Beste forumleden,
Ik heb al van kinds af aan een prikkelbare darm. Elke ochtend als ik naar school ging had ik verschrikkelijke buikpijn en duurden de krampen meestal tot een uur of twaalf. Jarenlang zijn mijn moeder en ik bij de huisarts- en andere praktijken langsgegaan om er achter te komen hoe ik van mijn buikpijn af kon komen. Op den duur werd ik zo zat van het doorverwezen worden dat ik op internet van alles ging opzoeken. Via een site over brandendmaagzuur kwam ik op het idee om mijn voedingspatroon te veranderen. Ik begon als eerste met minder koffie te drinken, minder pittig gekruide gerechten en ook bv. boerenkool of spruitjes. Maar daarmee was mijn ´ochtendbuikpijn´ nog niet over.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat mijn donkere volkorenbroodje met hagelslag de boosdoener was van de meeste buikpijn. Ik verving eerst het brood door kwark met muesli, wat erg veel hielp. Daarna verving ik het brood met speltbrood en sindsdien heb ik bijna geen klachten meer.
Wanneer ik nu nog klachten heb, komt dit door stress (omdat ik het liefst 100 dingen tegelijkertijd doe) en door bepaald soort eten. Ik raad iedereen aan om per gerecht te bekijken wat het met je lichaam doet en uiteindelijke degene weg te laten (of te vervangen) die slecht voor je zijn.
Bij mij heeft het heel erg geholpen door goed op mijn eten te letten. Over het algemeen kunnen de meeste mensen niet goed tegen granen en melk. Het schijnt dat de mensen die 1000den jaren geleden leefden hier ook niet tegen konden. En dat ons lichaam hier dus eigenlijk niet echt voor gemaakt is! Sommige mensen hebben zich alleen iets beter weten aan te passen.
In het begin is het wel even wennen om vooral groenten, fruit, noten en speltproducten te eten maar na een poosje voelt het niet meer als dieet. En het mooie is dat wanneer je een paar weken strak je voeding onder controle houdt, dat je daarna meer 'speling' hebt om bijvoorbeeld een keer veel taart of iets anders te eten zonder dat je direct heel veel buikpijn krijgt. (Dit laatste is tenminste bij mij het geval)
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!