prikkelbare darm syndroom

Jim1618242587

Administrator
Op de belangenvereniging (http://www.pdsb.nl/) lees ik dat een prikkelbare darm syndroom niet te genezen is.

Zijn er hier mensen die hier meer van weten en of het toch is te genezen dmv de juiste voeding en het weglaten van bepaalde voeding?

Jim

 
Regulier is er vrijwel niets te genezen denk ik. Veel verder dan symptoom aanpak met synthetische medicijnen komen ze niet.

Je bent hier toch al langer ? Ik zou zeker de voeding aanpakken, geen granen meer, of alleen nog enkele glutenvrije zoals boekweit/amaranth/gierst/witte rijst/quinoa.

Niet meer dan max 100 gr drooggewicht per dag.

Veel bottenbouillons

Pro biotica (kefir/eigen gemaakte yoghurt)

De goede vetten: rauwe melk/ghee/roomboter/kokosolie

nachtschades weglaten, en alle synthetische toevoegingen natuurlijk. Koffie weglaten, en alles waar geraffineerde suiker in zit.

Alles biologisch, vlees en melkprodukten van grasgevoerde beesten.

 
Hoi Dirtsa,

Dank je voor je suggesties.

"Je bent hier toch al langer ?"

Ja klopt, maar het is niet voor mijzelf (sure ;))

Hij is (nog) niet zo met voeding bezig.

Ik hoop hem een goed gerichte aanpak te kunnen geven waarvan echt gericht op het probleem (als dat er is), waardoor hij hopelijk snel verbetering zal gaan merken en de voeding een echte kans gaat geven.

 
'All disease begins in the gut'. Het prikkelbare darmsyndroom is (net als veel andere aandoeningen) het gevolg van verkeerde voeding en dysbiose (onvoldoende uitgebalanceerde darmflora en aanwezigheid van verkeerde flora). Dit kan van kwaad tot erger kettingreacties geven en grote problemen veroorzaken te beginnen met vaak onmerkbare verstoringen van de spijsvertering. Wanneer je je voeding terugbrengt naar wat goed voor je is zou na verloop van (veel) tijd je darmfunctie zich weer moeten kunnen herstellen en daarmee de rest van je gezondheid. Klinkt simpel - dat is het ook - maar kost veel tijd, geduld, toewijding en vastberadenheid (maar dan heb je ook wat! ;) )

Een zeer interessante aanvulling op dit forum aangaande darmproblemen is informatie over GAPS en SCD:

www.gapsdieet.nl

http://www.gapsdiet.com/

http://www.gaps.me/

http://gapsguide.com/

http://www.breakingtheviciouscycle.info/

Hilda

 
Hallo allemaal,

ik zal mij later nog voorstellen maar wilde even snel hier reageren. Ik heb na een aantal onderzoeken in het ziekenhuis een paar jaar geleden ook de diagnose PDS gekregen. Een jaar geleden kwam ik per toeval in aanraking met een huisarts in Amersfoort die tegenwoordig vooral homeopathie/acupunctuur en allergieonderzoek doet. Hier kwam ik erachter dat ik een koemelkallergie had (niet lactose intolerantie). Hierna verdwenen al mijn darmklachten (krampen, diarree, obstipatie). Inmiddels zijn er diverse mensen langs geweest en iedereen heeft de diagnose koemelkallergie en volgens mij heeft tot nu toe ook iedereen daar baat bij. Ik krijg hierdoor sterk het gevoel dat PDS regelmatig tot vaak niets anders is dan een koemelkallergie.

Momenteel 'experimenteer' ik met het drinken van rauwe melk en het drinken van kefir. Hoewel ik de melk niet voor het slapen moet drinken lijkt dit bij het ontbijt met eieren verder prima te gaan en komen de darmklachten niet terug. Mogelijk heeft dit te maken met het verwarmen van de melk dat niet van toepassing is op rauwe melk maar dit weet ik niet zeker.

Bij deze mijn eerste bijdrage aan dit forum dat ik nu gedurende zo'n 2 maanden met veel interesse volg! :)

Marijn

 
Dag forumleden,

Even wat meer over koemelkallergie om de reden dat dit volgens mij nog niet nader belicht is.

In het boek bijnieruitputting van Wilson wordt uitgebreid op dit onderwerp in combinatie met bijnieruitputting op ingegaan. De kern van het probleem zit in een slechte eiwitvertering. Koemelk is nl. niet licht verteerbaar. Lichter verteerbaar zijn geitenmelk en paardenmelk.

Interessant boek op dit vlak is het boek Eetwaar = Eetbaar van Dr. J. Kamsteeg. De eerste druk dateert uit 1988 en er was een tweede geheel herziene druk in 2003. ISBN-nummer is 90 230 1114 7 van uitgeverij J.H. Gottmer / H.J.W. Becht in Haarlem. Deze gaat dieper in op toch wel schrikbare nevenverschijnselen van koemelkallergie waaronder duizeligheid en het ontstaan van de ziekte van Méniere. Geen pretje als je hier mee te maken krijgt !

Nergens wordt uit de geraadpleegde literatuur wordt duidelijk of het probleem optreedt na consumptie van gepasteuriseerde melk, rauwe of gefermenteerde melk.

Koemelkallergie valt te herkennen door een ontregelde bloedsuikerspiegel = hyperglykemie (= high zijn door ontregelde bloedsuikerspiegel) na het eten van producten waarin koemelk verwerkt is. De klachten treden op 4 tot 6 uur na inname van het desbetreffende melkproduct in en leiden inderdaad tot obstipatie en een zeer gevoelige darmstreek. Nadat de darmen leeg zijn, wordt de patiënt vaak vermoeid en wil in dat geval niets anders doen dan slapen om zijn achterstand op dat vlak in te halen.

Als je 's avonds de fout maakt om kaas / melk / yoghurt voor het slapen in te nemen dan wordt je 's nachts wakker geschud door pijnaanvallen in de darmstreek en kan je om deze reden glashelder zijn en de slaap niet meer vatten tot dat de obstipatie weg is. Ook inname van zgn. biologische en biologische dynamische melk en yoghurt van grasgevoederde koeien is hierbij geen oplossing.

Het beste wat je in zo'n geval kan doen is alle melk en afgeleide melkproducten zoals kaas laten liggen en deze vervangen door licht verteerbare producten. Vleeswaren op basis van kip en kalkoen zijn hiervan een voorbeeld.

 
Mikegeubel, vivianne, uiteraard mag iedereen zijn of haar ideeen/ervaringen vertellen. Waar ik toch wel wat moeite mee heb is dat deze adviezen helemaal afwijken van het weston a price voedingsadvies.

Het begint nu soms meer op een algemeen forum voor allerlei klachten te lijken, met allerei verschillende adviezen.

Die echter in de verste verte niets te maken hebben met westonprice.

En dit is een westonprice forum.

 
Dag Dirtsa,

Alle respect voor jouw standpunt : Weston Price is een informatiemedium waar ook ik dagelijks dingen van opsteek. Helaas heeft mijn levenservaring mede al meerdere malen met mijn neus op de feiten gedrukt en de praktijk me geleerd om meerdere informatiebronnen, artsen en therapeuten te raadplegen.

Veel mensen hebben de symptonen van hyperglycemie zonder het te herkennen. Het probleem wordt veroorzaakt door een te hoge bloedsuikerspiegel die in de hand gewerkt wordt door een overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen, jawel voedingsbestanddelen en stress. Er kan met betrekking tot de klachten dus een verband aanwezig zijn tussen inname van teveel melksuiker , hyperglykemie, prikkelbare darmsyndroom en bijnieruitputting en dit is de kern van het verhaal. Opletten is dus de boodschap !

 
Beste forumleden,

Ik heb al van kinds af aan een prikkelbare darm. Elke ochtend als ik naar school ging had ik verschrikkelijke buikpijn en duurden de krampen meestal tot een uur of twaalf. Jarenlang zijn mijn moeder en ik bij de huisarts- en andere praktijken langsgegaan om er achter te komen hoe ik van mijn buikpijn af kon komen. Op den duur werd ik zo zat van het doorverwezen worden dat ik op internet van alles ging opzoeken. Via een site over brandendmaagzuur kwam ik op het idee om mijn voedingspatroon te veranderen. Ik begon als eerste met minder koffie te drinken, minder pittig gekruide gerechten en ook bv. boerenkool of spruitjes. Maar daarmee was mijn ´ochtendbuikpijn´ nog niet over.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat mijn donkere volkorenbroodje met hagelslag de boosdoener was van de meeste buikpijn. Ik verving eerst het brood door kwark met muesli, wat erg veel hielp. Daarna verving ik het brood met speltbrood en sindsdien heb ik bijna geen klachten meer.

Wanneer ik nu nog klachten heb, komt dit door stress (omdat ik het liefst 100 dingen tegelijkertijd doe) en door bepaald soort eten. Ik raad iedereen aan om per gerecht te bekijken wat het met je lichaam doet en uiteindelijke degene weg te laten (of te vervangen) die slecht voor je zijn.

Bij mij heeft het heel erg geholpen door goed op mijn eten te letten. Over het algemeen kunnen de meeste mensen niet goed tegen granen en melk. Het schijnt dat de mensen die 1000den jaren geleden leefden hier ook niet tegen konden. En dat ons lichaam hier dus eigenlijk niet echt voor gemaakt is! Sommige mensen hebben zich alleen iets beter weten aan te passen.

In het begin is het wel even wennen om vooral groenten, fruit, noten en speltproducten te eten maar na een poosje voelt het niet meer als dieet. En het mooie is dat wanneer je een paar weken strak je voeding onder controle houdt, dat je daarna meer 'speling' hebt om bijvoorbeeld een keer veel taart of iets anders te eten zonder dat je direct heel veel buikpijn krijgt. (Dit laatste is tenminste bij mij het geval)

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

 
Quote:
In het begin is het wel even wennen om vooral groenten, fruit, noten en speltproducten te eten


Ik krijg al buikpijn van het idee om vooral groenten, fruit, noten en spelt te eten.

 
Ik heb zelf ook PDS en ben er achter gekomen dat bij mij de boosdoeners tarwe en gepasteuriseerde koemelk producten zijn. Die laat ik web en sinds een jaar of 2 ben ik rauw melkse kaas gaan toevoegen en dat ging goed. Nu ook rauwmelkse yoghurt en dat gaat ook goed. Terwijl ik van gepasteuriseerde zuivel enorm moe word en van tarwe opgeblazen gevoel krijg.

Ik heb er uiteindelijk mijn werk van gemaakt om te testen ( via toegepaste kinesiologie) welke voeding versterkend en/ of verzwakkend is.

 
http://monkeymax.com/file-downloads/category/9-health?download=106:IBS%20(Irritable%20Bowel%20Syndrome)%20For%20Dummies&start=20
 
Ondanks dat dit een Weston Price forum is geloof ik niet dat melk goed is voor iedereen. Ik heb ook pds en ook een koemelkallergie, dat zit bij mij enorm in de familie. {oma had het al} dus dat daar een verband is dat geloof ik zeker.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.700
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan