Ouders die schreeuwen of duwen: leraren geconfronteerd met onaanvaardbaar gedrag
Jesse van Amerongen · 15 uur geleden · Aangepast: 15 uur geleden
Zeker 300 basisscholen hebben in de afgelopen vijf jaar te maken gehad met grensoverschrijdend gedrag door ouders richting personeel. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws onder 370 basisscholen. Het gaat van schreeuwen, dreigen of schelden tot fysieke intimidatie en soms zelfs geweld.
© ANP
Archieffoto van basisschool
Advertentievrij?
RTL-Premium
Het gedrag heeft volgens de scholen grote gevolgen voor de werkdruk en zorgt ervoor dat docenten het vak verlaten. Daarom nemen scholen maatregelen.
"We zijn hier voor de kinderen, maar tegenwoordig ben ik meer tijd kwijt met ouders opvoeden", zegt een schooldirecteur die liever anoniem wil blijven. "Eigenlijk hebben we alles wel meegemaakt. Vaak zit het in verbale intimidatie, maar ook fysieke intimidatie. We maken zelfs mee dat er tussen ouders wordt gevochten op het plein. En tijdens het deëscaleren, word je er zelf onderdeel van."

Lees ook
Neergestoken meester Recep werkt al ruim 27 jaar op de school: 'Alle kinderen zijn gek op hem'
Ook is gevraagd om welke vormen van grensoverschrijdend gedrag het gaat, waarbij scholen meerdere antwoorden konden invullen. Verbale intimidatie, zoals schelden en dreigen, werd het meest genoemd, 95 procent vulde dat in.
Maar ook fysieke intimidatie (17 procent) en discriminatie (13 procent) komen voor. Fysiek geweld is zeldzaam, slechts 4 procent vulde dit in, maar de impact is groot, blijkt uit gesprekken met verschillende directeuren.
Advertentievrij?
RTL-Premium
Buikpijn
"We krijgen steeds meer te maken met collega's die met pijn in de buik naar school komen", zegt een andere schooldirecteur. "Het is ongelofelijk wat je af en toe om de oren krijgt, terwijl je de beste bedoelingen hebt met leerlingen."
Deze directeur weet uit eigen ervaring hoe heftig het gedrag soms kan zijn. Zo kreeg ze te maken met fysieke intimidatie nadat ze een leerling had geschorst. "Toen kwam haar uit de kluiten gewassen broer verhaal halen. Die stond enorm dreigend in de deuropening van mijn kleine kantoor en liet me er niet door. Ik kon geen kant op, ik vond dat heel bedreigend."

Lees ook
'Slaan is gaan': steeds meer schorsingen na geweld tegen docenten
Ook ziet ze dat ouders steeds mondiger worden en daarbij weinig ruimte laten voor een redelijk gesprek. Het is logisch dat ouders emotioneel zijn als het om hun kind gaat, zegt ze, maar dat kan ook overslaan in agressie. "Het is pittig waar je allemaal mee te maken krijgt", vat ze het samen. Daarom heeft de school de regel ingesteld dat leraren moeilijke gesprekken nooit meer alleen doen.
Een grote meerderheid van de ondervraagde scholen ziet dat gedrag van ouders zorgt voor minder werkplezier en een toename van de werkdruk. Ook geven meerdere scholen aan dat personeel thuis is komen te zitten of het onderwijs heeft verlaten. "Ik maak me wel zorgen over collega's in het team", zegt de schooldirecteur. "Ouders verliezen soms uit het oog dat wij met de beste bedoelingen werken."
Protocol voor ouders
Voor scholenkoepel Quadraten was het gedrag van ouders reden om nieuwe richtlijnen op te stellen. Onder deze koepel vallen meer dan dertig basisscholen, dus bestuurder Patrick Tuil heeft al een hoop meegemaakt. Dat kan gaan om ouders die schreeuwend een volle klas in lopen, maar ook om mensen die heel snel de juridische weg kiezen. "Ik heb ooit ouders gehad die met een kort geding aan kwamen zetten omdat ze niet wilden dat het kind in een combinatiegroep kwam."Dat schoot wel in het verkeerde keelgat. "Praat gewoon eerst even met me."

Lees ook
Onderzoek wijst uit: basisschoolleraar is bijna dag kwijt aan administratie
Daarom is er bij deze koepel sinds kort een protocol opgesteld voor grensoverschrijdend gedrag van ouders. "Wat uniek is: de meeste scholen hebben wel een plan waarbij grensoverschrijdend gedrag wordt beschreven van collega's of kinderen. Maar wij hebben dat ook van ouders." Daarin is ook beschreven welke stappen er eventueel gezet kunnen worden als ouders te ver gaan.
De eerste stap is altijd een gesprek met de directeur met daarbij een schriftelijke waarschuwing. Mocht dat niet helpen, dan kan er een plein- of contactverbod volgen voor ouders. In het ergste geval kan een kind zelfs van een school worden verwijderd. Tuil benadrukt dat dit echt niet zomaar gebeurt, dan moeten er al heel wat zijn gebeurd.
Achter leraren blijven staan
"Ouders zijn net als kinderen aanspreekbaar op hun gedrag en onze leerkrachten vinden dat heel fijn", zegt Tuil. Hij ziet dat vervelend gedrag van ouders grote impact kan hebben op personeel. "Daarom hebben we besloten om er beleid op te maken."
Veel basisschooldirecteuren benadrukken in gesprekken met RTL Nieuws dat de meeste ouders zich gewoon gedragen en dat ze heel graag in het onderwijs werken. Patrick Tuil zegt dat het protocol voor ouders echt is opgesteld vanwege de excessen. "Je moet altijd voor het kind zorgen, maar ook duidelijk maken wat wel en niet acceptabel is", zegt Tuil. "Het is heel belangrijk dat je als school laat zien dat je in zulke gevallen achter docenten blijft staan."
Reactie School & Veiligheid
De stichting School & Veiligheid helpt scholen in het hele land met de sociale veiligheid. In een reactie op het onderzoek van RTL Nieuws zegt de stichting het beeld van RTL te herkennen. "We zien dat scholen ons hier regelmatig op bevragen", zegt directeur-bestuurder Amina Saydali.
Het belangrijkste advies is om vanaf het begin van het jaar te investeren in een goede relatie met de ouders. "Dat heeft een goede preventieve werking." Daarnaast moeten er duidelijke regels zijn voor als ouders toch te ver gaan. "Ons advies is om ook heel duidelijk een grens te trekken. De veiligheid van het personeel is daar het allerbelangrijkste in."