Progesteron en bijnieren

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Gistermiddag antwoordde ik tijdens een lezing in Heerlen op een vraag van iemand uit het publiek over progesteron dat progesteron wordt geproduceerd in de bijnieren. Dit is niet helemaal waar en niet helemaal onwaar en ik wil dit bij deze rechtzetten. Progesteron wordt behalve in de bijnieren ook in de eierstokken geproduceerd.

Dankzij het boek van Dr Lee weten we van de term 'oestrogeendominantie', waarmee wordt bedoeld dat er na de menopauze bij vrouwen weliswaar een daling van het oestrogeengehalte optreedt, maar ook een daling van progesteron en als er meer oestrogeen is dan progesteron, dan spreken we van oestrogeendominantie. Je kunt het dus ook zien als een progesterontekort.

Wat is het dat progesteron zo uitput en vreselijke menstruatie- en overgangsklachten kan veroorzaken? In 1 woord: stress. Ik heb http://www.natratech.com/Solutions/adrenal_exhaustion.htm]deze tekst[/url] gevonden die het allemaal haarfijn uitlegt. Ik vond vooral dit citaat treffend:

First, a percentage of progesterone is being used to make cortisol. You can NOT make cortisol without progesterone. The adrenal glands literally steal the progesterone, which leads to lower levels of progesterone. This throws off the balance of progesterone to estrogen. This affects fertility, PMS, hot flashes, night sweats. This is significant problem for women in pre- and post- menopausal stages, when hormone production becomes highly dependent on the adrenal glands!

Progesteron is een bouwstof van cortisol, een bijnierhormoon. Menstruatie en menopauze zijn zeer intensieve hormonale processen die een zwaar beroep doen op de bijnieren. Deze zullen extra gas geven door meer bijnierhormonen, zoals cortisol, te produceren en dus een grotere behoefte hebben aan progesteron voor de productie van cortisol. Dit put op termijn de progesteronvoorraad van vrouwen uit. De menopauze kan hierdoor extra problematisch worden, omdat juist tijdens en na de overgang de hormoonproductie van vrouwen zwaar leunt op de bijnieren!

Bedenk dus dat veel overgangsklachten niet zozeer te maken hebben met een daling van oestrogeen bij vrouwen, maar juist totale uitputting van progesteron! Progesteron is een soort vrouwelijke testosteron (lijkt als twee druppels water op testosteron). Oestrogeen is een vrouwelijk hormoon en moet in evenwicht worden gehouden door het mannelijke progesteron. Bij mannen zie je eveneens het testosterongehalte dalen. Er vindt dus een algehele feminisering plaats, oftewel: https://www.fatsforum.nl/topic/we-zijn-te-yin]we zijn te yin[/url]. De bijnieren lijden hieronder, want zij vertegenwoordigen stressafweer. En wat is de energie van afweer/verdediging? Juist ja, een mannelijke energie!

Mike
 
Zoals je al aangaf in de lezing is het hormmon stelsel en de werking ervan zeer complex en delicaat.Naast de aanmaak heb je wel ook nog te maken met hoeveel ervan vrij is(hormoon)of gebonden,werking van enzymen etc.Er kan dus op veel fronten iets mis gaan.Het eindresultaat staat echter buiten kijf.
je deed nog een foute uitspraak.Je zei dat glycogeen uit de lever en spieren vrijgemaakt(konden)worden om zo een verlaging van de bloedsuikerspiegel aan te vullen.Uit de spieren is dit niet mogelijk omdat ze een enzyme(ik geloof glucose 6 fosfatase)missen waardoor het glycogeen gevangen blijft in de spiercellen en alleen lokaal gebruikt kan worden.Maar de strekking was duidelijk dus gaan we niet zeiken over zo'n futiliteit.
Goede lezing trouwens.
ad
 
Ik dacht dat ik er een heel eind was met mijn bijnieren. Maar helaas. Vandaag viel het kwartje van:"Echt niet!". Sinds een aantal weken gebruik ik geen adrenal meer. En sindsdien met de menstruatie en eisprong migraine. En vandaag super, super humeurig, pijn in mijn onderrug en sinds een aantal dagen pukkeltjes.
Terug naar het versterken van de bijnieuren. Prima dat de menstruatie en alles wat daarbij komt kijken een groot beroep doet op de bijnieren. Beetje jammer dat die van mij dat dus nog niet zelfstandig aankunnen ;)

 
Behalve veel verzadigd vet eten zou het dan toch handig zijn om de progesteron creme (natuurlijke progesteron volgens Dr. Lee) bij te smeren, Mike ??!!
Ik was er een maandje of wat geleden mee gestopt, maar heb in de nacht inderdaad zweetaanvallen tussen 5.00 en 7.00 en soms, niet elke dag of zelfs niet elke week een opvlieger.
Ik merk wel dat alcohol vaak triggert. Heel raar maar soms denk ik ook dat melk weleens een opvlieger triggert (niet altijd)

 
is Adrenal Fuel wellicht een wondermiddel of op naar de volgende teleurstelling?
Van daling oestrogeen en progesteron (progesteron wordt zo'n beetje tot 0 gereduceerd als je in de overgang komt, staat in het boek van Dr. Lee. Dit was me dus al bekend, vandaar ik de creme een maand of 3 gesmeerd heb.

 
Dit is dus niet waar.
Ik had een torenhoog progesteron en 0 (nul) oestrogeen.
En een normaal cortisol ....
Bij Velthuis laten prikken...tot in den treure....
Dus niet alles aannemen wat in die alternatieve boeken staat.

Dia

 
Ik zie dit als twee kanten van dezelfde medaille. Chronische stress zorgt ervoor dat de bijnieren en eierstokken veel progesteron aanmaken om de productie van cortisol mogelijk te maken. Hierdoor wordt de oestrogeenproductie lamgelegd en ziedaar je progesteronoverschot en oestrogeentekort.

Mike

 
Dia, dat zal voor iedereen verschillend zijn, ik had wel veel van de overgangsklachten zoals je ze op internet vindt.
Een aantal verdwenen waaronder zere benen en heupen.
Niets overgang, alleen de nachtschades ernstig gereduceerd.

 
Interessante draad! Ik zit op het ogenblik tot over mijn oren in een zware casus van steroïdhormoon-conversieproblemen en kan beamen dat het allemaal erg subtiel ligt. Wat ik in de post van Dia lees, vind ik erg interessant. Daar werd echter niet bij aangegeven wat het bijbehorende klachtenpatroon was. Het is zeker geen gangbare situatie.

Dr. Lee geeft aan zelf in de wetenschappelijke literatuur gevonden te hebben dat de oestrogeenproductie in een tien jaren rond de menopuse met ongeveer 40-50% terugvalt, met een postmenopausale productie van merendeels oestron, aangemaakt in de vetcellen. Dit zou slaan op alle vrouwen die geobserveerd waren in de literatuur die hij onder ogen gehad had.

Andere bronnen spreken van een resterende productie van 15% oestradiol en 40-50% oestron, wat meer in detail inzicht geeft, gezien de verschillend sterke oestrogeenwerking van beide vormen. Een (gemeten!?) daling tot nul lijkt dus nogal uitzonderlijk.

 
@ dia: Dank voor de aanvullende informatie. Klinkt als een problematische detoxificatie van oestrogeenmetabolieten. Ben daar net de afgelopen maanden diep ingedoken i.v.m. het schrijven van handleidingen naar aanleiding van seminars over vrouwelijke hormoonhuishouding, ontgiftingstherapie en de nieuwste ontwikkelingen bij complementaire behandeling van tumoren c.q. ondersteuning van reguliere tumortherapieën.

Het gebruiken van oestrogeen-gels zou daarom zeker niet mijn keus zijn, omdat er nog meer te ontgiften valt, terwijl de metabolisering op dat punt al een probleem was. Hier speelt de individualiteit sterk mee: de een reageert er goed op, de ander heeft meteen, of pas na verloop van tijd problemen, afhankelijk van de aard van de disbalans en de persoonlijke gesteldheid. Ik heb zelf in mijn directe omgeving een vrouw meegemaakt die na het advies om oestrogeen-gel te gaan gebruiken in weken tijd een flinke partij buikvet ontwikkelde en kilo's aankwam. Voor progesteron-gel geldt ook dat je er voorzichtig mee om moet gaan, alhoewel ik denk in mindere mate en men gebruikt het dan ook het best onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft.

 
Ik snap niet wat je bedoelt met "problematische detoxificatie van oestrogeenmetabolieten.??
Heb geen problemen met gewicht en gebruik de estrogel nu ruim 3 jaar.
Niet dat het zo is als voor de overgang maar ik heb tenminste weer een leven.
Heb hiervoor nooit hormonen gebruikt..ook nooit de pil, etc.

Dia.

 
Door een overmatige hoeveelheid belastende of zelfs toxische stoffen in ons milieu (en een minder perfect werkende stofwisseling) wordt de schoonmaakdienst van ons lichaam overbelast. Daarbij moeten veel oestrogeen-achtige stoffen verwerkt worden: xenohormonen. Door een minder goede voeding wordt daarnaast de ontgiftingscapaciteit ook nog eens minder. Als we ouder worden dan gaat het allemaal steeds wat minder soepel en op een gegeven moment krijgen veel vrouwen overgangsproblemen.

Afbraakproducten van oestrogeen zijn er in soorten. Sommige goedaardig en sommige met een minder gunstige en nog sterkere werking dan oestrogeen zelf. Dat geeft dan klachten, als er meer ongunstige afbraakproducten dan gunstige aangemaakt worden, doordat de gunstige route van ontgifting overbelast is en de minder gunstige bij moet springen.

Ik zeg niet dat progesteron-gel of oestrogeen-gel nooit gebruikt zouden moeten worden, maar het zijn hormonen of stoffen met hormoonwerking. Normaal zouden die, vanwege de subtiele evenwichten tussen alle hormonen, beter niet op goed geluk gebruikt kunnen worden, maar onder begeleiding van een deskundig iemand. Als je geen problemen hebt, dan is dat prachtig, maar het kan geen kwaad om op eventuele problemen, ook als ze pas op langere termijn zouden optreden, alert te zijn.

Het verbaast me wel eens dat aan de verkrijgbaarheid van bouwstoffen voor hormonen, zoals DHEA en pregnenolone, allerlei obstakels in de weg gelegd worden, maar dat de hormonen zelf of hun analogen zoals adrenals en deze gels probleemloos verkrijgbaar zijn.

 
estrogel is met recept.
Niet vrij verkrijgbaar.
De progesteron creme echter wel en DHEA en pregnenolone is ook probleemloos
te bestellen hoor.

Dia.

 
Wederom dank, Dia. Omdat ik niet met deze gels werk, is de verkrijgbaarheid voor mij soms onduidelijk. Vreemd toch, dat oestrogeen-gel op voorschrift is, maar progesteron niet.

Synthetische oestrogenen zijn op voorschrift van de reguliere arts, lees ik ergens, en bio-identieke zouden op recept van de niet reguliere arts zijn; die kan weer geen synthetische voorschrijven?? Als niet-arts vind ik de grenzen tussen reguliere en niet reguliere artsen überhaupt ondoorzichtig. Gezien het drama wat zich net afgespeeld heeft tussen Achmea en het ELN-lab vanwege vermeend ongeoorloofd aanvraaggedrag, heb je het als alternatief arts niet makkelijk tegenwoordig. Zolang gezonde voeding nog niet op recept is, blijft het voor mij nog wel te overzien, maar die tijd komt ook nog wel. :-(

 
ja, reguliere weten alleen maar van bestaande pilletjes.
Niet reguliere zijn bekend met bio identieke hormonen, maar beschouwen de te bestellen
progesteron creme van dr. Lee niet als volwaardig.
De alternatieve hormonen zijn verkrijgbaar bij apotheek Mierlo-Hout, die er de hoofdprijs voor vraagt.
Ik betaalde voor een pompflesje estrogel 75 euro, maar goed...ik was geholpen, niet waar.
Totdat ik bij een volgende bestelling een hele andere fles kreeg. Na telefonisch contact bleek het zelf gemaakt te zijn want ze hadden problemen met de leverancier.
Klinkt bijna hetzelfde als het even zo goed(koop) vervangende medicijn, waar we allemaal proefkonijn van zijn.

Apotheek in Belgie gebeld, daar kostte een orginele dubbele verpakking 12 euro en 1 cent !!!!!

Die progesteron creme van dr Lee, kan ook verkocht worden als huidverzorging,. vandaar.
Werkt uiteraard wel een beetje, maar voor een echt goede werking zou je deze creme inwendig aan moeten brengen: op slijmvlies dus. (Ik heb contact gehad met dr Mercola hierover).
Ray Peat(weet niet of je bekend bent met zijn werk, qua hormonen) heeft zelf ook ooit een progesteron olie uitgebracht. Die kan onder de tong.
Lijkt me iets veiliger dan de creme van dr. Lee inwendig aanbrengen...aangezien ik
ingrediënten kan lezen.

Dia.

 
Ik zit te denken aan het smeren van progesteroncreme en nemen van Adrenal cortex. Aangezien ik geen cyclus heb vraag ik mij af wanneer ik hoeveel hoelang zou kunnen smeren. Iemand advies?

 
Ik vind het smeren van progesteroncreme spelen met hormonen. Ik heb zelf, op advies van een therapeute, anderhalve maand de progesteroncreme gesmeerd, echter beviel het absoluut niet. Ik werd sloom, emotieloos, moe, en kreeg al meer klachten. Op het internet wordt er gewaarschuwd dat het smeren van de creme slecht kan vallen als de lever zijn werk niet goed kan doen. Ik denk daarom dat het smeren van cremes (net als slikken van supplementen) met voorzichtigheid benaderd moet worden. Het lijf moet het wel kunnen verwerken.
Er wordt zoveel geadviseerd als dé oplossing, echter is goede voeding in combinatie met (mentale en fysieke) rust dé oplossing. Zoals Mike al vaak genoeg hier benadrukt is stress de ontregelaar bij uitstek. Gebruik geen hulpmiddelen, ga niet spelen met hormonen.

 
Lastig. Ik begrijp waar je vandaan komt, echter kwam Mike ook met de optie van het smeren van de creme ter ondersteuning. Uiteraard is stressreductie zéér belangrijk!

 
Keuzes zijn een luxe maar af en toe ook lastig.
Een creme is geen wondermiddel, voeding is dat wel. Altijd maar dat slikken en smeren maakt je niet beter. Er is namelijk niets natuurlijks aan. Je lijf kan de balans zelf vinden, mits je er goede voeding in stopt. Slik of smeer je iets uit een potje of tube dan voeg je iets toe wat niet in het voedingspatroon past en wat zeer waarschijnlijk, in ieder geval te vaak gepaard gaat met stoffen die je lijf weer juist uit balans brengen.
Ik zie geelwortel in capsules, maar het is beter even aan een verpakking met geelwortel te ruiken of je er echt wel op dat moment zo'n in hebt. Je lichaam geeft dat zelf aan. En ik denk dat je lichaam niet staat te signaleren dat het erg blij wordt van een progesteroncreme. (De fabrikant en zijn portemonnee wel.)

Eet natuurlijk, eet puur, keer terug naar jezelf en je lichaam herstelt zich vanzelf. Heb geduld, véél geduld want het heeft tijd gekost om de boel te ontregelen en dus kost het ook tijd om de boel te herstellen (al is je lijf daar supergoed in).

 
Dia, ook bij mij blijven de hormonen problematisch.Ik ben post-menopauzaal en heb onlangs de huisarts verzocht de hormonen te meten via bloedonderzoek.
De uitslag was: FSH 49,6, oestrogeen 0,1, Testosteron 30,9.
Progesteron mocht hij als huisarts niet meten.

Heb nog steeds klachten, waaronder ook weer heel erge haaruitval.

Er werd me verteld, de uitslag is goed hoor, alleen testosteron wat te hoog. tja....
Maar dit is toch duidelijk ook een oestrogeentekort?
Dia, kun jij me wat meer uitleggen over deze uitslag?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.845
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan