pubertijd

Ik heb haar lang ruimte gegeven (ik had veel van die antroposofische stijl boekjes gelezen en kon me daar in vinden, maar ben nu van mening dat dat meer werkt bij wat van nature bravere/rustigere/melancolische/flegmatische) kinderen maar bij haar werd het van kwaad tot erger. Nu zijn we de teugels even heel hard aan het aantrekken, en tuurlijk krijgt ze ook ruimte als de situatie dat toelaat maar bepaald gedrag wordt nu echt niet meer getolereerd.

De Gordonmethode heb ik gelezen en toegepast toen ze 2 en 3.5 waren maar dit werkte echt niet hoor.

Vooral dat praten vanuit je eigen gevoel werkte niet. Ik werd nog net niet uigelachen. haha

Ik moet zeggen dat ik het toen ook vrij zwaar vond hoor.Mijn dochters zijn allebij zeer beweegelijk , klimmerig (sanquinisch) en heb ze fulltime opgevoed. De jongste kapte met 1.5 jaaral met haar middagslaapje.

Is dat boek wat je aangeeft ook in het Nederlands?

 
Debsy : mijn jongste zoon zit op een antroposofische school.

Zelf voeden wij niet antroposofisch op, wel AP - UP.

Ik vind de opvoeding vanuit de antroposofie niet helemaal aansluiten bij hoe ik het voel.

Ik heb het boek even voor je opgezocht, ja, het is ondertussen vertaald.

- Broers en zussen zonder rivaliteit - Elaine Mazlish

ze heeft nog een andere goede

- How to talk 2 kids (ook in het NEd)

en aha! zelfs eentje voor pubers :

- Nou en? (over communicatie en omgang tussen ouders en pubers)

 
Zelf ben ik een grote fan van Monty Roberts. Hij staat vooral bekend als paardenfluisteraar, maar heeft ook ruim 40 pleegkinderen gehad.

Ik heb o.a. dit boek van hem (ik heb het dubbel, dus...) http://www.bol.com/nl/p/gezond-verstand/1001004000019321/

Er staat jammer genoeg geen uitvoerige handleiding in, maar hij geeft wel een aantal leuke voorbeelden uit de praktijk. De oudste is nu 4 en persoonlijk vind ik hem nog te klein (in combo met zijn karakter), maar in de toekomst ga ik zeker gebruik maken van zijn adviezen. Wederzijdse afspraken staan hierin centraal, met daarin het gewenste gedrag en wat dat oplevert op 1 en de consequenties op 2.

 
Quote:
De pc heeft een timeslot met anderhalf uur per dag, maar er is inmiddels een manier gevonden dat ze er langer op kan.


PC in de woonkamer zetten, probleem opgelost :mrgreen: Dit meen ik serieus!

Quote:
De tv mag een uur per dag,maar ook hier gaat ze mee aan de haal als ze alleen is.


Dit vind ik niet meer dan logisch, want....als de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Dit kan niet op haar rekening geschreven worden. Wij deden dat vroeger ook!

Quote:
Er wordt niet meer ontbeten en de regel melk mag, arla 1 glas per dag is zoekgeraakt.


Zorg ervoor dat als ze beneden komt al een lekkere vette smoothie voor haar klaar staat, en wat de Arla betreft? Niet meer in huis halen als zij zich niet aan die regel kan houden.. Jij betaalt nog steeds de boodschappen en niet je kind. Als ze geld binnen brengt mag ze mee beslissen maar voor nu maak jij de gezonde keuzes in jullie huis.

Quote:
Het enige wat we op dit moment krijgen is een grote bek, snauwen en grauwen als je haar aanspreekt en wanneer het te heet onder onze voeten wordt van boosheid en irritatie wordt op het verzoek of ze naar der kamer wil gaan genegeerd of nee gezegd.


Dit is meestal een teken van machteloosheid en heeft er meestal mee te maken dat zij zich niet (echt)gezien en gehoord voelen. Proberen geduld op te brengen en naar haar te luisteren, maar dan meer met je hart dan met je oren.Dit kost heeeel veel energie en tijd, ik weet het, maar de situatie is op dit moment niet anders.

Ongeduld en onbegrip van jullie kant zal de problemen alleen maar verergeren, vooral als jullie vinden dat zij moet veranderen.

Quote:
Volgens mijn vriend moet ze een beste schop onder der reet, ik zeg dat dat niets oplost.

Ik heb nog een 4 4n 5- jarige rondlopen die ik dit niet mee wil geven.


Ik kan me zijn frustratie heel goed voorstellen, maar dat lost inderdaad niets op integendeel, haar wrok, frustratie en waarschijnlijk haar diepgewortelde angst dat ze niet geliefd is zal hierdoor alleen maar meer bevestigd worden.

Quote:
Schreeuwen tegen elkaar is inmiddels de afgelopen dagen aan de orde van de dag.

Wanneer ik vraag om op een normale toon te spreken moet ik maar eens in de spiegel kijken.

Ja ik sta idd te schreeuwen,weet niet meer hoe ik haar duidelijk moet maken wanneer het genoeg is.


Hier helpt volgens mij maar één ding, weglopen, naar buiten toe of in de auto stappen en een rondje rijden. Haar grootste angst is volgens mij verlaten te worden, dit brengt even een kleine schok teweeg en het zorgt ervoor dat jullie even niet meer in elkaars destructieve energie zijn. Jullie moeten dan beide even afkoelen. Op zo'n moment strijden twee ego's, de harten zijn niet meer in het spel, er moet weer even ruimte ontstaan waardoor jullie allebei weer de kans krijgen om jullie harten te laten spreken.

Bij mij en mijn zoon was het precies zo, op een gegeven moment kreeg ik dit in de gaten en heb ik mijn man gevraagd om ons uit elkaar te houden, als hij zag dat het tussen ons weer zo ging escaleren.

Het is al eens voorgekomen dat mijn man mij naar boven stuurde :D en het hielp, daarna was het rustig en hoorde ik mijn zoon beneden met mijn man praten. Vanaf dat moment is het beter gegaan.

Quote:
Wanneer ze een weekend bij der paps is geweest is het binnen 2 dagen hommeles en ik wijt (terecht?) haar frustratie aan voeding en slaapgebrek.

En ook de hormonale toestand waarin pubers verkeren zal niet mee werken.


Als ze dan thuis komt, is er dan even ruimte voor haar dat ze haar verhaal even kwijt kan? Ik denk dat ze (emotioneel gezien) heel wat meeneemt van zo'n weekend.

Haar eerst even laten "aankomen", als het ware laten acclimatiseren is misschien een optie.

Quote:
Dat er spanning heerst in huis de afgelopen dagen is een feit, als je baan op het spel staat wordt je idd niet blij.


En precies dat voelt zij aan, want geloof me als mama niet blij is kan het kind (op ziels-niveau) ook niet blij zijn. Bij familie-opstellingen noemen ze dat een verstrikking.

Quote:
Ze kan doen en laten wat ze wil en dat doet ze dan ook.

Ik kan haar toch niet aan de ketting leggen?


Als ze kan doen en laten wat ze wil dan vind ik het weer heel logisch dat ze daar ook gebruik van maakt. Dit geldt niet voor ieder kind maar kinderen met een speciale gebruiksaanwijzing hebben speciale (extra) zorg en aandacht nodig.

Tussen aan de ketting leggen en alle vrijheid geven zit nog een hele middenweg.

Quote:
Afspraken maak je om na te komen, ze kan het niet, is altijd 10 minuten later thuis dan afgesproken, waardoor wij de tijd een half uur terug zetten tot ze wel op tijd is en dan een half uur weer te kunnen toevoegen.


Misschien blij zijn dat het maar 10 minuutjes zijn dat ze te laat komt?

Quote:
Het lijkt alsof het haar niets interesseert wat wij ervan vinden


Inderdaad LIJKT dat zo maar is volgens mij absoluut niet zo, ik ken de houding en het gedrag, geloof me, wij hebben hier zoveel te stellen gehad met mijn zoon. Ik zie het helemaal voor me. Maar van binnen ging hij er net zo goed kapot aan als wij. Vergeet niet wat die vieze rotzooi wat ze eten met de hersenen van onze kinderen doen. Dat is heel erg voor de ouders maar net zo erg voor de kinderen, zij zegt het zelf, ze wil zo helemaal niet doen.

Volgens mij voel jij je dochter heel goed aan en weet je precies waar bij haar de schoen wringt en wat ze nodig heeft. Daarom handel je misschien te vaak vanuit een schuldgevoel op haar, de ene keer te soft, de andere keer te streng, het draait inderdaad om de balans die momenteel zoek is in jullie relatie maar waarschijnlijk meer nog in jezelf.

Ik hoop niet dat je me betweterig vindt overkomen want zo is het absoluut niet bedoeld, als mede-moeder van een verschrikkelijk moeilijk opvoedbaar kind (wat mijn zoon toen was)voel ik ontzettend met jou mee maar ook met je kind, ik kan het niet helpen, ik heb een zwak voor deze kinderen, juist voor deze kinderen omdat ik er zelf ooit ook een was ;-)

 
In je tweede post lees ik tussen de regels door dat jijzelf eigenlijk heel goed de antwoorden weet over hoe je met haar om moet gaan, maar dat anderen (pake, je vriend) het niet zo'n goede methode vinden.

Daardoor voel jij zich niet alleen schuldig maar ook nog eens tussen twee (drie) vuren staan., wat de spanning in jou alleen nog maar erger maakt.

Je voelt aan dat er veel rust en tijd voor nodig is om haar te begeleiden en die rust en tijd is er momenteel niet, maar dat is dan toch niet haar probleem?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het jouw schuld is waardoor er niet voldoende rust en tijd voor je dochter is.

Maar het kan ook niet zo zijn dat het alleen op haar rekening kan worden bijgeschreven, zij is wie zij is, een kind met een blijkbaar zeer moeilijke gebruiksaanwijzing. Probeer met je hart te blijven kijken wat er daar van binnen bij haar gebeurd en durf daarnaar te handelen, wat anderen er ook van mogen zeggen.

Je kind zal je je opvoedkundige fouten vergeven en zal het nooit vergeten dat jij, als haar moeder, voor haar hebt gevochten.

Daarmee smeed je een onverwoestbare band. Ik bedoel uiteraard niet haar alle vrijheid geven want dat kunnen kinderen van deze leeftijd echt niet aan, zeer zeker niet in deze kindonvriendelijke, waanzinnige maatschappij met al die onzin van social media!

Kinderen moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Daar zijn ouders voor.

 
Ik heb nog een anekdote van mijn oudste zoon.

Zoals eerder gezegd heb ik hem 6 j alleen opgevoed.

Hij was een jaar of 5-6 (is nu 14) en was al weken boos, wrokkig, niet voor rede vatbaar, ...

Op een dag was ik op en riep tegen hem : 'wat is dat nu toch, wat scheelt er toch, ik heb het gevoel dat niks helpt, dat ik niet tot je doordring, ik word zo stilaan gek'.

Hij begon te huilen en zei : 'hou je nog van mij?'

Ik : 'ja tuurlijk, ik zal altijd van je houden, twijfel je daar dan aan?'

Hij : en dit was een echte eyeopener : 'ook als ik lastig ben? en boos? en .......vul zelf aan hier?' 'ik probeer zo lastig mogelijk te zijn al een tijd, om te kijken of je echt altijd van mij zal houden. Ik ben namelijk bang dat je me op een dag zal achterlaten als ik heel boos, ....... en .... en .... ben geweest'.

Het feit dat hij geen vader had toen (en dat hij in kindertermen wist waarom) zorgde blijkbaar voor een continu gevoel van verdriet, angst, ;... bij hem, angst om ook door mij verlaten te worden.

Ik heb hem gerustgesteld, en doe dat nu eigenlijk nog steeds. Zodat hij altijd en altijd veilig en gekoesterd voelt.

Kan er bij jullie ook zoiets aan de hand zijn?

Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat een scheiding, een nieuw gezin de nodige vernieuwingen met zich meebrengt.

ik lees denk ik ook een behoorlijke disharmonie tussen je ex-man en jij, dit krijgt je kind ook mee.

En ook de disharmonie nu thuis. Misschien is je tiener wel bang zich volledig te hechten aan je nieuwe partner, uit angst dat ook jullie uit elkaar gaan, en dat er weer afscheid genomen moet worden....

 
Annelies, dit soort ervaringen heb ik ook constant met mijn zoon gehad. Maar eerst pas nadat ik zijn volledige vertrouwen had gewonnen.

Waarschijnlijk speelt verlatingsangst hierin een grote rol.

Misschien zelfs eenzaamheid, zelfhaat en ook weer bindingsangst.

Quote:
Ik heb hem gerustgesteld, en doe dat nu eigenlijk nog steeds. Zodat hij altijd en altijd veilig en gekoesterd voelt.



My kind of way, my kind of love :)

 
O, ik vind dit zo'n mooi topic voor op mijn blogje. Helemaal mijn ding. Want ik weet zeker dat hier nog veel meer mensen/ moeders tegenaan lopen.

Dit soort gesprekken zou ik nou dolgraag ook in mijn "moeder-opvang" willen voeren.

Maar ik ben al blij dat het hier gebeurd. Want dit is volgens mij waar het bij deze kinderen hoofdzakelijk om draait.

Ze zoeken bescherming vandaar mijn naam Onder Moeders Vleugels.

 
Het is een leuk boek F en M, ik hoor wel wie wil. Het is een hele interessante man, eentje van het kaliber waar er maar af en toe 1 van geboren wordt in de wereld.

 
@Debsy ik ken het boek niet

@Naief ik heb wel belangstelling

Ik heb niet alles gelezen, maar dit is idd hoe ik me voel :
Quote:
In je tweede post lees ik tussen de regels door dat jijzelf eigenlijk heel goed de antwoorden weet over hoe je met haar om moet gaan, maar dat anderen (pake, je vriend) het niet zo'n goede methode vinden.

Daardoor voel jij zich niet alleen schuldig maar ook nog eens tussen twee (drie) vuren staan., wat de spanning in jou alleen nog maar erger maakt.


ik sta er tussen in, ik wil haar ruimte geven en luisteren, terwijl de ander staat op wat er afgesproken is, wat de regels ziin enz. weer een ander vindt dat het allemaal moet kunnen en dan heb ik het over 3 opvoeders.

Vanavond is het wederom uit de hand gelopen doordat ze ging whats appen om af te spreken met een vriendin.

De vriend had gezien dat ze niet om 17.00uur thuis was en de telefoon met meerdere 06 nummers vol stond.

Dit maakt hem al kriegelig, toen ze haar telefoon pakte onder het eten zag je een grote onweerswolk boven hem komen opkomen......... hij loopt erui.

Ik had haar toestemming gegeven om dit te doen, hij pissig op mij,omdat ik het toeliet, zij pissig op hem omdat hij kortaf is.

Vervolgens haalt hij de wifi eraf en gaat weg naar een afspraak die hij al had.

Zij komt erachter dat de wifi eraf is en flipt.

Al schreeuwend dat hij hem er weer op moet gaan zetten en niet moet flikken om hem eraf te laten.

Vervolgens heb je een kind van 4 in bed die gaat huilen omdat er geschreeuwd wordt en mij vraagt of we lief voor elkaar willen zijn.

Dan belt ze haar papa en schreeuwt haar ongenoegen uit naar hem.

Ik stom als ik ben wij haar erop hem uit te leggen waarom haar beltegoed binnen 3 dagen al op is en dat ze eerlijk moet blijven.

Zij begint daarop tegen mij................. pffffffffft stomme ik.

Hij belt vervolgens mij dat zijn dochter met hem aan het praten is en of ik ff uit de buurt wil gaan.

Het kost hem klauwen vol geld, ik zeg hem dat dat bij ons net zo gaat en zeg op te hangen zodat hij met zijn dochter verder kan.

Ik ben naar buiten gegaan en heb mijn vriend gebeld die ik vraag waarom hij in zijn frustratie de wifi eraf zet en dat zij nu pislink is en ik ermee zit, wederom.

Vervolgens zegt hij dat het aan hem ligt allemaal en er maar mee op wil houden, dit niet trekt en dat we de toko maar moeten verkopen.

En niemand hoeft te melden wie wanneer goed en niet goed reageert, want dat weten we allemaal.

We zitten er alleen zo diep in nu dat ik bang ben dat er een hele grote trekker voor nodig is ons uit deze put te trekken.

en de wereld draait door.................

daar zit je dan, de vriend ziet het niet meer zitten, ik kan geen kant op, als ik met haar praat voelt hij zich voorbijgelopen en gaat de slachtoffer rol aan nemen.

Als ik voorkom dat hij pissed wordt, loop ik haar voorbij.

ben ff leeg, noem het op dit moment maar huize crisis op elk vlak zo'n beetje :-(

Ik zou zo graag alle pc, tv, telefoon enz in de grijze containers mikken.

 
wat mike, Annelies en Debsy schrijven kon ik er ook neerzetten, na menig bezoek van de kiderpsycholoog in het verleden is dit wat eruit kwam.

Ik weet precies hoe het zit en wat zij vraagt, maar zit tussen 3 vuren lijkt het wel.

Vanavond heb ik haar gevraagd om haar vader te vragen om een tijdje daar te gaan wonen, wat zo komen we er niet meer uit.

Het is zo dat wanneer zij bij haar vader is er rust heerst in huis, dat is heel naar zeggen, maar het is zo.

Wat voel ik me een slechte moeder als ik dat schrijf.

de energie is op bij allemaal

 
Ik dacht toen ik het eerste van vanavond las ook aan een time-out, maar eerder bij een volwassen iemand die niet 1 van de vuren is. Zodat iedereen ook echt even tot rust kan komen. Als ze bij haar vader is komen jullie wel tot rust, maar vader en dochter waarschijnlijk niet. Is iemand in jullie omgeving waar zij tot rust kan komen, zodat je op een later moment met elkaar in gesprek kunnen?

 
@ Rateltje: Ik vind dit best een beetje "apart":
Quote:
Ik had haar toestemming gegeven om dit te doen, hij pissig op mij,omdat ik het toeliet, zij pissig op hem omdat hij kortaf is.

Vervolgens haalt hij de wifi eraf en gaat weg naar een afspraak die hij al had.


Dit zou mijn vriend op deze manier mij niet moeten flikken bij een kind dat niet van hem is en wel van mij.

 
Rateltje, ik heb met je te doen meid. Ik voel de radeloosheid en wij staan hier allemaal op een afstandje te kijken en kunnen je in wezen niet helpen.

Bij mijn broer (ong. 3 jaar terug gescheiden, zij ging weg en sinds een jaar nu een hardstikke lieve vriendin) is het ook een drama met oudste dochter, 13 jaar.(er zijn nog 2 broertjes van 11 en 10)

Ze "regelt" het hele huishouden en ze bepaalt alles. En weet je hoe dat komt? Omdat mijn broer dat laat gebeuren. Hij voedt niet op. Hij moet bepalen en niet een snotneus (sorry voor het woordgebruik maar zo zie ik het) van 13. Je kan horen wat ze te vertellen hebben en ondertussen moet hij toch beslissen. Deze dame van 13 had het bijna zover dat mijn broer zijn vriendin wegstuurt omdat dochterlief het niet aanstaat.

Mijn broer lijkt het nu door te gaan hebben. Allemaal consessies doen omdat ze beschadigd zijn door de scheiding. Heel aardig, maar daar heeft een kind niets aan van deze leeftijd. Weten waar ze mee af zijn, duidelijkheid is goed voor ze. Kan even stuiterend werken maar daarna zal je zien dat het beter wordt.

Ik wens je heel veel wijsheid Ratel en snap dat je er even doorheen zit.

Zorg eerst dat je op 1 lijn komt met je vriend, goede afspraken waar je je allebei aan houdt. Daarna kan je pas met je dochter aan de slag.

En ik weet het: de beste stuurlui staan aan wal.

 
@lievergezond het was nog onder het eten.Maar al half 7 en ze had aangegeven erg weinig tijd te hebben als ze pas na het eten kon afspreken.

Ze mag nl tot 8 uur afspreken in de buurt als ze met vriendinnen nog naar buiten wil.

Het kost tijd via de telefoon af te spreken, watts app is niet meteen contact.

Dat hij pissed was is wel te begrijpen aangezien we de afspraak hebben gemaakt niet onder het eten van tafel te gaan, ik spreek hem er ook op aan als hij klaar is en van tafel gaat wanneer de kleintjes er langer over doen, we vragen dan even aan elkaar of iedereen het goed vindt.

Ik liet haar onder het eten omdat ze al klaar was dat doen,maar dat was niet de reden waarom hij kortaf werd, dat onstond al door eerdere factoren.

Het was de druppel en de emmer is al een tijdje vol.

Ik heb hem eerder gebeld en gezegd dat ik het vervelend vond dat hij dat zo deed en zo weg ging zonder het te zeggen.

Hij snapte dat wel,maar was er klaar mee, bood zijn excuus ook aan,maar geeft ook aan dat hij het niet meer weet.

het duurt maar even en je verwijt elkaar dingen die er niet meer toe doen.

Ik heb mijn moeder gebeld of ze daar een paar dagen mag logeren, ze komen er nu even aan.

 
@Marijan ik weet waar het ligt, zijn lont is te kort en die van mij te lang.

Ik reageer erg op haar emotie en voel aan wanneer het niet goed zit, als ik daar dan op reageer trek ik aan zijn lontje.

De dames van 4 en 5 krijgen de meeste aandacht en ik heb het sterke gevoel, heb ik al een hele tijd dat de oudste zich tekort gedaan voelt.

Wanneer we dit bespreken en de balans in dit gezin is goed dan gebeuren er mooie dingen, kort in tijd maar va kwaliteit.

Ik weet dat het er is, sinds de mobiele telefoon zijn er veel frustraties en er wordt weinig getolereerd omdat de houding van haar is alsof ze de koningin van het land is.

Dat is een masker, dat is een manier van uiten, zolang ze nakomt wat ze zegt en doet wat ze aangeeft zit ze goed.

Ze wordt aangesproken op datgene wat niet goed gaat,maar wat goed gaat wordt niet gewaarderd. het wordt niet gezien en als het gezien wordt dan neemt de ander dat over alsof het allemaal niets uitmaakt, want zo goed gaat het niet, er gaan ook veel dingen wel goed.

De bril is beslagen en poets die maar weer op als je geen poetslap hebt.

Momenteel is dat het tegenovergestelde en is de positieve spiraal niet te zien.

Ik hoop dat mijn moeder haar even mee neemt straks.

Weet alleen niet hoe dit weer om te draaien, het is van mijn vriend ook een uiroep van wanhoop, hij weet het ook niet meer.

Ik zet hem volgens mij neer alsof hij streng en zakelijk is, maar ik laat teveel toe waardoor hij in het niet valt, we zitten niet op die ene lijn.

Met de kleintjes weer wel, das het aparte.

 
hoi Ratel, dingen liggen vaak heel gecompliceerd en genuanceerd, dat neem ik direct van je aan.

Ik heb als referentie voor een in mijn ogen vergelijkbare situatie van een naaste van mij met een hele schare aan puberdochters die het ouderlijk huis uitgevlucht/-geschopt zijn nadat de opvoedvader een nieuwe vriendin kreeg en in huis introduceerde.

Onmogelijke meiden zijn ze soms/vaak overigens, daar niet van.

Maar ik denk toch: die kinderen die heb je destijds zelf op deze aarde (soms ook wel: "hel") gezet: vecht er dan ook voor.

Voor mij zou de relatie met mijn kinderen belangrijker zijn dan de relatie met een vriend die niet de vader is, zolang de kinderen beneden de 18 jaar zijn, mocht het er kennelijk zo op aan gaan moeten komen.

Dan maar geen vriend als die zijn plek niet kent.

Ratel: ik ben de stuurlui die aan wal staat, ik geef het direct toe.

Ik heb nota bene zelf nooit een kind op deze aarde (soms ook wel "hel") gezet, laat staan dat ik echt weet hoe het is om pubers op te voeden die ook nog te kampen hebben met de littekens van een echtscheiding.

p.s. die naaste van mij met vijf kinderen: daarvan leken de problemen zich eerst ook alleen voor te doen met de oudste kinderen: tot die weggevlucht/weggestuurd waren toen ze nog beneden de 18 jaren waren bovendien ook nog: toen ontstonden de problemen ook net zo goed weer met de jongsten.

 
Ben ik nu de enige die dit ongelofelijk erg vindt?

Je kind heeft het nu ongelofelijk moeilijk, en in plaats van veiligheid en geborgenheid te geven, laat je haar in de steek, erger zelfs. Je stuurt haar de deur uit....

Ik kan er echt niet bij.

Uit al wat je schrijft blijkt dat er behoorlijk wat misloopt in de relatie met je nieuwe partner, jullie communicatie, jullie omgang met elkaar en de verschillende houding naar de kids.

En je kind moet daar het slachtoffer van zijn?

Het lijkt mij logischer dat jij en je partner de zaken oplossen, en dan samen een oplossing zoeken voor de omgang met de oudste.

Misschien is het geen slecht idee om je man een tijdje ergens anders te gaan laten nadenken, en dat jullie twee wat afstand nemen, en een nieuwe manier van samenleven zoeken, zodat het wel werkt.

In plaats van 'het kind de rekening te laten betalen'....

Op deze manier wordt haar gevoel van eenzaamheid, verdriet alleen maar bevestigd...

Ipv time-outs of erger nog, wegsturen, zouden time-ins een betere en vooral veel liefdevollere manier zijn...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
505.296
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan