Onze hond en rauwe melk

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Vorige week zondag is onze hond, Henk, aangevallen door een grote Leonberger. Ik reed met hem over de openbare weg (aan de scoot) en de leonberger kwam van een boerenerf over de sloot gesprongen en greep onze Henk aan.

Toen ik eindelijk verder kon met hem, hinkte Henk erg, ik heb hem op laten halen met de auto door Erik.

Thuis bleek dat hij een ernstige wond had aan zijn poot, die onder narcose gehecht moest worden.

Eigenlijk moest hij een soort lampekap op zodat hij niet aan de wond kan komen, maar de jongens vonden dit erg zielig en in de natuur mogen ze er ook gewoon lekker aan likken. Uiteindelijk heeft Henk de hechtingen eruit gepulkt en was het ineens een open wond. Dus toch maar kap opgedaan en flink druppelen met H202...jeetje, wat een bruisen op die wond.

Henk wilde echter al een paar dagen niet meer drinken, dat vonden wij erg zorgelijk, hij weigerde gewoon water te drinken, ook niet met H202 erin.

Gisteren heeft Erik hem melkkefir gegeven, dat wilde hij gelukkig wel en vandaag heeft hij wat rauwe melk in het water gedaan en Henk heeft de hele bak leeg geslobberd :D

Hij wil waarschijnlijk vanaf nu alleen nog maar water met rauwe melk.

 
Hoi Dirtsa,

Wat zal dat een angstig moment zijn geweest voor jou en Henk. Zo'n grote hond en dan ook nog in de aanval.

En wat goed dat jullie aan kefir/rauwe melk dachten nadat hij niet meer wilde drinken.

Hij geeft het aan he? vetten, vetten en vetten. Hij kan dan niet zeggen "zeg mij na"......

Hoop dat-ie snel weer opknapt.

Grappig trouwens, dat jouw jongens vonden dat die kap af moest. In de natuur hebben ze idd ook geen kap op bij verwondingen.

Maar het ging dus niet op voor een huisdier. :cri:

Je zou ook nog sole en H2O2 in het water/melk mengsel kunnen doen.

 
Ik heb een tijdje terug ook rauwe melk aan onze kat gegeven. Hij leek het lekker te vinden, maar na een paar minuten kotste hij alles weer uit. Ëen kennis vertelde mij dat het te vet voor hem is?? Las hier juist dat katten het er goed op doen.

Misschien dus verdunnen met water?

 
Je kunt het inderdaad proberen om te verdunnen met water.

Vergeet niet dat de hedendaagse kat/hond gewend is aan blikvoer.

En blikvoer bevat heel veel (verkeerd) zout en ik zou er niet van opkijken als er ook suikers in zitten.

Zo'n huisdier zit waarschijnlijk ook in een suikerverbranding en zal dus niet zomaar in een vetverbranding komen.

Het zijn net mensen. :wink:

 
Ik was gisteren bij een dierenarts om een bepaald natuurijk middel te kopen en zag een foldertje over diabetes bij huisdieren. Ik heb het meegenomen maar nog niet gelezen. Dat zijn al die fijne 'gezonde' granen in het voer. Vleeseters horen geen granen te eten. De kat van Tizz kan inderdaad maar zo een te zwakke lever hebben om de vetten in melk goed te verteren. Niet lachen, maar ik heb zelfs in een TV-programma een paard met hooikoorts gezien. Echt waar!

Het heeft in ieder geval niets te maken met de onzin dat wij mensen, maar ook dieren, geen melk horen te drinken na de zoogperiode. Als katten, maar ook honden, paarden en andere dieren, de intelligentie hadden om zelf aan melk te komen, deden ze het ook. Als wij het ze kant en klaar aanbieden slaan ze deze complete voeding niet af. Sally Fallon heeft zelfs een eekhoorn gefotografeerd die er met haar rauwmelkse boter vandoor ging. Als eekhoorns wisten hoe ze zelf boter moesten maken, dan hadden we misschien wel een nieuwe eekhoornsoort gehad! Geen enkel dier slaat een kant-en-klaar vet- en eiwithapje af!

Mike

 
Onze dierenarts vertelde een poos geleden al dat toen de honden nog met de pot mee aten er geen tumoren voorkwamen bij honden. maar ja...zei hij...toen kon dat nog want toen aten wij zelf nog gezonder.

Veelzeggend vind je niet?

 
Ach ja, ik geef mijn kat ook rauw vlees. Op dit moment eet ze nog vlees dat daar ook voor bedoeld is, maar eigenlijk wil ik graag eens uitzoeken wat ik mijn kat van de bioslager kan geven. Laat had ik zelf toevallig rosbief en ook dat vond ze maar al te lekker. Verder krijgt ze kippennekken en die verkiest ze zelfs boven haar gewone rauwe biovlees.

Als ik op enige haalbare manier aan rauwe melk kon komen hier, dan had ik het haar ook gegeven. Denk dat ze dat best lekker vind.

In ieder geval word ik door mijn familie echt voor gek verklaard: rauw vlees zou het risico op wormen vergroten (geen idee of het waar is) en voor de rest zou het vies zijn. Nou, over dat laatste denkt mijn kat toch echt heel anders. Gewone brokjes (en dan nog wel Royal Canin, dus iets minder slecht dan de supermarktkwaliteit) blieft mevrouw niet meer. Echt niet meer.

Het enige dat ik nog zou willen weten, is wat ik mijn kat kan geven tegen vlooien (en ook tegen wormen, als ze die zou hebben). Ben in principe niet voor ingrijpen, maar heb het idee dat ze wel eens vlooien zou kunnen hebben...

 
Pinklady,

Heeft jouw bioslager geen orgaanvlees? Als je de roofdieren in het wild bekijkt, als die een prooi hebben duiken ze als eerste in de buik, op zoek naar organen. Je hebt kans dat jouw kat het uit jouw handen scheurt als je het klaar maakt.

In denk dat huisdieren vlooien en wormen krijgen als hun spijsvertering/darmflora niet oké is.

Het is net als bij plantjes in de tuin: als daar luis in komt of ander 'ongedierte' dan is de plant zwak.

Want 'ongedierte' is er om op te ruimen.

Dus als jij je kat goed vlees geeft en in de toekomst misschien wel rauwe melk heb je best kans dat-ie straks geen vlooien meer krijgt.

Wat dat betreft kun je de mens ook als voorbeeld nemen. Als het van binnen niet oké is komen er ook organismen die op gaan ruimen.

Schimmels, bacteriën, noem maar op.

Als een kat of hond wormen heeft zie je ze vaak met hun kont over de grond schurken.

Heb jij dat wel eens een beest in het wild zien doen.

André van Duin zou er in ieder geval wel een leuk filmpje van weten te maken.

 
Geen idee, de best bereikbare bioslager zit enigszins in de buurt van mijn school, dus ik moet er wel een eindje voor treinen.

Althans, de bioslager bij mij in de buurt haalt zijn beesten niet zelf uit elkaar. Dus misschien heeft hij wel iets, maar dat zou ik eens moeten uitzoeken. Heb geen goede ervaringen met de bijzonder onvriendelijke mensen die daar binnen staan, dus eigenlijk ook geen behoefte om mijn geld aan hen te geven ;) Vandaar dat ik maar een eind verderop ga. Als ik er weer eens ben, zal ik eens vragen wat ze hebben.

Mij is verteld dat alleen orgaanvlees niet gezond is, omdat dieren daarin wel hun afval opslaan. Ik weet niet of het waar is, maar ik ben er wat dat betreft wel enigszins terughoudend in.

Overigens kan ik me enerzijds vinden in jouw theorie over vlooien, maar anderszijds weet ik ook dat koeien en paarden vaak genoeg vol vliegen, dazen, horzels en dat soort beesten zitten. Oók koeien en paarden die alleen gras eten (en wat ze verder aan medicijnen e.d. krijgen, weet ik dan niet). Ik twijfel er dus aan in hoeverre het helemaal klopt dat beesten op de huid het gevolg zijn van wat er van binnen gebeurt.

Hebben de doorgewinterde WP'ers hier ook nooit last van muggen?

 
Het is leuk dat jij dat opnoemt, van die muggen.

Voorheen werd ik altijd gestoken door muggen en mijn man nooit.

Ik heb er nu bijna geen last meer van, als ik dit jaar al twee keer gestoken ben is het veel.

En het is zo, iets waar je geen last meer van hebt mis je ook niet zo gauw.

En gelukkig 'vlooien' we ook niet bij elkaar.

Verder denk ik toch dat koeien en paarden geen vliegen, horzels etc. bij zich horen te hebben.

Het vee van tegenwoordig, zeker het niet biologische vee, is ondertussen ook ver van de natuur verwijderd ondanks dat ze er alle dagen instaan.

Wij gaan het eens navragen bij onze boerin. Dat bedrijf is biologische dynamisch (Demeter keurmerk). Dus ik zou me zoiets voor kunnen stellen dat hun koeien er minimaal last van zouden moeten hebben. Misschien wel helemaal niet.

Maar een optimale situatie heb je natuurlijk nergens niet in een door mensen geregeerde vee wereld.

 
Weer even terug naar de beesten.... Hoe gaan jullie katten (honden, andere huisdieren) om met eten? Ik had namelijk verwacht dat mijn kat na een tijdje rauw vlees wel een keer verzadigd zou raken, omdat ik er vanuit ga dat beesten in de natuur niet zullen overeten, maar niets is minder waar. Altijd als ik de koelkast opendoe, zit ze erin als ik haar wat ruimte geef, ze schrokt nog steeds verschrikkelijk, ze bedelt nog alsof ze nooit wat krijgt (en schreeuwt dan echt huizenhoog).

Ze wordt op het moment volgens mij niet erg veel dikker, maar toen ik haar net had, is ze verdubbeld in gewicht (spieren? doorvoede botten?). Ze was ook pas bijna een jaar, dus dat kan ook gewoon groei geweest zijn. Wat mij betreft hoeft ze niet echt meer uit te dijen, hoewel ze niet alleen maar dikker geworden is. Ze heeft ook een groter koppie gekregen en een andere bouw (ongeveer zoals in die kattenstudie die Mike wel eens aanhaalt).

Als ik weet dat ze stopt als ze genoeg heeft, durf ik haar best meer te geven, maar vooralsnog is ze nog nooit gestopt met eten. Ik vraag me dus af of jullie katten wel op een adequate manier verzadigd raken. En zo ja, wat voeren jullie je katten?

En in hoeverre zou het ook een gedragstik kunnen zijn? Ze is wel een zwerver geweest en ik heb haar nog niet erg lang. Zou ze veel eten, omdat ze weet dat ze ervoor moet vechten?

Zou ik misschien wat vet (maar wat voor?) door haar eten moeten gooien/vet vlees (maar wat voor vet vlees kan een kat eten?) moeten geven? Zou dat verzadigen?

Overigens ben ik er vandaag achter gekomen dat er bij mij in de buurt een bioboer is, die rauwe melk verkoopt. Althans, wat heet in de buurt? Ik moet er 45 min voor fietsen, maar dat is te doen. Dus dat kan ik mijn kat nu wel een keer gaan voeren (en mezelf ook!).

 
Dat is pas een ontdekking...onze Henk krijgt tegenwoordig water met rauwe melk en Erik geeft hem rauw vlees/rauw ei/soms knoflook (tegen wormen en vlooien), rozemarijn. Soms honing in de yoghurt.

Orgaanvlees kun je ook nog aan denken.

 
Rauw ei.... zou een kat dat kunnen eten? Volgens mij wel he? Ik had ooit een mooi klein eitje van een bevriende boerin gekregen en heb tranen met tuiten gehuild toen mijn kat (andere kat ;) ) het had opengebeten. En ik werd heel boos toen ze het leeg wilde likken. Dus dat zal vast goed geweest zijn voor het beest.

Overigens was ik toen 5 ofzo :p

 
haha, zag jou al huilen bij je eitje....het heeft wel indruk gemaakt. Poesjes zijn ook dol op vogeltjes, dus ik denk ook wel op de eitjes.

 
Ik zou haar het ei gewoon geven.

Als ze het niet blieft laat ze het wel staan.

En rauwe melk kun je zo puur geven. Als ze het niet moet kun je het net als Dirtsa in het water doen, een verdunde versie, zeg maar.

Zelf hebben wij geen katten meer. Maar als we ze weer zouden hebben zou ik ze op een totaal andere manier voeden als voorheen.

Rauw, biologisch vlees / orgaanvlees.

Kefir / rauwe melk / yoghurt.

Je ziet vanzelf wel waar ze wel of niet tegen kan.

en knoflook tegen wormen en vlooien vind ik ook geweldig.

Maar mijn gevoel zegt dat als een kat een gezonde darmflora heeft dat er dan geen vlooien en wormen kunnen gedijen.

Net als bij de mensen schimmels/bacterien.

 
Nou, ik heb haar eens rauw ei voorgezet. Eerst liep ze ervoor weg. Maar na 10 seconden ging ze terug. En nu zit ze eiwit op te smikkelen. Het eigeel vindt ze nog niks geloof ik. Ben benieuwd of ze het opeet.

Edit: Eigeel is ook op en het bord wordt grondig afgelikt. Voortaan eet ik dus gebakken ei en mijn kat rauw ei als ontbijt :p

 
Je zou het ei ook kunnen klutsen, pinklady.

Krijgt ze gewoon al het goede binnen zonder dat ze hoeft te kiezen. :?

 
Poes moest dus duidelijk even wennen, dieren doen dat trouwens beter dan mensen. Bij iets nieuws nemen ze vaak eerst een beetje en wachten dan de reactie af. Bij geen reactie eten ze de rest.

 
Nou je het zegt.

Dat is toch wel heel grappig he?

Over luisteren naar je lichaam, gesproken.

 
Hallo allemaal, ik ben nieuw en las het een en ander over voeding bij huisdieren.

Ik gaf vroeger pasgeboren kittens als moeder geen of weinig melk had een papje van volle melk, room en eierdooiers, dit was smullen hoor.

Ik heb altijd rauw vlees gegeven of lamshart. Ik geloof dat Darf eko honden en kattenvoer heeft. Ik geef zelf LOTGERING van een scharrelslager uit Amsterdam. Verder kan je vlooien voorkomen door 2 x in de week wat druppels Tee Tree olie te verdunnen in water en de vacht besprenkelen, werkt echt...

Ageeth

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.685
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan