Ongezond gaat niet meer

lia dat bedoel ik nou

zo makkelijk is het niet om bij je familie te eten en ik vind het niet fijn om op een muur van onbegrip stuiten en als apart exemplaar bekeken te worden

het zal na een tijd vast wel geaccepteerd worden en anders heb ik pech gehad

en mike ik hou niet van leugentjes ik trotseer ze heus wel maar de reacties zijn wel eens teleurstellend

 
g-griffel, ik snap je helemaal, het valt vaak niet mee, die muur van onbegrip. Maar als je er zelf maar in blijft geloven, ben je vlgs. mij al een heel eind.

 
Mensen waren op de hoogte van mijn toch wel heftige lichamelijke klachten. en zijn eigenlijk alleen maar heel erg blij voor mij dat ik redelijk vrij ben van klachten! Op t werk kom ik aan met een extra tas, minimaal een liter melk en een smoothie, honing en als ik late dienst heb ook nog soep. Een heel gesjouw! Men wil altijd weten wat ik nu weer als mix heb gemaakt, is namelijk altijd anders. Er zijn collega's die willen proeven, dat mag altijd! Niemand zegt, goh, dat wil ik nou ook, maar wel: "smaakt best lekker" en "ik moet er niet aan denken, maar ben blij dat het jou helpt!" bij mijn familie neem ik ook mijn hele hebben en houwe mee. Ik wordt gelukkig langs alle kanten gesteund!

Maar eerlijk, ik ga zondag niet naar de verjaardag van mijn schoonzusje. Ik heb geen zin om tekst en uitleg te geven aan mensen die ik nauwelijks ken en de kans dat ik ga zondigen is nog steeds erg groot. Dat kan ik nu nog echt niet gebruiken en dat heb ik ook gezegd. Ik nu even eerst. En dat wordt gelukkig geaccepteerd en gerespecteerd.

Lunchen met vrienden? Ik neem mijn eigen eten mee. Of plan mijn afspraken tussen de maaltijden door. Het is nog even een zoeken. Heb eind augustus een etentje van t werk. Weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Ik weet wel dat ik andere mensen niet ga laten bepalen wat ik in mijn lichaam stop!

 
Nog even een aanvulling. Spreek net af met iemand die weinig van mijn gezondheid afweet. Hij komt een avondje buurten. Heb hem laten weten dat ik ben overgestapt op een andere eetwijze en niets "normaals" in huis heb van eten en drinken. Heb wel melk, thee en water :lol: geen probleem, hij neemt zelf mee wat tie wil eten en drinken!

 
@ g-griffel:

Het is inderdaad niet altijd makkelijk, maar op een gegeven moment wennen mensen eraan dat je 'anders' eet. Op school hebben we vaak tussenuren, en het is hier normaal dat je dan met je vrienden 'iets gaat halen' bij de dichtstbijzijnde supermarkt (vervang dat 'iets' maar door chips/energiedrank/snoep/etc.). En als er iemand jarig is, wordt er in de klas getrakteerd. Er wordt dan raar opgekeken als je dat niet wilt. Maar inmiddels weten mijn vriendinnen en mijn klasgenoten het wel, en accepteren ze het ook.

Met familiefeesten neem ik vaak zelf wel wat mee, of ik eet gewoon niks (als het feest niet te lang duurt). Door sommigen zul je misschien 'raar' gevonden worden, maar waarom zou je daar aandacht aan besteden? De mensen die het meest dicht bij je staan (gezin, vrienden) zullen het vast wel accepteren op den duur. En als je gewoon zelf voor alternatieven zorgt bij etentjes, vindt meestal niemand het een probleem.

 
Vreemd hoor, dat mensen het dus wel normaal vinden om kiloknallervlees te eten, junkfood, suikers, giftige toevoegingen..en dat je blijkbaar scheef aangekeken wordt als je gezond eet. Raar fenomeen.

Wat ik wel eens deed/doe,is mijn eigen eten meenemen en dan wat meer maken. De meeste mensen die ik ken kunnen dit zeer waarderen, vinden het vaak lekker en stellen vragen wat er inzit of waarom ik zo eet.

 
Alexandra,

sorry dat ik het zeg,maar vind dat wel erg ongastvrij om iemand op bezoek te krijgen(dus niet onverwacht,want dan is het anders)en dan maar zeggen dat je niets in huis zult hebben.Dat zou ik nooooit kunnen,zou altijd wat voor diegene in huis halen.

Of mag ik dit niet zeggen..

 
Maar dat kan ook gezond zijn hoor, je hoeft echt niet wat te kopen waar je niet achter staat. Het moet niet zo'n probleem zijn om gezond te eten voor iemand die hier normaal niet oplet, andersom is veel lastiger.

 
Quote:
sorry dat ik het zeg,maar vind dat wel erg ongastvrij om iemand op bezoek te krijgen(dus niet onverwacht,want dan is het anders)en dan maar zeggen dat je niets in huis zult hebben.


Ik zou ook iets zoeken wat ik verantwoord genoeg vind om te kopen en de ander lekker genoeg vind om te eten. Ik zou bijvoorbeeld geen bio-industrie vlees kopen, al komt er iemand op bezoek die in 1x een heel bord vlees weg schrokt. Ik zal wel aangeven wat ik serveer en dan is het aan de ander wat die er mee doet.

Ik zou het ergens ook wel onbeleefd vinden om te verwachten dat je dingen te eten en te drinken krijgt die je zelf wilt eten, maar waar de gastheer/vrouw echt niet achter staat. Dat klopt voor mijn gevoel ook niet. Je kunt dan ook dankbaar zijn voor wat je wel krijgt.

Maar niks in huis hebben om te serveren, daar kan ik me ook weinig bij voorstellen eigenlijk.

 
@DenniS hoe doe jij dat op jouw werk dan? Ik neem aan dat jij onder het motto "pedagogisch mee eten" eet op de groep. Neem jij je eigen spullen mee of werk je toevallig op een antroposofisch kdv?

Hoe doe jij dit?

 
Ik zit ook op een kdv waar we altijd met de baby's mee eten. Ik heb dan 2 boterhammen ( zuurdesem ) bij me met roomboter en boerenkaas mee. De kids eten ook brood en ik doe ook mee met de (rauwe ) melk wat zij uit een pak krijgen en ik uit mijn fles.

De soep eet ik in m'n pauze, dat is een lekkere opsteker voor ik weer moet beginnen.

Ik ben trots op mijn verantwoording wat ik in mijn mond steek. Meerdere personen kijken mij aan met respect als ik vertel over mijn voedingswijze. Ze noemen me wel eens een heks, maar dat neem ik ook altijd op als een groot compliment. Dan weet ik dat ik nog zo gek niet ben. Als mensen kwalen vertellen van hunzelf, geef ik ze informatie waar ze kunnen zoeken op meerdere sites op de p.c.

Meesten reageren lachend dat ze daar geen energie voor op kunnen brengen. Nou dan ben ik toch uitgepraat.. Ik blijf mezelf en daar ben ik trots op. Neem alles mee aan voeding voor mijzelf. Soms reageren mensen ook alsof je doorslaat in je visie. Daar hebben zij dan een probleem mee, ik niet.

Jolanda

 
Jolanda, mooi gezegd...en gedaan. het kan wel eens zijn, dat door jou voorbeeld, jij mensen toch aan het denken zet. En dat daardoor heel voorzichtig een balletje gaat rollen, goed hoor.

 
dat hoop ik ook,Dirtsa

ik heb altijd een voorbeeld willen zijn!

Jolanda

 
Er komt nog wel een moment dat men het wel een prioriteit gaat maken. Ze kunnen vroeg of laat wel tijd en energie vinden om 100x naar de dokter te gaan.

Maar straks wordt de ziektekostenverzekering onbetaalbaar en dan hebben wij al de hete ijzers uit het vuur gehaald.

 
Quote:
hoe doe jij dat op jouw werk dan?


Ik neem mijn eigen eten mee en eet in het bijzijn van de kinderen mijn eten op. Naast 1 of 2 sneeen brood zitten er ook altijd wat stukken rauwe groente in, of een salade met olijfjes/avocado en in ieder geval ook een ei/haring/vlees of zoiets. Soms deel ik wat van mijn eten met de kinderen. Ze vinden de kiemgroenten altijd erg interessant.

 
leuk zeg nog een pm-er

Op mijn werk neem ik ook zuurdesem mee en soms soep.

Nu ik de smoothies ken neem ik die mee, wanneer het niet al eerder op is ;-)

De kinderen op mijn groep willen graag proeven en soms neem ik iets dubbel mee zodat ik zelf nog wat heb haha :)

Ik maak met de kids soms soep met groente uit de moestuin die we met de kids hebben gemaakt, erg leuk en lekker.

Verder willen steeds meer kinderen melk met thee drinken omdat de juf ook thee drinkt.

Heel gek zet ik sommig beleg niet meer op tafel, degene waar veel smaakversterker en kleurstof in zit.

De kinderen zijn gewend dat ik een eigen broodzakje heb en eigen boter, benoemen dit ook wanneer we samen de tafel dekken, wordt niet vergeten.

Steeds meer ouders en collega''s vragen warrom ik bepaalde dingen niet eet of wat iets is dat ik eet en langzamerhand zie ik dat met name de collega''s op mijn groep ook e nummers gaan weren en naar de natuurwinkel aan voor bv bouillon of koekjes.

Ik vind dat wel grappig. Momenteel zijn 4 collega's aan de kefir en een nog eentje aan de rauwe koemelk.

We breiden uit zeg maar haha.

Alles wat ik van o.a. de site van Poekie of hier haal copieer ik en doe dit 3-4 keer en laat iets lezen en dan heb ik alvast een pakketje klaar.

 
Naar de natuurvoedingswinkel gaan voor bouillon of koekjes haalt geen steek uit! Biologische bouillon bevat evengoed 'gistextract', oftewel smaakversterker (E621, ve tsin, mononatriumglutamaat) en de koekjes bevatten rietsuiker, agavesiroop, tarwestroop, rijststroop, maisstroop of dadelsiroop, allemaal suiker, suiker en nog eens suiker (de koekjes zelf zijn natuurlijk gemaakt van granen, suiker met fytinezuur en gluten). Zowel de klanten als het personeel van natuurvoedingswinkels zien er minstens zo ongezond uit als klanten en personeel van gewone supermarkten. Dit komt omdat men gewoon biologische varianten van dezelfde rommel eet. Ik zeg dan altijd: dan krijg je biologische kanker of biologiche diabetes!

Mike

 
slik

Voor mij is het een stap in de goede richting, al is het maar een stap naar (bio)links.

Ik heb nu een stuk minder rommel in mijn lijf dan voorheen.

Ben nu begonnen met de smoothies, sole en levertraan, tweede stap voor mij, vele stappen zullen volgen.

De brug naar de overkant is voor de een wat langer dan voor de ander, belangrijk is dat je er gaat komen en hoe is aan een ieder.

Ik keek wel even op van de woorde over de natuurwinkel,aan de andere kant is het idd zo dat de mensen achter de balie er nu niet bepaald "" gezond"" uitzien.

Moet zeggen dat de meneer achter de balie zei dat ik zeker geen levertraan moest slikken, was erg ervuild volgens hem.

Verder ben ik nogal af gevallen de afgelopen periode (lees 8 kilo), dit door anders te eten.

Krijg vast niet alles binnen wat zou moete,maar nogmaals het is een hele omschakeling.

Qua koolhydraten, als je die dan nog wil zou gierst een gezonde zijn volgens hem, ik heb me er nog niet in verdiept.

Ik ben vanmorgen begonnen met een smoothie, even wennen al die kruiden,maar ik geloof niet dat ik hier een hekel aan ga krijgen, halve liter was zo op.

 
Quote:
Qua koolhydraten, als je die dan nog wil zou gierst een gezonde zijn volgens hem, ik heb me er nog niet in verdiept.


Ik ben een voorstander van glutenvrije granen en noem altijd: witte (basmati)rijst, gierst, quinoa, boekweit, amaranth. Om in de vetverbranding te komen en te blijven een maximum van 100 gram per dag (droog gewicht, voor het koken) consumeren.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.739
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan