Olijfolie

Hoe kan ik aan die honing komen? Waar kan ik meer info vinden?

Heb pas biologische honing bij de AH gekocht maar het blijft "supermarkt"honing.

Groet Djeena

 
De olijfolie van Vitsilomoeri is hartstikke fijn. Ik bestel altijd van die 5 liter kannen via hun site.

Dat gaat hartstikke goed, ik wil niets anders meer.

Ik ga er denk ik binnenkort eens een blogje aan wijden ;-)

 
Als ik een artikeltje over de olijfolie van Vitsilomoeri op mijn blog zet, zou ik dan een foto van hun site op mijn blog mogen zetten? Ik vraag het maar even voor alle zekerheid :mrgreen:

 
Marion,

Van mij mag je de foto's gebruiken hoor. Leuke post! En uiteraard bedankt voor het linkje en aldus de reclame.

Ik probeer mijn zus te bewegen zelf ook eens op het forum te schrijven. Zij eet ook zo veel mogelijk WAP volgens Nourishing Traditions van Sally Fallon.

@Djeena : honing is bij mij ook verkrijgbaar, zij het in beperkte mate. Als je iets wilt bestellen dan kan dat via de website van vitsilomoeri.

@naief : de olie van Vitsilomoeri wordt dik in de koelkast. In de opslag bij mij thuis staat het ook koel in een donkere kelder. Laatst gaf ik een spreker op een GVA avond een fles als attentie, en daar dreven al vlokken in, en dat was niet eens extra gekoeld.

 
Nou ik heb de test ook gedaan. Biologische olijfolie van Bertolli: binnen de korste keren helemaal keihard (maar oké, dat zegt dus niet alles). Biologische olijfolie van de biowinkel (Masturzo) had ik dagen op zijn kant liggen voor er een beetje vlokken in kwamen. Heb de fles toen buiten de koelkast gezet. Sinds gistermiddag had ik weer plek in mijn koelkastdeur en kon ik de fles rechtop zetten. Net even gekeken en geen vlok te bekennen. Hmpf!

 
Het duurde even (2 dagen), maar de bd-fles van de ekoplaza, die zat was zo gevlokt dat er zelfs niets meer uit kwam. En de Bertolli doet helemaal niets. Oh meest recente update: de koelkast staat zeker wat kouder (heeft wel eens een eigen willetje), want na dagen niets gedaan te hebben is de bertolli nu wel gevlokt. Omdat hij echter ook tegelijkertijd met de bd-fles erin heeft gestaan, zegt dit mij wel genoeg over de kwaliteit. Nu ben ik weer in twijfel of ik hem terug naar de winkel ga brengen. Hmm

 
Beste WPer,s

Mijn broer zegt het al een tijdje tegen me, ik zou eens op het forum van WP moeten kijken.

Dat heb ik dus vandaag maar eens gedaan, en was blij verrast over de vragen, reacties, en enthousiasme over onze olijfolie.

Ik ben namelijk Annemarie, en ben eigenaar van olijftuin de Vitsilomoeri uit Kreta.

Bij deze wil ik jullie laten weten wat de beste manier is om olijfolie te bewaren.

Vooral licht en zon zijn slecht voor olijfolie. Daarom zou je een extra vergine olijfolie die verpakt is in een doorzichtig glazen fles al nooit moeten kopen. Een olijfolie die al 6 maanden in het schap van de supermarkt staat in een doorzichtig glazen fles kan je net zo goed weggooien, de olie heeft al zijn smaak en goede eigenschappen verloren. Olijfolieproducenten die hun olie in doorzichtig glas verpakken hebben geen respect voor hun product, de kwaliteit is voor hun schijnbaar niet belangrijk als wel dat de fles er aantrekkelijk uitziet, en tja, olijfolie heeft een mooie kleur, dus een consument trapt daar al gauw in. Koop je olijfolie in de supermarkt let dan ook is op de productie datum, olijfolie bederft namelijk niet, maar na 2 jaar gaat de olie in kwaliteit achteruit. Hoe verser hoe beter.

De beste verpakking voor olijfolie is donkergekleurd glas, of blik waar ik onze olie in verpak.

Het is absoluut niet nodig olijfolie in de koelkast te bewaren.

Bewaar je olijfolie in een koele donker kelder of schuur, of gewoon in een keukenkastje.

In de wintermaanden op een koele plaats zoals bv een schuur, gaat de olie stollen, komt de olie op kamertemperatuur wordt ie weer mooi vloeibaar. Dit is onschadelijk voor de olie. Een ongefilterde olie zal vol zitten met vlokken als de olie koud is. Een gefilterde olie weinig of geheel niet.

In Maart was ik in Nederland en stond op een aantal markten om onze olie te promoten en te verkopen.Het was erg koud buiten, en al mijn olie was gestold! ik kon de mensen niet laten proeven want er kwam geen druppel uit het blikje...gelukkig kon ik bij de palingboer gebruik maken van de warmte van zijn rookoventje om de olie schenkbaar te maken zodat er geproefd kon worden!

Hopelijk heb ik met dit berichtje voor een aantal van jullie een tipje van de sluier op kunnen lichten.....graag sta ik tot jullie dienst als het gaat om vragen over olijfolie.

 
hoi Annemarie,

In mijn blik van 5 liter is nu bijna de bodem te zien :wink:

Dus binnenkort weer een bestelling.

Groet Marijan

 
Wat ik altijd hoor over die extra vierge olijfolie is dat je hem niet mag verhitten. Alleen voor de sla, en om brood in te dopen of zo (maar brood eet ik nagenoeg niet meer)

Echter, ik gebruik olijfolie voornamelijk om in te bakken (groenten, want vlees en eieren bak ik in roomboter). Is deze high quality olijfolie dan nog steeds wel zo'n goede keuze?

 
Enjoy,

Trap aub niet in de mythe van 'bakolijfolie'! Dit is goedkope, inferieure olijfolie die met hitte is behandeld, omdat deze gemaakt is van onder- en/of overrijpe olijven die vaak beschimmeld zijn!

De vraag is alleen: waarom bak je met olijfolie en niet met stabielere vetten als kokosolie (eveneens extra vergine en niet ontgeurd), ghee (geklaarde boter), niervet of reuzel? Je hebt nl. altijd kwaliteitsverlies door verhitting van olijfolie.

Mike

 
Nee hoor, ik gebruik extra vierge olijfolie om te bakken, ondanks het feit dat ik me afvraag of dat nou wel zo wijs is om te doen.

Niet ontgeurde kokosolie heb ik ook en gebruik ik regelmatig in met name oosterse gerechten waarin de kokossmaak niet misstaat, maar heel vaak ook wil ik liever geen kokossmaak aan mijn eten.

Ik zal me eens verdiepen in ghee, reuzel of niervet. Dank voor je advies Mike :D

 
Ik wil nu smoothie's gaan maken en heb daar ook olijfolie voor nodig.Bij de AH had ik bijna de biologische extra vierge gekocht.De fles was van plastic dat heeft me weerhouden om hem te kopen.Ga hem nu bij de reformzaak kopen.

 
Nieuwsbrief Juglen Zwaan 23 augustus 2015

Veel olijfolie wordt in de mediterrane landen geperst en komt dan in plastic of blik naar Nederland. Deze olijfolie wordt pas hier overgegoten in glazen flessen. De olie lijkt dan gezond, maar intussen is er door het overgieten veel zuurstof bij gekomen. Vetten houden niet zo van zuurstof en gaan dan in kwaliteit achteruit. Ook bevatten blik en plastic vaak weekmakers die hormoonverstorende stoffen kunnen bevatten. Deze lekken gemakkelijk in vetten en dan krijg je die met de olijfolie binnen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan