oorlog tegen de boer

Alle vee- en pluimveehouderij moet en zal kapot.

Mike
Ja dat is duidelijk. Ik vraag me daarnaast ook af, wanneer gaan de slachthuizen achter de boeren staan? En de slagers. Hoor Mark zeggen dat er weer eerst meer verbinding moet komen. In vrees dat dat een heilloze weg is gezien de tijd die nog rest. Hardere acties dan moet men wel aansluiten. Laat de slagers maar voelen als ze niet geleverd krijgen. Lever alleen nog aan degenen die wel achter ze staan. Zelfde met supermarkten. Geef ze geen keuze want dat is alvast een voorproefje voor niet meedoen omdat het kabinet er anders wel voor zorgt dat hun inkomen weg valt.
 
Nu kan de overheid nog geen nep vlees verzorgen in de supermarkt. Tenminste dat vermoed ik. Waarom wachten met hardere acties tot de overheid weer een alternatief heeft. Men moet stoppen met de mogelijkheid dat er keuzes zijn in deze situatie. Die is er niet meer.
 
Voor het geval dat ik de indruk wek weer te radicaal te zijn. Mijn opmerking is niet kwaadaardig bedoeld. Uiteraard moet iedereen kunnen eten en ze inkomen kunnen verdienen. Mijn punt is dat ik denk dat als men nu in de praktijk mee kan maken wat het kabinet eigenlijk wil een eye opener is voor de sectoren die ermee te maken hebben. Daarnaast als boeren stoppen met leveren is het mogelijk dat ze met overschot blijven zitten. De burger kan dat weer compenseren door bij de boer eten te halen.
 
Ja dat is duidelijk. Ik vraag me daarnaast ook af, wanneer gaan de slachthuizen achter de boeren staan? En de slagers. Hoor Mark zeggen dat er weer eerst meer verbinding moet komen. In vrees dat dat een heilloze weg is gezien de tijd die nog rest. Hardere acties dan moet men wel aansluiten. Laat de slagers maar voelen als ze niet geleverd krijgen. Lever alleen nog aan degenen die wel achter ze staan. Zelfde met supermarkten. Geef ze geen keuze want dat is alvast een voorproefje voor niet meedoen omdat het kabinet er anders wel voor zorgt dat hun inkomen weg valt.
De slachterijen zullen zeker niet achter de boeren gaan staan, sterker nog die maken deel uit van de keten die de boer wurgt!
Helaas zijn de meeste boeren die dieren voor vlees hebben niet in de positie om te kiezen aan wie ze leveren.... De meeste zijn compleet afhankelijk van de voerproducenten met wie ze een contract hebben en die eigenlijk de zeggenschap hebben over het reilen en zeilen op de boerderij. Door alle schaalvergrotingen in de afgelopen decennia, werden boeren gedwongen te investeren met enorme bedragen. Naast de banken werden toen de voerproducenten grote geldschieters, maar die wilden natuurlijk wel meer zeggenschap. Heel veel boeren hadden toen nog niet door, dat ze op dat moment horige geworden waren.... Doorgaans zijn het melkveehouders, die als boer nog het meest autonoom zijn en relatief veel eigen grond bezitten. En daar wordt nu ook de jacht op ingezet.
 
De slachterijen zullen zeker niet achter de boeren gaan staan, sterker nog die maken deel uit van de keten die de boer wurgt!
Helaas zijn de meeste boeren die dieren voor vlees hebben niet in de positie om te kiezen aan wie ze leveren.... De meeste zijn compleet afhankelijk van de voerproducenten met wie ze een contract hebben en die eigenlijk de zeggenschap hebben over het reilen en zeilen op de boerderij. Door alle schaalvergrotingen in de afgelopen decennia, werden boeren gedwongen te investeren met enorme bedragen. Naast de banken werden toen de voerproducenten grote geldschieters, maar die wilden natuurlijk wel meer zeggenschap. Heel veel boeren hadden toen nog niet door, dat ze op dat moment horige geworden waren.... Doorgaans zijn het melkveehouders, die als boer nog het meest autonoom zijn en relatief veel eigen grond bezitten. En daar wordt nu ook de jacht op ingezet.
Zeer triest idd. Dacht dat de slachterijen toch wel afhankelijk zijn van de boeren. De boeren zorgen toch dat zij ook inkomen hebben door het leveren van vlees? Sorry maar is het dan niet juist beter om te zeggen we stoppen met leveren en gehoor geven aan hun contracten? Die bedrijven blokkeren die de boeren de nek om willen draaien. Ik denk wellicht te simplistisch ofzo maar geen idee. Maar de bedoeling is dat boeren straks niks meer hebben. Dan hebben slachterijen en slagers toch ook niks meer? Want dan zijn ze zelf aan de beurt.
 
De slachterijen zullen zeker niet achter de boeren gaan staan, sterker nog die maken deel uit van de keten die de boer wurgt!
Helaas zijn de meeste boeren die dieren voor vlees hebben niet in de positie om te kiezen aan wie ze leveren.... De meeste zijn compleet afhankelijk van de voerproducenten met wie ze een contract hebben en die eigenlijk de zeggenschap hebben over het reilen en zeilen op de boerderij. Door alle schaalvergrotingen in de afgelopen decennia, werden boeren gedwongen te investeren met enorme bedragen. Naast de banken werden toen de voerproducenten grote geldschieters, maar die wilden natuurlijk wel meer zeggenschap. Heel veel boeren hadden toen nog niet door, dat ze op dat moment horige geworden waren.... Doorgaans zijn het melkveehouders, die als boer nog het meest autonoom zijn en relatief veel eigen grond bezitten. En daar wordt nu ook de jacht op ingezet.
En ik vraag me trouwens af, het investeren met wat dan? Uiteindelijk hebben wij geen geld en is het alleen maar een digitaal systeem. Waar we het mee moeten doen overigens daar niet van. Geen idee wat de oplossing anders zou kunnen zijn.
 
En ik vraag me trouwens af, het investeren met wat dan? Uiteindelijk hebben wij geen geld en is het alleen maar een digitaal systeem. Waar we het mee moeten doen overigens daar niet van. Geen idee wat de oplossing anders zou kunnen zijn.
Het investeren doen ze in: met meer dieren te produceren, om het zelfde te verdienen, klinkt logisch hè.

Dat is ontstaan in de jaren 60 van de vorige eeuw, toen we van de kleine gemengde bedrijven overgingen naar de bio industrie.
Dit werd destijds aangemoedigd om nooit meer voedsel tekorten te hebben.
Dat was ook het moment waarop de boerderijen vlees konden produceren dat niet meer grondgebonden was en kwamen de voerproducenten in beeld. Die haalden op hun beurt van over de hele wereld voer dat werd gebruikt voor die dieren en waaraan ze ook restproducten konden toevoegen, waardoor weer allerlei narigheid ontstond, denk onder andere aan groeihormonen, BSE en antibiotica resistentie.
Er werd verteld dat groeien goed was voor het voortbestaan van het bedrijf en velen zullen gedacht hebben dat het voordelig was om 500 dieren per jaar te leveren voor € 150 in plaats van maar 150 dieren.
Veel boeren zagen het gevaar niet van de afhankelijkheid, daarnaast leek het in het begin ook winstgevend.
Dus staken velen vrijwillig hun hoofd in de strop. In de jaren 80/90 begon er steeds meer regelgeving te komen, waardoor om het inkomen te behouden er geïnvesteerd diende te worden en dan stonden de bank en voerproducenten klaar met de geldbuidel. Maar aangezien dat geen liefdadigheidsinstellingen zijn, werd ofwel de marge lager of het aandeel in het bedrijf groter. En daar begon de vicieuze cirkel.
 
Zojuist gelezen bij Petra Elzinga en deel in liefde ☘️🌸🤍🍀🤍🌸☘️Oorspronkelijk bericht op deze pagina: https://www.facebook.com/Blakervelderhoeve-348079631970710/ Toen wij deze boerderij kochten was de grond achter de boerderij bouwland. Wij hebben alle percelen ingezaaid met gras, rode en witte klavers. Toen de koeien erin kwamen wisten we niet wat we zagen. Er veranderde in korte tijd ontzettend veel. Het zwarte bouwland kwam tot leven. Het land veranderde in een kruidenrijk grasland, er kwamen insecten, allerlei verschillende vogels, ze weiden met de koeien mee. Het land is een zoemende massa van bijen, hommels, er vliegen libellen, vlinders en allerlei andere insecten, er lopen hazen, reeën, fazanten, en kikkers bij de sloten. Insecten zijn erg belangrijk voor ons ecosysteem! Als de insecten verdwijnen betekent dit een grote bedreiging voor de mensheid! https://www.duurzaamnieuws.nl/half-miljoen-insectensoorten-gaat-verdwijnen/ Zonder vee in het land en de toename van de vervuilende industrie sterven de insecten uit! En dan nog iets: Klaver is een natuurlijke stikstofbinder. Witte klaver bindt tot 150 kg stikstof per hectare per jaar, voor rode klaver loopt dit zelfs op tot 350 kg per hectare per jaar. Klaver neemt stikstof op uit de lucht en geeft dit via de wortels af aan de bodem, waar het ten gunste komt van het grasland. Want stikstof hebben we nodig om onze grassen te laten groeien. Dit is immers het voer voor onze koeien die daar weer voedsel voor de mensen van maken. (Melk, zuivel, vlees) De veehouderij is de enige sector die meer stikstof opneemt dan uitstoot! Geef alle boeren voldoende zaad voor rode en witte klavers en het papieren stikstofprobleem is dan al grotendeels opgelost! Voor 25 miljard kun je een hoop klavers uitdelen! We kunnen hier morgen al mee beginnen! zelfs de particulieren kunnen een steentje bijdragen door hun tuintje in te zaaien met grasklaver, ook nog goed voor de biodiversiteit! Graag nodigen we de minister van 'Natuur & Stikstof' uit voor een educatieve veldexpeditie!FB_IMG_1655488872324.jpg
 
Zojuist gelezen bij Petra Elzinga en deel in liefde ☘️🌸🤍🍀🤍🌸☘️Oorspronkelijk bericht op deze pagina: https://www.facebook.com/Blakervelderhoeve-348079631970710/ Toen wij deze boerderij kochten was de grond achter de boerderij bouwland. Wij hebben alle percelen ingezaaid met gras, rode en witte klavers. Toen de koeien erin kwamen wisten we niet wat we zagen. Er veranderde in korte tijd ontzettend veel. Het zwarte bouwland kwam tot leven. Het land veranderde in een kruidenrijk grasland, er kwamen insecten, allerlei verschillende vogels, ze weiden met de koeien mee. Het land is een zoemende massa van bijen, hommels, er vliegen libellen, vlinders en allerlei andere insecten, er lopen hazen, reeën, fazanten, en kikkers bij de sloten. Insecten zijn erg belangrijk voor ons ecosysteem! Als de insecten verdwijnen betekent dit een grote bedreiging voor de mensheid! https://www.duurzaamnieuws.nl/half-miljoen-insectensoorten-gaat-verdwijnen/ Zonder vee in het land en de toename van de vervuilende industrie sterven de insecten uit! En dan nog iets: Klaver is een natuurlijke stikstofbinder. Witte klaver bindt tot 150 kg stikstof per hectare per jaar, voor rode klaver loopt dit zelfs op tot 350 kg per hectare per jaar. Klaver neemt stikstof op uit de lucht en geeft dit via de wortels af aan de bodem, waar het ten gunste komt van het grasland. Want stikstof hebben we nodig om onze grassen te laten groeien. Dit is immers het voer voor onze koeien die daar weer voedsel voor de mensen van maken. (Melk, zuivel, vlees) De veehouderij is de enige sector die meer stikstof opneemt dan uitstoot! Geef alle boeren voldoende zaad voor rode en witte klavers en het papieren stikstofprobleem is dan al grotendeels opgelost! Voor 25 miljard kun je een hoop klavers uitdelen! We kunnen hier morgen al mee beginnen! zelfs de particulieren kunnen een steentje bijdragen door hun tuintje in te zaaien met grasklaver, ook nog goed voor de biodiversiteit! Graag nodigen we de minister van 'Natuur & Stikstof' uit voor een educatieve veldexpeditie!Bekijk bijlage 12528
Ik heb bij mij in de tuin ook een gras/klavermengsel ingezaaid, er vliegen echt veel bijen op daarom ga ik het gefaseerd maaien anders zijn in een keer alle bloemen voor de bijen weg.
 

Bijlagen

  • 20220616_155945.jpg
    20220616_155945.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 7

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan