Onze kaken worden zwakker

ruud

New member
Quote:
Tegenwoordig dragen veel kinderen een beugel. Het is zelfs een modeverschijnsel geworden. Orthodontisten verdienen goed, en steeds meer, aan het rechttrekken van scheefgroeiende tanden. Dat zou deels te maken hebben met een opvallend snelle aanpassing van de anatomie van onze onderkaken, als reactie op sterke veranderingen in ons dieet.

Volgens het vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences is de overgang naar een zachte voeding – vooral een gevolg van de ontwikkeling van landbouw en van allerhande manieren om voedsel te bereiden – hand in hand gegaan met een aanpassing van vooral de onderkaak.

Die is namelijk geleidelijk aan korter geworden dan vroeger, onder meer omdat ze minder steun moest bieden voor kauwspieren, waardoor ze relatief klein geworden is in vergelijking tot de tanden die ze moet dragen, en die duidelijk minder snel aangepast raken.

De tanden worden dus een beetje meer tegen elkaar aan gedrukt, waardoor er steeds meer problemen met het gebit komen. De rest van de schedel blijkt onafhankelijk van de dieetaanpassingen te evolueren.

Bron: Knack


http://www.welingelichtekringen.nl/onze-kaken-worden-zwakker.html

 
Weston Price waarschuwde hier al voor in zijn boek uit 1939. Niet voor niets noemde hij het Voeding en fysieke degeneratie. De verzwakking van onze kaakstructuur begint al in de baarmoeder, zo toonde Price aan. Dan al speelt je lichaam leentjebuur van zijn eigen, beginnende skeletstructuur!

Mike

 
Mijn vriendin heeft na een beugel nu onder en boven een "draadje" die volgens de ortho en tandarts voor altijd moet blijven zitten omdat het anders allemaal "weer scheef zou kunnen gaan staan". Ik zou zelf zeggen dat volwaardige voeding dit mischien wel volledig kan doen voorkomen. 3 keer per week een goeie ons boerenkool of andere donkergroende bladgroente lijkt mij dan verder een goede ondersteuning voor de kaakstructuur (ook rijk aan mineralen!).

Dit zegt mijn eigen-wijsheid :p en tot nu toe opgedane kennis.

Ik zou hier graag commentaar op willen krijgen van iemand, mischien met ervaring of parate kennis.

Peace

 
Ik zou zeker het boek, binnenkort vertaald, van westonprice gaan lezen, hij was tandarts en vanwege dit soort problemen oa zijn onderzoek begonnen.

 
Quote:
Mijn vriendin heeft na een beugel nu onder en boven een "draadje" die volgens de ortho en tandarts voor altijd moet blijven zitten omdat het anders allemaal "weer scheef zou kunnen gaan staan".


Is dit niet ook het wensbeeld van de betrokken tandarts en de orthodontist?

Zij hechten mogelijk aan hun type werk en alles wat er mee samenhangt, ook in de toekomst.

 
Ik moet je helaas teleurstellen. Onze skeletstructuur is rond ons achtste jaar volledig gevormd. Het gebit valt ook onder bot en is volgroeid. Als de boel scheef staat zal een en ander niet rechter gaan staan door de verbeterde voeding. Je moet het doen met wat je hebt.

Mike

 
Mijn voortanden (bovenkaak) zijn rechter komen te staan door draadjes van de beugels (met draadjes) en ze zijn niet terug scheef gaan staan.

Ik heb vier jaar snachts beugels gedragen.

Dat mijn tanden niet terug naar buiten gingen staan, kan te maken met dat ik inmiddels niet meer duim.

Maar wel raar misschien dat duimen de tanden zo makkelijk helpt scheef staan.

Misschien zou dat niet moeten kunnen.

 
Het is een mythe dat tanden scheef gaan staan door duimen. Het gebit en de complete skeletstructuur vormen zich al in de baarmoeder. Weston Price hierover:

Quote:
Een meer algemene verklaring voor bepaalde types misvormingen, vooral voor het uitsteken van de boventanden boven de ondertanden, is dat dit zou komen door duimzuigen, waardoor de bovenste boog naar voren komt te staan en de onderste naar achteren. Onder de factoren die hiertoe bijdragen worden verkeerde slaap- en ademhalingsgewoontes genoemd. Veel van de schuld wordt hierop afgeschoven.

Dit probleem van een afwijkende gezichtsvorm, evenals een afwijkende lichaamsstructuur, waaronder die van de tandboog, is een probleem dat rechtstreeks met de groei te maken heeft, niet alleen van individuen maar van complete rassen.


En:

Quote:
Hoewel tandboogmisvormingen en onvoldoende ruimte voor de tanden en kiezen praktisch niet voorkomen onder veel primitieve groepen Eskimo’s, komen ze vaak voor bij de eerste generatie kinderen die geboren wordt nadat de ouders het voedselpatroon van de blanken hebben overgenomen. Let op de smalle neusvleugels en de veranderde gezichtsvorm van deze kinderen. Dit komt niet door duimzuigen.


Als er een of meer tanden rechter komen te staan door tandheelkundige hulpmiddelen betekent dit alleen dat er een fractie meer ruimte is waar de tand zich naartoe kan bewegen. Je kunt een scheve kaakstructuur echter met de beste voeding van de wereld niet meer rechttrekken.

Mike

 
Dat is jammer om te horen. Als het mijn keuze zou zijn zou ik alsnog van dat ellendige draadje af willen aangezien het mij niet zo goed lijkt voor het gebit om er voor altijd dat draadje aangelijmt te hebben en vooral het metaal dat het lichaam nog verder belast.

Heeft Price geen alternatieve visie op orthodontie?

Peace

 
Vast wel, maar zijn boek ging over de relatie tussen voeding en fysieke degeneratie, dus het boek vermeldt niet de alternatieven die jij zoekt.

Mike

 
Dat is inderdaad wel een goede.

Overigens is zo'n draadje een ramp als je het chronisch losbijt. Zit je ineens met een half losgebeten stuk scherp metaal in je mond. Achteraf gezien had ik helemaal geen beugel nodig, denk ik. Ik had een heleboel spleten, dus esthetisch is het op zich een vooruitgang, maar mijn hoofd is zodanig groot dat het niet nodig zou zijn geweest om mijn tanden dichter bij elkaar te krijgen. Ruimte zat in mijn kaken.

Hoe zit het eigenlijk met verstandskiezen? Is het niet-doorkomen daarvan ook degeneratie?

 
Mijn gebit was als kind ook vrij krap en alhoewel niet alle tanden perfect recht staan, is mijn gebit naar mening vrij mooi geworden. Ik ben nu echter wel 5 (van de 6, heb nu nog ergens 1 piepklein 2e extra verstandkiesje zitten xD) verstandskiezen kwijt aangezien die vrij slecht op hun plaats zaten, er zat zelfs een hele kromme bij. Trouwens bij een biologsiche tandarts gedaan in Osdorp in Amsterdam. Was er erg tevreden over, geen pinstillers nodig gehad, kreeg gewoon homeopathisce tabletjes mee voor de zwelling e.d. die erg goed hielpen. Ik had een snelle genezing naar mijn mening. Al vind ik het wel jammer dat ik waarschijnljk articaine als locale verdoving heb gehad (maar van alle spuitjes waren er ook een paar homeopatisch!).

Peace

 
Quote:
Hoe zit het eigenlijk met verstandskiezen? Is het niet-doorkomen daarvan ook degeneratie?


Ja, tanden en kiezen die niet doorkomen zijn ook een teken van degeneratie.

Mike

 
Blijkbaar kun je met een bepaald soort beugel niet alleen je tanden recht laten zetten, maar ook je aangezichtsbeenderen worden meer ontwikkeld en de gelaatsspieren worden aangespannen die wederom de huid mee helpen optrekken. Dit kan allemaal bereikt worden ook terwijl je al volgroeid bent.

Weston Price had blijkbaar ook een palatal expansion uitgevoerd op de helft van een ééneïge tweeling, wiens gezicht veel ronder en breder werd in vergelijking met haar zus die deze palatal expansion niet kreeg. Zie foto hieronder:

http://4.bp.blogspot.com/_6hzaiioy9og/S5ayZCB7SPI/AAAAAAAAAMk/PUmWAsGD1IM/s1600-h/twins.JPG

Meer over het soort beugel die hiervoor wordt gebruikt:



The Homeoblock™ appliance is a revolutionary patented oral device that is much like a retainer in looks, but the results go way beyond teeth straightening...The Homeoblock™ appliance works with the body, so that physiological changes occur naturally; developing the bones of the face and resulting in the strengthening of facial muscles. These changes occur due in large part to each person’s genetic potential Often, facial development does not reach its potential due to the food we eat, polluted air and poor dental care to name a few.



bron artikel.

Wil iemand hier eens een bio-orthodontist over inlichten zodat ik hier ook zo'n beugel kan krijgen? :mrgreen:

 
@Lekkerromig

dat is wel interessant inderdaad :D Ik zelf moest eigenlijk ook een beugel want ik heb een overbeet en sommige tanden zitten niet netjes. Ik kreeg als eerst een buitenboord beugel voor snachts (ik wilde echt niet dit ding overdag dragen... ) te dragen maar dit was zo ontiegelijk pijnlijk dat ik er maar mee gestopt was (ik kon er niet mee slapen) en ze wilde mij daarna slotjes geven maar daar wilde ik ook niet aan beginnen. Het is gelukkig geen drama in mijn mond maar toch vervelend want mijn onderste verstandskiezen liggen plat, tegen mijn kiezen aan. Dus die groeien nooit meer naar boven en mijn tandarts wil eigenlijk ze eruit halen. Maarja zolang ik goed eet en goed me tanden poets en geen last heb ervan zie ik geen reden om zo'n pijnlijke ervaring te doorstaan.

 
@ Caveman,

ja ik zou ook geen onnodige ingreep laten uitvoeren als je toch nergens last van hebt of denkt je tandarts misschien dat die verstandskiezen je andere kiezen eruit zullen duwen?

Ik ga eigenlijk zelden naar de tandarts, dus weet niet eens of ik wel verstandskiezen heb..

 
Op deze blog, kun je meer voor & na foto's zien van de tweeling die elks een andere orthodontische ingreep onderging. Ik dacht eerst dat Weston Price die palatal expansion had uitgevoerd op die ene helft van de tweeling, maar het is een andere tandarts, nl. Dr. H. L. Eirew die in de jaren 70 op iedere helft van de tweeling een andere ingreep uitvoerde.

"In one, he made more space in her jaws by extracting teeth. In the other, he put in an apparatus that broadened her dental arch, which roughly mimics the natural process of arch growth during childhood and adolescence. This had profound effects on the girls' subsequent occlusion and facial structure:

"


Wel erg voor het zusje die enkele tanden werd uitgetrokken, die zag er als resultaat veel minder goed uit als haar zus die een veel betere 'ingreep' kreeg.

Dr Belfor die de homeoblock heeft uitgevonden kent ook het werk van Weston Price.

"Dr. Belfor is familiar with Nutrition and Physical Degeneration and says that Price's research is the basis for the realization of our physical deformities and, thus, influences any dental work (including his) that seeks to restore the facial structure of the human genetic blueprint."

Ryan Koch die een artikel heeft geschreven over adult palatal expansion heeft zichzelf zo'n homeoblock aangemeten, maar ik zie geen recente update van dit jaar op zijn blog staan..ben eens benieuwd of zijn gezicht er veel mee zou veranderd zijn..

 
Ah dat kende ik niet, ivm die Hyrax..

Ik heb het zopas gegoogled, maar ik denk dat de Homeoblock toch meer doet. Ik zie dat die Hyrax beugel enkel tegen 4 kiezen duwt om de bovenkaak te verbreden en op een forum lees ik dat het alleen maar voor kinderen is tot 12-13 jaar, tenzij er bij volwassenen nog een chirurgische ingreep wordt gedaan.

De Homeoblock is voor boven- en onderkaak en duwt tegen meerdere kiezen en is ook voor volwassenen. Misschien dat die Hyrax beugel ook zou werken voor volwassenen maar de uitvinders denken dat het bij volwassenen niet kan vanwege al volgroeid te zijn?

Volgens de uitvinder, dokter Belfor van de Homeoblock kan het bot van volwassenen nog veranderd worden:

Q:Can an adults bones change shape?

A: Bone is essentially plastic in nature. Tension and intermittent pressure persuade the bones to redefine at any age. In fact, our typical patient is between 30 and 60 years old. In the upper dental arch nature has provided a suture line front to back between the two bones that form the palate. This allows for an easy widening process and as the palate expands, the cheekbones as well, creating more prominence. The bonus in most cases, is the reduction of lines and wrinkles due to additional support to the facial tissues.

Dit is ook interessant:

Q: Can this improve my overall health?

A: Yes! Straighter teeth help reduce gum shrinkage and tartar build-up which allows for optimum maintenance conditions. Orthopedic jaw development, particularly arch expansion, allows for improved sinus drainage and widens airflow passages. This can result in snoring reduction and lessened symptoms of sleep apnea. In addition the cosmetic enhancement gives a psychological boost that strengthens both mental and physical health.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan