Nierstenen

Ivo

New member
Hoi, mijn vader heeft last van niergruis/ steentjes. Ook heeft hij diabetes II

Heeft iemand een idee om via voedsel zijn gezondheid te herstellen?

 
Wat de nierstenen betreft: de tips van Andreas Moritz komen wel overeen met wat ik elders al heb gelezen:

www.youtube.com/watch?v=PhYEDZ-0Y9o

- Een paar weken het sap van 2 citroenen (of zelfs meer) zo geconcentreerd mogelijk op de nuchtere maag (mag ook verdeeld in bv 3 keer per dag). Daarna onderhoudshoeveelheid met 's morgens het sap van een halve citroen.

Ook David Wolfe eens horen beweren dat zijn ma van haar pijn verlost was na gebruik van sap van 5 citroenen. Mogelijk werkt dit vooral maar op kalkaanslag, dus niet echt "breedspectrum."

- Breder spectrum is wellicht http://herbathek.com/de/Kraeutertee-1-Nierentee-nach-Andreas-Moritz.html Sinds enkele maanden niet meer in NL te koop, denk ik.

Moet in principe zachtjes stenen oplossen, maar ik heb er toch al iemand rugpijn van weten krijgen (afdalende steentjes); in elk geval lijkt het dus wel te werken.

- Asparagus (in larger amounts) is a very potent crystal dissolver. Enters kidneys quickly and after 1 hr, pee will already smell more. Use on daily basis.

- An herb imported from the Amazon rain forest, called Chanca Piedra (literally, the “stone breaker”), known botanically as Phyllanthus niruri, not only assists the body in expelling kidney stones, but helps prevent them from forming. The herb is also useful in preventing and eliminating gallstones. Chanca piedra has been used in the ancient Ayurvedic Indian tradition as well. It functions by relaxing the smooth muscles of the urinary tract, expanding them so that the stones pass more easily. Many studies have shown the herb is very effective in treating kidney stones.

- The kidneys can be strengthened by juice of basil leaves (Tulsi Leaves). A mixture of Basil juice and honey, 1 Teaspoon each, can treat kidney stones in a matter of 6 Months if taken daily. This mixture can help EXPEL THE STONES from the Urinary Tract. [bron onbekend, nog niet nagetrokken...]

Laat zeker weten hoe het gaat aub :)

 
Ik kwam gisteren een vrouw tegen die af en toe behoorlijk last heeft van nierstenen. We raakten aan de praat en ik heb haar iig een kaartje van onze site gegeven. Daar stond ze wel voor open: goede voeding, want haar arts kan haar niet verder helpen, die geeft aan dat voeding niets bijdraagt aan een genezing.

Ik ben door gaan vragen over haar voeding, of ze ook vlees eet. Dat wil ze op zich wel, op dit moment leeft ze alleen min of meer vegetarisch omdat ze het vlees niet kan verteren, een probleem met de darmen. Alles grijpt in elkaar natuurlijk.

Alle ziekte en gezondheid begint in de darmen is de bekende spreuk.

Ik heb op mijn site eigenlijk nog niets staan over nierstenen, wil dat wel gaan doen, tips zijn welkom.

Ik heb wat speurwerk op het forum gedaan, hieronder mijn bevindingen en teksten van Mike en anderen.



Er is een link tussen de bijnieren en een maagzuurtekort, wat dan o.a. ook nier- en gal/leverstenen kan vormen, lees hieronder maar (tekst van Mike):



De bijnieren en gal- en nierstenen

Erg belangrijk voor het voorkomen van gal- en nierstenen is de aanwezigheid van voldoende verteringssappen (maagzuur en galzouten) en enzymen in de lever en alvleesklier. Door bijnieruitputting en de daaropvolgende vertraging van de schildklier en daarmee weer de spijsvertering ontstaat er een tekort aan spijsverteringssappen en verteringsenzymen, waardoor overmatige cholesterolafzettingen verkalken en uiteindelijk gal- en nierstenen kunnen vormen.



Relatie tussen bijnieruitputting en maagzuurtekort:


Wel eens in de rouw gezeten? Een bekende uitdrukking is dan dat je 'geen hap door je keel krijgt'. De eetlust vermindert dus door stress. Naarmate je bijnieren verzwakken neemt je weerstand tegen stress af, je stressbestendigheid. Naarmate je stressniveau toeneemt zal het lichaam meer prioriteit geven aan het kalmeren van je gestel dan het verteren van voedsel, dat relatief veel energie kost. Als er minder prioriteit wordt gegeven aan de voedselvertering wordt er dus ook minder maagzuur aangemaakt.

Ziedaar de relatie tussen je bijnieren en te weinig maagzuur.



Verder wordt ons spijsverteringsstelsel te weinig 'getraind' a.g.v. de consumptie van zwaar bewerkt gemaksvoedsel dat vrijwel meteen in ons bloed terechtkomt, omdat het al helemaal kapotverhit is. Hierdoor komt onze spijsvertering in de problemen als er echt voedsel in gaat, want zo hard heeft hij nooit hoeven werken. Je hebt dan onvoldoende maagzuur om deze volwaardige voeding te kunnen verteren. We noemen dit dat 'zware kost' of 'machtig'. Een kwestie van trainen, zeg ik dan.

Hoe verhoog je je maagzuur en verbeter je je spijsvertering / darmflora?

Wat ik zelf bedenk:


Om meer maagzuur aan te maken:


Appelazijn (hiermee verhoog je je maagzuur - betere eiwitvertering)


Citroensap opgelost in water


cranberries / sap


Kombucha


Yoghurt-kefir


Ongeraffineerd Keltisch zeezout / sole



Juiste voeding om je lichaam te helen en stenen te voorkomen:


*Granen-zetmeel-suikers weglaten en alleen de juiste koolhydraten nemen, 50 a 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, boekweit, gierst, amarant) groenten (gekookt/gewokt/gestoomd).


*Vet inname verhogen d.m.v. dierlijke verzadigde vetten: Roomboter, zuivel, vlees, vis


*Levertraan ev. in combinatie met boterolie (vitamine A en D, omega 3)


*Sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout


*Verkeerde vetten/oliën weglaten/weggooien (o.a. margarines, maisolie, zonnebloemolie)


*Geen voeding meer uit pakjes, lees: zonder E-nummers. Dus echte voeding.


*Groentes die oxaalzuur bevatten altijd koken. Zie hieronder welke groente oxaalzuur bevatten.


*Vitamine C


*H2O2


*Magnesiumcitraat en/of natriumbicarbonaat i.v.m.: Citraat (de basische zuurrest van citroenzuur) en carbonaat behoren tot de steenvormingsremmers.


*Nier/blaas thee bijv: Salus Koemis Koetjing thee


*Niet liters water gaan drinken, dat verdunt het maagzuur en de spijsverteringssappen.


*Resium vergruist nierstenen. Magnesium Malate verweekt de stenen, waardoor ze loskomen en makkelijker geflusht kunnen worden. Dat is het verschil.

Probiotica voor de darmen als:


Beestenbottenbouillons


melk - kefir - yoghurt

GAPS dieet

Oxaalzuur zorgt voor nierstenen:
Quote:
-Oxaalzuur
Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, tarwekiemen, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.
Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.




Bijnieruitputting en maagzuurtekort:

De bijnieren en candida

Door bijnieruitputting vertraagt de schildklier, waardoor je spijsvertering vertraagt. Je darmflora raken hierdoor uit balans, iets wat dysbiose wordt genoemd. Een tekort aan maagzuur levert een ongunstige omgeving op voor positieve darmbacteriën als de acidofilus en bifidum en een zeer gunstige omgeving voor de gistbacterie candida albicans, die zich kan ontpoppen tot een schimmel. Dit is eveneens logisch vanuit het perspectief van je lichaam. Candida wordt vaak als een boosdoener gezien die de oorlog verklaard moet worden, maar daarbij wordt over het hoofd gezien dat als het niet aan candida en andere opruimers van moeder natuur had gelegen je er nog veel

erger aan toe zou zijn. Je voedsel zou namelijk niet of onvoldoende verteerd worden en het zijn deze micro-organismes die door middel van rottingsprocessen alsnog voor de vertering zorgen.

Dat dergelijke rottingsprocessen brandend maagzuur, een opgeblazen gevoel, verstopping, gasvorming (winden, boeren) en stinkende ontlasting veroorzaken is voor ons heel vervelend maar het zou ons juist aan het denken moeten zetten over onze slechte gewoontes. Dit opruimwerk met behulp van micro-organismes is een
backup-mechanisme van onze spijsvertering. We moeten de schuld niet bij een darmschimmel leggen, maar bij onszelf. Het is rommel en gifstoffen waardoor ze aangetrokken worden, dus we moeten geen rommel en gifstoffen tot ons nemen. Daarnaast moeten we onze spijsvertering verbeteren zodat we werkelijk goede voeding ook werkelijk goed kunnen verteren. We hebben hiervoor gezonde bijnieren nodig en een schildklier die een optimale lichaamstemperatuur en een optimale stofwisselingssnelheid kan genereren.

 
Quote:
Ik ben door gaan vragen over haar voeding, of ze ook vlees eet. Dat wil ze op zich wel, op dit moment leeft ze alleen min of meer vegetarisch omdat ze het vlees niet kan verteren, een probleem met de darmen.


Opnieuw een voorbeeld van een gedwongen vegetarier. We zien dit alsmaar meer en gaan dit alsmaar meer zien. Dit is de deur wagenwijd openzetten voor te weinig maagzuur, candida en nier- en galstenen!

Mike

 
Quote:
Voedingsadvies bij nierstenen

Wie aanleg heeft voor nierstenen, moet oppassen met deze voedingsmiddelen:

Oxaalzuurrijke producten – in spinazie, rabarber, postelein, knolselderij, zuring, pastinaak, cacao en chocolade.

Dierlijk eiwit – in vlees, vleeswaren, vis, kip, ei, melkproducten en kaas. Door veel dierlijk eiwit wordt de urine zuurder waardoor sneller nierstenen kunnen ontstaan. Ook het gehalte aan ureum en urinezuur in het bloed kan te hoog worden, zoals hiervoor is uitgelegd.

Zout – gebruik weinig tot geen extra keukenzout. Bedenk dat kant-en-klaar producten maar ook brood veel zout bevatten.

Scherpe specerijen – Er is een verband tussen het eten van scherp gekruid voedsel en de vorming van nierstenen.

http://www.avogel.nl/Indicaties/Nieren_nieraandoeningen.php

Ik vraag me toch af wat van bovenstaand wel of niet klopt.

Oxaalzuur dat is ook hier op deze site een onbetwiste veroorzaker van nierstenen.

Maar bijv. curcuma, best een heftig kruid, maar wel erg gezond: ik kan me niet voorstellen dat iemand daar nierstenen van krijgt.

Toch heeft het kennelijk een niersteenfactor: http://www.ergogenics.org/de-bescheiden-niersteenfactor-van-kurkuma.html

Quote:
Zoals je ziet is honderd gram chocola net zo gevaarlijk als 3 gram kurkuma. De totale inname van oxalaat liep in 5 proefpersonen bovendien uiteen van 44 to 352 mg per dag. De gemiddelde inname was 152 mg. De hoeveelheid die je met kurkumasupplementen binnenkrijgt voegt daar niet zo verschrikkelijk veel aan toe.


Vanochtend kwam ik erachter dat baksoda helpt tegen nierproblemen

Daily dose of baking soda could stop kidney patients needing dialysis

Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/a...-patients-needing-dialysis.html#ixzz2uiLbVXBr
Quote:
De maag is beschermd door een zuur -ongevoelige laag maar de twaalfvingerdarm heeft die niet. Om het zoutzuur te neutraliseren gebruikt het lichaam de afgescheiden dubbel-koolzure-soda (zuiveringszout) en voegt dit weer bij het zoutzuur. Daardoor wordt het zoutzuur en het dubbel-koolzure-soda weer gewoon zout dat niet agressief op de darmwand inwerkt. Heeft men door de een of andere oorzaak te veel maagzuur dan is het het beste om gewoon zuiveringszout te gebruiken. Dit zorgt er voor dat het zoutzuur in zout verandert en dus niet meer agressief is. Men vermijdt daardoor dus ook een overbelasting der nieren. Wat tevens van zeer groot belang is voor elkeen met nierklachten als nierstenen etc. Met minder dan een theelepeltje kan men de ergste zuurklachten zeer snel kwijt worden. Ook zij die geplaagd worden door maagklachten, maagzweren etc. nemen hun toevlucht tot zuiveringszout en NOOIT tot metaaloxide bevattende tabletten of geleïen.

http://www.bik-bik.nl/product/19011/natrium-bicarbonaat-nahco3

 
Quote:
Dierlijk eiwit – in vlees, vleeswaren, vis, kip, ei, melkproducten en kaas. Door veel dierlijk eiwit wordt de urine zuurder waardoor sneller nierstenen kunnen ontstaan. Ook het gehalte aan ureum en urinezuur in het bloed kan te hoog worden, zoals hiervoor is uitgelegd.


Het gaat hier om overmatige dierijke eiwitconsumptie, veroorzaakt door het consumeren van MAGERE EIWITTEN ZONDER VOLDOENDE ONDERSTEUNENDE DIERLIJKE VETTEN. Wanneer wordt dit onderscheid nu eens benadrukt? De ureumcyclus loopt vol door consumptie van MAGERE eiwitten, waardoor er terugstroom van urinezuur in het bloed plaatsvindt. Consumptie van meer dierlijke vetten dan eiwitten fungeert als een buffer hiertegen, iets wat traditioneel over de hele wereld bekend is. Pas toen ons angst is aangepraat voor dierlijke vetten is het misgegaan. Dit is dus een moderne klacht. GEEF NOOIT EEN EEUWENOUD VOEDINGSMIDDEL DE SCHULD VAN MODERNE KLACHTEN!

Mike

 
Klinkt logisch Mike.

En wat denk je dan van curcuma dat relatief ook vrij veel oxaalzuur bevat vergeleken met chocola dat je toch ook afraadt om die reden?

p.s. mijn nieren staan al een tijd op springen, maar het is echt zo dat de natriumbicarbonaat het verschil maakt zeg in elk geval voor mij.

Na 1 dag kan ik dat al zeggen.

Wat een opluchting.

Het is het enige dat ik merk van de natriumbicarbonaat (minder dan een theelepeltje) naast dat boertje enkele minuten na inname.

Maar goed misschien gaat het nog komen die evt. race naar en op de toilet.

 
Hier een interessant artikel over oxaalzuur en kurkuma:

http://chiefio.wordpress.com/2011/05/29/oxalate-gout-arthritis-and-autism/

Mike

 
Quote:
Citroensap effectief medicijn tegen nierstenen

De consumptie van citroensap als aanvulling op een normaal dieet kan het risico op het terugkeren van nierstenen met 50% verminderen. Dit is de uitkomst van een nieuwe studie, waarin 200 patiënten twee jaar lang een gecontroleerde hoeveelheid citroensap aan hun dieet toevoegden.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het internationaal bekende Mario Negri onderzoeksinstituut in Ranica in samenwerking met ziekenhuizen in Bergamo. De resultaten zullen op 3 oktober gepresenteerd worden in het Italiaanse instituut. Tijdens de presentatie met de titel "The hidden powers of the lemon", zal het consortium vertellen over de speciale eigenschappen van de citroen en zijn bijdrage aan gezondheid.

Het doel van het onderzoeksproject betrof niet alleen het vaststellen van de invloed die de consumptie van citroensap heeft op de vorming van nierstenen, maar ook de invloed op andere bekende problemen, zoals urineweginfecties en kolieken. Ook werd bekeken of de consumptie van citroensap een gereduceerde behoefte aan behandeling in een ziekenhuis en chirurgie kan leiden.

Nierstenen zijn een bekend medische aandoening waar 10 tot 12% van de bevolking aan lijdt. Zonder medische behandeling is de kans dat nierstenen terugkeren zeer hoog. In 15 tot 20% van de gevallen gebeurt dit al in het eerste jaar na behandeling. In de eerste vijf jaar na de eerste behandeling is dit percentage 50%.

Citroenen zijn een natuurlijke bron van citraat en heeft een hogere concentratie hiervan dan alle andere citrus, zelfs vijfmaal zoveel als een sinaasappel. Standaard medicatie tegen nierstenen bevat kaliumcitraat, maar dit kan slechts in beperkte hoeveelheid worden voorgeschreven vanwege de bijwerkingen. Een half kopje pure citroensap bevat evenveel citraat en is daarmee een effectief alternatief.

Publicatiedatum: 2-10-2012

http://www.agf.nl/artikel/88351/Citroensap-effectief-medicijn-tegen-nierstenen

 
Goed om te lezen! Ik heb alles even naar m'n moeder doorgestuurd. Ze heeft regelmatig last van nierstenen.

Galstenen had ze overigens ook (en toen is haar galblaas verwijderd).

 
De vader van forumlid Gerrit is nierstenen kwijtgeraakt door het drinken van appelazijn. Logisch, want zuren lossen basen op. Waarom hebben we het zo weinig over verkalking (te basisch) en zoveel over verzuring?

Mike

 
Ik heb m'n moeder een fles appelazijn gegeven. Ze vertelde me dat ze dat vroeger ook altijd 's ochtends dronk toen ze nog in een reformwinkel werkte. Daarna is ze er mee gestopt. Nu gaat ze het weer oppakken.

Moet het perse in water? Of kan het ook in (karne)melk?

 
Quote:
Moet het perse in water? Of kan het ook in (karne)melk?


Lijkt me niet te drinken, maar leef je uit.

Mike

 
Ik vind appelazijn sowieso niet te drinken. ;)

Maar m'n moeder dronk het altijd met karnemelk zei ze, zij vond het lekker.

 
Preventing Kidney Stones May Be As Simple As Changing Your Diet

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/11/19/kidney-stone-prevention.aspx?e_cid=20141119Z1_DNL_art_2&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art2&utm_campaign=20141119Z1&et_cid=DM60515&et_rid=733594296

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan