Zo hadden de handhavers het mini-autootje van Hamersma graag gezien. © Richard Mouw
Juul Schepens
Het begint onschuldig. Begin november parkeert Hamersma zijn elektrische mini-autootje voor de deur van zijn fitnessschool Gym Forty Five in Amsterdam, gelegen aan de Maassluisstraat. Hij heeft nog geen laadpas, dus daarom laadt hij het wagentje even op met een stekker vanuit zijn pand. Maar binnen no-time staat handhaving op de stoep. En wat volgt, wordt alleen maar gekker.
Waarschuwing
,,Ze zeiden: ’Meneer, dit mag eigenlijk niet. U krijgt een waarschuwing’”, zegt Hamersma. ,,Dus ik zei: ’Oké, duidelijk. Waarschijnlijk moet ik het wagentje wel nog een keer op deze manier opladen, omdat ik geen pas heb. Maar die boete neem ik dan wel voor lief.’”
Een paar dagen later is het opnieuw raak. Het wagentje staat weer voor de deur, weer aan de lader. En de handhaving komt opnieuw langs. Dit keer stappen ze zijn sportschool binnen. ,,Mijn vrouw belde me om te zeggen dat de handhaving hier binnen staat. Ik dacht nog: dat zal wel weer over dat opladen gaan”, zegt Hamersma.
Maar dat blijkt het probleem niet.
Handdoek over bedrijfslogo
,,De handhavers zeiden dat opladen gewoon mag. Dat dat geen enkel probleem is. Maar ik moet er een doek over de auto moet gooien”, zegt Hamersma.
Hij stond met zijn bek vol tanden ,,Ik zeg: ’Een doek? Wat bedoelt u, een handdoek?’. Ik moest eerst lachen, omdat ik dacht dat het een grap was. Daarna zegt de handhaver, bloedserieus: ’Ja, want zo maakt u reclame voor uw bedrijf, omdat het logo op de auto staat’.”
Hamersma wijst naar buiten, naar zijn pand. ,,Op de gevel staat reclame, op de ramen staat reclame, er staat een bord buiten. Ik betaal daar allemaal belasting voor.” Toch blijft de boodschap van de handhavers hetzelfde: zonder zichtbaar logo mag de auto blijven staan, mét logo niet.
Hamersma voor de desbetreffende auto, met het logo van zijn fitnessschool erop. © Richard Mouw
Voor Hamersma is de hele gang van zaken niet meer te volgen. ,,Eerst mag ik ’m niet opladen, daarna weer wel en dan moet ik ’m afdekken met een handdoek. Als ondernemer probeer je echt je best te doen, daarom rijd ik bijvoorbeeld ook elektrisch. Maar hier begrijp ik echt niks meer van.” Hij stuurt de handhavers uiteindelijk weg en hoort er daarna niets meer over. Tot eind februari.
,,Ik krijg een brief binnen en denk: dit kan toch niet waar zijn.” Hij maakt ’m open. ,,Een boete van maar liefst 1400 euro voor verbod parkeren reclamevoertuigen in de openbare ruimte.”
TikTok-filmpjes gaan viraal
Hamersma kan het nauwelijks bevatten. ,,Maar ik zette die auto daar niet neer om reclame te maken. Het was puur om op te laden.” Uit onvrede maakte hij een paar TikTok-video’s over de gang van zaken, die bij elkaar bijna een half miljoen keer zijn bekeken.
Omdat je cookies voor sociale media uitgeschakeld zijn, blijft deze inhoud verborgen. Je kan hier toestemming geven voor deze cookies.
Toestemming geven >
Wat hem vooral frustreert, is de onduidelijkheid. ,,Er zijn zoveel regels in Amsterdam. Wat mag nou wel en wat niet? Als ondernemer moet je je auto vaak juist bestickeren. En dan krijg je hier dus een boete voor, als je de wagen voor het pand parkeert.”
Omdat je cookies voor sociale media uitgeschakeld zijn, blijft deze inhoud verborgen. Je kan hier toestemming geven voor deze cookies.
Toestemming geven >
Ook het bedrag van 1400 euro hakt erin. ,,Ik werk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Samen met mijn vrouw run ik deze zaak al acht jaar, zonder personeel. En dan krijg je dit.” Hij hoopt vooral dat er duidelijkere regels komen. „Zo maak je het ondernemers wel heel lastig. Niemand weet waar hij aan toe is.”
Reactie gemeente Amsterdam
Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam bevestigt dat er inderdaad een boete is uitgedeeld. ,,We hebben regels voor reclame in de openbare ruimte om te zorgen dat de hoeveelheid reclame in de openbare ruimte beperkt blijft. Er is hier een boete uitgedeeld waartegen een bezwaar is ingediend, daar gaan we zorgvuldig naar kijken om uit te zoeken wat er aan de hand is.”