou hebben en bovendien verslavend zou zijn. Dit is echter niet het geval, omdat de genoemde stoffen in een dusdanig kleine concentratie voorkomen in chocolade, dat een gemiddeld mens vele tientallen kilo's pure chocolade zou moeten eten om ook maar het geringste effect te ervaren.


Ik ben het hier niet mee eens. Na een paar blokjes pure bittere chocola voel ik me opgepept en kan ik niet slapen. Cafeïne is wel degelijk een verslavend middel en maakt chocola tezamen met suiker (en andere stoffen) tot een mild-verslavend snoepgoed!

En friet kan inderdaad gewoon gezien worden als vette suiker...

 
Iemand wel eens stevia geprobeerd? (wat je het liefst in de vorm van planten sap wil hebben dacht ik)

Peace

 
Gisteren zag ik een filmpje waarin Irish mos gebruikt wordt om een pudding in te dikken,. Meer dan dat het een alg is, weet ik er niet van. Misschien is het het onderzoeken waard.

 
@ M.G.K.

Ik gebruik regelmatig witte, bruine en groene stevia, maar ik heb een bron die ik vertrouw en denk dat het veilig is. Mike is erg sceptisch over witte bewerkte stevia. Groen steviapoeder zal sowieso wel veilig zijn, zeker als deze biologisch is.

Stevia als plantensap bestaat volgens mij niet. Alles wordt van de bladeren gemaakt en die bevatten niet veel sap.

 
Ik heb nu ook gelezen over pectine. Kan je zelf maken van appels of citrusvruchten en kan ook als zoetmiddel worden gebruikt. Heb onlangs yoghurt gegeten, gezoet met pectine en dat was erg lekker. Sally Fallon heeft in haar boek Nourishing Traditions pectine ook ergens vermeld staan voor een recept. Dit is het merk die ze aanbeveelt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan