pH van urine

autumn

New member
De laatste tijd ben ik de pH van mijn ochtendurine aan het meten. Ik zit meestal tussen de 5 en de 6. Later op de dag is het meer neutraal of zelfs een beetje basisch. Nou hoor of lees ik wel eens dat 5 te zuur is voor ochtendurine en dat dit wijst op lichaamsverzuring. Klopt dit of willen ze te graag lichaamsontzurende producten verkopen?

 
Wat ik weet is dat de pH van urine van licht zurig in de ochtend gaandeweg de dag steeds alkalischer wordt. Dat klinkt wel als wat jij beschrijft. Of 5 of 6 in de ochtend te zuur is, weet ik niet. Volgens wikipedia hoort deze in de ochtend tussen de 5 en 7 te zitten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Urine-onderzoek#pH

Daar val jij in ieder geval onder, maar een bandbreedte van 5 tot 7 is wel heel groot. Zijn er hier meer mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Mike

 
Volgens de uitvinder van de alkalife druppels...moet je niet je urine meten

maar je speeksel..

Als je PH van urine meet moet je dat om 7, 10, 13, 16, 19.00 uur doen.

Om 10.00 en 16.00 uur moet de urine het meest basisch zijn.

Wil je op de andere tijden een Ph van 7....3 x daags 3 ons groente eten..en geen vlees,

zuivel, etc.

Maar door gebruik van waterstofperoxide...was de zuur/base theorie toch naar het rijk

der fabelen????

Dia.

 
Quote:
Volgens wikipedia hoort deze in de ochtend tussen de 5 en 7 te zitten.


Ja hier was ik ook bij uitgekomen. Ik had verwacht dat jij wel een uitgesproken mening zou hebben over de ideale zuurgraad van de urine. Ik kon er op het forum ook al niet zo veel over vinden. En met name in de alternatieve hoek zitten ze erg op de lichaamsverzuring en hoor of lees ik vaak dat de ochtendurine het beste neutraal kan zijn of op zijn laagst 6. Dan volgt het bekende verhaal van de verzurende voeding. Zie...

Ik kwam net bij het woord nierpijnen uit. Ik wordt vaak 's ochtends wakker met een lichte pijn in mijn diepere onderbuik / achterkant. Ik heb altijd gedacht dat dit de druk van de blaas is of iets van de spieren door het lang liggen. Maar dit zouden ook wel eens de nieren kunnen zijn. Als ik opsta is het vrij snel over. Ik ga er eens op letten komende tijd.

 
Ik denk dat het veel zinvoller is om je niet al te veel te focusen op die pH, maar tegelijkertijd is het wel van belang om in ieder geval de basisregel te onthouden dat de pH van de mond basisch moet zijn en die van de ochtendurine zuur. Dit is simpelweg te meten met wat kurkuma (geelwortel). Als er sprake is van een zure pH kleurt de geelwortel rood, als er sprake is van een basische pH blijft deze geel. Bij de ochtendurine hoor je dus roodgekleurde geelwortel te zijn en bij het speeksel hoort deze niet rood te kleuren maar geel te blijven. Welke waarde of cijfer je hieraan verbindt is volgens mij niet zo interessant en gelukkig geeft geelwaarde ook geen waarde onder of boven de 7.

Dia, de zuur-basetheorie is inderdaad foutief, maar we kunnen natuurlijk niet om het bovenstaande heen. Voorbeeld: als je de pech hebt dat geelwortel in contact met je speeksel rood kleurt, dan heb je een probleem, want dan verzuurt je mond en heb je de ideale omgeving voor tandbederf. Price constateerde bijv. dat acidofilus, die we allemaal kennen als een gezonde en nuttige darmbacterie, foute boel is als deze zich in grote hoeveelheden in de mondomgeving bevindt. Dit heeft alles te maken met zuurstof, of liever gezegd het gebrek daaraan, want dit betekent dat er zich allerlei anaerobe processen in je mondomgeving afspelen en dus een haard door anaerobe afbraakbacterien en dus tandbederf.

Dennis, waar de pH-fetisjisten de plank misslaan is als ze dan bijv. een ochtendurine zouden meten van 7 of hoger. Hoera, hij is basisch, zullen ze verrukt uitroepen. Terwijl de ochtendurine juist licht zurig hoort te zijn en pas in de loop van de dag basischer hoort te worden. Een eenzijdige focus op ofwel zuren ofwel basen is nooit goed, omdat het altijd weer draait om BALANS. Aangezien het handig is om meer opbouw te hebben dan afbraak hoort je voeding m.i. overwegend zuurvormend te zijn. Maar sommigen van ons zijn dermate verzuurd dat ze tijdelijk meer gebaat zijn bij een overwegend basisch voedingspatroon. Er is wat dat betreft geen one-size-fits-all.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan