Passie

G

Guest

Guest
Vorige week gaf Mike me iets om over na te denken:



"het is mijn ervaring dat die personen die het moeizaamst helen onder chronische stress staan. Het is voor jou een tweede natuur geworden en ik denk niet dat jij eigenlijk wel weet wat/hoe het is om geen stress te hebben."



Hij schreef ook:


Quote:
Jij bent hier niet uniek in, menigeen hier kan je de handen schudden en het is tekenend voor de samenleving, de cultuur en de wereld die wij met z'n allen hebben geschapen. Toch zul je hierin je eigen weg moeten gaan vinden. Die weg verloopt via je passie.



Is er iets waar je jezelf helemaal in kwijt kunt raken, iets waarvoor ze je midden in de nacht wakker mogen maken, iets waardoor je alle besef van tijd en ruimte verliest? Ga dat doen, want dat haalt je uit je denken! En nee, ik heb het niet over die typische adrenaline-uitspattingen.



Je gedachtes kunnen je ergste vijand zijn, dus doe regelmatig iets dat instinctief en intuitief goed voelt en verlies jezelf daar regelmatig volledig in! Dat is ook wat ze bedoelen met een 'uitlaatklep', anders blijf je gevangen zitten in je eigen hoofd."



Mike



Ik besef dat ik mogelijk niet bekend ben met passie in de vorm van pure ontspanning, ik leefde m.n. op 'typische adrenaline uitspattingen'.

Ik ben heel benieuwd wat jullie passie is, welke activiteit maakt dat jullie diep ontspannen? Ik sta open voor n nieuwe gezonde uitlaatklep.



Mijn passie was dansen, nachtenlang heb ik vroeger met mn ogen dicht in de discotheek alles van me af gedanst. Afgelopen jaren was tangodansen mn passie, ook fotografie en diepzeeduiken.

Maar toch heeft alles bij mij n rauw randje. Bij fotografie kon ik niet volledig ontspannen omdat mn perfectionisme opspeelde, bij de tango ben je toch altijd bewust van je verschijning en is er altijd het spanningsveld met de andere dansers. Hoewel.. soms ontstaat er n magie met je danspartner en dan ben ik helemaal één met de muziek, de dans, de creatie en het spelen. Ik ben gestopt met tangodansen omdat het vermoeiend en belastend is voor mn lichaam, en ik de 'scene'zo'n gedoe vind.

Diepzeeduiken (40m.) is ook niet vrij van gevaar. Ik mis mn energie, het bezoeken van concerten, muziek/dans/theater voorstellingen, het ontmoeten van mensen.

Ik ben nu veel thuis, kijk graag n film en lees graag boeken, maar geen fictie, het moet altijd ergens over gaan, studie, groei, zelfrealisatie, eigenlijk nooit meer gewoon maar voor de leuk. Meditatie was mn ontspanning, maar dan trek ik het weer in het extreme en ga 5 maanden in stilte zitten (gaf wel prachtige dagen van volledige gedachtenloosheid en puur zijn in liefde).

Confronterend om dit op te schrijven :oops:



Ik vind het lastig om te onderscheiden wat pure ontspanning is en wat 'n adrenaline stoot is.



WAT IS JULLIE PURE PASSIE, ONTSPANNING, UITLAATKLEP!?

 
Goede post, Benjo! Je weet mijn passies: voeding en muziek. Als je mijn naam Googlet kom je van beide ook genoeg tegen. Ben ook benieuwd naar andermans passies en of deze inderdaad adrenalinegerelateerd zijn...

Mike

 
mijn passie is tennis, op een feestje uit je dak gaan (dansen dus) en voeding natuurlijk. Alhoewel, dat geeft ook spanning, ik wil het allemaal goed doen maar daar zit lang niet iedereen op te wachten, dus wat dat betreft ook spanning. Dit is echt nog een leerweg voor mij.

 
Mijn eerste passie is mijn man. We zijn bijna 32 jaar getrouwd waarvan we 24 jaar samen een eigen bedrijf hebben gerund.

Als je dan niet een passie voor elkaar hebt zou dat niet lukken.

Die 24 jaar waren soms behoorlijk stressvol maar ook waardevol.

Een andere passie is: dit forum en mijn website www.voedingisgezondheid.nl. Maar dat gaat op relaxte basis.

We willen ook graag andere mensen over voeding informeren maar dat wordt niet altijd geapprecieerd. Dan doen we een stapje terug, zo blijft het voor ons ook behapbaar.

Verder dansen we 1x per week: stijldansen. Vorig jaar zaten we nog op les nu pakken we af en toe een privéles; dat leert sneller.

Dat klinkt vrij 'perfectionistisch' maar zo zien wij het niet hoor. Het leert gewoon sneller. We houden het bij tijdens vrijdans avonden.

Door deze voeding onthoudt ik gewoon heel goed ook de passen van mijn man. Dus een variatie zit er zo in, tijdens de normale danslessen wordt het uitgesmeerd over 3 a 4 lessen. Als ik mensen een nieuwe variatie een paar keer zie doen zit het op mijn netvlies.

We wandelen erg graag, dus ook zeer ontspannend. Je merkt ook dat je steeds langere afstanden kunt lopen zonder echt moe te raken.

Eén passie is eind van het jaar voor mij min of meer afgelopen: zingen.

Ik zing in een koor; Frank & Zij (www.frankenzij.nl). Ik zit daar in het bestuur en heb de website ontworpen en onder mijn beheer.

Maar daar wij met de camper erop uitgaan ga ik ook hiermee stoppen. Ik heb het 11 jaar gedaan, zolang bestaat het koor ook.

Morgen (zondag) hebben we nog een optreden in de schouwburg in Hoorn en dan is het voor mij schluss.

Aan de ene kant jammer maar aan de andere kant komen er weer andere leuke dingen voor terug (camperen).

Verder hebben wij afgelopen zomer een camper gekocht, dat is onze nieuwste passie.

Daar gaan we vanaf januari langere tijd mee op pad. Ook zeer relaxt, zo van we zien wel waar we belanden. In ieder geval richting zon.

Doordat we langere tijd van huis gaan zijn we om die reden ook gestopt met danslessen in groepsverband.

Lia

 
Wat leuk Lia!

Ik heb 4 kinderen van 1,4,7,10 jaar.Zij zijn mijn passie,heerlijk om ze te zien opgroeien.De jongste meid loopt net sinds een maandje ruim,zo leuk om te zien ook al heb ik het 3 keer meegemaakt en ze is zo ontzettend lief en zoet,soms vergeet ik wel eens dat zij er ook is!Dan nog een meid van 4 en zij is een eigenwijsje,kattekopje en houdt erg van muziek en dansen.Dan nog een zoon van 7,deze is zeer actief en houdt van gek doen en overal bovenop springen de laatste tijd,en heeft erg veel humor.dan als laatst een zoon van 10,deze is nogal computer verslaafd.Moet ik een beetje in de gaten houden.Is een echte puber aan het worden met een erg eigen mening en grote mond nu en dan,maar ook een erg lieve en behulpzame jongen hoor.

Mijn andere passie is gezonde voeding,en zoveel mogelijk mensen hiervan bewust maken,maar dit lukt vaak ook niet hoor net als wat Lia schrijft.

Maar heb al wel heel veel mensen aan de roomboter en het Keltisch zeezout gebracht.

ik lees iedere dag mee hier op het forum en leer iedere dag weer bij,ik reageer alleen niet zo vaak.

Als de kinderen wat groter zijn dan hoop ik wat meer tijd voor mezelf te krijgen en wat meer weg te kunnen gaan,dat lukt nu niet zo omdat de jongste nog borstvoeding krijgt,zo ook in slaap valt en nog geregeld wakker wordt,savonds en snachts voor een slokje en ik dus nooit op visite kan savonds,of naar een film etc.Maar die tijd komt wel weer.

Groetjes Danielle

 
Dan vergeet ik nog een belangrijk iets:

Vooral veel genieten van het leven, wat zich al kan uiten in kleine voorvalletjes.

Lia

 
Leuk allemaal te lezen!

@Poekie, privéles lijkt me idd zoveel relaxter dan groepslessen. ik heb ooit een beginnerscursus tango gedaan en vond dat al n verschrikking, sindsdien heb ik het gewoon op de dansvloer geleerd, gewoon door veel te doen.

Zingen lijkt me ook een heel mooie! heb al eens weekenden soulsinging/mantrazigne gedaan.. zo verdiepend en aardend, goed idee Poekie!

@Mike ik had jou naam al lang gegoogled, je denkt toch niet dat ik me hier op het forum had begeven en die maffe voedingsadviezen zou volgen zonder eerst de bron te onderzoeken ;) Leuke muziek maken jullie!!!

 
Benjo, waarom diepzee duiken op 40 meter, ja daar zitten gevaren aan, zeker als je niet fit bent. Mijn ervaring is dat de wereld onder water rond de 10 meter ook fantastisch is met veel kleur en kleine dingen die je moet zoeken. Groot voordeel hiervan is, je lucht gaat dan lang mee, wat al heel ontspannend kan werken. Voor mij is een duikvakantie in een warm tropisch oord het beste wat je kan overkomen, zo relax. Helaas wel duur.

Mijn andere uitlaat klep zijn me paarden en de hond deze zijn zo puur en echt, je kan je zelf eraan spiegelen, ze voelen je haarfijn aan.

Mijn grootste probleem is: ik vind me werk ontzettend leuk en haal er ook energie uit alleen er gaat zoveel tijd in zitten :mrgreen:

 
Leuk topic en ook leuk om te lezen wat iedereen graag doet.

Mijn passie al ruim dertig jaar is boetseren.

Ik moet altijd voldoende klei in huis hebben.

Mijn hele huiskamer staat vol, maar ja, passie hé.

Verder de laatste drie jaar veel bezig met gezond eten, sindsdien ook nooit meer bij een dokter geweest.

Heb ik ook weer meer tijd om te boetseren.

Groetjes Ineke

 
Zicht hebben op je eigen passies, een hele belangrijke zaak! Passies geven kleur, invulling en betekenis aan je leven. Mensen die veel passie hebben of hun eigen passies goed kennen, hebben naar mijn idee weinig van anderen nodig en zullen niet zo snel ten prooi vallen aan ongezond eten en ongezonde gewoontes waaronder verslavingen.

Mijn grootste passies zijn: voeding (als onderwerp), koken, eten, contact met kinderen op mijn werk, humor, teksten schrijven, gezelschapsspellen spelen (zoals De kolonisten van Catan), Indianen, tuinieren, astrologie, survival in de natuur...

 
Ha-lo, leuk onderwerp.

Mijn passies: gezondheid en de natuur in de breedste zin van het woord en kruiden/planten.

Tot dusver hadden de kruiden in gedroogde vorm meer mijn aandacht, al herken ik ze ook wel in het wild, maar het zou leuk zijn als ik meer tijd en energie kon vinden voor meer te doen met planten in de tuin.

Dat gaat natuurlijk ook zeker wel komen!

Ik verlies mezelf ook met adrenalinestoten als ik de smaak te pakken heb, maar dat ervaar ik zelf niet als hinderlijk.

Hoogstens dat ik dan daarna moet rusten, weet ik uit ervaring.

Ik kan manisch met dingen bezig zijn en daarna kan ik ineens weer mijn aandacht verliezen.

Op een gegeven moment heb ik het dan wel van alle kanten gehad.

Wat ik trouwens sinds kort ook leuk vind, is rommelmarktjes afstruinen.

Liefst in Frankrijk.

 
Leuk hoor, deze topic over passie.

Ook ik heb zo mijn passies. Dezen zijn: biodanza, argentijnse tango, lezen, gezonde voeding, werken met energie (Reiki, Sjamanisme en Consciousness energie) verder hoor ik niemand over sex praten. Voor mij is het een passie waar ik erg van kan genieten. Voor wie eigenlijk niet? Bijna iedereen wil toch genieten van de minnelijke geneugten des vleses, alleen spreekt niemand het uit. Vreemd eigenlijk.....

 
Mijn passie's zijn: op de eerste plaats mijn gezin, het gezinsleven in het algemeen. Huiselijkheid en gezelligheid creëren, ik vind het heerlijk om te doen, ik ontspan me erbij.

Ik vind het fijn om lekker te koken voor mijn man en "kinderen" ( want ze zijn al volwassen).

Kerstmis is ook een passie van mij. Waar de meeste mensen van in de stress schieten vind ik geweldig om te doen.

Het huis in kerstsfeer brengen, cadeautjes kopen, bergen boodschappen in huis halen, lekkere gerechten maken....SUPER :D

Ik vind het heel belangrijk dat ons huis een rustpunt is voor het gezin ( hoewel ik zelf weinig rust want het is hard werken om dit te managen :wink:).

Ik krijg er juist energie van. Goh, ik was het me nooit zo bewust maar door het op te schrijven kan ik het ineens helemaal voelen. Leuke topic trouwens.

Gezonde voeding is uiteraard een passie,lezen (vooral over voeding en gezondheid)en psychologische astrologie.

Maar ook de antroposofie, vooral de seizoenen tafel en daar zelf allerlei figuurtjes voor knutselen.

Mijn tuin, niet zozeer het tuinieren (dat doet gelukkig mijn man) maar om er 's zomers in alle vroegte te genieten van Mike's super gezonde smoothie en het vogelgezang.

Het is een plek waar ik helemaal tot rust kan komen, zo erg zelfs dat ik totaal niet meer de behoefte voel om erop uit te trekken.

My home is my castle zullen we maar zeggen.

Samengevat is het doodgewone dagelijkse leven met alles wat daarbij hoort, ook de "sleur" mijn passie.

 
Aardig om de passies te lezen!

Mijn passie was 7 jaar lang een zeilboot ontwerpen en bouwen in de garage achter huis.

Bijna elke vrije minuut ging erin zitten en de eerste jaren had ik er ook echt lol in. De laatste jaren van de bouw had ik vaak al een vervelend gevoel als ik niet kon bootbouwen omdat ik mijn tijd ook wel eens aan vriendin, vrienden en familie moest besteden... Het werd dus van passie bijna een obsessie. Het ging me steeds meer irriteren en gelukkig is de boot afgelopen zomer te water gelaten.

Ik heb nu gelukkig weer tijd voor sociale contacten en het lezen van boeken. Ben het laatste halfjaar veel spiritueler geworden en heb het gevoel dat ik alles bewuster doe.

Mijn interesse in voeding is ook hierdoor ontstaan en heeft mij nu ook behoorlijk in de greep. (Het lukt ook mij vaak niet om meer mensen bewust te maken van wat ze eten, maar alles is meegenomen en je weet nooit wat ze er nog mee doen.)

In mijn geval was passie dus veranderd in een obsessie en ik ben blij dat ik er van af ben! Nu geniet ik van het zeilen in m'n zelfgebouwde boot, mijn vriendin en ons hondje en sta veel meer ontspannen in het leven.

 
Klassieke muziek, ik kan lang bezig zijn met bach, de preludes / fuga's. Verder fiets ik graag en heb ik ontzettend leuk contact met studenten. Het topic begint trouwens met een citaat van Mike:

Quote:
Je gedachtes kunnen je ergste vijand zijn, dus doe regelmatig iets dat instinctief en intuitief goed voelt en verlies jezelf daar regelmatig volledig in!


Dat klopt voor veel mensen... maar voor sommigen kan het allemaal ook één grote hobby zijn. Wij luchttypes (waterman, tweeling en weegschaal) zijn nu eenmaal graag en vaak aan het denken, het geeft ons energie. Kan wel vermoeiend zijn om mee samen te wonen. Gedachtes uitwerken gaat trouwens het beste als je in beweging bent, wandelend, fietsend. Natuurlijk niet als je in bed ligt.

 
M'n passie...hmmm... m'n gezinnetje, dansen, zingen, m'n Dan Bau leren bespelen, tekenen/schilderen, freestyle dance skaten, m'n paardje, vuurdansen, met grote en kleine mensen werken, intens genieten van momenten, een zonsop-ondergang met m'n vent, lekker eten, een perfect biertje of wijntje, het ontdekken en ontwikkelen van m'n mediumschap en het bewust maken dat iedereen intuitief is... en...chocola :)

Monic

 
Mijn passie is op de eerste plaats mijn gezin en onze twee lieve hondjes. Daarnaast heb ik van mijn grootste angst mijn passie gemaakt: contact met mensen. Ik kan intens genieten van een mooi gesprek met een ander, en ik ben heel blij en gelukkig dat ik daar ook mijn werk van heb kunnen en mogen maken.

Verder hou ik erg van de natuur, die heb ik ook echt nodig om me te kunnen ontladen. De verwondering over hoe alles groeit en bloeit, de dieren, heerlijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan