Progesteron en bijnieren

Ernstige haaruitval kan ook veroorzaakt worden door een trage schildklierwerking en dit werkt dan weer een disbalans in de hormonen in de hand.

 
@Joy, nee de waarden zeggen me niets. Ik ben gestopt met waarden en dergelijke. Het betekent alleen maar nog meer piekeren en dus nog meer stress.
Al jaren ren ik het een achterna en vervolgens kom ik erachter dat het ook wel eens wat anders kan zijn. En dan kom ik er weer achter dat alle mogelijkheden verband met elkaar houden.
We denken in dit land nog steeds teveel in een enkele oplossing, de wonderpil, dat wonderzalfje, dat ene medicijn dat ons moet redden en vertaal dit dan maar naar dat ene supplement, dat ene voedingsmiddel, etc.
We moeten omdenken en weer in gaan zien dat gezond eten de basis van een gezond leven is en dat alles hiermee staat of valt. Er is geen wondermiddel en er is geen toverstaf.

Er zijn hierover overigens hele berichten vol geschreven op dit forum, die meer uitleggen over al die waarden zoals TSH ed, dus als je meer wilt weten is het zeker de moeite waard om dit op te zoeken.
Al zou de schildklierwaarde wel of niet goed zijn (overigens is het hier de vraag conform welke maatstaf een waarde wel of niet 'goed' bevonden wordt) dan nog is het mijns inziens niet zaak je meteen op de schildklier te storten, omdat als je dat wel doet deze wellicht wel beter gaat werken, maar tegelijk ook weer andere organen kan ontregelen.

Zie je voeding en je lijf als een geheel.

 
Soms zeggen waardes wel degelijk iets.
Zoals mijn 0,1 oestrogeen en 30.9 testosteron.
Alleen de artsen doen er niets mee en ben nu zelf op zoek hoe dit op te lossen, zodat ik me eindelijk eens beter ga voelen.

Dia, herken je deze waarde en zou Estrogel iets voor me zijn?

 

Rond 1:20 zegt deze man iets interessants over progesteron crème.

@Joy: ik zeg niet dat waarden niets zeggen, maar dat ze MIJ niets zeggen. Dit doen ze niet, ten eerste omdat ik niet weet welke schildklierwaarde 1.1 is (er zijn namelijk meerdere schildklierwaarden die gemeten kunnen worden) en ten tweede ben ik het station van waarde hechten aan waarden ver gepasseerd.

Je beter voelen zal niet lukken met Estrogel, maar wel met een samengesteld pakket van goede voeding en gezonde levensstijl, eventueel gecombineerd met het opruimen van oude shit in je lijf en emoties.

Ik hoop met je mee dat je je beter gaat voelen. Ik snap dat gevoel en die gedachte maar al te goed dat je je "eindelijk" eens beter wil voelen. Je bent hier, je informeert jezelf, dus je bent op het goede pad. Lees veel maar bedenk ook dat je eigen gevoel en intuïtie volgen ook heel belangrijk is, zo niet belangrijker.

Gezondheid komt niet uit pakjes en potjes.

 
hmm.. ik dacht dat te veel oestrogeen juist zorgt voor wildgroei/tumoren/cystes

Ik ga snel het boek "menopauze wat je dokter je niet vertelt" lezen.

 
Ik heb het boek gelezen en ben van mening dat het veel bangmakerij is. Het boek is geschreven door een man die vervolgens zelf de aangeraden crème verkoopt, oftewel hij predikt voor eigen parochie.

Een gezond lichaam die goed gevoed is regelt de hormoonhuishouding precies goed. Vul progesteron aan en je lichaam gaat uit balans.

 
Maar ik ben juist uit balans, heb cystes en tumoren (goedaardig). Mike raadde de crème voor mij aan zoals ik al aangaf, omdat ik oestrogeendominantie heb.

 
Volgens mij draaien we rondjes.
Muis als jij denkt dat de crème goed voor je is, wat let je dan om die te gaan smeren. Mike is voor, ik ben tegen.
Ik denk niet dat je een balans vindt door 1 hormoon toe te voegen. Sterker nog, ik denk dat je meer uit balans raakt. Maar dat is mijn mening. Mike heeft duidelijk een andere als hij de crème wel adviseert.
Aan jou de keuze (zoals het altijd is en zoals het ook hoort).

 
Ja je hebt gelijk (over dat rondjes draaien). Ik weet het zelf niet, ik wacht in ieder geval. Hopelijk kom ik er achter. Ik vind het lastig om bij mijn gevoel te blijven wat dat betreft.

 
Begrijpelijk Muis, want elk idee of advies geeft weer hoop op verlichting van je klachten. Been there, done that. En nog steeds tuin ik hier nog wel eens in hoor. Het is makkelijker om de valkuil bij de ander te zien ;)

Wellicht ben je oestrogeen dominant (hoe weet je eigenlijk of je dat bent?) door bepaalde voedingsmiddelen? Hierbij valt te denken aan voeding uit blik, lijnzaad en zo zijn er nog heel wat.
Verder raken de hormonen door vanalles en nog wat uit balans. Ik ervoer hetzelfde, echter is mijn ervaring dat de balans terug komt door goede voeding (lichamelijk en geestelijk). Helaas zijn er geen snelle oplossingen. Ja, die zijn er vast wel, voor een tijdelijke verlichting maar het is maar de vraag in hoeverre deze oplossing blijvend is en wat de gevolgen op de lange termijn zijn.

Het is ook moeilijk om je gevoel te volgen met alle informatie die zich aan dient. Daarom is het soms ook zaak al die informatie even te laten bezinken en er afstand van te nemen. Gewoon even een paar dagen of langer goed eten en heel andere dingen doen. Natuurlijk sluimeren de gedachten dan altijd nog stiekem rond, maar probeer er wat minder mee bezig te zijn. Uiteindelijk vallen de kwartjes.

 
Bedankt Heksje!

Ja ik heb dus cystes op mn eierstokken (PCOS was de constatering in het ziekenhuis) en een tumor op mn hypofyse en ik heb van Mike begrepen dat dat een teken van oestrogeen dominantie is. Ik menstrueer ook niet (26 jaar), ben wel laag in lichaamsgewicht moet ik erbij vertellen.

Ik ga morgen starten in het boek en zal er met een kritisch oog naar kijken haha.

 
In mijn optiek zijn cystes en tumoren niet per definitie een teken van slechts een oestrogeen dominantie die dan maar even simpel te verhelpen is met progesteron. Er zal veel meer aan de hand zijn.

Succes met het boek en laat je niet gek maken door meneer Lee of door wie dan ook (en dus ook niet door mij!) ;)

 
Mike, ik lees hier nu tegenstrijdige berichten. Zou jij op de bevindingen van Heksje kunnen reageren? Ik gebruik nl. wel de Progesteroncrème.

 
Hoi ik gebruik sinds drie weken progesteroncreme en ik heb de nare ervaring dat als ik stop meteen mijn haar weer ernstig gaat uit vallen en daar was ik net zo n beetje vanaf. Paar maanden geleden ben ik gestopt met de pil en daarna is het ongeveer twee maanden gaan uitvallen...niet leuk. Maar dat was weer normaal . Ik smeer de progesteroncreme tegen mijn heftige hoofdpijn tijdens de menstruatie en juist voor hergroei van mijn haar. Heeft iemand een idee hoe dit kan of zelf een ervaring?

 
Iemand ervaring met Dong quai? Liefst geen extract/pillen maar gewoon als thee bijvoorbeeld.

(Chinese Engelwortel)

 
@ Muis

Ik zie nl. dat Dong Quai ingezet wordt bij hormonale klachten, vermoeidheid en lusteloosheid en ik vermoed dat je daarom naar de ervaringen van andere gebruikers polst.

Cystes op de eierstokken kunnen een signaal zijn van een te traag werkende schildklier. Broda Barnes beschrijft deze problematiek uitvoerig in zijn boek over een te trage schildklierwerking.

Misschien een idee om je op dit vlak ook verder in te lezen. Deze klachten komen ook voor bij een te traag werkende schildklier.

Spelen er nog andere klachten bij je ? Zoals Heksje aangeeft is er mogelijk meer aan de hand.

 
hoi Muis, ja ik heb ervaring met Dong Quai: ik gebruik het (toevallig) op het moment (nooit eerder ervaring mee gehad).
Dit om een baarmoeder/cervix-ontsteking af te wenden.
Als ik stop met de dong quai dan komt de ontsteking terug bij mij!
Ik gebruik het als capsule, je kunt het uiteraard ook als infusie gebruiken, maar de werking is niet anders.
Dong quai is de chinese variant van shatavari (wilde asperge - de ayurvedische variant van de dong quai), hetgeen ik ook gebruik en dat als ik het goed begrepen heb nog een bredere werking heeft, niet in het minst ook voor de bijnieren (shatavari heet ook wel de vrouwelijke ginseng).
https://curaayurveda.wordpress.com/2014/04/21/5-ayurvedic-medicines-for-pcos-poly-cystic-ovarian-syndrome/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.094
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan